Jump to content

Sfro2 Klar Idag


Recommended Posts

sfro2 klar idag .undrar hur länge det brukar ta innans man får papprena från sfro så att man kan beställa tid på sbp? Hoppas det gick bra för den andra sjuan som också besiktigades glömde att fråga vad du hette och var du kom ifrån?

Link to comment
Share on other sites

Grattis till Tvåan!

En vecka tog det att få mina papper. Obs du kan inte beställa tid hos SBP förrän ursprungskontrollen är klar. Dvs vid ursprungskontrollen så får du ett ärendenummer och när VV / Trpstyrelsen sagt ok då först "släpps" ärendenumret till SBP som du kan boka regbestid på.

Kom bara ihåg att INTE skicka några SFRO originalhandlingar till ursprungskontrollen. Vidimerade kopior annars blir du olycklig du får inte tillbaka det papper du skickar in. Numera upplyser VV eller om det är Transportstyrelsen om detta.

Link to comment
Share on other sites

Grattis !! Eller snyggt jobbat! är kanske mer passande.

Du får papper från SFRO om ca en vecka, passa på under tiden att gå in på Transportstyrelsens hemsida och lägg in dina uppgifter, där får du ett ärendenummer och kan betala 500:- . När sen pappren kommer från SFRO så skickar du in kopior på dom, Jag skickade den gröna kopian från SFRO 2 och kopia på chassi intyget men det räckte inte. Dessutom ville dom ha kvitto på motor, växellåda och kaross, den gröna kopian dög inte heller utan de ville ha en kopia på den vita :unsure: . I brevet som kom om kompletteringar ville de ha kopia på bullerprovet men när jag pratade med handläggaren sa hon att det inte var nåt som dom hade med att göra :banghead:

Det verkar som överlag de är tämligen osäkra på vad de håller på med, Jag hade inget kvitto på donatorn men däremot ett registreringsbevis och skrotningsintyg utställt på mej och efter lite övertalande kunde det duga. Jag skickade också kopior på korten som SFRO tog för att visa att det inte är fråga om nån köpt kaross.

Lycka till !

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Då har det blivit värre sen förra året. Ursprungskontrollen i nya tappningen startade februari 2008. Är de fortfarande lika osäkra som då så bådar det inte gott. När man läser anvisningarna så kan bara en sak konstateras: Ursprungskontrllen är egentligen inte avsedd för amtörbyggda rörhögar den är avsedd för importbilar men våra rörhögar klassade in i samma grupp. 2008 fanns inte våra bilar ens nämnda i anvisningarna för ursprungskontroll. Det enda som (2008) var vettigt med ursprungskontrollen och förmodligen samma sak nu också är att det är den första officiella "testen" att ditt egna konstruerade chassinummer inte fanns tidigare. Det är bra att få det kollat för 500 kr.

Efter 1 juli i är så "ansöker man om" chassinummer hos Ursprungskontrollörerna istället. Då blir väl rollen senare för dem att ha stenkoll på en Volvo B230 motor så vi verkligen får ett kvitto när den är köpt via Blocket eller föralldel även en 15 år gammal Pinto eller Cheva 305a bör ha ett kvitto med momsen redovisad. (Jag är inte så negativ som jag låter det bara att det verkar inte skett så mycket till anpassning under dryga året med nya ursprungskontrollen de gör väl så gott de kan och är anvisningarna dåliga så ...........)

Efter att ha läst Bengt Norells inlägg så tycks chansen vara att kontrollen tar onödigt med tid fortfarande till väldigt liten nytta om man nu bortser från chassinummerkontrollen som har dryga månaden kvar i "gamla tappningen".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det där med ursprungskontrollen är ngt jag oroar mig lite för. Motor, växellåda och hjulspindlar saknar jag kvitto på. Motorn fick jag av en polare som rensade sitt garage. Kom från ngn gammal bil de reggade om till turrrbo-spis. Växellådan och en hel drös andra delar kommer från en 240 jag fick och sedemera slaktade och skrotade. Den finns ju med i Transportstyrelsens rullor ett tag till. Spindlarna köpte jag av en snubbe för 300:-. Känns som det kan bli problem. Urk.

Link to comment
Share on other sites

Hur var det nu egentligen? Är det den gröna från SFRO2 eller den vita från SFRO1 som ska skickas in? Det verkar vara lite surrigt på kontoret.

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade den gröna från SFRO1 först men fick ett brev att de vill ha komletering med kopia på den vita från SFRO2 där stämpeln syns och en kopia på bulerpruvet. Alla kopior skulle vara vidimerade.

Mvh Sorin

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mycket snyggt bygge! :thumbup: Nu är det bara ut och rejsa - blir det Roadsport nästa?

Har du någon specialfärg till ventilkåpan på motorn?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Använder vanlig bas färg+klarlack samma som på bilen, men grund färgen är en för aluminium.Bilen har jag byggt för att min son ska få börja köra dragracing när han blir 15år dom får köra max 16sekunders repor,men det är 2år tills dess så jag får väl leka med den ett tag och sedan trimma ner den eller strypa den på något viss.

Edited by saab
Link to comment
Share on other sites

buren står på en bockad 3mm domex 655 plåt som är svetsad i ramen.plåten är så hård att jag inte kunde bocka den i ett skruvstäd med släga utan var tvungen att använda en stor press.3mm domex ska motsvara ca 6mm vanlig plåt.buren är sedan byggd i 4130 1-1/2x0.058 och 1-5/8x0.083 allt enligt dragracing reglementet för både tyngre och betydligt snabbare bilar.Och så snäll är jag inte jag tänker ha riktigt roligt med bilen tills grabben får börja att köra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...