Jump to content

Locost på div Ford-prylar


BeLo

Recommended Posts

Jodå, visst finns det bilder! Bifogar en på propellern monterad på bakaxeln. Det är alltså röret som sitter svetsat på bakaxeln som gett sig. Axeltappen sitter stumt i denna och bronslagringen ligger i propellern.

Jag har som synes gjort ett asymetriskt Watt-länkage, vilket gjort att jag kunnat placera propellern framför axeln och därmed fått hela golvet fritt till tanken. I och med att den långa och korta horisontella länken är proportionella med de vertikala, som också har olika längd rör sig axeln fortfarande exakt rakt. Vad som händer med rollcentra etc har ingen lyckats förklara för mig (ännu). Bilen uppför sig exemplariskt, så det fungerar i praktiken i alla fall!

/Bengt

post-25-126566463278_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu är äntligen nyrenoverade motorn monterad och skapligt injusterad.

Blocket borrat till 92 mm, däckat osv. Orginalveven återanvändes efter balansering, men H-stakar och smidda kolvar gör att det är riskfritt att varva åtminstone 7500rpm. På önskelistan står en Cossy-vev och svänghjul. Då ska den klara 8500! (Vem som nu behöver det!?!) Nyportad och planad topp (av gurun Bjarne Nygren) med STORA ventiler. Kompet valde vi att lägga på en blygsam nivå (än så länge) för att inte bensinkvalitén ute i Europa ska bli ett problem. Nog borde väl detta ge åtminstone en 10%-ig effektökning? ;-)

Med 17 mils inkörning drar vi imorgon mot Le Mans och vidare färd till Nice/Cannes, Italien, Schweiz och hem igen (om allt håller). Nya gatsulor monterade, jösses vilken skillnad! Bredsladd så fort man tar i lite. Förhoppningsvis varar de lite längre än R-däcken...

Håll tummarna för att både frun och bilen överlever! ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Resebeskrivning från vår Europa-tur:

Nu är första Europa-turen i 7:an avslutad (garanterat inte sista)!

Vi var tre hemmabyggen (plus några svenssonbilar) som drog till Le Mans Classic. En Pagano rattad av Janne Warg, "Brute" Alfa Romeo Monoposto rattad av Peter Ausgård och slutligen jag och Anki i vår lilla sjua.

Tanken var att jag och Anki skulle fortsätta själva söderut efter Le Mans, men Peter var inte svår att lura med ut på stolleprov, så efter en tvättinrättning för klädförrådet, inköp av sovsäck och ett extremt tunnt liggunderlag var även han redo för Europa-turné. Suveränt kul!

Från Le Mans gick turen via Grenoble och Napoleon-rutten ner till Cannes och Antibes där vi tältade (på grus!) och brände våra garagebleka kroppar med besked. Efter att ha firat 14 juli med fyrverkerierna i Cannes och blivit fotade av tokmycket folk i Nice, drog vi vidare längs kusten till Monaco och vidare bort till La Specia (Toscana). Fantastiska vägar och underbart väder hela tiden.

Återfärden norrut genom norra Italien var otroligt varm då solen gassade och termometern snuddade 40 grader. Ingen svalkande vind ens i full fart, snarare som en hårfön på full värme i fejset! Ett paraply i bilen att fälla upp när man stod still räddade oss från solsting.

Väl framme i Schweiz/Locarno (där det faktiskt kom en åskskur!?!) ägnade vi sedan en fantastisk dag till att avverka ett antal underbara passvägar, Nufenen, (Furka delvis), Grimsel och Susten. Efter några dagars återhämtning hos gamla grannar från åren i Wettingen körde vi på småvägar upp genom Tyskland och hemföll först efter Lübeck till några mil Autobahn.

Fina svenska kustvägar bl.a. över Orust/Tjörn blandat med motorväg ledde oss till Lysekil där vi passade på att hemsöka Kilkenny (Björn) och beundra hans fina bygge. Stort tack för gälningsverktyget Björn!

Småvägar upp genom Dalsland är hur kul som helst även om några var i gropigaste laget.

Åter i Karlstad vidsade trippmätare 756 mil avverkade på 3 veckor. En perfekt mix av rolig bilkörning, sol och bad och massor av nya intryck. Ca 1,5 dagar regn i Tyskland var i stort sett all väta vi utsattes för.

Le Mans var naturligtvis fantastiskt att besöka, men som arrangemang tycker jag nog att Goodwood Revival är strået vassare.

Bilarna har fungerat i stort sett problemfritt hela vägen. Några incidenter blir det naturligtvis alltid på så pass många mil. Vi behövde t.ex. byta ett knutkors i Peters kardan i Hammeln. Knutkors från Amazon -64 ligger väl i vaje Volvohandlares hyllor!?! ICKE! Efter att först ha hänvisats till Hamburg (15 mil i fel riktning) lyckades verkstaden snoka reda på en Volvo-entusiast i mohikan-frilla som samlade på Volvo 340!!! Han hade haft ett korrekt knutkors, inköpt på Biltema i Danmark, på sin hylla i 15 år. Hittade paketet, levererade och monterade detsamma . Vad är oddsen? :blink:

När min bränslepump lade av fick vi hjälp både av en transvestit med fullutrustat garage och en engelsman som också hade en 7:a ca 200 m från där vår hade stannat. Det visade sig vara bränslefiltret, före pumpen, som kläggat igen med något transparant klet. Bort med filtret så fungerade allt igen.

En ny packning till min vattenpump fabricerades och monterades i Schweiz och en ny fläktrem monterades på Peters farkost på väg hem genom Tyskland. Utöver detta har allt fungerat perfekt! (Ok vi svetsade lite på Peters skärmar några gånger också...)

Enda förbättringen/förändringen jag kommer att göra av min Sjua efter årets tur är att förbättra ventilationen/kylningen av diffklumpen. Vid normal körning, även aggresiv körning t.ex. genom bergspassen håller sig temperaturen normal, men vid längre körning på Autobahn i hastigheter över 140-150 så stiger temperaturen rejält. Jag har helt golv under aktern med bara luftutsläpp, men efter att jag monterade gummiduk i hjulhusen för att hålla vattnet och gruset ute får jag uppenbarligen in för lite luft. Den som kommer förbi diffen kommer via kardantunneln och är dessutom förvärmd i motorrummet. Någon typ av tilluft planeras alltså innan nästa tur. Det är inte fråga om utan bara när! ;)

/Bengt

PS Ursäkta längden på inlägget... DS

Link to comment
Share on other sites

För att få med tält, stolar och annat som hör camping-livet till har jag fabricerat en liten extra bagagelåda (20x85x47).

Denna är byggd på två rör som sitter instuckna där en båge för reservhjulet en gång planerades. Den svetsmutter som reservhjulet skulle fästas i används för att hålla fast anordningen. Fungerade mycket bra och kanske kan vara värt att planka om det finns fler tokar där ute som vill använda sina bilar till längre färder än till glasskiosken!

Anordningen byggdes i 25x25x1 och 15x15x1 och kläddes med 1 mm aluminium.

Bifogar några bilder.

/Bengt

post-25-128014891969_thumb.jpg

post-25-128014892167_thumb.jpg

post-25-128014892584_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken resa!

Jag avundsjuk? Nej, absolut inte........mjaaa om sanningen ska fram så kan jag motvilligt erkänna, lite grann........

Från Luleå till Malmö är det lika långt som Malmö-Rom. Fan att kontinenten ska ligga så ocentralt!

Kul att färdas med "rörhögarna", måste ha väckt mycket intresse bland infödingarna.

Hälsar Antas i centrala Konungariket.

Link to comment
Share on other sites

KUL! Jag planerar att åka till Italien/Frankrike men min 7a 2012 och hoppas på solresa. Men även Skottland och ett visst destilleri i Tain, så tak kanske får byggas vintern 2011/12.. Annars har jag ett scysst Nordsjöställ att dra på mig.

Link to comment
Share on other sites

Tack BeLo för både text och speciellt bilderna på "kofferten".

---- knutkors inköpt på Biltema i Danmark --- Biltema är bra ibland.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mycket trevligt. Vad menar du med "ursäkta längden på inlägget"? Skriv gärna mer, hur förberedde du dig för resan och vad kommer du att göra annorlunda nästa gång? :) Bra att ni var två ekipage som följdes åt till slut. Jag tycker det skulle kännas lite jobbigt annars om det blir stopp nånstans. Har själv funderingar på att köra upp till Kiruna nästa år, men vet inte om det blir med sjuan.

Bagagelådan har jag sett en liknande på en Westfield Seven från Småland, men din är nog snyggare.

Har själv funderat på att sätta nåt skydd mot smuts i bakre hjulhusen sedan jag städade ur där bak för ett tag sedan. Var fick du tag i gummimattan?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klart du ska köra till Kiruna med 7-an!

Det är bara 36 mil norr om Luleå. Vill du sedan köra förbi Treriksröset, tyvärr går ingen väg dit men ändå, har du ytterligare ett 30-tal mil.

Link to comment
Share on other sites

Skriv gärna mer! :icon_bach: Fast du kanske är ute och stansar i bruksbilen, vad vet jag?

Nån mer än jag som plockat fram Europakartan??? B)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Mycket trevligt. Vad menar du med "ursäkta längden på inlägget"? Skriv gärna mer, hur förberedde du dig för resan och vad kommer du att göra annorlunda nästa gång? :) Bra att ni var två ekipage som följdes åt till slut. Jag tycker det skulle kännas lite jobbigt annars om det blir stopp nånstans. Har själv funderingar på att köra upp till Kiruna nästa år, men vet inte om det blir med sjuan.

Bagagelådan har jag sett en liknande på en Westfield Seven från Småland, men din är nog snyggare.

Har själv funderat på att sätta nåt skydd mot smuts i bakre hjulhusen sedan jag städade ur där bak för ett tag sedan. Var fick du tag i gummimattan?

Även om det är en fördel att vara två bilar tror jag inte det är ett problem att åka med en ensam bil på långtur heller. Folk är otroligt intresserade och hjälpsamma överallt. Man hinner knappt stanna och öppna huven förrän intresserade strömmar till!

Gummimattan jag använt kommer från Biltema. Inte den mest rivstarka, men det gör en otrolig skillnad på städandet när man har golv i aktern.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad Peter Ausgård har för sign. på forumet?

Jag är "fasansfullt" imponerad och intresserad av han Alfa-bygge. Vill se bilder på byggprocessen.

Mitt nästa bygge hade jag tänkt skulle bli en Morgan 3-wheeler kopia men efter att ha beskådat Peters Alfa Romeo Monoposto börjar tankarna gå åt annat håll. Psst....säg inget till min hustru att jag redan funderar på nästa bygge!

Antas i Luleå med morgonens värsta åskväder på många år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Antas! Peter har ingen inloggning här så vitt jag vet.

Däremot vet jag att han funderar på att sälja underverket till förmån för en nytt påbörjat bygge.

Själv har jag idag fått i motorn igen efter en liten översyn efter Kinnekulle.

Jag tyckte mig ha lite dåligt oljetryck när oljan gick riktigt varm och när jag dessutom detekterade ett litet ljud, misstänkt likt ett begynnande ramlager-ras, kändes det bäst att kolla upp läget.

Motorn ur och upp i stativet, ur med veven för att kolla lagren, men alla var till min stora förvåning kanonfina!?!

Varifrån kom ljudet? Nåväl, nya lager monterades eftersom allt ändå var isär och allt kollades. Konstaterade att oljepumpen kunde sett bättre ut och monterade en ny högtrycks.

Eftersom jag inte haft fullt bafflat tråg med grindar osv flyttade jag oljepickupen till mitten av tråget och fixade tråget efter bästa förmåga. När jag provmonterade oljepickupen för att säkerställa att min modifikation inte gjorde att det tog i någonstans visade det sig att tvåans stake snuddade röret, men detta i början av röret och inte alls där jag ändrat!! De nya stakarna som monterades i vinter är större än orginal och vi (=Bjarne) fick slipa ur lite i blocket för att få runt dessa. Oljepickupen däremot hade vi inte en tanke på att kolla... Rena turen att jag kom runt Europa kanske.

Anledningen att det började gå emot på Kullen var antagligen en mindre justering av tråget på curbsen någonstans runt banan.

Sens moral: Kolla att även oljepickupen går fritt! ;-)

Nu sitter i alla fall motorn i och en härlig kvällstur är till ända.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag har problem med att min Pinto läcker olja. Mer än vanligt alltså! Det verkar komma framifrån i nerkant och jag har fått förslaget att det skulle kunna vara packboxen som tätar runt veven!?! Någon som har koll på dimensionerna på denna?

Hur mycket måste jag riva för att byta denna?

På söndag är planen att dra iväg för ännu ett varv i Europa, så jsg skulle ogärna lyfta ur hela motorn igen just NU!

Tips mottages tacksamt!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit och kört på rullande landsväg. Primärt för att få förgasarna korrekt inställda, men givetvis är det intressant att veta vad spisen ger! Målsättningen när motorn byggdes var ca 150 hk. Möjligheten att köra på 95 oktan (ute i Europa) samt körbarhet prioriterades, vilket gjorde att vi valde moderat kompression och hyfsat snäll kam. Toppen har portats varsamt av Bjarne Nygren, GRYMT duktigt, och försetts med större ventiler! Mätningarna på landsvägen visar att vi missade målet med råge. Förvånande nog visade mätaren på 170 hk och 200 Nm!?! Som synes på den bifogade grafen ökade fortfarande effekten när jag slutade varva vid ca 7300 rpm, men med orginalveven vågar jag inte gasa mer. Någon som råkar ha en Cossy-vev liggande? ;-)

Pinton har alltså ännu en gång visat sin fantastiska potential!

Dubbla Weber 45:or och ett väl avstämt avgassystem (ren tur...) tillsammans med portad topp var det som krävdes.

(För att det ska hålla har jag bytt stakar och kolvar)

Tyvärr var det inte så lätt att få förgasarna justerade. Enligt mätinstrumenten går den inte fett, men igensotade stift och svarta fläckar på backen vid avgassystemet gör att jag VET att den gör det. Vad göra?

/Bengt

post-25-0-91576700-1310498828_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag har problem med att min Pinto läcker olja. Mer än vanligt alltså! Det verkar komma framifrån i nerkant och jag har fått förslaget att det skulle kunna vara packboxen som tätar runt veven!?! Någon som har koll på dimensionerna på denna?

Hur mycket måste jag riva för att byta denna?

På söndag är planen att dra iväg för ännu ett varv i Europa, så jsg skulle ogärna lyfta ur hela motorn igen just NU!

Tips mottages tacksamt!

/Bengt

Red Line Seal Saver är svindyrt (280.-/177ml) men väl värt varenda krona för alla som äger en gammal Volvo som läcker vid bakre packboxen på veven, en skvätt vid varje oljebyte håller läckan i chack! borde hjälpa även i ditt fall. Skall doseras 3% av oljevolymen vid läcka å 1% för underhåll. Funktionen är att det mjukar upp allt gummi.

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Blir alla stift svarta? då borde rimligtvis CO vara hög. Annars kan den ju gå magert på nån och fett på de andra så totalen ser bra ut, det har ju hänt förr, men jag antar att synkning och justeringar gjorts riktigt med den effekten. Men har du stått på tomgång innan du skruvar ur stiften kan det ju bli lite svart pga det.

Packboxen är 42x56x7

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Jag inser just att det var väldigt länge sedan jag uppdaterade tråden. Sorry...

Även denna sommar har 7:an varit på vift i Europa, även om det bara blev 720 mil denna gång.

Efter avfärd i hällregn från Karlstad iförda regnjackor fick vi stanna efter bara en mil för att ta på oss även regnbrallor. Det verkligen öste ner ända ner till Mariestad, men vad gör man när resplanen är satt och Silverstone Classic hägrar? Efter Mariestad slutade det regna och vi brände på ända ner till en bit efter Puttgarten redan första dagen. Dag två passerade vi på fina småvägar genom norra Tyskland på väg mot Ede i Holland.

Sommarens enda haveri inträffade i Bremen. Just när vi skulle lämna en påfart till genomfartsleden bara tvärdog bilen. Totaldöd! Min inser naturligtvis att det måste vara något elektrisk som dödar så effektivt. Av med huv, noskon och scuttle och börja felsöka.(I år hade jag med även voltmeter!) Ström på tändspolen men ingen gnista på stiften. Inga trasiga säkringar. Hemska tanke - kan det vara tändmodulen, en standard liten Sierra-modul från -86-87? Någon som har en över som jag kan ha som reservdel så är jag spekulant! Som tur var visade det sig att det inte alls var tändmodulen utan en av kablarna till fördelaren som helt sonika hade vibrerat av. Orginalkontakten är en hyfsat stor plastklump som hängde fritt. Klamma bättre är rådet! Efter att nya kontakter klämts på plats startade 7:an villigt och förde oss till vänner i Holland. Via nattfärgan från Hoek van Holland (med flera minuter till godo) tog vi oss till Harwich och därifrån vidare till Silverstone där vi kampade torsdag till söndag. Riktigt bra arrangemang med massor av underbara bilar, bra service och information. Som alltid roligast att gå i depåerna och drälla!

Efter Silverstone blev det en massa roliga småvägar söderut innan vi motvilligt lämnade ön via tunneln. Väl på den franska sidan följde vi kusten söderut, ända ut till Brest längst ut på yttersta västra spetsen och vidare ner till strax innan La Rochelle. Där vek vi rakt österut och korsade Frankrike med riktning Schweiz. INTE kul vägar för en Seven långa stycken då det var kulrakt i mil efter mil, men böljande och vackert landskap ändå. Ju närmare Schweiz desto roligare vägar! Efter ett antal dagar med småturer och hemsökande av gamla kompisar vände vi kosan norrut igen. Denna gång genom Schwartzwald - helt fantastiskt. Visst har jag bilat där förr, men i en Transit. Inte samma grej...

Det finns en massa fina vägar upp genom Tyskland, tyvärr fick några av dem avnjutas i regnväder. Hittills hade vi varit torrskodda ända från Mariestad! Sittande i Celle i norra Tyskland en eftermiddag ringer en kompis och undrar om vi inte råkar ha vägarna förbi Växjö kommande dag, då han ska besiktiga sin GT40. Hmmm... ca 2h till färjan, en timme på båten och...

Givetvis missade vi en färga med bara minuter och fick vänta en timme på nästa och landade i Lund kl 3 på natten. Checkade in på Scandic och nyttjade några bonuspoäng, blev uppgraderad till värsta sviten vilket var synd och skam eftersom vi knappt hann upp på rummet innan vi skulle iväg igen! Upp i ottan och rullar in på bilprovningen i Växsjö precis som besiktningen är klar och bilen lastad. Kaffe hemma hos Micke (tack!) och sedan Taberg följt av ett besök hos Peter Ausgård i Motala (som tyvärr sålt sin Brunte).

Fantastisk resa igen! Och ja, jag är fortfarande gift med samma kvinna! Tack Anki! ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Oops! Glömde visst bilder! Eftersom ett inlägg utan inte ses med blida ögon här på forumet så kastar jag in några i efterskott i ett försök att blidka församlingen. ;-)

/Bengt

post-25-0-27104900-1319493252_thumb.jpg

post-25-0-58495300-1319493256_thumb.jpg

post-25-0-24995200-1319493261_thumb.jpg

post-25-0-39838000-1319493264_thumb.jpg

post-25-0-30022300-1319493268_thumb.jpg

post-25-0-22965600-1319493271_thumb.jpg

post-25-0-59746200-1319493274_thumb.jpg

post-25-0-18613700-1319493278_thumb.jpg

post-25-0-72066400-1319493246_thumb.jpg

post-25-0-39508900-1319493435_thumb.jpg

post-25-0-17181900-1319493439_thumb.jpg

post-25-0-24992300-1319493433_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att jag upptäckte min underlåtenhet att uppdatera min tråd berodde egentligen på att jag gick in för att skriva: Jag har besiktigat 7:an för första gången idag! Svensk bilprovning visade prov på ett trevligt bemötande, kompetens och empati, vilket gjorde mitt besök angenämt. Trots att det fanns ett och annat, som t.ex. avgasvärden, avgasljud, sexpunktsbälten och bytta bromsar fram lyckades Sjuan charma sig igenom. Härligt!

Bromsarna fram står i registreringen att det är Ford Taunus orginal och besiktningsmannen konstaterade naturligtvis att det troligen inte satt slitsade och borrade skivor på Taunus!?! Jag förklarade att jag bytt till Wilwood för att få ner den ofjädrade vikten (från 10-> 6kg per hjul) eftersom jag upplevde att den ibland tappade vägkontakten vid långa ojämna vägstycken (som passeras med god fart). Efter lite telefonerande släppte besiktningsmannen igenom bromsarna trots att de var bytta.

Det som förvånade var att han pratade om att jag borde kontakta SFRO för att få någon slags godkännande/registrering på bytet!?! Stämmer det?

Om så är fallet vart vänder man sig, för visst vore det trevligt att ha korrekta uppgifter i registret för att undvika framtida obehag om man skulle råka få en mindre vänligt inställd besikningsman.

Heder och tack till bilprovningen! Nu kan jag göra vägarna osäkra i några år till! ;-)

/Bengt

PS Ja, det var frost imorse! DS

Link to comment
Share on other sites

Härligt att läsa om din resa! GT40 i Växjö, vem kan det vara då?

Otroligt nitisk besiktningsman du råkade ut för, eller kanske de kollar sånt mer noga första gången. Hittils är det ingen som kollat på min ifall jag bytt något. Sist kollade de inte ens under huven. De har mest kollat så allt vitalt verkar sitta fast och funka. Det tycker jag är rätt nivå. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej!

Jag har fått lite frågor runt mina dörrar, så jag har tagit några bilder och ska försöka beskriva hur de är gjorda.

Bakgrunden till byggnationen av dörrar är dels att det blir ganska turbulent i en 7:a i och med att det strömmar in massor av luft via öppningen vid armbågen även på min som inte ens har full ruta utan bara 15 cm vindavvisare.

Dropparna som fick bägaren att svämma över var en tur till Bergen i Norge (?? regnar det där!?!). Vatten från ovan är inget stort problem i en 7:a, men när man kör på rejält regnvåta vägar sprutar det från framhjulen upp på sidorna och bakskärmarna och MASSOR hamnar på armbågen. Vid avfärd från Bergen när vi skulle lämna vårt parkeringsgarage i ösregn slog den gamla devisen "nöden har ingen lag" till. Jag tog fram silvertejpen och lappade igen öppningen på sidan. Vips blev klimatet i bilen både oändligt torrare och på kuppen i det närmaste dragfritt. Enda nackdelen var att man fastnade med regnjackan i tejpen...

post-25-0-36127500-1340053905_thumb.jpg

Väl hemma beslutades att dörrar i galon ska byggas! Mallar fabricerades i vätskekartong (mjölkkartongpapp) och eftersom denna är ganska styv och trots detta gick att forma så att det passade fick vi idén att testa i aluminium. Garagepolare Olle var först ut med sina och eftersom resultatet blev kanon gjorde jag detsamma.

Dörrarna sitter bara fastklämda runt scuttelns kant (det underlättar att jag låtit min sticka ut ca 5 cm) och runt ramröret vid armbågen bakåt. I nerkant har jag vikt in nedre delen så att den går runt det svargt sluttande horisontella röret.

Radien i övre framkant ör gjord runt ett avloppsrör och i bakkant efter ett 25 mm-rör och så lite frihand däremellan.

Jag har dragit bak min bakre scuttelkant för att få öppningen så liten som möjligt (utan tanke på dörrar). Möjligen blir det sladdrigare med riktigt långa dörrar?

Initialt var planen att ha dörrarna monterade vid långfärder och dåligt väder, men kupén blir så mycket mera "ombonad" så de sitter på för jämnan.

Hoppas detta kan vara till hjälp Antas!

Med och utan dörr. post-25-0-99363600-1340054263_thumb.jpg

post-25-0-33253600-1340054340_thumb.jpg

Insidan på passagerarsidan (höger).

post-25-0-96530000-1340054383_thumb.jpg

Vinkelprofilen tillverkades rak och till min stora förvåning blev det ganska rätt att bara vrida till den, dvs utan krymp-o-sträck.

post-25-0-56259900-1340054455_thumb.jpg

Vinkelprofilen är tillverkad rak och sedan behandlad med krymp-o-sträcken. Limmad med någon typ av silikonlim direkt på dörrbladet.

post-25-0-20240300-1340054498_thumb.jpg

I bakkant är dörrbladet vikt över ramröret och sticker ner så att det precis kläms fast av kederlisten vid skärmen.

post-25-0-29075400-1340054546_thumb.jpg

I framkant klämmer dörrbladet runt scuttelns bakkant.

post-25-0-98096900-1340054573_thumb.jpg

Dörrens bakkant sedd snett underifrån.

post-25-0-09809800-1340055015_thumb.jpg

Dörrbladets vikning i bakkant.

post-25-0-91109400-1340055098_thumb.jpg

Dörrbladets vinklingar i nerkant.

post-25-0-01683300-1340055194_thumb.jpg

Övre kantens öppning för scuttelkanten och dubbelvikningen runt en svetstråd bakåt.

post-25-0-66454500-1340055510_thumb.jpg

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Bildstorleken blev visst allt annat än bra. Sorry!

Hittade en bild med dörren halvt monterad som kanske säger en del?

/Bengt

post-25-0-25879400-1340057606_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna på forumet!

Fantastisk lösning som hedrar dej.

Jag har utan skam sparat ner dom på min dator utan hänsyn till upphovsrättsregler.

I morse var jag ut i garage/verkstad och funderade med din konstruktion i tankarna. Började fundera på att göra något liknande men i vinylväv, får väl se hur det slutar - bara nu denna förb.. förkylning skulle fly min kropp.

Antas

Hostare

Link to comment
Share on other sites

Bra reportage Bengt. :thumbsup:

Så som på sista bilden hade jag tänkt att bygga mina dörrar med gångjärn i framkant så man öppnar dom framåt/uppåt. Om det får plats vill säga.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Inte en post på ett och ett halvt år. Det är så man får skämmas!

Eftersom jag själv haft stor nytta har jag försökt att lägga upp en del bilder från mitt egen byggande. Tyvärr har det visat sig problematiskt att hitta framtidssäkra lösningar. Vi startade på MSN Groups, som funkade bra men lades ner. Allt flyttades till Multitude, en ganska värdelös sajt faktiskt utan möjlighet till kommentarer till bilderna. Även denna har gått i graven.

Skam den som ger sig! Nu har jag lagt upp en hel del bilder igen på ytterligare en sajt. Denna gång i ett galleri som jag själv har koll på (än så länge). Det finns flera fotoalbum, både från byggnationen, lite konbana samt lite racing. Fler album ska det bli när jag får tid. Bl.a. våra Kinnekulle-träffar och kanske något från Europa-turerna.

Hoppas någon får nytta av bilderna och kanske någon kan få lite inspiration. Saknar ni bilder på detaljer så hojta till så kompletterar jag. Det finns en hel del mer.

http://bilhobby.suntec.se/ - Toppnivån med album

http://bilhobby.suntec.se/#!album-0 - Genväg till byggalbumet

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Europaturen 2014

Årets utflykt med vår Seven hade Italiens västkust som mål. Vackert väder, slingriga vägar och fina bad hägrade!

Resan startade med etappen Karlstad – Puttgarten med en lunchpaus hos dottern i Göteborg. En bit efter färjan till Puttgarten ligger ett hotell som har öppet sent som vi redan tidigare nyttjat. Personalen såg till att Sjuan fick bo under tak tillsammans med deras Porsche-traktor – Fint värre!

Genom Tyskand åkte vi som vanligt mest mindre vägar, men för att enkelt komma förbi Hannover nedlät vi oss till några mils Autobahn. Inget nöje att gasa rakt fram direkt, men medtrafikanterna verkar gilla knasiga bilar, så de vinkar och står i. Efter Hannover ner mot Hammeln och Höxter är det riktigt trevliga vägar. När vi kom till Korbach hade det blivit kväll, så vi övernattade i denna mysiga gamla Hansa-stad. Bra väder hela dagen.

När vi vaknade i Korbach såg man inte toppen på kyrktornet pga dimma och innan vi packat oss i bilen hade det börjat regna och så fortsatte det hela långa dagen. Pga regnet bestämde vi oss för att skippa Moseldalen och köra direkt mot Schweiz. Vi körde Moseldalen för 4 år sedan med 7:an i strålande sol, så att uppleva den i hällande regn kändes inte nödvändigt. Fortsatt fina vägar men det är inte detsamma iförd regnjacka. I år hade jag tätat dörrarnas och scuttelns nerkant med silvertejp vilket minskade läckadet till nära noll. Sent på kvällen nådde vi rejält blöta vänner i Winterthur, Schweiz.

I ett försök att vänta ut regnet stannade i en dag i Winterthur, men ingen bättring kunde skönjas så till slut bet vi ihop och gav oss vidare trots vädret. Vi siktade på St Bernadino-passet och till vår förvåning slutade regnet och vi kunde t.o.m. ta vägen över passet istället för tunneln. Moln men helt ok väder. Väl över på Italienska sidan av Schweiz var vädret som vanligt – underbart varmt och vackert! Eftersom vi kände att vi hade Medelhavet inom räckhåll skippade vi en natt i Locarno och drog vidare ner förbi Milano bort till Piacenza för att få köra SS45 som vi spanat in. Fantastisk väg som jag verkligen rekommenderar! Vacker utsikt och grym väg att köra! Naturligtvis tar det lite längre att köra snirkligt, så när vi stannade för att tanka i Bobbio insåg vi att vi riskerade att köra sista delen av sträckan i mörker, vilket naturligtvis vore slöseri med upplevelsen. Alltså stannade vi över natt i Bobbio som visade sig vara en supermysig liten stad som faktiskt firar 1000 år i år (2014) – Respekt! Ett B&B i ett supergammalt hus med målat innertak i vårt rum var minst lika bra som hotell.

När vi nästa dag fortsatte från Bobbio delade sig vägen och vi tog in på SS586 ner mot Chiavan – ÄNNU bättre väg! Som grädde på moset mötte vi på denna sträcka 20-25 gamla Ferraris som var ute och verkligen gasade. Vilket ljud! Efter Sestri Levante går det att åka längs kusten i en gammal järnvägstunnel till Moneglia. Eftersom tunneln är enkelspårig går trafiken 10 minuter i vardera riktningen reglerat med trafikljus. I Moneglia finns en fantastisk camping som vi tidigare besökt på en tur tillsammans med Peter Ausgård och hans Alfa P3-replika. Denna gång fegade vi oss och satte upp tältet…

Efter några lata dagar med bad och god mat drog vi ner till Cecina en bit söder om Pisa för att möta upp svåger och svägerska. De flög till Pisa och hyrde en Fiat 500 med tygtak. Ett mycket smartare sätt att få chansen att bila i Toscana och Ligurien egentligen. Eftersom vi upplevde Toscanas kust mycket flackare och tråkigare drog vi snart norrut och hamnade till slut på campingen i Moneglia. De har stugor att hyra ut, så det blev några dygn i en sådan. Vägen dit gick över La Spezia och kustvägen vidare därifrån är en av mina absoluta favoriter. Galet krokigt och smalt med en fantastisk utsikt över Medelhavet och alla byar man passerar. Bl.a. passerar man byarna som hör till Cinque Terre. Resans första tekniska missöde inträffade på väg ner till Cecina. Vänster framskärmsfäste hade blivit utmattat och ett av mina tre stag gick av. Fördelen med tre stag är att det fortfarande finns två kvar som håller skärmen skapligt.

De närmaste dagarna utforskade vi de närliggande byarna. Mysigt och härligt bad. Under dessa dagar passade jag på att få skärmstaget fixat. 5 minuter och 5 Euro på en lokal verkstad så var problemet åtgärdat, men säg den glädje som varar. Efter en övernattning i Camogli, ännu en fantastisk liten stad med bra bad längre norrut längs kusten, på väg till Portofino var det dags för höger sida. Portofino är en jetset-by med många fina yachter (och dyrt kaffe). Vårt resesällskap drog vidare förbi Genova och bort till Noli medan vi gjorde ännu ett besök på en lokal verkstad. Snabbt och lätt fixat och denna gång fick jag inte ens betala. 

Noli bjöd på mysigt boende och resans i särklass bästa bad.

Efter några dagar i Noli drog vi vidare mot Monaco och Nice. Missa inte att ta kustvägen däremellan.

Planen var ursprungligen att tillbringa ytterligare några dagar i Nice och därefter ta vägen över Schweiz för att hälsa få fler kompisar, men när vi insåg att vädret i mellaneuropa skulle bli katastrofalt om någon dag och dessutom fortsatt vara eländigt ändra vi oss. Att det var bättre väder hemma i Sverige gjorde att vi bestämde oss för att dra ”raka” vägen till Danmark. Raka vägen i vårt fall innebar fortfarande Napoleon-rutten upp till Grenoble och vidare upp till Karlsruhe på en dagsetapp. Nice-Grenoble rekommenderas starkt! Från Karlsruhe tog vi oss ända upp till Köpenhamn nästa dag. Det var två långa dagsetapper på ca 100 mil vardera, men vi belönades med att ta oss hem genom Tyskland torrskodda för första gången och dessutom strålande sol två dagar i Köpenhamn.

Vidare hemåt gick färden över Hälsingör-Hälsingborg upp till vänner på Tjörn/Orust och därifrån sista dagsetappen genom Dalsland med stopp i Håverud och akvedukten. Från Håverud och norrut går en fantastiskt krokig och galet kuperad väg över brudfjället. En ny och mycket trevlig bekantskap!

Väl hemma i Karlstad fortsatte det fantastiska vädret. Att välja Sverige före Rivieran var alltså ett helt genialiskt drag (denna gång). 622 mil blev det sammanlagt och vi längtar redan efter nästa tur.

Lägger upp några bilder och kartor i separat inlägg.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bilen lastad och klar hemma i Karlstad.

post-25-0-80317700-1407188095_thumb.jpg

Fint sällskap i form av en Porsche (traktor) första natten strax söder om Puttgarten.

post-25-0-60271800-1407188098_thumb.jpg

Efter några dagar genom Tyskland och tyska delen av Schweiz nådde vi alperna. På andra sidan fanns finvädret och värmen.

post-25-0-67363100-1407188100_thumb.jpg

Svägerska och svåger, som flugit ner och gjorde oss sällskap i en hyrd Fiat 500, njuter av sol och bad i närheten av Cinque Terre.

post-25-0-06562800-1407188104_thumb.jpg post-25-0-06404200-1407188158_thumb.jpg

Längs kusten till Monegli går trafiken i en nerlagd järnvägstunnel. Enkelspårigt även för bilarna.

post-25-0-42523500-1407188092_thumb.jpg

Camogli är en av alla dessa typiska kuststäder/byar. Mysigt!

post-25-0-06425300-1407188108_thumb.jpg

Portofino är ett tillhåll för lyxjakter och "fint" folk. Klart vatten men dyrt kaffe...

post-25-0-65032200-1407188087_thumb.jpgpost-25-0-11051200-1407188153_thumb.jpg

På väg upp Napoleon-rutten. Frun navigerar och fotar. Fångar sig själv i backspegeln.

post-25-0-54416300-1407188160_thumb.jpg

Hemma i Sverige igen.

post-25-0-00521900-1407188164_thumb.jpg post-25-0-44612700-1407188166_thumb.jpg

Bildbevis på att en 7:a faktiskt rymmer mer än man tror. Visst underlättar det med en semesterlåda där bak.

post-25-0-08848500-1407188169_thumb.jpgpost-25-0-31387300-1407188149_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

För den som är intresserad lägger jag ut resrutten. Med reservation för eventuella fel (Det är inte alltid vi har full koll på var vi egentligen befinner oss ;-)

post-25-0-82496800-1407189283_thumb.jpg

post-25-0-42473900-1407189268_thumb.jpg

post-25-0-23759700-1407189262_thumb.jpg

post-25-0-94290900-1407189263_thumb.jpg

post-25-0-42608600-1407189272_thumb.jpg

Vi var ner till Cecina, strax söder om Pisa, men den biten kan man skippa.

post-25-0-66767400-1407189273_thumb.jpg

post-25-0-90944800-1407189280_thumb.jpg

post-25-0-62269100-1407189278_thumb.jpg

post-25-0-54482500-1407189265_thumb.jpg

post-25-0-98683300-1407189270_thumb.jpg

Speciellt kan jag rekommendera vägen från Håverud (akvedukten) norrut över Brudfjället i Dalsland. Galet kuperat och krokigt!

Link to comment
Share on other sites

Kul läsning och bra vägtips. Blir det nån gång en europaresa med bil kommer jag att leta upp dina bravader.

Brudfjället har jag åkt, måste vara sveriges kurvigaste väg! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt kul! Bra med tips. En sån resa har jag själv i planerna för nästa sommar. Det har ju blivit framskjutet ett par år, men nu finns det möjligheter.

Jag hade tänkt att vända i Lucca och följa kusten till Frankrike, så det blir säkert bitvis i era hjulspår.

Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu när hösten närmar sig och jag börjar fundera över denna vinters byggnationer inser jag att jag underlåtit att berätta om förra vinterns förbättringar. Eftersom jag tidigare haft problem med att bilen gått varm när jag kört bana så monterade jag under förra vintern en oljekylare (Trendab). Funkade perfekt både under Europaturen och på både Kinnekulle och Gelleråsen. Nu när jag kört några höstturer inser jag att jag måste montera termostat eftersom kylningen på oljan blir alltför effektiv vid svalt väder. Luftintagen blev asymetriska eftersom påfyllningen till kylaren sitter till höger om mitten.

/Bengt

post-25-0-65841600-1412102828_thumb.jpgpost-25-0-63787800-1412102833_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ojdå! Det har visst gått några år sedan förra uppdateringen... 
Bifogar en bild på termostaten som jag monterade häromåret då min oljekylare är allt för effektiv när man är ute och åker svala sommarkvällar.

/Bengt

20180317_180112.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter dryg 5000 mil, företrädesvis på smala, krokiga och därmed ofta gropiga vägar gav min undre vänstra A-arm upp i höstas. Röret som håller bussningen inne vid karossen öppnade sig helt enkelt. Inte helt förvånande eftersom jag för ett antal år sedan körde sönder ett av stagen till bakaxeln på samma sätt på Kinnekulle.
Initialt hade jag gummibussningar, men i och med att jag bytte till Oilon blev sannolikt belastningen högre.
Nya A-armar produceras i vinter, givetvis med grövre gods i röret som håller bussningen. De gamla hade bara 2 mm gods och nu blir det i alla fall 3,5 mm. Mer fick inte plats för att fortfarande passa i fästet på ramen. Ett tips till alla er som bygger är att krafterna är större än man tror!

/Bengt

20180713_183911.thumb.jpg.e0f16c3357b3db5bd95688779c6a1b91.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är oilon helt stumt? I så fall måste det ju vara extremt viktigt att allt linjerar och inte kärvar vi fjädring. 

Tänker att även om det rör sig lätt och smidigt på pallbockar kanske det förändras vid belastning?

Anledningen att jag spånar är att jag funderar på andra bussningar/leder vart det lider men vet inte om man ska tänka hård plast eller ledlager.

Link to comment
Share on other sites

Supermotiverande berättelser från resorna med sjuan. Tror jag är för bekväm för att företa mig så stora resor i den - men man kan inte undgå att bli sugen...

Iallafall - försökte hitta hur du fixat kylningen i din pinto-snurra. 

Ser att du har en kylare med påfyllningslock - då kör du inget ytterligare expansionskärl eller?

Använder du vattenutloppet vid insuget eller är det blockerat? Om du använder det - vart har du dragit det?

Mvh

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Gustav,

Ber om ursäkt för extremt sent svar, men jag har inte varit inne på forumet på evigheter. Nu har en kompis börjat bygga 7:a, så jag har fått lite sug igen.

Jag använder en Eskort-kylare som jag fått själva paketet utbytt mot ett nytt som ska kyla bättre. Trots detta hade jag lite problem med temperaturen vid banåka. Jag installerade då en oljekyl, som syns i bilder ovan. Detta resulterade i perfekt temperatur på banan, men problem med att få upp temperaturen under svara sommarkvällar. (Jag kör väl för diskret helt enkelt...) För att avhjälpa detta monterades en termostat även till oljekylet.
Jag har även flyttat fram oljefiltret, så att det sitter precis framför vevaxelns remskiva. Detta var mest för att det skulle bli enkelt med slangdragningen och egentligen inte motiverat av kylningen.

Jag använder inte något expansionskärl och nyttjar inte heller utloppet i insuget. I detta hål sitter vattentemperaturmätaren. Tror det var från en Daihatzu och passade perfekt.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...