Jump to content

Bromsstrul


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

Jag bytt från en gammal escort bakaxel(trummor) till en mordernare sierra de-dion(skivor). På den nya axeln har jag monterat skivor och Golf III ok. NU kan jag fani mig inte får det att lira

Frambromsarna tar precis som vanligt men jag har noll i bakbromsar. Som huvudcylindrar har jag två wilwood singelcylindrar med en våg emellan. Fram cylindern är på 0.625" och bakcylindern är på 0.7".

Frågan är om det kommer att fungera eller om man skall byta nån av cylindrarna. Det jag tycker mig se att slaget är väldigt långt på bakcylindern.

Är det nån som har koll?

Det jag vet om oken är att Golf oken är 37.1 mm och Framoken (taunus) är 35 mm (tror jag)

Link to comment
Share on other sites

Är huvudcylindern till bakkretsen ny?

Jag köpte en ny huvudcylinder (ioförsig Alfa) som jag inte fick och funka. Det berodde på att jag provbromsat (bottnat) utan olja i systemet vilket fick en innre kolv att fastna i främre läget. Gick att blåsa tillbaka med tryckluft. Vet inte om din cylinder är uppbyggd på samma sätt men det kan ju vara värt att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är samma som jag hade innan. Och den funkar när jag luftar systemet.

Jag misstänker nåt med volym och tryck som inte stämmer. När man byter från trummor till skivor.

Link to comment
Share on other sites

du har ju mindre volym som ska fram med skivbromsar för de ligger nästan an hela tiden., trummor har fjädrar som drar tillbaka. och oftast så är det mindre bak än fram.

Link to comment
Share on other sites

har du 1 kolvs ok fram? jag tror du har luft i systemet eftersom du beskriver att du har lång slaglängd på bakcylindern men ingen bromsverkan? luftar du med tryck eller hur gör du? du har väl inte gjort det klassiska att du har skiftat på vänster och höger ok för då får du inte ur all luft.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Thomas, det låter som du har luft i systemet. Jag hade ett helsike att få ut all luft ur bakre kretsen. Det gick inte att pumpa bort det med pedalen utan jag fick trycksätta systemet. Jag hade förr en Luftman som gick i sönder för ett par år sedan och det blev till att köpa en ny så fick jag det att fungera direkt. Tänk även på att Sierrans ok lätt hamnar i en ogynnsam position på våra bilar (i alla fall MK Indy) och man får lossa oket och vrida det för att få luftnippeln på högsta punkten. Jag har Wilwoods 0,625" cylinder till mina bakok och det fungerar kalasbra.

Link to comment
Share on other sites

Går bromscylindern hela vägen tillbaks när man släpper pedalen? Vill minnas att tryckstången måste vara lite "lös" vid släppt pedal och att det har med något med någon ventilfunktion i cylindern att göra.

/Peter

Edit:

Nja, blir nog omvänd effekt av ovanstående felfall . Är nog inte det i ditt fall.

Från Wilwood:

2. The master cylinder piston must fully retract. If the master cylinder piston is not allowed to fully retract when the brake pedal is not applied, the primary inside seal will not return past the small pressure relief hole (visible within the master cylinder reservoir on some master cylinders). This can cause excessive residual line pressure and contribute to brake drag and an overheating condition, see Figure 1, Detail “A”.

Kanske kan finnas ett och annat tips här dock: http://www.wilwood.com/Products/005-PedalA...p/pedaltech.asp

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Alla huvudcylindrar måste tillbaka till ändläge för att frigöra passagen för vätsketillförsel och retur. retur menar jag att systemet för inte hålla tryck kvar vilket det kan bli om det inte är fritt i returen och man bromsat någraggr så belägg o skivan värmeexpanderat. då får man anliggande bromsar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte möjlighet att använda mig av en luftman. Dom Luftmannarna jag har sett kräver att man har en bromsvätskebehållare av standardmodell så att man kan skruva dit själva luftman locket. Min behållare kommer från nån obcen åttitals japs.

Ska jag köra med tryck så får jag hitta på nåt själv.

Ang att dom skulle sitta fel plats tror jag inte spelar nån roll. Dom vet nog inte ens vilken bil dom sitter på. Sen har jag för mig att bromsok inte har något högre medvetande.

När jag har luftat dom så har jag sett till att nippeln (och hela oket för den delen) är högst i hela systemet.

Får försöka hitta på nån bra lösning med kopressorn och ett lock så att jag kan trycksätta sustemet

Morty: jag har Golf III ok (alu), inte sierraok (Se första posten)

Link to comment
Share on other sites

Jag provade Biltemas envägsventiler för bromsluftning. De får betyget 0 på en 1234679 gradig skala.

Provade också att försiktigt trycksätta behållaren. Lågt tryck rekommenderas. För mig börjde det rätt snabbt läcka i anslutningen som är skruvad i botten på själva behållaren den var inte dimensinerad för övertryck uppenbarligen (alla behållare är väl inte lika så det är kanske inget problem för dig).

Jag har en sånhär: http://www.rallydesign.co.uk/popup_image.php?pID=4055

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

om man tar en luft kägla till en fälg.. kostar en 5 a hos däckkrängaren ,sen tar man ett lock passande på Bromsvätske behållaren och borrar hål. sätt i käglan.

om du har ventil i kan du pumpa upp lite tryck så behållaren bågnar lite..jag brukar köra utan ventil skruva ner trycket på tryckregulatorn och fästa pumpmunstycket på käglan... sen går man runt och öppnar ventil efter ventil... obs man tömmer kvickt behållaren på vätska..ha koll.. lycka till

om man inte har ett pumpmunstycke... köp en bromsslang förlängare på biltema eller däckskrängaren..dvs en gummislang med hylsa som passar på käglan skär av ytterdelen tryck in ett vanligt blåsmunstycke i slangen...done.

förr i min ungdom hade vw typ i ett vindrute spol system där det satt en slang mellan en spolar behållare och reserv hjulet... jag har innan luftat bromsar med reserv hjulet med luft slangen satt på kägla i lock..fungerar ypperligt...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ang att dom skulle sitta fel plats tror jag inte spelar nån roll. Dom vet nog inte ens vilken bil dom sitter på. Sen har jag för mig att bromsok inte har något högre medvetande.

När jag har luftat dom så har jag sett till att nippeln (och hela oket för den delen) är högst i hela systemet.

Får försöka hitta på nån bra lösning med kopressorn och ett lock så att jag kan trycksätta sustemet

Morty: jag har Golf III ok (alu), inte sierraok (Se första posten)

Sorry missade att få med hela din text i minnet. Läste Sierra i texten och det fastnade. Med "ogynnsam position" menade jag att eftersom MK Indy monterar bakoken "kl 3" mot att de sitter "kl 12" på en Sierra hamnar luftnippeln inte på högsta punkten i oket och då blir det följaktligen en luftficka i oket.

Oken har inte vad jag vet i heller ett högre medvetande, men det känns rätt skönt om man kan överlista dem med tanke på vad man själv är annars... ;) I mitt fall fick jag ta hjälp av en Luftman för att kunna överlista oken... :blink:

Om du hittar ett sätt att trycksätta systemet håll dig till lågt tryck ca 1 bar annars kan det hända att locket släpper och bromsvätskan sprutar överallt. Har själv provat det så ni andra slipper...

Link to comment
Share on other sites

Jag luftade säkerligen mina bakbromsar 50ggr utan att få ur all luft, trycksatte och pumpade om vartannat. Men så fick jag det avgörande tipset av SFRO besiktigaren Luigo de barone. Lyft upp bakdelen högt låt den stå nån dag, lufta sen med "ändan" uppe. jag lossade också oken och pallade upp dem med nippeln uppåt, och då kom sista bubblan och pedalen blev stum.

Om du inte testat detta - gör det.

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag provade Biltemas envägsventiler för bromsluftning. De får betyget 0 på en 1234679 gradig skala.

Provade också att försiktigt trycksätta behållaren. Lågt tryck rekommenderas. För mig börjde det rätt snabbt läcka i anslutningen som är skruvad i botten på själva behållaren den var inte dimensinerad för övertryck uppenbarligen (alla behållare är väl inte lika så det är kanske inget problem för dig).

Jag har en sånhär: http://www.rallydesign.co.uk/popup_image.php?pID=4055

min pump trycksätter inte systemet utan suger i luftnipplen på oket se länk:

http://www.centry.se/index.asp?Page=ShowIt...amp;ProdID=7472

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Bra tips med vacuum varianten.

Har precis bytt bromscylinder för att få bättre bromsbalans.

Moddade oljesugen jag har till oljebyten på båten med en bit genomskinlig slang avslutad med en bit vacuumslang att kränga på nippeln.

Även i ett luftat system ser det ut som det är luft kvar. Tror den suger in luft via gängorna på nippeln när den är lossad. Det sjunker i behållaren dock och pedalen blev hård så det verkar funka.

DSC01867.jpg

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag grymma bromsar.

I helgen tog jag i med hårdhandskarna. Först byggde jag en "luftman" modell "heavy duty". Den klarade 6 bar lätt. Sen hissade jag upp bakdelen och pallade upp oken.

Kan lova att det var bra drag i oljan när jag öpnnade luftnipplarna :)

Såg dock ingan luftbubblor, men jag tryckte igenom typ en liter vätska.

Sen kopplade jag ur framkretsen (på vågen) pch rullade omkring i områded och bromsade in bakbromsarna. Det tog några ggr innan dom började ta.

Nu funkar dom perfekt.

Tackar för all hjälp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...