Jump to content

Vilken Motor


Jocke4U

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har på senare tid blivit mer och mer intresserad av Locost eller en Super Seven replika. Har en historia som mekare då t.ex. min A-traktor (med gammelgubbens hjälp såklart) var med i Bilsport men har kört MC sedan 10-årsålder. Nu har suget efter en 7:a blivit så stor så den nuvarande Ducatin i garaget är till salu.

Idag är jag dock "deep into IT" och skapar trevliga saker men på fritiden vill man gärna skapa saker som går att känna på :) Visst finns det att pyssla med huset etc men hur mycket adrenalin ger det :)

Så, jag befinner mig i planeringsstadiet och har läst ett antal trådar här.....och måste säga att .....NI HAR FÖRSTÖRT MIN NATTSÖMN!!!! (i positiv bemärkelse ;) ).

Nå, till saken....

Mitt bygge vill jag hålla på en rimlig grundnivå (budgetmässigt), dvs ha något trevligt att kunna använda så snart som möjligt och efter hand uppgradera vid behov. Inser att detta kan vara ett problem men om man tar motorn så är ju detta något som man kan lägga hur mycket pengar på som helst. Dessutom pratar vi ju i 7:or om en MOTOR med lite fjädring, bromsar och rör runt omkring ....så motor bör ju vara grunden i det hela..

Jag har blivit inkörd på Westfield chassi ...

Så vilken motor skall man ha?

Först var jag inkörd på Suzuki Hayabusa 1300....bara höra ljudet av en ylande MC motor som t.ex. i Libell's....huga...

Dock innebär ju en MC motor en del specialare såsom torrsump, backväxel,....och kanske väl dyr?!

Så då sneglar jag på en Ford motor och visst hade det varit käckt med lite modernare....dvs Duratec och då gärna 2.3L eller 2.0L....har ingen bra prisbild än dock. Ett än mer budgetalternativ är ju Zetec 2.0L

....fasen sen poppar det upp "dumma" tankar på nätterna......kanske skulle ha en med tvångsmatning (turbo) redan från start....är det då SAAB 2.0T eller 2.3T som är lämpligt (Omega låda verkar det som)? Sen har jag en del erfarenhet från Volvo då jag jobbar på detta bolag (fast med IT på den delen som inte rör personbilar)....kanske en 2.0T från S40...men vilken låda?? Generellt känns Volvo ha större järnklumpar än vad t.ex SAAB har....

Så jag vill ha ett bra utgångsmaterial (på ca 150-160 HK) men kunna öka detta relativt enkelt (200-250 hk kanske).

Detta är ingen lätt tråd men vad kan vara lämpligt?

Börjar med detta inlägg så ser vi vad tar vägen :)

Link to comment
Share on other sites

Du ger själv svaret i ditt inlägg. Om jag ger mig på att sammanfatta: Rimlig nivå budgetmässigt, efter hand uppgradera vid behov, lite modernare, kanske turbo från start, lämplig utgångseffekt som ökas relativt enkelt, ingen större järnklump.

Svaret är enkelt: En Saab 2.0 turbo, som ger ung. 150 hkr i grundutförande, (idealiskt när man ser till vikt/effektkravet), som med steg 1-uppgradering ökas billigt och enkelt till 225 hkr! En lämplig Omega-låda går alltid att få tag i.

Ett litet tips i all enkelhet från en som likt en del andra på forumet "sett ljuset". ;) Vad du än väljer - lycka till!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

:wub: en saab 2,0 ltt är ju alltid en grundplåt.. Köp en hel bil och ta så mycket du kan är mitt tips. Själv så köpte jag en -97 9000 och tar motor, stor del av elsystemet, instrument, rattställ och pedaler. Blir mycket billigare än att köpa delar var och en för sig från bilskrotar. Sålt en del övriga saker från bilen dessutom så minuskontot hittils på det köpet är 2500 kronor.. Lycka till och känn efter före vad som känns rätt// Christer J.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara höja ett varningens finger.

Det är mycket, mycket jobb att bygga en bil. Framför allt om man ska göra det från grunden.

Väljer man sen en exotisk motor (o0ch andra delar) så blir bygget ännu svårare och tyngre. Det vill gärna dra i väg i slantar också.

Bygger man å andra sidan med kända "locost" delar (ford, opel) så blir bygget mycket enklare. Då finns det folk både här i sverige och i övriga europa som kan svara på frågor, etc.

Därmed inte sagt att en Saabmotor inte är rätt val för dig. Det finns ju ett antal saabdrivna sevens och vissa av dom är riktiga monster (talar av egen erfarenhet).

Link to comment
Share on other sites

duratec 2.0 har 145hk orginal. köp dubbla förgasare å du har ca 200 :)

vassare kammar på det å du ska ha ca 230, det är väll ungefär där du stadigt kan köra med orginalikolvar å grejer.

kopplingskåpor för att få en sådan motor å passa med en ford typ-9 låda finns för runt 2-3000 kr om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Mycket jobb är det som sagt, enligt mig så är envishet den absolut viktigaste talang man kan ha när man bygger en sån här järnsäng.

lycka till, peace out ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen in i byggargänget. Vad man skall ha för motor? Något man trivs med och som är enkelt att få till. På forumt finns det kunskap om många motortyper. En riktig järnklump i nosen på bilen är alltid trevligt (men aluminium är ok också). Just det, en Volvo 230 med förgasare eller med insprut eller med insprut och turbo. Då har har du hk lätt från runt 110 till 180 hk. Och mer om du skulle vilja men kanske inte före SBP...........

Fast varför inte den största järnklumpen av alla, en riktig V8 maskin. Det är lycka det...

Hoppas du får tillbaka nattsömnen när du bestämt dig för vad bygget skall innehålla.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och för Micael's varnande finger. Det kan vara lätt att skena iväg och bra att någon uppmärksammar det och uppmuntrar till en 2:a utvärdering :) Vet inte om det är utom kontroll än dock ;)

Cealm: Ja, V8:a vore nåt men inget jag skall ge mig på i detta bygga. Kanske bygger man en till senare och med mer muller; precis som du verkar göra - snyggt bygge !

Läser man Era byggtrådar så kan man inte annat än imponeras - starkt jobbat alla!

Så till motorval...för att snäva in valet..

# SAAB 2.0 LTT

Är nog förstahandsvalet idag men inte 100% givet!

Finns nån sprängkåpa hos Roadster till Opel/SAAB som funkar med Ford's TYP-9 låda. Vet inte exakt vilken motor som passar?

Kul med turbo från start

Skall kolla runt här om det finns nån byggtråd med SAAB (tips?). Tror det skall finnas ett bygge med SAAB kring Grästorp/Trollhättan....är ju ett stenkast från Alingsås om man kunde åka och kolla...

Är det vanligast med Open Omega låda eller med Ford TYP-9?

Hur är det med mått på en SAAB motor, klarar sig sumpen eller måste den modifieras?

# Ford 2.0L Duratec

Det är väl ett "säkrare" alternativ som bl.a. Micael skriver och finns mycket erfarenheter.

Note: Jag skall inte bygga chassi't utan skall köpa en Westfield Sport grundsats. Sen kommer jag välja delar som gör bygget "tillräckligt bra".

Link to comment
Share on other sites

Duratecen är en fantastiskt välbyggd motor med många konstruktionslösningar hämtade från riktiga rejs-motorer.

Dyrare delar än till en Saab iofs, men en modern motor som ger bra prestanda från start och med stor potential om man bara lättar lite på lädret.

Mitt val!

Eller en Mc-motor, eller en V8:a :wub: eller en........

Link to comment
Share on other sites

ja det finns kåpa opel/typ9 men ganska dyr.

sbd ev har en t.ex. och roadster har väl också. Saab motorn är det inget fel på. lätt med grejor. Jag har opel GSI 16v och jag gillar karaktären på den motorn. drar fint hela vägen o en bra bit över 7000rpm, men jag har ställt varvstopp på 7300rpm. de räcker. jag tycker man ska ha en drivlina där man ganska lätt kan hitta delar till en rimlig peng och eftersom åren går så är det önskvärt att man kan hitta delar efter några år.

Link to comment
Share on other sites

roadster bil säljer även motor fästen,el-härvor för saab motorerom du inte vill bygga själv.Om du väljer en saab motor kommer du att få svetsa om ett insug med största sanolikhet för att du ska bli nöjd med höjden på instalationen.ford lådor typ 9 brukar inte hålla för vridet som blir om du ställer på motorn vilket du med all sanolikhet gör efter ett tag,killarna på roadster har redan havererat ett antal ford lådor,omegans R28 är nog ett bättre val isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att bygga med något som någon annan slutfört innan.

Jag har provat den andra varianten och man går på ett par "minor" under bygget och får fundera i nya banor.

Angående Ford T9 låda kontra Opel så är väl varken den ena eller den andra hållbara nog får en laddad Saab-motor.

Jag har en T9 från en V6:a som har något kraftigare lager samt en trevligare utväxling. Engelsmännen påstår att den håller för 300hk i en sjua, men jag gissar på att de menar Japanska BEC-ponys. En klar fördel med Ford lådan är att det finns hur mycket roligare delar som helst till dem, både sådana som gör att det håller samt sånt som gör att utväxlingen blir bra i en lätt sjua.

Jag har inte sett att detta finns till Opel-lådan men jag har inte letat i heller.

Huvudsaken är att man gör det man vill och att man sluför det. Är man mest intresserad av att köra så köp färdigt och tycker man om problemlösning så bygg..

Link to comment
Share on other sites

det finns inga andra utväxlingar till opellådan men med tanke på den låga vikten så håller det nog ganska bra. gamla volvo m40 lådor håller bra på kitcars. men annars så svetsa om ett svep o kör med bmw getrag.

Link to comment
Share on other sites

kolla in min byggtråd med saab motor och omega låda,

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7018

Har förresten fixat lackeringen på ramen nu, det blev en blästring, pulver grund/rostskydd och sen

halvblank svart pulver,( han hade 15 kulörer att välja på)blev helt underbart bra, bilder kommer strax på ihopmonteringen som nu pågår.

Firman ligger i alingsås och ägaren bor faktiskt i trollhättan, frågade om han ville göra mer sevenramar och det var inget problem alls.

Lämnade ramen på torsdag och hämtade den på mändagen.

Priset var 4500:- helt okej enligt min mening.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Kollade din byggtråd igår och den var mycket inpirerande. Snyggt gjort! Ang. firman i Alingsås så vore det bra om du kunde posta namn etc eftersom du tyckte de gjorde ett bra jobb. Roadster tar ju 3100 kr för en epoxy lackad ram men då är man ju "rökt" vad det gäller efterjusteringar så jag har tänkt köpa en olackad ram.

- En annan grej..din motor ser ut att sitta rakt (dvs ventilkåpan ser ut att vara rak) medans jag vill minnas att Sonett7 skulle vinkla 5-7% för att få växellådan rak. Sitter din låda snett undrar jag då? :)

- Vad det gäller SAAB sumpen, har ni choppat denna för att få ner motorn maximalt?

- Ni som bygger med SAAB (kanske då B204E) med varm vänstersida, kommer det bli jobbigt med värmeutveckling samt ljudnivå för föraren?

- Vad det gäller katalysator så är jag inte så påläst än men väldigt många byggen har inte kat, innebär detta att ni har betalat den extra miljöavgiften på 7000 SEK?

- Slutligen så jag kollat på några donatorobjekt på blocket, de som ligger i trevligare prisklasser har ju såklart en del mil på mätaren. Hur långt har ungefär era motorer gått innan transplantation?

// Jocke

Link to comment
Share on other sites

ska man se till 4-cylindriga motorer är ford Duratec ett riktigt bra val, bästa motorn på marknaden är väl hondas K-serie alternativt F serie som Acke kör med, dock mest för att dom har vtec.

vill man ha turbo orginal ser jag att nissan sr20 från s15 är ett riktigt vasst alternativ också. bra mycket mordernare än en saab ltt. dessutom finns det växellådor som passar orginal.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en snabbsökning och en Nissan SR20 från S15 ger 250 HK och det innebär mycket bly i bilen vid besiktning...vill helst unvika detta ;)

Sen är väl inte Duratec helt borträknad än ....

Link to comment
Share on other sites

Honda är väldens största motortillverkare och Nissan är ju inte direkt litet de heller.. risken är nog större att Ford, Volvo å SAAB är borta då.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Från mitt perspektiv kan jag säga att Fordmotorerna verkar gå att köpa nya i låda för ungefär vad en packningssats till en Mazdawankel går på... har man inte något speciellt skäl finns det ingen ursäkt att hålla på att renovera gamla bojsänken... :hypocrite: Med ett par vassare kammar och spjällhus har du effekt så det räcker och blir över utan att ta till turbo som bara tynger ned, fördröjer responsen och grillar dina fötter. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Kollade din byggtråd igår och den var mycket inpirerande. Snyggt gjort! Ang. firman i Alingsås så vore det bra om du kunde posta namn etc eftersom du tyckte de gjorde ett bra jobb. Roadster tar ju 3100 kr för en epoxy lackad ram men då är man ju "rökt" vad det gäller efterjusteringar så jag har tänkt köpa en olackad ram.

Firman heter i-lack,numret finns nog i din lokaldel av telefonboken.

- En annan grej..din motor ser ut att sitta rakt (dvs ventilkåpan ser ut att vara rak) medans jag vill minnas att Sonett7 skulle vinkla 5-7% för att få växellådan rak. Sitter din låda snett undrar jag då? :)japp,lådan sitter lite snett ,inte speciellt mycketså det stör.

- Vad det gäller SAAB sumpen, har ni choppat denna för att få ner motorn maximalt?sumpen är choppad ca 10cm ,samma med pickuppen så att det ska stämma.

- Ni som bygger med SAAB (kanske då B204E) med varm vänstersida, kommer det bli jobbigt med värmeutveckling samt ljudnivå för föraren?

- Vad det gäller katalysator så är jag inte så påläst än men väldigt många byggen har inte kat, innebär detta att ni har betalat den extra miljöavgiften på 7000 SEK?denär bortagen sen några år, det man ska klara är Co kravet.

- Slutligen så jag kollat på några donatorobjekt på blocket, de som ligger i trevligare prisklasser har ju såklart en del mil på mätaren. Hur långt har ungefär era motorer gått innan transplantation?

En saab 9000 motor som är skött bra och har ca 20 000mil under sigär i princip bara att montera i och köra.

I min motor 16 000mil så mätte jag upp allting inuti och det låg inom nytoleranserna men jag bytte ändå ram och vevlager+ kolvringar till ett

pris av ca 1500:- när jag ändå hade isär motorn.

// Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett "prospect" ...SAAB 9000 CSE 2.0T -98 med 19.300 mil på mätaren...kanske kan få den för runt 20.000 kr. Jag är inte helt säker på att det är B204E och enligt det Excel dokument som finns postat på forumet så har inte 9000 någon B204E alls. Får väl åka och kolla om jag kan se motornummer.

- Känns det som rimligt pris? Skall man köpa en ren motor (kanske utan generator, turbo,..) på skroten så lär man ju få ge 5-7000 kr plus allt runt.

Tanken är att plocka motor och tillhörande detaljer (t.ex. elsystem, kylare,...) och om det går sälja av en del grejer. Resten får skrotnisse

- Växellåda. Målet är Opel R28 lådan (max 280 Nm har jag förstått, inte jättemarginaler men borde funka att börja med) Passar denna låda till flertalet SAAB motorer? Finns det andra prisvärda växellådor som passar enkelt (Opel eller annat)?

Link to comment
Share on other sites

Du borde lätt kunna hitta en 2,0t för 7-8000. Miltalen är inte det viktiga i sammanhanget, Saabmotorerna håller bra så länge dom inte är misskötta.

En snabbkoll på Blocket visar att det verkar finnas minst två stycken 2,0t för runt 5000:- i Göteborgstrakten.

Du kan ta allt från -94 till -98.

Edited by Schäfer
Link to comment
Share on other sites

R28 passar på kortnosmotorn -94 o fram. och det finns 2 olika R28 lådor. du ska ha den från V6. den andra kallas CHI-motorn och har det gamla opelmönstret. 1900-2,0-2,2

Link to comment
Share on other sites

Du borde lätt kunna hitta en 2,0t för 7-8000. Miltalen är inte det viktiga i sammanhanget, Saabmotorerna håller bra så länge dom inte är misskötta.

En snabbkoll på Blocket visar att det verkar finnas minst två stycken 2,0t för runt 5000:- i Göteborgstrakten.

Du kan ta allt från -94 till -98.

Ok, är det då så att alla SAAB 9000 2.0 T -94 till -98 har LTT(150 hk) och har B204E eller finns det andra beteckningar/HTT också? (saknas i Excelfilen)

Link to comment
Share on other sites

Skall kolla en på SAAB 9000 2.0T -97 imorgon och undrar var man kan se motorbeteckningen...har läst det någonstans här men hittar det tusan inte. Morgondagen kan vara min start emot en seven......

Link to comment
Share on other sites

Enklast att kolla motortypen genom att slå in regnr i tex Mecas webkatalog el autokatalogen.se. Och det finns R28 lådor i fyrcylindriga Oplar också, det viktiga är väl att du får tag i modellen med hydraulisk koppling. Rätta mig om jag har fel, men min ena låda satt i en 2,0 99a Omega.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis byggt med Yamaha R1 och jag är supernöjd! Priser på lite äldre förgasarmotor (som jag har) ligger nog på mellan 10-15000:- och då menar jag komplett med kylare, instrument mm. Det som kluddar till det lite med Mc-motor är ju att den saknar backväxel, jag kör med Quife backlåda, men det finns ju massor av andra billigare lösninga, elback (startmotor), M40låda eller liknande och använda backväxeln... Bilen blir betydligt lättare med MC-motor och det är en skön känsla när man ligger och växlar vid 11.500 rpm... 6växlad låda och jag har växlarna vid ratten funkar finfint. Förstår faktiskt inte varför inte fler använder MC-motor?

Om man använder R1 så behövs inte torrsump, endast lite modifiering i tråget, jag har dock inte gjort någonting alls ännu med tråget, så det kanske inte behövs!?

post-788-1244227873_thumb.jpg

post-788-1244227885_thumb.jpg

Edited by Rickard
Link to comment
Share on other sites

Christer: Tack för tipset....det skall vara en B204E....återkommer med status imorgon ;)

Rickard: Jag förstår dig...att höra motorn på dessa vavrtal är ju speciellt...i synnerligt om det kommer från en 4-hjuling :) Dokc är jag mest van vid V-Twin eller rak tre-cyl om man bortser från en-stånka-tiden. Dock blir det inte MC motor i detta första bilbygge.....men ser man på Cealm så "smittar det" :)

Tror mig ha hittat ett bra prospect och håller tummarna....

Link to comment
Share on other sites

Enklast att kolla motortypen genom att slå in regnr i tex Mecas webkatalog el autokatalogen.se. Och det finns R28 lådor i fyrcylindriga Oplar också, det viktiga är väl att du får tag i modellen med hydraulisk koppling. Rätta mig om jag har fel, men min ena låda satt i en 2,0 99a Omega.

2,0 har R25 original men R28 från V6 passar här också. men cih motorn har annat bultmönster och starten på vä-sida

Link to comment
Share on other sites

kolla in SDCC i trollhättan ,priserna i deras plockhage är sveriges lägsta priser, saab och opel.

När det gäller motornumret på saabmotorer så är det bortrostat på 99,9% av alla som rullat i sverige.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

YES!!!

Jag är mycket nöjd ikväll!!

Köpt en SAAB 9000 CSE 2.0T -97 idag och det passar som handen i handsken och detta kan anses som mitt första steg i Super Seven världen ;)

Hittade på blocket en SAAB som var krockad i höger akter, spelar ju inte mig nån roll då jag skall plocka godbitar och resten til skrot.

Dock var hon väldigt fin, bortsett från aktern, så jag tyckte att hon förtjänade några timmars tvätt och dammsugning så hon är i fint skick att bli demonterad. Får ju visa dessa fina bilar värdighet ;)

Såväl.....hon är en -97 med 19300 mil på mätaren och har ägts av en äldre herre til för sedan två år sedan då en yngre herre köpte henne. Denne here (ytterst skötsam som det verkar) lyckades hamna i försäkringstrubbel vid denna skada och kunde inte laga den....och skall jag tolka skadan jmfr när jag blev påkörd i min dåvarande V70 så är rambalkarna definitivt sneda på denna....skiter väl jag i ;)

Bilen har följande utrustning:

- Skinklädsel

- Sänkningsats (fjädrar och dämpare)

- Ny Alpine CD spelare med MP3

- BSR box steg 1, dvs 230 hk

- mkt mer

Den går mkt fint i motorn men läcker lite i avgas.

Planen är innan demontering är att skaffa en originalbox och testa så allt funkar som det skall med original.

Priset då......13.000 kr ....inkl vinterdäck....känns riktigt prisvärt

Kolla bilder: http://picasaweb.google.se/jocke4u/NeoProspect#

Så...projekt NeoZeven är startad... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Synd att jag inte såg detta tidigare... ng900 med Trionic 5 finns ofta med trasiga växellådor eller rost för väldigt lite pengar, säg 4-6 tusingar. Men klarar du att kränga inredning och grejor så kan det kanske bli en lika bra affär. :) Välkommen ned i träsket! Bara att bli betalande medlem så är du verkligen ohjälpligt fast sedan!

Edit: Dessa motorer har dock 175hk och inte 150/154 som i 9000. B204L heter de väl... ca 840kg behöver bilen väga då.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Peter: Det gör absolut inget att du kom med detta senare :D

Jag köpte ju en fin 9000 och kunde köra 10-15 mil med bilen och känna att allt funkade innan demontering. Så som status ser ut just nu så har jag betalat knappt 2000 kr för komplett motor, kablage och annat jox. Sen håller jag på och tar bort resterande "av värde" och kan fortfarande sälja växellåda, sänkningssats, spoiler bak, högerdörrar, etc och har redan spekulanter på detta också.

Jag trodde väl att det skulle gå sälja en del men folk har varit som tokiga och jag har haft fullt upp med att demontera det som säljs. På söndag hoppas jag kunna operera ur hjärtat :)

Så jag får tacka Christer J för tipset :)

EDIT: Jag har betalat in medlemsavgiften ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Kul, men sälj inte FÖR mycket innan du är säker på att det inte går att använda! Jag skrotar ner mina två 9000 och tänker både en och två gånger innan det går iväg. Dumt att behöva leta på bilskrotar efter delar senare. Lycka till med bygget, Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att samla information om den kommande växellådan, dvs en Opel V6 OHC R28. Försöker reda ut vilka Opelmodeller/motorer som är ursprunget.

Hittade denna lista: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_54-Degree_V6_engine

Är det korrekt/troligt att R28:an satt på dessa motorer:

- L81 3,0 (lådan känns aningen klen för denna)

- 2,5

- 2,6

- LA3 3.2 (lådan känns aningen klen även för denna)

- X25XE

- X30XE

- C25XE

Känner mig lite snurrig :) och behöver få bilden lite klarare innan jagandet fortsätter..

Tacksam om lite kunskapsöverföring från Ni erfarna med SAAB-hjärtan

EDIT: Kanske är det X25XE/X30XE i Omega B som gäller (1994-1999)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Tja vi använder antigen eller :) lättast = start motorn på passagerar sidan = det passar

Sedan tycker jag med mitt skadade sinne se att du har den lite större hardyknuten i bak på lådan så då är det nog en R28 = lite starkare men enligt laga basen var det väl en v6 så då brukar det vara så

Och en gissning är

Finally the 3.0 24V DOHC had a gearbox whith gear ratios

1: 3.807:1

2: 2.106:1

3: 1.335:1

4: 1.0:1

5: 0.814:1

and final drive 3.70:1.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Min står det "R25 - 28" på och ser ut som den på bilden. Sen är frågan om det är en 25:a eller en 28:a. Jag fick även med länkage + växelspak också - kan vara bra att ha.

(Själv använde jag jag dessa delar nästan rakt av. Plåtskölden kapade jag ner på sidorna, samt satte på nya förstärkningskanter - så den fick plats i kardantunneln). Det går naturligtvis att göra ett eget växellänkage.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

R25-R28 står det i gjutningen även på de äldre lådorna från Omega A, men de har wirekoppling och startmotorn på förarsidanoch passar inte på Saab 94-. Vad är slillnaden då mellan R25 och R28? Saablådorna tex har ju samma innehåll , förutom slutväxeln i 9000 olika årsmodeller, oavsett det är en 2,0i el 2,3T, Dock har ju 2,3T kraftigare inre knut. Lika med 9-3 och 9-5. Någon som har Opel reservdelskatalog och kan jämföra? Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Teoretiska

R25 = 250 NM

R28 = 280 NM

och skulle någon ramla över en R25DT sälj den till mig :)

och jag antar att det förutom viss utväxlings skillnad är mest magic dust i R28 = någont bättre härdning eller kul pening eller kanske bara samma saker :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Min R28 är från en V6 och den heter också "R25-R28", precis som på bilden. Jag tror på Lupus, jag menar, det hade garanterat kostat mer att tillverka två olika lådor med så lite skillnad som 30 nm. Jämför med SAABs motorer, de nyare är döpta till 1.8 respektive 2.0, även om båda är på två liter... Konsumenter är inställda på att högre siffror är lika med bättre saker.

Link to comment
Share on other sites

R25-R28 står det i gjutningen även på de äldre lådorna från Omega A, men de har wirekoppling och startmotorn på förarsidanoch passar inte på Saab 94-. Vad är slillnaden då mellan R25 och R28? Saablådorna tex har ju samma innehåll , förutom slutväxeln i 9000 olika årsmodeller, oavsett det är en 2,0i el 2,3T, Dock har ju 2,3T kraftigare inre knut. Lika med 9-3 och 9-5. Någon som har Opel reservdelskatalog och kan jämföra? Christer J.

Omega A har startmotorn på höger sida och R25 låda

Link to comment
Share on other sites

## Omega A har startmotorn på höger sida och R25 låda ##

Kan ha fel här men det hänger på motorn i bilen :unsure: tror det finns båda i omega A, 2.0 sur motor 1988 ( den jag tänker spränga) omega 3000 med 3.0 rak sexa oxå runt 88 = fel ( jag vet för jag har en stående) samma motor familj men med bara 4 cylindrar = gamla familjen motor är lika illa, nya familjen motor funkar.

Men som sagt startmotor på passagerar sidan = Ok

##

in R28 är från en V6 och den heter också "R25-R28", precis som på bilden. Jag tror på Lupus, jag menar, det hade garanterat kostat mer att tillverka två olika lådor med så lite skillnad som 30 nm. Jämför med SAABs motorer, de nyare är döpta till 1.8 respektive 2.0, även om båda är på två liter... Konsumenter är inställda på att högre siffror är lika med bättre saker.

##

Jobbar ju på växellåda på saab.... och visst lådan utvändigt är samma kan till och med se ut exact likadant invändigt men en kul bombad diff, en extra behandlad härdad axel osv osv ger dig ett gäng mera Nm ur lådan, men det är dyrare att tillverka och görs bara på typ Aero modellen.

Tar man sedan automater så är det till och med olika kopplings belägg men "samma" låda på utsidan.

Och som off topic så var det Mersa och BMW som börja "ljuga" om motorer. Bmw 320 , 335 var ju ofta just motor storleken en gång i tiden liknade på merca , men det stämmer inte längre. Kanske bara blev mera tydligt på 1.8 och 2.0 :prop:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...