Jump to content

Vad Tror Ni Om Denna (super Seven Byggsats)


Kakkan

Recommended Posts

Hej!

Har länge gått i tankarna om att äga en super seven, men det finns ju en uppsjö utav modeller mm. vilka är att före dra eller är det vilket som. hittade den här på blocket:

http://www.blocket.se/vi/20961408.htm?ca=9_s

verkar väl vara ett hyffsat pris, hur är det med SFRO bes nuförtiden. kan man använda nästan vilka delar som helst. när man plockar ihop en lotus eller är det viss som är mer lämpade.

På den här bil verkar ju det mesta vara med, eller kommer det att bli en dyr historia när man väl har fått ihop den, så att det kanske är bättre att köpa en färdig byggd, ligger väl runt 150000:-.

Hur är kör upplevelsen i en sådan här bil, väghållning acc mm har just nu en beach buggy med 1600cc dubbla weber. det rör ju på sig men inte mer, väghållning är ju inte så bra i en buggy.

MVH Robert

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag läser och nja jag kan ju inte riktigt svara på frågan som du ställer om just Blocket bil-pusslet men den här frågan kan jag svara på --- Hur är körupplevelsen i en sådan här bil, ---

Helt underbar!

Ser att du bor i Köping det finns ju några bilar i trakten som är aktiva.

Till sist välkommen in i forumet och hoppas vi kan få fast en till som vill börja bygga och få en färdig körbar registrerad Sevenbil.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

I mina ögon så ser det ut att vara en helt OK sats. Den saknar visserligen en del grejer, men har du byggt buggyn så ska inte detta vara något hinder att få ihop.

Är det så att du inte riktigt kan bestämma dig om detta är något för dig så kom gärna förbi Eskilstuna den 30 Maj. Då har vi en liten träff på Kjula där du kan se och uppleva ett gäng olika sjuor. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7257

Link to comment
Share on other sites

köper du ex ett "lyxkit" från MK så tror ja de ligger runt samma pengar fast då får du iof ingen motor, låda å däck..

men du får en splång ny bil där du garanterat vet att allt finns och fungerar.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Den ser bra ut men man vet inte allt om den. lite knapphändig info. men kan vara värd det om det inte fattas för mycket och det är bra grejor vilket det troligen är.

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha.

Kan tänka mig att man måste sfro besiktiga den.

Hur är det annars med väghållning,acceleration mm, vad väger dom ungefär.

Har ju som sagt buggyn att jämföra med, 1915cc 120hk 700kg.

Link to comment
Share on other sites

SFRO är en personlig besiktning så rätt om du köper en som är SFRO besiktigad så måste den göras om. sedan när bilen är godkänd av bilprovning och inne i rullarna är det som vilken bil som helst. vikten variera mellan ca 580-700kg på vågen. lite beroende på vad drivlina o kylare stolar m.m. väger. men man kan säga att tex en volvo motor vägar ca 150kg. en växellåda 30kg o bakaxel 60-80kg fälgar o däck ca 15kg styck=60kg så bara där är ung.310kg.

Link to comment
Share on other sites

Killen som säljer bilen är en kompis till mig från Örebro. Faktiskt samma person som jag köpt min Dala 7 ram från till CealmSeven bilen. Robban är en mycket duktig bilbyggare med hotrod, V8-skapelser, dragsters mm mm och rätt mycket ytterligare mm.

Link to comment
Share on other sites

bilsport försäkring 1600:- väghållning är mkt bra på dessa bilar långt från Buggyn som inte är nåt vidare. acc, beror på vilken drivlina du har men med 150hkr så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Kakkan: Om du utgår från:

SFRO1 + 2 + ursprung + regbes + vägning + bullerprov = 10000 kr

Bil enligt annons : 69000 kr

Diverse: 10000 kr

Summa : 89000 kr

Sedan beror det på hur du och Robban kommer överens samt diversepostens storlek. Att få till en bil reggad och klar brukar landa på 60kkr som minimum normalt men inte nödvändigtvis över 95kkr. Många ligger nog i spannet 75kkr till 90kkr.

Men sedan kan man bygga på hur mycket som helst uppåt.

Ring Robban och åk över till hans verkstad och kolla på bilen. Från Arboga är det 6 mil till honom så du har väl runt 7,5 mil.

Link to comment
Share on other sites

När / om du går vidare och åker över för att kolla på bilen. Ta med kamera och plåta hjulupphängningar, ram mm. Kolla också om materialspec på bilen, rör till ram, bärarmar mm. Kontakta lämplig SFRO-besiktningsman och stäm av med honom att bilen är registreringsbar i Sverige. Det är nog så viktigt.

Det här skulle stått med i mitt förra inlägg men jag var visst för snabb på Svara-knappen.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har varit med en jobbarkompis och tittat på Robbans Locost och enligt min mening så är den alldeles för dyr i förhållande till vad som ingår. Motorn som är med är en Sierra 8V dubbelkam som ju inte är så mycket att ha, ramen ser inte ut som nån värstingram direkt och bränsletank med fästen är mest bara skrot. Men plast delarna och bakaxeln är fina bitar. Växellådan har enligt hörsägen en annan drevsats och om det stämmer så är det ju bra. Detta är naturligtvis bara min åsikt men tänk iallafall efter innan du slår till och jämför med vad ett nytt kit kostar. Lycka till!

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...