Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Thomas: Japp, knutarna 3/4" DD från Borgeson passar perfekt på opelns axel :) Ja det är lite tajt....och det kanske vore nåt att vrida kompressorhuset. Följer wastegateklockan med huset då och måste byggas om?

Link to comment
Share on other sites

Wastegaten sitter kvar på samma plats. på baksidan av kompressorhuset mot lagerdelen så sitter det skruvar, oftast 6st M8. lossa dessa ca 1-1,5varv så kan du sedan snurra kompressorhuset runt hur du vill och oftast sitter wastegaten i 2 av dessa bultar och berörs inte av denna operation.Enkelt och smidigt.

PS, den kan var lite kärv om den aldrig flyttats men knacka lite på den i riktning mot lufutintageg på turbon så den åker ut lite och lite rostolja på så ska den släppa.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för denna info. Detta löser fler problem (tror jag)...då kan den ju peka rakt upp och det blir förhoppningsvis lättare med anslutning till intercooler :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick snurra mitt kompressorhus på KKK-snurran på min 1.8T-20V. Tyvärr påverkade det infästningen på wastegaten, men det gick att modifiera så den passade ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för denna info. Detta löser fler problem (tror jag)...då kan den ju peka rakt upp och det blir förhoppningsvis lättare med anslutning till intercooler smile.gif

Nja, dubbel kolla så det inte sitter lås stift i turbon för att förhindra att man kan snurra turbon ( är väl ren monterings hjälp orginal antar jag)

Vet at min 9-5 Aero turbo var styrstiftad och fick slipas bort innan jag vred den. men du kör garret eller ?

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha kollat detaljer så tror jag det är Garret TB2531 och det verkar vara en låsring och dessutom ser det ut som wastegaten sitter fast på kompressorhuset. Men får ta bort den för att kolla mer i detalj.

Link to comment
Share on other sites

Inga problem att vrida kompressorhuset, det är bara att lossa låsringen och ta bort huset för att borra och gänga nya hål för wastgateklockan. Mitt utblås sitter numer rakt upp.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Medan ungarna hoppade studsmatta passade jag på att att byta motorkuddarna från Volvo Diesel till 65 Shore och dessutom 9 mm högre...jösses vilken skillnad.....stumt blev det...billigt ..nä men blir nog f*n bra.

Skruvade även bort turbon och måste skaffa en större låsringstång.

Nu tillsammans med Mr Bowmore så känns denna rätt:

Sen införskaffades idag en garagedator. Jag kör all media (TV, musik, video,...) genom datorer hemma och då radiomottagningen är kass i garaget så skaffades en begagnad dator för lite ljud i garaget, sen att den skall användas för att programmera T5 och kunna söka info (och vara här)......hmmm, kanske skulle skaffa en live-cam också för att sätta sprätt på jobbet :)

Nåväl, det landade idag ett paket från SVC med lampor idag och Carbonmods har paket på G....bitarna faller på plats.

Vill dom ha en AN-6 koppling(hona) >=> Slang ID 8 mm ...men hittar inte rätt. Tror jag har sett detta men hittar inte tillbaka :( Tips?

Link to comment
Share on other sites

Vet du om han som fixat din båge (för de va väll nån som fixat de?) kan göra en som liknar den som brukar vara på westfield bilarna?

Alltså den med 4st vinklar istället för 2st 90 gradare. Ja tycker den är snyggare än 90 graders böjar och vill ha en sådan på min bil å ja tyckte rören på din båge hade lagom diameter :)

Link to comment
Share on other sites

Christer J: Eftersom jag jobbar med IT så är det lite udda att inte ha dator i garaget....håller med. Sen kan jag inte vara utan på de andra ställen heller. Kör som sagt all TV genom TV-kort på servern och kan kolla på TV på samtliga datorer i nätverket och även såklart komma åt alla filmer (t.ex. how to TIG welding" ;) i garaget) Fick förklara säkert 5 ggr för en kvinnlig bekant att det är nödvändigt med dator i garaget :)

Krolleg: Kolla med Kenneth Lundblad, han har nog kontakter för att fixa det. Håller med om att två böjar är snyggare men sen skall det funka med bakåtsträvorna; utan dessa fyller det nog inte så stor funktion.... och det är ju funktionen som är viktig om man skulle hamna "på taket" .....skulle kunna tänka mig två "cobra" bågar med varsinn bakåtsräva men nu blev det smidigt med denna båge :)

Link to comment
Share on other sites

Se där ....där kom dom efterlängtade stolarna från Triton :)

DHL (faktiskt) levererade enl ök och ställde dom i uterummet.

Hade massa mail på jobbet att ta tag i men vilket är roligast ...läsa mail eller packa upp stolar.... :)

Det finns lite risk för många bilder men tycker det finns lite för lite bilder på Triton's stolar och de verkar bra.

Notera att de bara är ställda på golvet i bilen och jag som inte är så lång måste fixa lämplig höjning (utan kudde under rumpan :) )

Jag beställde "lowside" och inte "wide" pga känslan att de inte skulle få plats....kan kan väl säga att det var sugpassning i stolarna och det var rätt perfekt för min form.....skadar inte med några kilo mindre :hypocrite: ...när jag reste mig upp så blev det vacuum bakom :D

tjenare jag heter nicke och har lite undringar om triton stolarna hur kom du i kontakt med dom

Edited by Arrowsmith
Vi försöker undvika att citera stora inlägg med flera bilder.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Halloj,

Har haft en ganska bra garage-helg...dock lite dåligt med bilder just nu.

* Bytt motorkuddar till 65 shore och 9 mm högre, nu jäklar blev det stumt. Fick kapa övre motorfästet på SAAB motorn för det tog i huven. Dock blev inte vattenpumpen mindre problematisk men avvaktar lite men risken är att det blir en elektrisk

* Gjort klart styrningen, blev mycket bra (tycker jag och hoppas SFRO tycker det med ;) )

* Bränt fast kardangångare

* Fixat bakre växelspak-ställ-fäste (det är tajt ....~4-5 mm till ett rör i kardantunneln

* Fixat fast handbromshandtaget

* Börjat med tankfäste/ställning men behöver skaffa säkerhetsbälte för att veta hur många millimeter jag ev. måste justera

Sen kom det ett paket från Hong Kong (hämtades i onsdags kl 18:40 och jag fick det på fredagen).....rätt imponerade och det var DHL ....dessvärre var det lite kantstött men skall inte vara några problem utan bara sköhetsfel..

Innehåll?

En 3-fas TIG svets med diverse tillbehör....lite utav varje...bl.a. extra slangpaket (vattenkylda) och fotpedal. Man kan diskutera om det är värt att köpa det men blir nog rätt smidigt att kunna tänka-svetsa-tänka-svetsa... istället för att lämna bort jobbet (som inte är gratis heller).

Så nu får jag kanske skaffa en ny gastub eller kanske testa först med befintlig till MIG'en och lite tillsatsmaterial.

IMG_2753.JPG

IMG_2754.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liknande Kinasvets och den fungerar riktigt bra. Glöm att använda MIG:ns gas eftersom du behöver en inert gas (typ ren Argon) för att TIG:a.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny, sök på e-Bay och du får upp ett par hundra träffar.

Där finns en hel del funktioner och den är enkel att ställa in jämfört med de mer avancerade Kemppi-svetsar jag också har tillgång till, där man ska rota i menyer och leta upp funktioner det hållet.

Link to comment
Share on other sites

det är inte fel med TIG svets speciellt AC TIG.

Du gjorde inte fel i att köpa med pedal, jag köpte inte med pedal till min svets och det är något jag saknar när jag svetsar alu....

du kan friköpa 10Kg tub hos air-liquid, en 5litare försvinner i ett ögonblink speciellt vid alu svetsning.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Backar bandet något och drar vad som hände för 2 helger sedan (denna helgen var det mest öl och vin med 4 x 40 åringar som hade fest...försöker hitta tillbaka till livet igen :) )

Hur som helst så sitter styrningen där nu och inväntar bedömning av SRFO om några veckor. För min del känns det bra.

IMG_2796.JPG

IMG_2797.JPG

IMG_2798.JPG

Kardanfångare byggt (skall svetsa lite mer när jag kan vända på steken)

IMG_2799.JPG

IMG_2800.JPG

Kommande helg är jag barnledig (varannan vecka) och dessutom börjar jag förbereda att ha semester så jag tar semester på fredag så det blir 3 dagar i garaget och hoppas få en del gjort.

SFRO 1:an är bokad innan midsommar...så det är bara att gneta på :)

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdatering..

Tog ledig i fredags då det har varit lite för mycket på jobbet och behövde lite egentid med bilen :)

Fixade fast lite bromsrör till bakre systemet men har ett rör kvar till främre systemet

IMG_2821.JPG

IMG_2818.JPG

Sen knåpade jag ihop en ställning till tanken, skall tillkomma lite fästen för bandet som skall hålla den på plats. Det är ganska tajt och hoppas allt funkar senare men har testat med lite kaross-bitar så jag tror det skall gå :)

IMG_2816.JPG

IMG_2815.JPG

Annat är att säkerhetsbälten har inhandlats och delvis monterats. Handbromsen är monterad och inkopplad, är dock inte helt nöjd med bromsverkan men kanske blir det bättre med lite inslitning (nya skivor och belägg). Dragningen av vajern är gjord enligt Westfields rekommendationer men tajt vid diffen. Dock har jag inte Westfields handbromsspak eller vajer.

Just det....tyckte sen att NeoZeven har vuxit till sig hyfsat och borde kunna stå på egna ben för första gången. På med "ful-hjulen" och fixade lite och sen ut i det underbara sommarvädret :D

IMG_2810.JPG

IMG_2808.JPG

IMG_2807.JPG

IMG_2806.JPG

IMG_2802.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gäller att hålla tillräckligt tempot nu så den blir klar till nästa säsong ....risk att dom där fönstren som skall målas flyttas till nästa år :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär då var SFRO 1 avklarad. Inga stora grejer, lite småfix men skall fixas. Dock finns det någon punkt att ta hand om när det gäller leverantörens (Westfield/Roadster) beskrivning som inte överensstämmer med SFRO's bedömning. Skall klara ut detta med Roadster ASAP.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grattis till SFRO 1! Kanske motorn kan få diffen att jobba snart också. :)

Testat TIG-svetsen? Verkar riktigt prisvärt om det funkar. Kunde man köra plasmaskärare med den också?

Link to comment
Share on other sites

Tack, hoppas diffen skall få bekänna färg våren 2011 (samt drivaxeltapparna ;) )

TIG'en är dessvärre inte testad men skall åka och skaffa lite grejer idag. Behöver ha gas, regulator, slang samt lite adapters för att tillfälligt koppla in vattenkylda slangpaketet på kranen. Sen blir det lite tillsatsmaterial.

Pratade i veckan med min fd. svåger och han är sverigechef på av de 3-5 största svetsmaskinföretagen i norden/europa. Han muttrade lite när jag berättade om specen och vad jag hade betalat. Han hade ett stort intresse av att komma och provsvetsa :)

Nej, plasma funkar inte men pinne (MMA)...kanske med någon tillsats...har inte kollat

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Håller på och pysslar ihop kylarpaketet och i väntan på att det blir klart och bilder kommer upp här så följde jag Arrowsmith's råd :)

This is a 4 can machine :)

IMG_2977.JPG

IMG_2978.JPG

Kanske ingen fin-smakar-öl men helt duglig :)

Link to comment
Share on other sites

Då är kylarpaketet monterat. Inkoppling och tråcklande med rör/slangar återstår.

"Bottenplattan" som skall hålla uppe kylet och Intercooler. Den kommer även vara till för att fästa noskonen istf Westfield's veka grej. Kanske kan den användas för reg-skylten oxå.

IMG_2986.JPG

Vattenkylaren är klämd i MB's original infästning. Oljekylet bultat i vattenkylets kant. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med vibrationsdämpare (alldeles för ofta som man saknar en speciell skruv eller andra småpgrejer :( )

IMG_2994.JPG

Intercooler monterad med de vibrationsdämpare jag hade

IMG_2995.JPG

Övre fäste

IMG_2996.JPG

Undra IC fäste:

IMG_2991.JPG

Sen har jag börjat med en vagn till TIG'en som jag tycker fungerar mycket bra men övning ger färdighet :D Har vattenkylningen inkopplad på kranen som det är nu. Funderar på att ta spolarvätske-tanken från SAABen och ett gammalt nätaggregat till dator och göra en mer portabel vattenkylning.

IMG_2993.JPG

Link to comment
Share on other sites

När jag beställde bromsar etc från RallyDesign UK inkl bromsvåg så beställde jag även "Safety Side Spacers" men fattar inte vad dessa skall göra för nytta eller hur dom skall monteras. Någon som har en idé?

IMG_3002.JPG

Link to comment
Share on other sites

"Snart" är ju ett relativt begrepp. Men jag kommer ta fire-up i år (största sannolikhet). Skall fortsätta lösa problem under hösten på sådant som kan innebära att fästen skall svetsas i ramen etc. Höst/Vinter skall den rivas och ramen lackas och sen blir det slutmontering och målet är att ha den reggad vår/sommar 2011 :) (ju tidigare desto bättre ;) )

Brickorna har jag också antagit dom skall sitta där men ännu har inte poletten för funktion fallit på plats :)

EDIT: Funktionen beskrivs i tråden på Rejsa http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=941526#941526

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Okej, då ska jag nog ta med dom till min bromsvåg när jag beställer nästa gång. Det var knappt lönt att svarva dom själv. Sen får vi se hur det går i vår, jag har också visionen att bli klar i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Tog en liten shoppingrunda i Göteborg idag.

Fick tag i ett rör som skall utgöra del av insugningsröret samt några 4-5 mm aluminiumplåtar för oljetråg samt ev. generatorfäste (varför göra det i stålplåt ;) .... kan ju vara nån tjockplåtsberoende som läser detta )

Men måste ändå säga att aluminium är dyrt.... 450 kr för ett 500 mm ID 70 mm rör samt några mindre 4-5 mm plåtar

Sen blev det ett besök på Swedol och inhandlade lite skruv/mutter, 2 kg brandsläckare (lite tung) samt några vibrationsdämpare....besöken på Swedol är lite för täta :)

Link to comment
Share on other sites

Man blir mörkrädd av priset på blingbling rören. Ofta kan man köpa en hel pipa (6M) för samma pris. Dock med tjockare gods och opolerat. Jag överväger att rulla plåt och svetsa till ICn, dels för att jag har plåt, men det är olika diam på anslutningarna och då gör jag koniska rördelar.

Link to comment
Share on other sites

Detta var inte några bling-grejer alls utan köpta på aluminium-industri och stumpbitar. Rör med ID 70 mm t=3 samt en liten bit 5 mm plåt (till tråg t.ex.) samt en pyttebit 4 mm plåt. Vet dock inte kilo-priset på alu ...

Link to comment
Share on other sites

Har gjort lite mer i garaget denna vecka.

Insugningsröret skulle få sig en "spegelvändning" och så här såg det ut innan

IMG_3008.JPG

Måttade lite vad som skulle bort

IMG_3015.JPG

Då det blev väldans tajt vid övre generatorfästet så knåpades ett nytt ihop

IMG_0180.JPG

Sen fick jag förlänga lite för att spjällvredet osv skulle gå fritt samt plugga hålet på andra sidan. Man hade ju önskat att man kunde glasblästra så det blir samma finish som Christer's ;) . Kommer kanske strippa bort lite anslutningar för att få lite bättre med plats mot karossen. Jaja, det får duga för nu i alla fall. Kan nog vara föremål för vinterjobb längre fram.

Funderade på om det är nackdel att spjällhuset sitter 10-12 cm längre bort än original, t.ex. om det innebär sämre gas-respons etc men vet andra som har gjort liknande...

IMG_0182.JPG

IMG_0183.JPG

Modifierade även generatorfästet så en anslutning kunde passera

IMG_0190.JPG

IMG_0184.JPG

Sen har jag flyttat bakre kardanfångaren lite längre bakåt enligt anmärkning på SFRO 1. Den blev 2-delad pga platsbrist och kunde då göra den mindre. Skall nog imorgon göra samma modifiering på det främre fästet då det blkir lite tajt med bränsleslangar etc.

IMG_0191.JPG

Sen har jag börjat att modifiera vattenpumpen och vinklat upp/ner anslutningarna för att det skall gå fritt från ramen. Är lite orolig att packboxarna tar stryk av värmen från TIG'en. Körde del av svetsningen med huset i vattenbad. Så nu har jag funderat om nu vattenpumpens packboxar är kass eller om vattenpumpen senare rasar, kan man demontera pumpen och byta packboxar etc ??? (hur får man isär den?)

Om detta inte går så överväger jag att slänga pumpen i skrotbingen och skaffa en elektrisk pump. Om det inte går renovera och den rasar så måste ju nästa pump svetsas om också = jobbigt ;)

Någon som har flödesschema på kylvattnet till SAAB's B204E ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har flödes schemat och fixar bild på det i morgon. Och det kan vara bra med lite fördröjning på gaspådraget. Du får en chans att släppa om du inser att du gasat för tidigt ;) Det är nog inga problem, fläkten fyller det extra luftrummet ganska snabbt.. Jag ska göra om mitt insug och förlänga det liknande ditt men med en "S" böj så jag kommer innanför min smala ram. -Gott jobbat.

Link to comment
Share on other sites

Ställer mig helt bakom Christer J´s uttalande "Gott jobbat".

Ser så lätt och enkelt ut men tror inte att det är "bara att göra". Aluminium är så mycket svårare att jobba med än järn.

Link to comment
Share on other sites

Tackar :)

Christer: :) eller så kommer det ett fördröjt gaspådrag trots man släppte igen :) Jag kan också behöva göra om lite och precis som du säger S format. Men det får vänta tills karossen är på på rätt ställen. Kanon om du kan maila ett flödesschema, tack på förhand. Vet du om det går att demontera pumpen ...borde ju gå, och där är det ju remhjulets medbringare som skall bort. Frågan är om det är pressad eller gängad. Skulle kunna gissa gängad då det sitter två hål på impellern som "mothåll"... antar att du har verkstadshandbok på papper om du kan kolla? Skulle vilja få tag i en sådan pappersvariant

Cealm: Nä tusan, inte är det lätt :D Mycket funderade och mätande...ibland undrar jag om jag funderar FÖR mycket men vill undvika så mycket göra-om-göra-rätt som möjligt. Det finns en del sådant ändå :) Annars är inte aluminium så värst svårt...jaja, jag får inte till dom där snygga vågmönstren i svetsfogen än men skall nog hänga ihop och vara tätt. Så det går rätt smidigt med TIG; fotpedal (gaspedal) är guld värd

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Snyggt gjort. Ang. vattenpumpen så är de inte delbara/renoveringsbara nuförtiden. det försvann på 60 talet på bilar, kanske traktorerna fortsatte med det en tid?

Den lilla förlängening du gjort påverkar inte responsen. ska du ha snabbare respons så ska du ha separata spjällhus.

Link to comment
Share on other sites

En del "Jänkepumpar" har fortfarande kvar finessen att kunna tas i sär i alla fall att titta inuti för det siter en hel hop med småskruv som håller en plåtbricka på baksidan av pumpen fast man kan fråga sig varför med ett styckepris på cirka 600 kr per ny 7 kg enhet.

Men till din "text" igen --- skaffa en elektrisk pump --- Det finns kubikmetervis med elpumpar till "jänkejärnen". Pumparna finns också i prisklasserna rätt billigt till att det behövs nästan en kubik pengar för att få med sig en pump. Bra sammanställning och köpsida på Summit Racing

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...