Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Men till din "text" igen --- skaffa en elektrisk pump --- Det finns kubikmetervis med elpumpar till "jänkejärnen". Pumparna finns också i prisklasserna rätt billigt till att det behövs nästan en kubik pengar för att få med sig en pump. Bra sammanställning och köpsida på Summit Racing

Var hittar du dem? Jag hittar bara en enda elpump avsedd för vatten med följande sökning:

http://www.summitracing.com/search/Department/Cooling-Heating/Part-Type/Fluid-Transfer-Pumps-Electric/?Ns=Rank|Asc

Pit Pal ser rejäl ut, men man får hitta på styrelektroniken själv eller?

Link to comment
Share on other sites

Kan Summit begränsat sortimentet mot oktober / november förra året? Verkar inte bättre faktiskt.

Den du gka hittade är en variant sedan finns det tydligen bara 4 stycken elpumpar med Al-hus kvar i listan och visserligen V8 fastsättning så man får tillverka in- och utfläns. Tror inte de väger så mycket ändå.

Edit : Tillägg: Nu blev sökningen bättre på Summit för mig. Nu är det sida upp och sida ner igen. Allt går inte att använda men det verkar finns alla möjliga både små och stora elvattenpumpar. Totalt 48 träffar

Edit : Tillägg igen: Nästa sökning jag gjorde blev det 478 träffar men då ingår lite delar också till elvattenpumpar bakstycken mm. Priset för en pump från 160 dollar och uppåt verkar det som .

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Aha, hittade också lite mer. Finns många varianter. De där man sätter en elmotor att driva den existerande pumpen är väl inte det mest intressanta, utan nyckelordet verkar vara "remote" om man ska ha nåt som är lite mer fristående universal.

http://www.summitracing.com/search/Department/Cooling-Heating/Part-Type/Water-Pumps-Electrical/?Ns=Rank|Asc&page=1

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar noga kolla priser inkl frakt. Sen är det ju faktorer att det är i Sverige och i bästa fall i närområdet. Skall grejer skickas så tycker jag generellt att svenska företag har hutlösa fraktpriser. Sist men inte minst är att om man beställer från t.ex. Demon Tweaks så har dom så mycket grejer och ofta är det mer grejer man behöver och därmed kan man spara frakt pengar.

I detta fall med pump och kontroller så skiljer det sig drygt 1200 kr (fraktat, momsat och klart men en låg frakt (100 kr) på svenska företaget). Så tyvärr ser jag ingen anledning att "ge bort" dessa pengar. Snål? Kanske...men kan köpa nåt annat kul ;)

PS. Sen kan man betänka att av dessa 1200 kr så är 1/3 skillnad i moms dvs 440 kr.... DS

Även om jag jobbar i IT branschen (miljöskadad) så måste man ju bara älska den globaliserade världen och Internet/e-handel :D

Link to comment
Share on other sites

Merlin motors var väldigt snabba när jag behövde en ny slavcylinder till kopplingen iaf. En såndär plastpump kan inte väga mycket. Sparar både effekt och vikt :)

Link to comment
Share on other sites

har du plussat på VAT 17,5%?

Jajjemen ...räknade lite fel tidigare i år för förra året hade dom 15% VAT (då jag beställde dyra bromsar :) ) men hade missat höjningen vid första beställningen i år :(

Link to comment
Share on other sites

Merlin motors var väldigt snabba när jag behövde en ny slavcylinder till kopplingen iaf. En såndär plastpump kan inte väga mycket. Sparar både effekt och vikt :)

Min första beställning hos Merlin har inte kommit än. Dock är det deras leverantör som inte levererar.

Har fått leveranser från flera engelska företag och har alltid funkat perfekt, sen finns det ju "svarta får" även där..

Vikt är inte alltid det avgörande. Jag beställde 10 st brickor med gummitätning för uniballs och hittade det bara på Mecmove. Trots att jag ville ha det på faktura men erbjöd mig även att betala i förskott så envisades dom att skicka det med företagspaket och emot postförskott (ja kortbetalning via nätet var ju inte att tala om). Kostnaden för frakt och PF blev nog 150-200 kr...kommer aldrig beställa av detta %#%##¤% företag igen.

Link to comment
Share on other sites

Dagens skörd blev att fixa en ny kardanfångare i fram, också delbar och mindre precis som den bakre. Återstår att svetsa ordentligt samt fixa till när ramen är tom igen.

IMG_0201.JPG

Sen gjordes ett fäste för hastighetssignalen till SAAB's T5. Givaren från Elfa verkar funka bra med denna konfiguration (dioden lyser som den skall). Fick lägga en klack även på ovansidan för att förhindra vridning (man vill ju inte ha givaren svarvad :) )

IMG_0203.JPG

IMG_0204.JPG

Sen har det blivit lite småpill som att att höja ramen för bränsletanken 4 mm för att vara helt säker på frigång för länkarmar (blev lite väl tajt innan) samt en "bricka" svetsad för hastighetsmätaren för att passa Smith's givare. Kunde väl ha klämt in den på fästet ovan men det sitter ju redan ett fäste på drivaxlarna....hmm kanske kunde ha sparat några gram kanske ;)

Sånt här småpill tar ju mer tid än vad man tror...tur man har semester och barnledig denna vecka. Imorgon blir det nog lite infästning till bränsleslang etc samt att jag behöver ägna huset lite tid med gräs och i värsta fall en tur till ICA ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Du förresten, satt och kikade på din hemsida i Idétråden om bilen och där skriver du att du funderar på Wavelyktorna..... en varning där, förutom att dom inte är E-märkta, har dom symmetrisk ljusbild, dvs ingen alls egentligen. Helt kass som annat än snygga lampor ;) Monterade en på en Bimota för ett tag sedan och den lyser precis överallt och ingenstans :D :D

Om du vill ha dom i alla fall, kika på Bikeline.se Dom brukar vara billigast.... Bikeline, sök på atrikel 70-176

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Borde nog uppdatera denna sida då grund idén har ändrats (några ggr :) ). Men har i alla fall lämnat tanken med dessa lyktor. Det jag skulle vilja ha är typ dessa http://www.s-v-c.co.uk/prod/90mm-headlights.html med ett snyggt lamphus. Hinner/orkar inte fixa detta själv just nu så får ta det sen.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Om/när man skulle göra det så antar jag att det blir en stål/alu-ram inuti och sen 2 delat glasfiber hölje. Borde vara enkelt att reproducera när man väl har gjort ett set och har formen :) Men det får bli en senare fråga (=uppgradering efter reg bes). Egentligen borde det nästan finnas att köpa färdigt ...någonstans :)

Link to comment
Share on other sites

Har idag inte gjort något producerande utan mest planerat och funderat.

Ritade upp några schematiska bilder för att greppa av som skall finnas kvar och vad som kan tas bort samt att även vara ett beställningsunderlag av slangar etc.

Laddluft/Vacuum

post-3181-128043217772_thumb.png

- Det sitter en kombinerad vatten/vakuum rör/slang som jag tror jag kan ta bort vattendelen och ersätta med endast en vakuum slang.

- På insugningsröret sitter det två anslutningar som jag inte har koll på (märkta med ??? nere till höger). En har M14x1,5 anslutning med en backventil och den andra har en nippel med vinklad slang....någon som vet bättre?

- Att få till med filteranslutningen blir ett jäkla tråckel, dels pga ramen men även styrningen. Får nog bli ett alurör (YD 60 mm) med lite böjar för att spara plats. Har nog blundat för detta problem lite :)

- Ordningen av anslutningar på insugningsröret, är det viktigt att bibehålla original placering? T.ex. att bränsleregulatorns vakuumanslutning satt längst bort i insuget.

Vattenklyning

post-3181-128043219858_thumb.png

Då jag har svängt över till elektrisk vattenpump så behöver jag få koll på dragningen.

Kommer nog fixa två nya stålomspunna slangar med banjos till turbon, dels pga plats men även att jag flyttar pumpen. Annars är det nog ganska mycket plug-and-play

Alla synpunkter är välkomna

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om man kan ha en flexibel slang mellan luftfilter och turbo. Original sitter det ju ett plaströr med veck så det känns som det skulle funka. Kollade precis på denna (silver):

rev_duct-hose-sil.jpg

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Air_Filters_&_Accessories/Ducts_&_Ducting_Hose/Revotec_Flexible_Ducting_Hose/1687/3538

Borde väl inte vara några problem på den sugande sidan?

Link to comment
Share on other sites

sånt finns i sverige på industrivaruhus. jag tror inte det är lönt med frakt om du nu inte samkör den med annat.min grabb körde med en liknande på sin BMW turbo. det gick bra.

Link to comment
Share on other sites

funkar fint har liknande blå slang från lokala industri affäreni stan (gammla aKAB).

Skall dock bygga om då min slang har temp problem och jag vill gå närmare turbon optimalt

Dina slängar verkar vara lite silikon baserade det är nog bättre

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Vattenklyning

post-3181-128043219858_thumb.png

Då jag har svängt över till elektrisk vattenpump så behöver jag få koll på dragningen.

Kommer nog fixa två nya stålomspunna slangar med banjos till turbon, dels pga plats men även att jag flyttar pumpen. Annars är det nog ganska mycket plug-and-play

Ang. expansionskärl så tycker jag att det som satt i donatorn (SAAB 9000) är väl stort och klumpigt.

- Nån som har tips på ett nättare expansionskärl?

Sen finns det ju "breather tank" i kombination med expansionstank, typ http://www.cbsonline.co.uk/breather-tank-kit-breath-467-p.asp

- Vad är vinsten med sådan tank?

Link to comment
Share on other sites

Jag har expansionskärl från Volvo 240, eller var det 740?

Det är ganska platt vilket gjorde att kärlet kan monteras högt.

Kärlet syns längst upp till vänster på bilden.

Hetaste dagen hittills detta år i Luleå. Fest med grannarna ikväll, morgondagen blir nog en plåga!

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

nackdelen med det platta är att det inte är för så högt tryck.

de senare 940 t.ex. har ett runt och 460 har ett fyrkantigt och de har lock för 150 kpa = 1,5 bar

de platta är för 0,75bar. högt tryck gör att vattnet inte vill koka eller göra "hot spot" vilket jag fick i min opel mölla. nyplanad topp som efter 1000 mil hade insjunkningar i aluminiumet måste bero på hotspot. obs den har aldrig kokat utan det var mellan cylindrarna små gropar i materialt. jag rekommenderar att man inte har lägre tryck än vad motorn har i originalet.gärna högre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Jocke. missade din fråga i inlägget om slangarna ovan. Anslutningen med vinkeln går till kolfiltrets magnetventil (för tankavluftningen) och plaströret från M14 nippeln går till bromsservot.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Christer,

Tack för svaret....fiskade detta ur Lupus på kullen också. Då jag hade hoppats få lite delar till denna helg men som inte dök upp (några som inte var i lager) så blir det nog att återbesöka generatorfäste och se om jag kan sänka den. Då kommer "vinkeln" få smaka på slipen och svetsen :)

Jag beställde bl.a. elektrisk vattenpump + styrning från Demon Tweaks och då skulle man enligt få ca 10% rabatt på denna men fanns inte på nätet....men det slutade med att jag fick ca 10% på hela ordern :D **Katsching**

Blir förhoppningsvis lite småfixande i helgen..

Link to comment
Share on other sites

Och de saknade slangarna dröjer ytterligare pga jag är bortrest på jobb. Skulle varit hemma nu, men blir kvar en extra vecka. Fixar dessa så fort jag kommer på fast mark igen den 2/9.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är inte så lite frustrerande att vara hemifrån 3 veckor och veta att bygget står totalt stilla där hemma. Ser inte ens land åt något håll, så bygge blir det inte förrän nästa helg. Jag väntar på mina stolar som jag beställde 20/6. Hur lång lev hade du på dina?

Link to comment
Share on other sites

Även om det inte blev så mycket uträttat i garaget som man hade önskat så blev några grejer gjorda.

En vagga för batteriet tillverkades. Har förberett för en skruvinfästning av batteriet men just nu tror jag bara ett spännband räcker :)

IMG_0368.JPG

IMG_0369.JPG

Sen gjorde jag ett undre generatorfäste så jag kunde flytta ner generatorn ~50 mm. Kan trimma bort lite dö-vikt innan lackning :)

IMG_0370.JPG

Övre fästet är bara strippat från den gamla anslutningen. Måste komma på en bra/smidig rem-spännare här och tanken har låst sig lite. Bulten i det undre fästet (i generatorn) flexar lite och vill ha nåt i det övre som stabiliserar. Någon idé på fäste??

IMG_0371.JPG

Hjälpfjädrarna monterades i bak. Det finns ingen distans mellan fjädrarna då det inte finns någon för 1,9" att köpa. Sen kör andra utan sådan utan problem. Får se om jag behöver få en sådan svarvad åt mig.

IMG_0373.JPG

IMG_0374.JPG

Sen blev det några andra smågrejer gjorda såsom fäste för tuta och MAP-sensor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Känns som man har hamnat i ett vakuum och att det inte blir nåt gjort och att det går alldeles för långsamt.

Några grejer har dock hänt...

Köpt nya styrarmar av therealpinto och monterat dessa. Skall fasiken inte följa vad Westfield skriver i deras "manual" nån mer gång :banghead:

Sen har det ramlat in några pryttlar såsom elekstrisk vattenpump, damasker för vxlspak och handbroms, luftfilter+slang, bränslefilter,....etc

Övre generatorfäste har gjorts. Det är inte helt perfekt men duger för nu

IMG_0459.JPG

Sen när det skulle kapas i karossen så kändes inte vinkelslipen som rätt verktyg så en Dremel fick införskaffas. Funkade bra att kapa upp finliret kring störtbågen även om kapskivorna var lite veka.

Har även provat skärmarna för att mäta för fälgar.

Nästa steg är bakåt-strävorna och för att hitta var man skall såga i plasten.

IMG_0453.JPG

IMG_0454.JPG

IMG_0455.JPG

IMG_0456.JPG

Har även handlat in diverse grejer till avgassystemet (dämpare från Ferrita och rör ifrån Raka Rör i Göteborg)

IMG_0457.JPG

IMG_0452.JPG

Tog lite ledigt från jobbet i eftermiddag och kunde i "lugn och ro" åka och shoppa grejer. Raka Rör, Biltema, Swedol och Gunnars Bildemontering blev det. På skroten blev det en blinkersspak med hel/halvljusomkopplare samt varningsblinkers med tillhörande kåpa från Volvo 960. Dessvärre var spaken lite väl lång...får väl bli modifiering senare.

Har målet att i helgen börja med avgassystemet och bakåtsträvorna på bågen

Link to comment
Share on other sites

Haha, Peter.....man får se det bakåtsträvande såsom något positivt ......i händelse av olycka :)

Ser verkligen framåt att se ditt bygge i verkligheten....Kinnekulle 2011 ?

Link to comment
Share on other sites

Haha, Peter.....man får se det bakåtsträvande såsom något positivt ......i händelse av olycka :)

Ser verkligen framåt att se ditt bygge i verkligheten....Kinnekulle 2011 ?

Planen är att provköra innan lack nu i höst.

Till våren skall jag förhoppningsvis vara ute med den, och då blir det Kinnekulle.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har idag haft en ganska bra dag i garaget :)

- Måttat in hjulen och skall skicka en förfrågan på hjul.

- Slipat in de bakre strävorna till störtbågen och fixat fästen till dessa. Dock irriterande när säkringen åker på MIG/2-fasen. TIG'en på 3-fas tuggar på bra dock. Får nog dra ut en egen central till garaget nån gång... Skall svetsa det sista imorgon och ta upp hålen i bakdelen.

- Sen planeras det för vattenkylning och intercooler vad det gäller rör, slangar, klämmor,...

Fråga: Jag har 30 mm anslutningar på kylet och det finns bara (ID) 28 mm eller 32 mm...och har ingen erfarenhet av silikonslangar....går det att kränga på 28 mm på 30 mm rör?? Borde väl gå kan jag tycka..men bäst att fråga er ;)

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdatering på NeoZeven.

Förra helgen tillbringades till att få bakåtsträvorna på störtbågen på plats och diverse håltagning i bakdelen (tack för det Dremel). Hål som blev gjorda är för 3-punkt och 4-punktsbälte och bågen. Det är tajt och jag mätte inte överallt men hade säkert 5 mm tillgodo :) Hålen skall i alla fall förses med en kantlist eller nåt annat.

IMG_0498.JPG

Sen kom posten idag med 4 fina gummiringar (Toyo Proxes R888 GG 225/45-15 och 205/50-15) som beställdes igår av TWS Däckservice ( http://twsdack.se ). Mycket bra och snabb leverantör som fungerar elektroniskt (t.ex. e-mail).

IMG_0497.JPG

Den som skall sitta i gummiringarna är beställt och kommer nog några veckor innan hjul.....blir nog lagom bling att hänga i hjulgranen :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tomten har kommit :D Visste ni inte att hjulafton är flyttad 10 dagar tillbaka till 14:e Dec ;)

Två paket hämtades idag på Landvetter då jag inte kunde få ihop tiden att vara hemma när det passade....så vad gör man inte för att få paket :)

IMG_0547.JPG

Innehållet ....4 st fälgar (7" x 15" och 7,9 kg resp 8" x 15" och 7,7 kg). Nu skall gummit rullas på också :)

IMG_0549.JPG

IMG_0550.JPG

Sen har det inte hänt så mycket men har punktat ihop avgassystemet

IMG_0506.JPG

Hoppas på lite garagetid i mellandagarna och för att ha grejer så kommer imorgon rostfri plåt hämtas för bränsletank. Det går alldeles för långsamt.... jäkla (inkomstbringande) arbete :banghead: ;)

Link to comment
Share on other sites

Fram

3 piece cast BPS model.

Size: 7" x 15"

Measurements: A=203.2 mm, B=142.2 mm, C=61 mm (offset 40.6 mm)

Finish: Standard with silver powder coated centre (polished outer rim and anodized inner rim)

Bak

3 piece cast BPS model.

Size: 8" x 15"

Measurements: A=228.6 mm, B=136.6 mm, C=92 mm (offset 22.3 mm)

Finish: Standard with silver powder coated centre (polished outer rim and anodized inner rim)

Ref: http://www.imagewheels.co.uk/pages/techincal_info.html

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Dagens arbete var segstartat men på eftermiddagen drog det igång. För att höja motivation så gjordes en del karosseriarbete, dels för att testa de nya fälgarna med däck och att det ändå skall göras :) Så lite fästen till nosen gjordes, fästen för framskärmarna modifierades och bakskärmar fick en grov inpassning.

Även ett hål för avgassystemet fick infinna sig...behöver dock justeras för det blev lite tajt i bakkant.

Sen är det lite väl lågt i baken så skall spännas upp...

IMG_0553.JPG

IMG_0555.JPG

IMG_0559.JPG

IMG_0560.JPG

IMG_0569.JPG

IMG_0565.JPG

Link to comment
Share on other sites

najz thumbsup.gif , men det är fusk med färdig lackade grejer , det blir ju finish direkt.

ser ut som du fick bra flöde på avgas systemet oxå.

Själv börja jag skruva ner bilen i delar idag , måttar för att beställa pro-race 1.2 15" fälgar lånar just nu 16" arna från speedstern + ny ratt/instrument/sänkning av säten mm för bättre kör ställning. Helt livsfarligt känns det som , vem vet om man är ute till våren

Link to comment
Share on other sites

SNYGGT!!!

Sånt där är riktigt motivationshöjande, sedan så har du ett riktigt gött drivpaket under huven! Bullerprovet klarar du galant och sedan så slänger du i chipet så får du riktigt bra ös! Jag håller mig själv "levande" tills våren med lite Saab turbo, riktigt goa bilar som blir ändå bättre med mera ladd :wub:

MVH

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...