Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Mina toe in/out värde ovan är givetvis summerat axelvärde. Jag använder millimeter som toe värde för det kan jag mäta med digital skjutmått själv och behöver inte fundera/konvertera.

Toe out fram är ganska standard på de Westfield som jag känner till som kör bana.

Bästa sättet att utvärdera är riktigt däcktempmätare (inte IR, den ger inget användbart mätvärde i detta fallet), tryckmätare som du kan släppa ut luft med och att mäta varvtider.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i helgen lagt en del på hjulinställning och slitit i mitt hår över dom där &%¤&%#¤ fiskelinorna för toe-inställning. I viss mån även camber men det är enklare. Klart är att detta skall förbättras; bättre mätinstrument och konstruktion skall tas fram. Framvagnen är enkel men bakvagnen är ett helvete då mycket behöver skruvas isär och toe/camber påverkar varandra väldigt mycket. Förenklingspotential finns med laser och bättre camberverktyg ;)

I alla fall slutade resultatet med nedanstående

Fram, camber: -2,5 grader (ett uns mer på vänster ca -2,7 grader)

Fram, toe-in: 1 mm

Bak camber: ca -2 grader

Bak, toe-in: 0,5-1 mm

Idag har jag varit på Kinnekulle Ring igen fast med en privat arrangör tillsammans med Autotech Motor i Trollhättan. Det var ca 30-35 bilar av väldigt olika slag. M3:or och andra bimmers, Speedsters, Volvos, Porsche, Opel Ascona (med BMW 6:a har för mig att han var på vår träff tidigare) och andra rena rejspreppade bilar...men även helt vanliga standardbilar(!) och då menar jag inte seriösa standardbilar.

Flera som körde med slicks och lastbilsturbo :prop:

När vi började köra så hade jag bara grundladd och dom med lastbilsturbo visslade ifrån mig men efter lite felsökande så hittade jag att jag i hjulinställningsmanövern hade krökt hållaren till T5:ans hastighetssignal...lite massage med hammaren och fullt ladd fanns :) :D Nu blev det liv i luckan igen....

Bilen beter sig mycket bra, väldigt mycket enklare att känna och förutspå. Nu kan man lätt(are) känna bakvagnen glida iväg och kunna parera med gasen. Även framvagnen bettar mycket bättre. Däcken slets jämnt och fint vad jag kan se.

Hade i fjol ca 1,04,xx på kullen, på vår träff i år lyckades jag sätta 1,01,06 så målet för idag var att med nya hjulinställningen bättra drygt 1 sek om komma under minuten. Då det var mycket bilar och dessutom väldigt olika tempo så var det svårt att få åtminstone 2-3 varv utan hinder i vägen. Men fann en lucka och kunde sätta 0,59,98 :D :) ...marginalen på min sida..om än liten :)

Även om arrangemanget idag var bra så tycker jag vårt är mycket trevligare....och jämnare tempo i körningen.

Kommer somna nöjd idag :) ....och drömma om var man tar bort vikt ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för ert bollplank vad det gäller hjulinställningen, jag är ju en novis på detta och banåka.....gasar gärna och mycket och lär mig under vägen :D

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Gott jobbat!

Ser fram emot både dina nya metoder för hjulinstälningar och metoder för att lätta bilen :) Eftersom gräset alltid är grönare på andra sidan tycker jag det är tungt, "pun intended", att jag valt en så tung lösning som vår motor innebär. På vågskålen känns det dock mer positivt än negativt så jag kan ju inte klaga men hittar du bra viktbesparingar så tar jag gärna del av dem. Minskning av förarvikt räknas inte även om det ju där finns säkert 40kg att hämta i mitt fall :)

Link to comment
Share on other sites

...Men fann en lucka och kunde sätta 0,59,98 :D/> :)/> ...marginalen på min sida..om än liten :)

Grattis!!!! Det var en kämpa "seger"! Snyggt jobbat Jocke! :racesmile:

Hur såg däcken ut och vilka tryck landade du på till slut?

Link to comment
Share on other sites

Tackar :) Känns gott men nu skall man bara ligga där konstant och sänka vidare ;)

Körde på 1,8 varmt och stämde väldigt bra med Morty's kalltryck ovan.

En relaterande fundering; nu med dessa vinklar och vid "normal" gatkörning vilket däcktryck skulle ni ha?

Skiftade som sagt vänster/höger och däcken slet ont på vår körning, men mina ögon säger att det är mycket bättre. Kommentera gärna, har bara rullat på/av släpet ;)

Vänster fram

20130716_112644.jpg

Höger fram

20130716_112656.jpg

Vänster bak

20130716_112737.jpg

Höger bak

20130716_112721.jpg

Vet inte vilka tider de andra presterade men den gröna Asconan borde ligga under minuten, likaså en mörkgrön M3:a (slicks) och en Volvo 960 (lastbilsturbo + slicks :) )...kanske även en preppad Focus RS. Tyvärr glömde jag fota men hoppas det kommer bilder på annat håll :)

20130715_125324.jpg

20130715_125346.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis till underminuten tiden!

Angående däcken är det väldigt svårt att säga iom att dom slitit snett sedan tidigare och det blir inte återställt för att man ställer om, annat än möjligen genom att överkompensera åt något håll först, sedan gå tillbaka när det slitit rätt.. Eller att kratsa däcken efter inställning. Men det har ju blivit ett par sekunder bättre inställt i alla fall!

Ps, bilderna från Kinnekulle kommer, minneskortet har varit på drift.

Christer

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu var ju högerdäcken rätt ok innan och skall nöta några extra mil på dessa innan byte sker. Ralph hade med sig 4 st sprillans till kullen :)

Skulle ev kunna ha lite mer camber bak men nackdelen är justeringen blir halvvarv (ganska mycket)

Link to comment
Share on other sites

Har fått beställning på två omgångar Westfield bärarmar bak "Morty style" av någon anledning. Kommer åt att justera både toe och camber på under 5 minuter på min nu både fram och bak. Har gjort ett toe inställningsverktyg som fungerar riktigt bra (en kollega till mig kopierade det rakt av efter att ha lånat det).

Grattis till under minuten tiden :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har fått beställning på två omgångar Westfield bärarmar bak "Morty style" av någon anledning. Kommer åt att justera både toe och camber på under 5 minuter på min nu både fram och bak. Har gjort ett toe inställningsverktyg som fungerar riktigt bra (en kollega till mig kopierade det rakt av efter att ha lånat det).

What what what?

Bilder, ritningar, instruktionsfilm?

Link to comment
Share on other sites

Har fått beställning på två omgångar Westfield bärarmar bak "Morty style" av någon anledning. Kommer åt att justera både toe och camber på under 5 minuter på min nu både fram och bak. Har gjort ett toe inställningsverktyg som fungerar riktigt bra (en kollega till mig kopierade det rakt av efter att ha lånat det).

Intressant! Är det liknande princip som Westfields wide-track fram?

Gör du på beställning? Pris?

Link to comment
Share on other sites

Jocke, har du måtten på din växellådsadapter? En del finns i tidigare bilder i denna tråd men om du har PCD för de tre hål som går mot lådan skulle det uppskattas. Jag liter inte på mina egna mätningar med skjutmått utan vill gärna se att någon annan kommit fram till samma siffror.

Link to comment
Share on other sites

Jocke, har du måtten på din växellådsadapter? En del finns i tidigare bilder i denna tråd men om du har PCD för de tre hål som går mot lådan skulle det uppskattas. Jag liter inte på mina egna mätningar med skjutmått utan vill gärna se att någon annan kommit fram till samma siffror.

De noteringar jag har är PCD 96 mm, M12 skruvar.

Jag fick göra om hålen då det var beställt fel av mig men är rätt säker på att det var emot kardanaxeln (tror jag beställde M8 av någon anledning men kardanen har M10).

Ta nu bara detta som en indikation och mät på DIN växellåda :) Det är ju enkelt. Mät axelns diameter i mitten och diametern på ett av de 3 hålen, sen avståndet och sen kan du få fram radien och sen PCD.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Ville ha dina mått som referens till mina mått som jag redan tagit. Ville dubbelkolla så jag mätt rätt. Mina siffror hemma men det låter bekant. Jag mätte på hardyn coh tror jag har 108-12=96 (mätte tvärs ytterhållen minus diamerer hål). Ville mest försäkra mig om att det inte var små decimaler med.

Link to comment
Share on other sites

Joacim, Alex och Per här kommer lite mer info. om bärarmar och toe-mätverktyget. Per, du kunde tittat på SSM allt fanns på plats inom ett par meter från dig...

Mina bakre bärarmar till MK'n. Samma princip till Westfield, men lite olika längder osv..

post-696-0-16028300-1374183884_thumb.jpg

Toeverktyget är gjort så att det är justerbart för olika bredder, hjuldiametrar och har en väldigt tight styrning i ena ändan för digitalt skjutmått. Mätfel/variation brukar ligga inom 0,05mm.

post-696-0-82871000-1374183903_thumb.jpg

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Här kommer det en givande instruktion från youtube hur du finjusterar camber. :hypocrite:

När du har ställt in enligt filmen så är du nere på låga 50 tider :lol:

Link to comment
Share on other sites

När du har ställt in enligt filmen så är du nere på låga 50 tider :lol:/>

Haha, är det så?? DÅ kommer jag göra det och lämna Fege och alla andra bakom mig :D :515:

Link to comment
Share on other sites

Fast det var snålt med camber fram. Kan man fixa sådana extrema vinklar då skall man klara av att ha samma vinkel fram som bak oavsett var drivningen på hjulen sitter. Eller skulle de rest upp "bakcambern" något. Det skulle ett enhetligare och snyggare utseende.

Fast den var tuff.......likar väldigt mycket en pallstapeltruck som går med golv-sido-skenor som stöd när den går in i ett höglager.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hade du något speciellt knep för att vi i och ur växelspak med tillhörande länkage och plåt? Det har gått att pilla i och ur innan jag fick dit kardan men med kardan i så ser jag inte hur det skulle vara möjligt och med länkage i vette tusan om jag kan få i kardan. Tror min ram lite mer stag i sig så hoppas det inte är det som skiljer.

Link to comment
Share on other sites

Plåten är lite kapad på bredden men inte direkt för att få dit den utan snarare för att den inte skall ta emot i kardanen. Behöver inte ta loss kardanen men små händer och trixande så går det....inte lätt men det går :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att detta kan inte vara möjligt. Något kapad på bredden borde inte göra någon skillnad alls. Gick ut i garaget för att se om det skulle göra skillnad och hittade då en dimension som jag inte hade provat att vända och vrida i tidigare. Nu gick den i "busenkelt". Gäller bara att komma ihåg hur jag gjorde till nästa gång .....

Kommer också behöva ta lite i plåten så den inte tar i men annars verkar det ju som att man kan svetsa dit en plåt att fästa den i.

Ser att du använt en vibrationsdämpare. Antar att hårdhet på den egentligen inte spelar någon roll. Den är bara för att hålla upp det hela? "känslan" styrs mest av att länkaget är stumt fäst med två bultar i lådan antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Japp, så är det tråckla/trixa så går det...nästan man tror chassit är byggt för den :)

Man skulle kanske ersätt plåten med en rör/ram-konstruktion för att få lite bättre möjlighet till åtkomst.

Vibrationsdämparen är enklaste möjliga på Swedol vill jag minnas

Link to comment
Share on other sites

Jag lekte till och med med tanken på att ta bort ramen helt och hållet och sätta den delen som kulleden sitter i i ramen. Insåg att det nog inte var en bra ide om man inte har fast monterad drivlina så det inte rör sig.

Ser detta som ett förbätttringsprojekt efter att bilen är klar och enbart om man kan göra en ny konstruktion lättare än plåten man tar bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ett par frågor till om ditt bygge.

Hur täckte du över chassinumret från Westfield? Svetsade du dit en tunn plåt? Var satte du sedan dina nya nummer?

Hur ser din infästning av bakåtsträvorna på bågen ut? Kommer nästan säkert skaffa samma båge som du köpte av Kenneth. Hittade ingen bra bild i denna tråd och din picasasida kommer jag inte heller in på längre av någon anledning. Känns som strul hos google men har varit några dagar nu så kanske inte...

[edit] Ok, problemen med picasa var att två av mina browsers slutat fungera där. När jag provade med IE så fungerar det.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Hur täckte du över chassinumret från Westfield? Svetsade du dit en tunn plåt? Var satte du sedan dina nya nummer?

Urmmm, skall man verkligen avslöja detta :unsure: ....svart eltejp :D

Hur ser din infästning av bakåtsträvorna på bågen ut? Kommer nästan säkert skaffa samma båge som du köpte av Kenneth. Hittade ingen bra bild i denna tråd och din picasasida kommer jag inte heller in på längre av någon anledning. Känns som strul hos google men har varit några dagar nu så kanske inte...

[edit] Ok, problemen med picasa var att två av mina browsers slutat fungera där. När jag provade med IE så fungerar det.

Ok, då hittade du infon? Men kraftiga öron i ~5 mm plåt och bult igenom.

Link to comment
Share on other sites

Ah ha! Viktbesparande lösning alltså :)

Hittade inga bra bilder på bågens infästning. Menar du att du satte öron på rören eller bytte du öron i chassiet och borrade igenom röret?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jocke, har du vänt utloppet för kylvattnet så det pekar åt sidan istället för bakåt? Är det plockat från någon annan motor eller har du gjort något på egen hand?

Inte helt säker på att jag kan göra likadant då jag ju har kvar mitt spjäll på den sidan men det blir ju snyggare att slippa den stora kröken på vattenröret.

Link to comment
Share on other sites

Japp, modifierat temostathus á la copy of Christer's :)

Spjället, skall du inte vända på det så du slipper ett 180 graders tryckrör?

Link to comment
Share on other sites

Japp, modifierat temostathus á la copy of Christer's smile.gif

Spjället, skall du inte vända på det så du slipper ett 180 graders tryckrör?

Får kolla Christers tråd då :)

Kommer köra med charge-cooler så luften till motorn kommer från förarsidan, inte fronten. I gengäld extra vattendragning och väldigt trångt med rördragning på den sidan.

Link to comment
Share on other sites

Letade efter dina bilder där du ritat luft/vakuum på din google-sida (tydligen har du inte dem där men de skall väl finnas här i tråden).

Såg då att du ritat på en Arduino-lösning för pumpen. Är det bara en skrivbordsprodukt ännu eller har du börjat testa? Dela gärna med dig av erfarenheter då jag skall göra sammalunda vad det lider, typ om ett år :)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna är helt korrekt enligt verkligheten dock

Luft-Vacuum.png

Jag har börjat lite smått med Arduino och tanken är att dokumentera lösningen. Har bara testat att läsa av givaren från Davies Craig. Behöver beställa en power supply som nästa steg.

Link to comment
Share on other sites

Precis den bilden var det jag letade efter. Hittade den i tråden. Jag behövde den i dagsläget mest för att få ett ungefärligt hum om var jag behöver dra rör och slangar. Du hade ju även en liknande bild för vattnet och även den har jag tittat lite på.

Kul om du får till en arduino lösning. Jag har ju flera saker jag skall styra/mäta med arduino. Möjligen till och med så att jag måste ha flera burkar. Har dock inte tittat seriöst på det ännu. Fullt sjå med det "mekaniska". Elen hoppas jag kunna titta på till vintern.

Link to comment
Share on other sites

Har meckat lite i garaget i helgen och ämnet var att flytta expansionskärlet bakom motorn, dels för att få bättre åtkomst än under noskonen samt att få det lite högre.

På toppens baksida sitter det ett utlopp som ursprungligen går till värmepaketet som har varit pluggat, tänkte således ansluta expansionskärlet till denna men samtidigt hade jag någon dålig känsla i magen att det inte blir bra. Tidigare var expansionskärlet anslutet till sugsidan av pumpen vilket känns logiskt.

Med detta montage så trycker det upp i expansionskärlet ...vilket den dåliga känslan borde kunnat förstå :banghead: :icon_oops: .

Så det får nog bli att plugga denna igen och sätta ett T-rör efter utgången på termostathuset och ansluta expansionskärlet där.

IMG_20140427_174549.jpg

Link to comment
Share on other sites

Volvo expansionskärl?

Bra idé med en slangklämma som håller kärlet. Är det en helt vanlig klämma som du skruvat helt ur först och trätt på och satt ihop igen eller är det en klämma som skruvdelen är öppningsbar på?

Link to comment
Share on other sites

Great minds think alike

eller har du tjuvkikat ... .min satt där först prop.gif

dock har jag än så länge "lättade" stripes.20140425_233203.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

jag har faktiskt dragit en tunn slang ner till ett T 1 dm innan sugsidan pumpen, bara för att göra det by the book , har ju haft lite oflyt med luft i systemet förut.

Detta funka fint förra året

Link to comment
Share on other sites

Jag har kör också med t-koppling till kärlet utifrån termostathuset. Verkar fungera bra.

Kärlet ser nytt ut...var hittade du det?

Bildelsbasen á 25.000 mil...och sen tvättat med maskindisk :)

jag har faktiskt dragit en tunn slang ner till ett T 1 dm innan sugsidan pumpen, bara för att göra det by the book , har ju haft lite oflyt med luft i systemet förut.

Detta funka fint förra året

Jo, jag hade det som en tanke men vore skönt att slippa en lång slang. Testar detta först då jag nu har beställt lite rör etc.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag hade det som en tanke men vore skönt att slippa en lång slang. Testar detta först då jag nu har beställt lite rör etc.

Efter en natts tänkade :) så gör jag liknande dig Lupus. Annulerade ordern och beställde bl.a. 2st 19mm-9,5mm adapters och en en 9,5 mm ID armerad silikonslang fram till anslutningen innan pumpen jag redan har. Denna anslutning är beprövad i min bil och funkar bra, varför då ändra(?!); tycker även att det är logiskt att ha påfyllningen precis vid sugsidan på pumpen. Dessutom blir det mycket enklare och enkelhet är alltid bra :notworthy: :hypocrite:

Ser att du, Lupus, kör med Volvo's lock till expansionskärlet. Mitt Volvo lock är märkt 150 KPa men SAAB'ens lock är omärkt. Någon som vet vad SAAB'ens (9000 2.0T) lock är specat till?

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Nix vet inte exact vad saaben har men det är ju i princip fortfarande en bil :-) så det kan inte skilja mycket , tror den största risken är att burken är 20 år gammal och inte håller spec längre, men min klara iallafall trycket på kullen senast och då var det varmare än det borde blink.gif.

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat två lock. Trycken är precis när det började pysa.

Ett svart med nummer 7577323, öppnade vid 1,1 bar, 110 KPa

Ett gult med nummer 4395570, öppnde vid 1,3 bar, 130 KPa

I en handbok, kylsystem 1985-1995 står det 0,9 - 1,2 bar

Men sen är det ju inte locket som löser kylproblemen, det höjer bara kokpunkten på vattnet. Iofs viktigt att det inte kokar, men för hög temp betyder för dåligt kylsystem.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...