Jump to content

Flödesbegränsare


Recommended Posts

På Ford Pinto med insprut sitter det en flödesbegränsare på bränslepumpens utgång.

Vilken nytta gör den?

Är den nödvändig?

Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

där brukar sitta både backventil och ljuddämpare. dämparen ser ut som en svamphatt. backventilen är för att hålla trycket kvar när man t.ex. parkerat och när man efter ett tag startar igen så är trycket uppe och den startar enklare.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att man behåller backventilen.

Beroende på hur bränslesystemet ser ut så kan den vara direkt nödvändig

men aldrig onödig... Jag har också svårt att se någon direkt anledning att ta bort den.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, det ska vara bränsleflödesdämpare , inte flödesbegränsare.

Jag installerade en ny kraftig Boschpump. I samband med att pumpen alltid gick (diskuterat i en annan tråd) fick jag anledning att titta närmare på originalsystemet. Jag upptäckte då att Heynes skriver så här om demontering av bränslepumpen:

"...Lossa långsamt bränsleflödesdämparen som är monterad på pumpens utloppsanslutning för att släppa ut trycket i bränslerören....."

Så här ser pumpen ut med bränsleflödesdämparen. Motorn verkar ju gå bra utan den, men kanske pumpen får arbeta mer än nödvändigt?

P1020844.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kommer att köra med just denna orginal pump och blev lite förvirrad av diskussionen men är detta rätt? :blink:

1. Svamphatten är en ljuddämpare som man kan ta bort och ersätta med lämplig bult?

2. I banjon(där bränsleröret sitter anslutet) sitter det en backventil som kan vara kvar, håller trycket?

Om jag fattat det rätt åker min svamphatt på en gång men jag behåller banjon.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för det, ledsen att jag är lite seg i min uppfattningsförmåga :icon_oops: , är vanligtvis bra på läsförståelse.

Bra är att jag får bättre plats med pumpen nu, och kanske lite sportigare bensinsugljud från pumpen, hoppas man klarar bullerprovet med den borta :prop:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Lyfter denna igen då min banjo var bara en vanlig banjo utan någon backventil så jag behåller nog hatten ett tag till så att man inte gör sig av med något som kan vara viktigt. Kanske provar utan men har den kvar i fall att min backventil sitter i hatten.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lyfter denna igen då min banjo var bara en vanlig banjo utan någon backventil så jag behåller nog hatten ett tag till så att man inte gör sig av med något som kan vara viktigt. Kanske provar utan men har den kvar i fall att min backventil sitter i hatten.

/Fredrik

Backventilen brukar sitta i den delen du gängar fast "hatten"

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ni verkar diskutera en bränsleflödes dämpare (ljuddämpare). Jag tror att detta är en relativt fri översättning från engelskans "flow damper" som är en tryckutjämnings manick som har till uppgift att minimera tryckstötar när man använder stora bränslepumpar som startas och stoppas. Det finns tryckutjämnings dämpare att montera på fuelrails om man har stora spridare som skickar tryckstötar mellan spridarna och på så sätt ställer till det för motorn. Har inte sett denna pump med mojäng tidigare men ljuddämpare på en bränslepump verkar konstigt, men jag kan ha fel.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Anders, din förklaring verkar mycket rimlig!

Min bil går oroligt på tomgång och det kan ju bero på min kraftiga pump och avsaknad av flödesutjämning. Jag ska nog prova att montera in en sån där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...