Jump to content

Motor Bromsning


saab

Recommended Posts

Nyss hem kommen från malmö motorrenovering130mil tur och retur med nya motorn till racer bilen.tyckte att saab motorn låter trevlig på höga varv i locosten,men fan vad häftigt en V8 på 1202hk och 1121nm i vrid låter när den brommsas vid 8000rpm.har tyvärr inte spelat in ljudet men kommer att leva på det länge ändå.

Link to comment
Share on other sites

det är en cheva 632 som vi ska ha i en nova 65:A som vi tävlar med i super prostreet klassen.motorn är byggd på ett prostock block i järn alu stakar och alutoppar och med en enkel förgasare,den brommsade som sagt 1202hk och 1121nm vid 8000rpm och lät skit en häftigt.så nu återstår bara jobbet att få ner den i bilen och justera in allt,förhoppningen är att provköra på kjula flygfält kommande helg.kunde tyvärr inte vara med på konbanekörningen som var förra helgen då vi åkte dragracing i andra änden av fältet då åkte vi 8.33 och 266km som bäst med en 598på 880hk+400hk lustgas och slirande turbin.den nya motorn kan vi få ut 650hk till ur med det första lusgas systemet sedan kan vi montera 2 system till om det skulle behövas.vi har nu munstycken i för 300hk det bör räcka till, vi får inte köra fortare än 7,6 i vår klass.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på ljud....

Jag var och pratade lite med en kompis idag och lyssnade på lite motormusik.

1090hkr och 986Nm ur en volvosnurra låter riktigt gott det med.... :thumbsup:

Kan lova att det gällde att stoppa fingrarna i öronen när de mappade in launch varvtalet

på en parkering mellan en jordvall och en husvägg. Small som en mörsare och tryckvågen

slog som en knytnäve i bröstet när soppan rann igenom och small av i turbinen.

2bar laddtryck vid stillastående är ju ganska manligt.....

57200954614PM8ff9.jpg

Hittade även en sjua med lite lätt stressad 2.3L turbo volvo 5:a på platsen....

ac200955004PM8039.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Jösses! 1200 hästar ur 8 liter V8 med enkelförgasare är ju imponerande bra, men hur mycket kan man krama ur en liten fyra egentligen!? Inte så mycket iaf.... trodde jag. :)

XWO...? Omreggad som amatörbygge eller?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en "gatbil"..... Besiktigad och allt.....

Det är sagt för länge sedan att de ska köra genom "mc driven" och hämta burgare med den iallafall en gång.

Vi får se hur det blir med den saken, för den ska till bilprovningen efter sommaren om jag minns rätt.

Jag tror det kan bli jobbigt att övertyga svensk bilbekämpning att allt är som det ska här......

Tryckluftsväxlad Lenco låda hör väl inte till vanligheterna varken i mcdriven eller hos SBP, och hur

gatbilsvänligt det är går väl också diskutera. Totte propsar på att det är en gatbil men börjar antagligen

vänja sej vid att det bara går att växla upp i ratten och sedan välja "reset" med knapp på panelen borta på

passagerarsidan och börja om från noll. För något år sedan gjorde jag en elektronisk lösning på det växelbekymmret

med logikkretsar på förfrågan från Björn. Det var för direkt utbyte mot originalboxen till Lenco'n så det skulle gå att växla ner.

Men prioriteringarna är lagda på annat och gossarna har vant sej vid huvudräkningen var gång det växlas ner.....

Begreppet "gatbil" är tänjbart......

gka:

Det är inte en fyra, det är en 2,3L 5:a

474 hkr/liter

218 hkr/cyl

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...