Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Kul!!!! Grattis!:)

Mappningen blir väl nödvändig vad det liter antar jag (om det nu är en insprutningsmotor såklart) och då kan du ju med fördel komplettera med Quickshift ;)

Förutom illsnabba växlingar, så slår det lite balla lågor ur röret när tändningen bryter :D :D

Monterade lite såna där grejer på en CBR1000RR för ett tag sedan..... växlar fort och lätt ja ;)

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Tackar

Trägen vinner heter det ju. Jag placerade frugan bakom avgasröret med kameran och hon klagade hela kvällen på att hon luktade avgaser, bra sa jag - då förstår du hur det känns när ni luktar häst hela tiden!

Dock var hon glad och stolt att jag lyckats.

Jag var mest förvånad att jag gjorde det på utsatt tid. På garageträffen hos PeÅ tidigare på em så sa jag att jag skulle ha igång den på kvällen och 22:03 22/4-2012 hoppade den igång för första gången i min bil.

Blir det väder i helgen kanske man vågar sig på en provkörning i grannskapet till grannarnas stora förtret = bara grenrör.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Igår kväll vart det bara ett nytt baklyse monterat, tänkte ta det andra idag, sedan skall jag tillverka en instrumentpanel innan helgen så jag kan provköra!

1-2 timmar per dag så händer det saker. Jag skall ta mig f-n ha den på vägen till sommaren nu när jag veta att motorn går.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Igår fick jag dit andra baklyset och roddade i elen en del. Fäste upp och snyggade till lite men inte färdigt. Nu blir det en ny instrumentbräda så jag kan sätta upp alla knappar och sånt.

Lyckades ställa om R1 instrumentet till Km/h men kvarstår att lista ut hur man får den till Celsius från Farenheit? Det är en -05:a om någon vet hur?

Snabbsökte lite forum i går kväll men hittade inget svar. Tips emottages gärna = slippa lära sig Farenheit skalan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Igår vart det inte så mycket aktivitet, jag sågade ut en ny instrumentbräda i plywood och plastade upp den för att få den styvare med 4 lager 300g glasfibermatta och vanlig polyester på ena sidan. Så var min förra och det fungerade men jag skall nog behandla baksidan för plywooden drog åt sig fukt och den blev lite skev upptäkte jag nu.

Ikväll blir det finslipning och inpassning, klär den nog med fuskläder och monterar alla knappar och instrument. Sedan blir det ett tillfälligt ljuddämpningssystem för provkörningen i helgen.

Det går framåt! Bilder och film kommer.

Fick ett tips om Farenheit till Celsius konvertering i instrumentet som jag skall prova.

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Igår blev det inte så mycket gjort, putsade rent instrumentbrädan efter plastning och monterade R1 instrumentet så man kan se den genom Ratten. ikväll blir det montering av knappar och dyligt så att jag kan ev. provköra på lördag. Måste göra ett provisoriskt ljuddämparsystem så jag kan köra ute.

Skall klä insrtumentbrädan med konstskinn tänkte jag för det blir enklast.

Phu det har varit en hektisk vecka men förhoppningsvis får jag lön för mödan i helgen när jag kan provköra.

/Fredrik

PS. koden för att ändra F till C fungerade inte på min 05:a. Verkar inte finnas en diagnosisk kod för detta på -04 till -06. Suck.

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Talat med Yamaha center som i sin tur talat med tekniker hos Yamaha Sverige - "det sätts av ecu och instrumentet och går inte att ändra genom knapptryckningar"

Bara att bita i det sura äpplet och lära sig Farenheit skalan, slle åtminstånde var det börjar bli skadligt.

Å andra sidan är den väl så hi-tech att den varnar när den går varm....

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

OK OK

Här kommer det.

Nya baklysen:

image.thumb.jpeg.cbcf70dbf0d9bc0cee16b43cc9789e2b.jpeg

Lite högt luftfilter?

image.thumb.jpeg.dd7c742edea21f8adb498e45f0ea8db3.jpeg

Motorn möter våren

image.thumb.jpeg.4e8ada75a82d69112ba420c307cd038c.jpeg

Temporärt för grannsämjans skull

image.thumb.jpeg.3d6120a8d5bba058307a391dc12ca4fa.jpeg

Ny instrumentbräda

image.thumb.jpeg.cb7440cd5d3e394699967cae13ff30d9.jpeg

Första provkörningen. Kopplingen kärvade, inga bromsar(nästan) och dottern som filmar helldre än bra. Men bevis på att den kan köras. Gjorde 2 till på em efter att Stefan hjälpt mig lufta bromsarna och jag fixade problemet med kylvatten som sprutade ur expansionskärlet(felkopplat av mig).

Nu är det bara resten kvar. :racesmile:

Men ljudet :wub:

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Fint vedde! Gillar även dina Ko(mpletta) nackstöd. Suveräna!. Fast frågan är inte om ditt avgasrör ändå vinner och är den stora pricken över i? Gör inte om rördragningen, kör så!

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Men va fan vedde....skrota dom där nackstöden,dom hör hemma på en cec :thumbsdown: :515:

Trodde dom redan va borta,när du köpte nya stolarna :prop:

Grattis :racesmile: räknar med att du blir snabbast på "festivalen" kanske åker jag ner o kollar ! (inte medlem så de blir inte nåt åka för mig)

/m

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla glada tillrop, jag känner mig mäkta stolt att jag har lyckats komma så här långt.

Nackstöden kommer att skrotas då de flög av vid häftig acceleration, som det blir på en Bec. Kanske får åka med som igenkänningsfaktor på lokala träffen?

Kopplingen var hopplös tills jag lärde mig dragläget, både koppling och gas har ju kortare slag vilket gör det svårare att dosera när man är ovan, samt att det finns en tröghet i wiren som ger sig med tiden. Jag kan säga att jag har kört den 2 ggr till efter denna premiär och det gick betydligt bättre.

Jag kan bara konstatera att jag har byggt ett skrämmande monster som jag måste lära mig tygla innan jag vågar köra ordentligt. Jag tror inte jag kunde föreställa mig hur häftig den skulle bli och jag tror det knappt nu heller!

Nu saknas bara lite pill med avgassystemet och jag måste få till ett lägre luftfilter, såg inte vägkanten framför höger hjul vilket SBP säkert kan ha synpunkter på.

Är det någon BEC:are därute som har ett R1 plenum som jag kan få låna till besiktning??

Jag vill ju köra med ett öppet Pipercross efter besiktning men det går nog inte att ha till SBP.

/Fredrk

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte vända på luftburken?

Vet att det går på förgasar R1 men vet inte om det går på motorerna med insprutning.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Stor risk att du får problem med buller om du kör med pipercross,sattsa på en bra luftburk,med de ! o dom

dämparna du har (med en annan rördragning) klarar du nog lätt 95 dba på bana samt sfro buller test,om

du åker på de igen

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10141

PS även en rutinerad bec chaufför får motor stopp ibland läs igår :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

jag kör min BEC med spjällhus och hemmagjord luftplenumbox.

Insugsljudet tröttnar man på ganska fort när man har öppna filter.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hua va dyrt det var, som tur är har de lagt ut dimentionerna så man kan tillverka en egen och köpa en pipercross basplatta att montera den på, så har man en om det skulle bli jobbigt med öppet filter.

Skall vid tillfälle ta en film när jag kör som man skall, utan massa muppstopp. Det är bara att lära om hur man använder koppling och gas.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

:racesmile: :toot:

Anmäld till Locostfestivalen 2012, gör det ni också!!!

:eclipsee_steering: :burnout:

I år blir det åka av!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

kolfiber burken kostade en slant,men plenumet i 1 mm alu blev gratis...

Jag har en moddad org hayabusa luftburk som fick plats under min westfield v8 huv (bas plattan i alu får du dela om ..om den ska passa) men i ditt fall så får den nog inte plats under huven den kan du få gratis...

Till hörande kn filter kostar en flaska rose.

post-3782-0-47008500-1336053899_thumb.jpg

post-3782-0-80705000-1336053919_thumb.jpg

post-3782-0-70021000-1336053972_thumb.jpg

post-3782-0-58597600-1336053990_thumb.jpg

post-3782-0-70419900-1336054002_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Micke

Jag får nog ta mig ner till dig i helgen i så fall för att låna den(som vanligt) och se om jag kan få den att passa min R1:a.

Jag skall nog kunna skaka fram något trevligt drickbart som betalning :lol:

Hoppas körningen gick bra i lördags och att bilen går bättre än du hade hoppats, och att arrangörsklubbens medlemmar inte var för förbannade på hur bra våra hemmabyggen går. :prop:

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva -

Faaan vad det går, har lärt mig behärska gas och koppling bättre nu :eclipsee_steering: , och hur skoj får man ha på 4 hjul? :wohow: :w00t2:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Monterade min Healtech Speedo Healer som jag fick levererad i fredags av min kompis från USA. Test körde och jämförde med min GPS Hastighets app för telefonen och efter ett par repor med jämförande hastighet kom jag fram till ett värde. Efter att ha matat in det i deras online kalkylator hamnade jag på -40%, med en enkel inmatning i lilla burken så visar den nu rätt hastighet på orginalinstrumentet.

Super grej och värd vartenda öre.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅ, en sån vskulle ju vara drömmen för att få ner ljudet. Samma platta så man kan välja öppet eller stängt.

Fan du skulle köpt en, blir ju inte billigare med frakt. kostar £222 på Pipercross nätsida!!!

Blir inte ett sånt, för det priset, £65-ja, £222-nej.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Hoppas körningen gick bra i lördags och att bilen går bättre än du hade hoppats, och att arrangörsklubbens medlemmar inte var för förbannade på hur bra våra hemmabyggen går.

1,28 på mantorp är inte mycket att skryta med...vet inte vilka ursäkter jag ska hitta på så jag låter

bli :icon_oops:

Dom va hel justa mot oss fast de va en märkes bil träff (ford/honda/subaru) o egentligen enl deras stadgar inte ok me S:K openweelers.

Tror nog inte nån störde sig på oss,jag tycker iaf ju fler olika bilar på banan desto roligare

Bara det inte blir nån trägsel o för olika hastigheter på bilarna som är ute samtidigt.

På efter midagen blev de open pit pga de va så lite bilar kvar bara gasa järnet :racesmile:

Åker gärna med dom igen ..

Edit: töntigt som fan om man inte kan samsas på en bana bara för man har olika bilar :thumbsdown: :thumbsdown: :prop:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att det gicki bra och synd att du inte kunde sätta något varvrekord.

Jag håller med om att man bör kunna samsas så länge det inte är fullt, då kan man förstå om klubbens medlemmar går först, det är ju trots allt de som arrangerat körningen. Men jag håller med, kul med fler olika bilar, jag tog min licens på Sviestad och då var det blandat, Porsche GT3 förarna blängde på mig för att jag låg och stressade dem i de kurviga partierna, men de njöt av att blåsa förbi mig på rakorna - det var då - nu hoppas jag på annat!

Vi ses på söndag Micke!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej PeÅ

Jo det var lite skillnad, men jag tror att jag hakar på er nästa år och fyller pluskan tills dess så kan man ta med sig lite godis hem.

Nu blir det nog Mickes Hemmasnickrade(om jag kan få fatt i en flaska rosé) så har jag något att sukta efter nästa år - man vill ju inte bli klar med bilen! En ständig utveckling gör ju att man inte tröttnar.

Vi ses i helgen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag håller med om att man bör kunna samsas så länge det inte är fullt, då kan man förstå om klubbens medlemmar går först

Klart att de ska va så....

Men banor kostar o hyra ! spec när vi pratar mantorp o en buller dag.

De är väl bra om klubben är försiktig med medlemarnas pengar,rätt va de är så går en träff back...

Hemma på söndag de är bara komma,har du tid o lust får du ta en testrepa med min,den är ny bes utan anm :)

Link to comment
Share on other sites

Gött, UA också, skönt.

Jag åker gärna med :notworthy: men kör helst inte då jag inte är så rutinerad med BEC och skulle dö om något hände din bil. :o

Jag ringer innan som vanligt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
skulle dö om något hände din bil.

Ok valet är ditt ! men jag har svårt att förstå hur de skulle kunde hända nåt med min bil på gatan med dig bakom ratten ?

Får ni köra på slicks på "festivalen" ?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte men R däck fick man ha sist, skulle inte tro att det skulle vara otillåtet att köra slicks denna gången då?

Jag kan fråga i tråden.

Sugen på att komma och köra?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag varit på Åkersberga besök och fått lite insugsgrejor + lite smått och gott. Sen fick jag åka en sväng i Mickes bil och jag kan inte säga annat än :wub: :o :lol: :o :oRESPECT, jag fick köra en sväng också och herre j-vlar vad den går. där har jag inte mycket att komma med, men å andra sidan skall jag inte tävla med min. Jag bor på betyggande avstånd så jag kan bli snabbast på min gata i stan :515: , men definitivt inte nära Mickes bil. :notworthy:

Tack för åkturen,körningen, grejorna och kaffet Micke :notworthy: . Lycka till med båten.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag lovar dig ! de går att åka fort med en 1000cc jamma.....

Niclas o jag åkte på pisk av en finsk gsxr locost. :icon_oops:

Listan på bortförklaringar kan göras lång (slut körda däck,vi höll på att mixtra

med inställningar ,dämpare krängare olika brädder på däck med o utan vingar mm mm tror finnen va etta el tvåa i deras locost serie

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Flög förbi vet jag inte om den gjorde ! kimmen kör ju med vingar med motsatt effekt,våra finska locost vänner kallade den för

winged black monster
:racesmile:
Link to comment
Share on other sites

Coolt.

Jag håller som bäst på att bygga ett nytt plenum för att se över den, jag tror att bilprovningen inte tycker det är bra när man skymmer sikten.

Annars lunkar det vidare med allt. Jag har som mål att bli färdig besiktigad till Midsommar om jag kan få tid hos Gustaf och SBP när jag väl är framme vid besiktningsduglig bil. Bilder på plenum kommer, det jag fick av Micke skall jag kanske använda framöver.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu när man haft lite ledigt har jag hunnit med att få bilen "Klar" för Motorbytes SFRO för att sedan få till en ny registreringsbesiktning. Det enda som saknas är avgassystemet som är på svetsning hos den gode PeÅ. Sedan skall jag iväg till SBP på en vägning så att jag har en av SBP godkänd vågsedel, inom 30 dagar skall jag sedan få till mina två besiktningar. Borde teoretiskt gå att få det klart tilol midsommar med andra ord om inte Gustaf har för mycket eller SBP har långa väntetider. Kanske skulle kolla och boka SBP om det är som Cealm säger om ingenjörerna på stationerna.

Får kolla lite.

Bild kommer - ligger i kameran hemma.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...