Jump to content

Bromsregulator


Maestro7

Recommended Posts

Behöver en bromsregulator till min sjua. Wilwood har en sort som finns hos bla. Roadster för 7-800 spänn. Som jag förstår så kan den bara reducera ner till 57 %, typ.

Går det möjligen att få tag i en regulator som stryper helt? (Kan vara bra om man vill "burna" lite tex.)

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

line lock kan du montera. men en regulator får du inte ha i förarutrymmet och jag skulle kunna tänka mig att köra utan reg.för en 7:a har närmre 50/50 viktfördelning än en personbil och jag har aldrig haft tendenser att låsa bakhjulen

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en som när han skulle genomgå SFRO 2 med sin sjua, så gav sig "SFRO-inspektören" den på att framkalla bakhjulslåsning (före låsta framhjul). Så det känns som att man vill vara på den säkra sidan. (När det gäller placeringen, kan man ju alltid använda "flexibel torpedvägg" :P )

En "line lock" är väl bara en kran med av/på antar jag? - så ursprungsfrågan kvarstår!

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag känner en som när han skulle genomgå SFRO 2 med sin sjua, så gav sig "SFRO-inspektören" den på att framkalla bakhjulslåsning (före låsta framhjul).

Du menar väl att man ville låsa framhjulen innan bakhjulen?? Det andra är precis det man inte vill ska hända.

Link to comment
Share on other sites

Han kommer att vara i Högsta på lördag, ett par ynka km från mig, tror jag åker och kollar på den om han har den med sig, verkar intressant för "lekstunder" som du påpekar ovan.

Jag har en Wilwood som jag köpte på ebay och jag gav $40 + $13 för frakt, mer i min locost prisklass.

Denna kan man ju "gömma" för roliga lekstunder :D

Kanske skriver av tillverkare o s v för att se om den finns att finna på ebay eller annat locost ställe.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hittade en lite trevlig ventil på nätet: http://www.thojo.se/prodlist_content.htm

Den går att dra ner till noll. Är det någon som kört med den?

91031357.jpg

:notworthy:

Jag tror detdär kan vara en ren strypventil, d.v.s. stryper flödet och inte trycket.

Men men, jag kan ha fel. Dock tycker jag att du ska prova utan någon ventil alls först

för att se hur det blir i std. utförande utan modifieringar.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju förstås skillnad på flöde och tryck, min Hydrodynamik/statik är nog lite "rostig" syns det. Kan man tänka sig att en "vanlig" Wilwood-ventil "bara" minskar trycket?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om det är en strypventil borde den ju vara bra till burnouterna så man inte lägger an bromsarna bak alls, kör man med en vanlig Wilwood bromsreducering och denna borde man ha det bästa av två världar? Jag menar att reduceringen kör man vanligt med och när man vill ha lekstunder kan man helt sonika strypa allt till bakbromsarna utan att behöva ratta på tryckreduceringen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Den på Tjoho och på Roadster är strypventiler, ingen av dom reducerar trycket. Jag har inte sett Wilwoods variant, men jag kan inte tänka mig att den reducerar trycket. Om den ska kunna reducera trycket så ska det finnas en returledning från ventilen tillbaka till bromsbehållaren.

Jag har själv använt en av Hydroscands strypventiler på mitt baksystem på förra bilen, det funkar som det skulle.

Link to comment
Share on other sites

Precis det där har jag funderat på. Det bör väl bara ta längre tid att nå "rätt" tryck med en strypning typ wilwood. Men det fungerar ju så skit samma. Likadant med regulatorer till tryckluft, om man har 8 bar in och 2.5 bar vid färgsprutan, var tar överskjutande tryck vägen?

Link to comment
Share on other sites

Om den ska kunna reducera trycket så ska det finnas en returledning från ventilen tillbaka till bromsbehållaren

Skulle ventilen fungera så, så skulle pedalen sjunka till golvet när överskjutande del av oljan skulle i retur till kärlet.

Enkelt förklarat brukar det se ut som följer:

Regulatorn har en lite ventil innuti som är fjäderbelastad, och det är förspänningen på den fjädern du ställer med ratten på den.

Bromsoljan till bakre krets går genom den ventilen och vidare till oken.

När bromsoljetrycket överskrider fjädertrycket så stänger oljetrycket ventilen och därmed oljans passage, och det trycket du har "bakom" ventilen d.v.s. i bakre bromskretsen bibehålls medan resten av systemtrycket stiger.

När du släpper pedalen och trycket faller så öppnar fjädern ventilen och oljan strömmar samma väg den kom, och därmed tillbaka till behållaren via huvudcylindern.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar de reduceringsventiler som sitter/satt original på Volvoar? (Letar man på skroten är det väl ett par ihoprostade klumpar som sitter undertill där bak).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

När bromsoljetrycket överskrider fjädertrycket så stänger oljetrycket ventilen och därmed oljans passage, och det trycket du har "bakom" ventilen d.v.s. i bakre bromskretsen bibehålls medan resten av systemtrycket stiger.

När du släpper pedalen och trycket faller så öppnar fjädern ventilen och oljan strömmar samma väg den kom, och därmed tillbaka till behållaren via huvudcylindern.

Då innebär det att den strypta bromskretsen når sitt maxtryck innan den ostrypta? Det känns lite lurigt i så fall, för man vill ju ha balans mellan fram och bak, inte bara när man tvärnitar utan även när man bara bromsar lite? Eller det kanske inte är ett problem... en bromsvåg borde som jämförelse ge samma fördelning oavsett hur mycket man bromsar.

Link to comment
Share on other sites

Göran det är inga problem. när trycket är uppe så är vätskan stum och för att få högre fram krävs så lite i rörelse och kolvarna i huvudcylindern är 2 oberoende av varandra men ligger i serie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...