Jump to content

Locost på div Ford-prylar


BeLo

Recommended Posts

jag tackar oxå för ``boken´´... har bara hunnit ladda ner den men skall ta och studera den närmare nu när frun sover....(hon skall upp tidigt och jobba :( ) en annan kan ligga och dra sig till 06.00 :D

Mvh Michael Th

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det var länge sedan rapporterade något från byggfronten, så här kommer en liten uppdatering.

Efter provkörningen i höstas har 7:an plockats ner "ram-ren" igen för att svetsa det sista innan lackering av ram och slutmontage. Jag har passat på att göra en del aluminium till kardantunnel och bagage.

För att kunna fixa lämpliga fästen för spännen till scuttle och huv har jag börjat bocka till min scuttle (efter stor mental uppladdning). Detta känns som det svåraste på hela bygget, dels för att den är ganska komplex i formen, men dessutom sitter den så väldigt synligt till så det gäller att det blir bra.

Min scuttle kommer att ligga fastspännd ungefär som huven för att ge enkel access till el-avdelningen.

På bifogade bilderna återstår att falsa framkanten som huven ska ligga på och att vika in sidorna.

Hmmm.. Jag lyckade inte lägga in några bilder!?! Global Space Left: 0bytes, kan det ha något med saken att göa? Bilder finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad om någon trots allt vill se dem.

Hälsningar,

Bengt

PS Råkade komma över en R1-motor i veckan. Tagen i trafik 2002-04-08, avställd sedan 2002-04-29. Någon hann kör 100 mil innan R1:an skrotades. Händigt!! Typiskt nu när hela bygget är gjort för Pinto... DS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bygget går framåt om än i snigelfart. De flesta aluminiumbitarna är åtminstone "grovformade". Ramen är fortfarande inte målad. Jag velar mellan grå hammarlack (som egentligen är för hård...) och någon vanlig billack (med mjukgörare i?). Synpunkter mottages tacksamt!

Försöker bifoga en bild på sidoplåtarna fram. Jag har lånat den utmärkta idén med luftutsläpp i bakkant av någon vänlig själ som lagt ut bilder här på forumet. Jag har bara glömt vem det var. Tack ialla fall!!

Fler bilder finns som vanligt på http://groups.msn.com/Super7Karlstad.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1154385096.jpg

Link to comment
Share on other sites

e det d som kallas dekaltrimm :biglaugh2:

snart dags för reportage i bilspurt.kanske??!! :D

nä skämt och sido jag vet ju att du har dom grejerna under huven oxå.. därav behovet för luftutsläpp...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Exakt! Jag gjorde vecket horisontellt istället, så det försvinner en bit ner på sidan, ungefär där huven börjar. Annars ser det misstänkt likt ut! :)

Nu fattas bara pållarna under huven som kräver luftningen...

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Äntligen är ramen pulverlackad och slutmontaget kan starta!

Golv i bagaget och en del aluminium i bagaget är monterat.

För att inte diffklumpen ska ta i golvet vid utfjädring fick det bli ett hål i golvet, men det döljs av en "venturi-tunnel". Det borde åtminstone hålla fukten ute.

Nästa steg blir nog att fixa elsystemet i aktern innnan jag bygger in så alt blir svåråtkomligt.

Mina bilder på Super7Karlstad ligger på "sidan 2", så man måste bäddra lite för att hitta dem.

http://groups.msn.com/Super7Karlstad/pictures?Page=2

Hälsningar,

Bengt

post-25-1168206816.jpg

post-25-1168206845.jpg

post-25-1168206869.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilket fint bygge du har BeLo. Mitt och brorsans är inget jämfört med ditt. Det var hos er pappa och bosse var och hälsade på väl. Måste ha varit det. Han sa att ni var väldigt duktiga. Ser verkligen fint ut. Vi börjar bli färdiga för första bes nu snart iaf, ska bli spännade och se vad SFRO mannen tycker. /Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kul att ni tog er tid att titta förbi, Kristoffer!

Nu när ni vet vägen är det bara att kika in igen. När Robin Hooden är klar får ni ge er i kast med att bygga en till med egen ram. Det är mycket arbete och ibland undrar man om det verkligen är värt det, men det är väldigt kul att kunna få allt precis som man vill ha det!

Bifogar några bilder på byggets status.

I torsdags bockade jag och Leto huven, så nu är alla större aluminiumdelar tillverkade. Återstår att bestämma vilka spännen jag ska ha, eller om det kanske blir "fjädrar"!?!

Bilder på huvbockningen finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1175884239_thumb.jpg

post-25-1175884277_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Nu har jag ÄNTLIGEN fått ihop min elektriska hastighetsmätargivare! Målet var att mecka ihop någonting som kunde monteras direkt på växellådans vajerutgång (Typ 9). En induktiv givare från Elfa för 309:- (E2A-S08KS02-WP-B1) sitter monterad radiellt mot en vinge som skruvats fast direkt i hålet där vajern normalt går in. Det trickiga var egentligen bara att bottendelen, som sitter med låsring i växellådan, måste vara möjlig att dela från övre delen. Annars får man inte dit låsringen. Några rörbitar och brickor och en mutter är materialet som krävs. Svetsat, borrat och filat för hand eftersom jag inte har en svarv. :banghead:

Ett lock återstår att fixa. Svarv IGEN...

Hastighetsmätaren blev en VDO Vision eftersom den kan programmerats beroende på hur många pulser givaren kommer att ge.

Jag bifogar några bilder på lösningen nedan.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1180296056_thumb.jpg

post-25-1180296090_thumb.jpg

post-25-1180296111_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tänkte... en del sätter givaren så den tar pulser från bultarna på kardan flänsen...eller vid ett hjulnav..

iofs så har du stel axel, så grejerna rör sig mer.

blir säkert bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu var det skamligt långt mellan uppdateringarna av min byggtråd!

Bifogar en bild från ett av höstens konbanerace.

En filmsnutt från senaste besöket på gamla flygfältet finns på

. Konstigt hur det är!?! Man tycker man kör så det ryker, men på film ser det ut att gå ultrarapid!

Nu saknar jag i princip bara framskärmar och lite bullerdämpning innan basiktning.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1197836219_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dags igen för en liten uppdatering!

Fortfarande inga framskärmar, men Anders på Dala7 har lovat skicka nästa vecka, så det finns hopp.

Ljus fram och bak är på plats. Varför är det så svårt med bakljus?

Handskfack och fack i kardantunneln är på plats, så t.o.m. de små detaljerna börjar bli klara.

Målet är SFRO 2 i slutet av april eller början av maj. Jag måste bara fixa bullret innan dess...

Som synes glömde jag att grenröret låg ganska tajt när jag bestämde mig för att ha luftutsläpp på motorrummets sidor. Det blev till att banka till en ursparning för rören för att få frigång. :blink:

/Bengt

post-25-1206299806_thumb.jpg

post-25-1206299888_thumb.jpg

post-25-1206299930_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ursnyggt!

Vad är det för tjocklek i aluminiumen i huven?

Jag hade planerat göra huven i sandwichkonstruktion som vår scuttle men får nog tänka om.

Nu blir det till att fundera och tänka!

Antas i Luleå (-31 c i Nikkaluokta i natt)

Link to comment
Share on other sites

Det bästa med instrumentpanelen, enligt mitt tycke, är att vi gjorde den lätt välvd. Den följer scuttelns bakre linje ungefär. De flesta är ju helt plana, men med enkla medel ser det mer "arbetat" ut. Hela högersidan av scutteln är helt tom, så det döljer sig ett gigantiskt hanskfack bakom luckan!

Bifogar en bild med scutteln av.

Sen blir man väl galen av att ha panel, scuttle och huv i aluminium när solen börjar skina kan jag tro!?!

Huven gjorde jag i 1,5 mm aluminium. Vikt kant i framänden, eftersom falsningen i noskonen där huven ska ligga är djup. I bakkant har jag bara kapat den då falsningen där bara är är några mm. Tillräckligt för list och enkelplåt.

/Bengt

post-25-1206310591_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hög tid för en statusuppdatering!

Bullerprov i torsdags i Västerås för Gustaf Ridderstolpe och Bengt Sjöberg. Mycket sympatiska personer båda två!

Bilen klarade bullret med marginal (78 db). En eloge till Gustaf som lyckades köra den trots att den "gick som en påse nötter".

K&N-filtren till Weber 45:orna var utbytta mot en "plenumkammare" som ledde sörplet in under huven och in i en orginal luftburk vilket i någon mån påverkade bilens körbarhet eftersom förgasarna inte bestyckats om. Möjligen kan det vid tillfället även ha funnits skräp i avgassystemet... :hypocrite:

Tack alla som höll tummarna!

SFRO2 i Skövde på måndag kl 12!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det är Lennart Rydén som gör den.

Han hade tidigare Örebro som bas, men har nu flyttat till Skåne. För att avsluta de besiktningar han påbörjat åker han upp till Skövde en gång per månad. Om han tar på sig nya vet jag inte. Ring och fråga, numret finns på SFROs hemsida.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

SFRO 2 klart!

Nu är det "bara" att vänta på pappren från SFRO och sedan ta en drabbning med Bilprovningen...

/Bengt

post-25-1210624487_thumb.jpg

post-25-1210624516_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Regbesiktning hos SBP 4/6, men jag har fortfarande inga tillräckligt breda framskärmar!!

Sedan november någon gång har jag fört en diskussion med Dala7 om framskärmar, men de är sedan någon månad borttappade av bussgods (enligt Anders)!?! Mitt hopp står nu till Peter Lilja i Västerås som lovat försöka göra ett par. Hans plan är att göra en form där bredden ska kunna ändras skapligt enkelt. så om ni behöver udda bredder hör med honom. Den nya formen kommer också att ha betydligt bättre radie än vad de gamla skärmarna hade (krävde väl 20"-hjul för att passa ungefär... ;-).

/Bengt

PS Konbana på Karlstads gamla flygfält 1/6! DS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ÄNTLIGEN är besiktning och skyltar på plats!

Jag vill inte påstå att bilen är klar, för det blir den väl aldrig!?! Återstår gör lack av plastdelar, vindavvisare, dörrar i aluminium etc.

Ca 20 mil hittills bara på smååkning. Förhoppnningsvis blir det en längre tur till Velodromloppet till helgen.

Dottern med kompis tar sin premiärturen på bilderna. Eftersom hon är ganska liten ser bilen nästan normalstor ut!

/Bengt

post-25-1213218641_thumb.jpg

post-25-1213218673_thumb.jpg

post-25-1213218697_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis! :image224:

nu finns det inga ursäkter att svänga förbi mitt garage borta på västkusten längre!

Tänk att sådär snygg har min bil också möjlighet att bli :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ännu en etapp avklarad! Sjuan har fått sträcka ut på Gelleråsen!!

Onsdagar är det träning 9:00 - 16:00 under sommaren. Vår och höst gäller 16-20 (har jag för mig).

Vad gäller för bil och förare? Lite luddigt, men som jag förstått det måste bilen uppfylla något reglemente, som t.ex. Roadsport. Dvs korrekt utrustad för race! För förare gäller giltig racinglicens och skyddskläder som brukligt. Ingen "besiktigade" min bil, men om vi börjar åka med olämpliga prylar hårdnar säkert kontrollerna snabbt. Tänk på er egen säkerhet.

För medlemmar i Karlskoga motorklubb kostade det 400 kr för heldag. Körningen är uppdelad i 20-minuterspass vilket är alldeles lagom. Då hinner man skruva lite, snacka lite och ladda om för nästa omgång.

Jag, Henrik, Hasse och Christer hade en underbart solig och fin dag i onsdags.

Tyvärr släppte Christers ena fuel-rail vilket ledde till brand i motorrummet. Dessbättre verkade skadorna relativt begränsade. Håll en tumme för att det verkligen begränsat sig till luftfilter och några kablar!

Innan raset låg Christer och körde på 1:10, vilket är samma tider som F3:orna om jag fattat rätt!! GRYM maskin och mycket duktig chaufför!! Både jag och Hasse stod som parkerade när Christer vrålade förbi. Underbar sång från den bilen!

Själv hade jag 1:22 någonstans. Kunnig chaufför, diffbroms och några hästar till så ska det gå att kapa några tiondelar...

Hälsningar,

Bengt

post-25-1215463112_thumb.jpg

post-25-1215463172_thumb.jpg

post-25-1215463224_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Nu har 7:an fått bekänna färg på riktigt!

Förra veckan avverkades 250 mil på rutten Karlstad - Linköping - Jönköping - Uddevalla - Fjällbacka - Moss - Horten - Kongsberg - Geilo - Hardangervidda - Bergen - Sognefjorden - Jotunheimen - Dombås - Vinstra - Helvete (Jepp, det ligger längs väg 255 i Norgen!) - Hamar - Elverum - Flisa - Torsby - Karlstad.

Vi hade tur med vädret över både Hardangervidda och Jotunheimen, men annars regnade det extremt mycket i Norge. Om man åker till Bergen får man naturligtvis räkna med regn!

7:an fungerade fantastiskt bra och de Norska vägarna är otroligt roliga att köra på om man bara håller sig borta från de större stråken eftersom de är för hårt trafikerade.

Hur fungerar det att åka 7:a i ösregn? Hyfsat... Till att börja med gäller det att välja rätt fru! (Nej, min är inte till salu! ;-)

Det största problemet visade sig inte vara vätan uppifrån utan allt vatten som kommer från framhjulen. Detta driver in i "kupén", träffar armbågen som blir sjöblöt och rinner sedan ner i sätet vilket gör att man snabbt sitter i en pöl av vatten. När vi skulle starta återtåget från Bergen (och starta i regn) gjorde jag ett experiment med "dörrar" fabricerade av Silvertejp. (Se bifogade bilder) Det fungerade fantastikt bra och satt kvar hela resan hem (ca 100 mil). På önskelistan står naturligtvis dörrar i aluminium liknande garagepolaren Olles.

Packa som på MC, dvs allt i plastpåsar och ha ett bra regnställ så är det faktiskt kul även när det regnar (nåja...).

Hälsningar,

Bengt

PS Nytt på bilen inför turen var rutan och de tillfälliga nackkuddarna. Bägge är eftergifter för fruns krav på bekvämlighet. Fjoll! ;-) Ds

post-25-1216579664_thumb.jpg

post-25-1216579686_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dörrarna av silvertejp har numera ersatts av aluminium-varianten. På bilden tillfälligt monterade med silvertejp, men de kommer att vara enkelt demonterbara och passar som handsken i bagaget.

/Bengt

PS Rösta gärna på min bil i tävlingen "Värmlands häftigaste bil"! http://nyhetskanalen.se/1.624860/2008/09/1..._haftigaste_bil DS

post-25-1221399859_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för supporten! :notworthy:

Jag har ingen aning vad en eventuell seger innebär, men vi bör väl åtminstone kunna skapa lite reklam för vår hobby (och locka fler i fördärvet ;-).

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

The botten is nådd!

Tänkte bidra med en lägesrapport så här mitt i vintern. Sjuan är på service och det känns som allt löst är demonterat. Så är det naturligvis inte, men en hel del är på gång. Nya bromsar (Wilwood), skivor och nav fram hoppas jag ska sänka den ofjädrade vikten massor. Samtidigt byter jag alla mina gummibussningar (Amazon-trådrullar) mot plast (Oilon). Måste bara hitta någon villig person med svarv...

Bakaxeln är demonterad för att förbättra lagringen av watt-länkaget, byte av gummibussningar mot plast och förhoppningsvis landar även en Quaife-diff i innan återmontaget.

Stöd för vänsterfoten ska monteras. På bana saknar jag det verkligen!

Skärmar och noskon ska lackas. Någon nyans av BRG blir det. Ju mörkare desto bättre!

Nu ska så sakteliga bitarna på plats igen.

Försökte bifoga några bilder från bottenläget, men jag har väl fyllt min kvot!?!

Den som vill se bildbevis får som vanligt besöka http://groups.msn.com/super7karlstad/belo.msnw?Page=22

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...