Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Doh!

Fick de fina knutkorsen från skruvat, men de var för stora så klart. :banghead:

Bara att skicka tillbaka och beställa nya.

Notchern nästan klar - DOH! igen, BILDER.... eh kommer.

Knutkors olycka i garaget - halkade med rörtången på koppen och fick ett splitter i ögat så man ser ut som man gått en rond mot Tyson!

Ingen MNR låda ännu och inget svar på beställningen från D&F på Sierra diff plattan.

Bruxis till besiktning idag - 2:a på avgasvärden så det blir nog bilhimlen för den - Audi 100, 2,8 -92, 40 000 mil just passerade. RIP om en månad.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest micke r1

Har ett grenrör över köpt från ss headers till r1 moddat till busan.

går väl o modda om igen.

Du får de till ett riktigt locost pris om de är intresant ?

De är T.O.M bromsat o så 150 hk med org 98 r1.... :racesmile:

post-3782-0-99170500-1325757312_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hej Micke

Klart det är intressant, jag har grämat mig lite över detta med avgassystemet men detta kom som en skänk från ovan. Pris tar vi via PM.

Skickar ett till dig nu.

Fan va gött det låter :wub: :wohow: :banana: :w00t2:

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Har ett grenrör över köpt från ss headers till r1 moddat till busan.

går väl o modda om igen.

Du får de till ett riktigt locost pris om de är intresant ?

De är T.O.M bromsat o så 150 hk med org 98 r1.... :racesmile:

Vad gav det på hjulen?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

kom å låna de först ! så kan du kolla på bilen om de iaf passar hyffsat

thomas ! jag minns inte o har nog inte dom papprerna kvar :prop:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trevlig motoruppdate. Men kan du på ett enkelt sätt förklara hur kraftöverföringen går till från en mc-motor som har kedja? (för det har väl R1an?)

Jag har sökt efter det mesta på google och forumet men hittar inget bra. Såg iofs den där trehjuling som blev fyrhjulig (http://www.mride.se/). Men han har en annan lösning en den du tänkt dig?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo det skall jag tala om, receptet heter, som för alla andra, en Sprocket adaptor där drevet sitter på motorn och sedan rakställd motor och kardan till backlådan och vidare till diffen, ganska enkelt faktiskt.

Nu har den ÄNTLIGEN kommit, den efterlängtade backlådan. :racesmile:

SANY0001.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Och nu håller jag på att försöker komma på hur man bäst monterar den i tunneln. Visst borde det väl hålla med 3mm stålplåt? :image018:

Fick låna detta av R1Micke här på forumet för att se om jag kn få det att passa, han har som bekant bytt upp sig till Hayabusa. :notworthy:

SANY0002.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nu skall man väl komma vidare så man kan bli klar till sommarens eskapader. :eclipsee_steering:

Mer uppdateringar kommer när jag kommer åt svetsen som är inlåst :banghead: . Måste skaffa en egen snart! :whistling:

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Nu har det varit full fräs i garaget. Jag tog det jag hade och byggde på. Nu blev det såhär:

IMAG0303.jpg?width=320&height=320&fit=bo

IMAG0304.jpg?width=320&height=320&fit=bo

IMAG0305.jpg?width=320&height=320&fit=bo

IMAG0306.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det som inte syns är att det är hål rakt igenom till botten, skruvarna kommer gå genom plattan och båda rören. Rören är helsvetsade inne och ute och plattan(3mm) kommer att svetsas i ramen och sedan bultas rören(Rörlådan) och backlådan i den.

Såhär kommer det monteras på backlådan med kardanerna ut mot motor och diff.

IMAG0307.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nog kommer väl det att fungera såhär?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej Filip

Vet inte om jag förstår frågan. Min bil är redan besiktigad. Jag kommer att behöva göra en halv SFRO efter motorbytet samt en ny registreringsbesiktning för att få den legal på vägen.

Detta kommer att göras till våren/sommaren, annars vore det inte mycket idé att bygga om, d v s om jag inte kan köra legalt på vägen!

Jag har talat med min SFRO besiktningsman och så länge jag håller mig till reglementet med 15KW/100kg och den är säker så skall det inte vara något problem. Jag kommer göra detta genom mer triangulering samt andra viktökande åtgärder. Jag kanske blir tvungen att göra ett nytt bullerprov men hoppas att jag slipper.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Här kommer lite bilder på hur jag tänkt fästa motorn, allt sitter med magneter ännu:

SANY0001-1.jpg?width=320&height=320&fit=

SANY0005.jpg?width=320&height=320&fit=bo

SANY0004.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det som inte är klart är de undre fästerna baktill men har jag denna klar ger sig de två andra lättare.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har det hänt lite i garaget.

Motor, backlåda och växellänkage är monterat. Allt som skall målas är klart och på sin plats. Passade på att dra om bromsrören lite grann i fram för de satt inte bra för den nya motorn, samt passade på att flytta bromskraftsregulatorn för bakbromsarna och sätta i en nyare hydraulkontakt för bromsljuset.

Motor där den skall sitta:

SANY0001-2.jpg?width=320&height=320&fit=

Undre motorfästet:

SANY0005-1.jpg?width=320&height=320&fit=

 

Övre motorfästet:

SANY0006-1.jpg?width=320&height=320&fit=

Bakre motorfästet:

SANY0008.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Främre Motorfästet:

SANY0009.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Växelspakar:

SANY0010.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Växel förare:

SANY0013.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det som skall göras nu är att dra om styrningen för den hamnade mitt för avgassystemet. Jag kommer dra det ovanför grenröret.

Avgassystemet skall också dit men jag behöver ta upp ett hål i sidan och har lite problem med att hitta var det kommer att hamna så jag avvaktar och tar en sak i taget.

Kardanerna skall kortas m h a PeÅ, han har kontakter med svarv så att det blir rakt och fint.

Det var allt som har hänt idag.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

En fråga för er som kan, Grenröret måste komma ut på sidan men det runda diagonala tvärstaget mellan undre och övre ramen sitter mitt för där grenröret skall ut. Kan man kapa och sedan sätta stag som går upp-ner på båda sidorna om grenröret?

Jag vill ju inte ta bort allt stöd mellan undre och övre men måste få ut grenröret där.

Fattar ni eller skall jag försöka rita en bild?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Garageträff hos mig igår med fika och många tips och råd om mitt projekt. Tack grabbar för att ni kom och hade bra tips och råd. En bättre samling bilbyggare med erfarenhet kan vara svårt att hitta, en rallycrossbilbyggare, en Rallyåkare/byggare, en rally mekaniker, en rallybyggare/proffessionell plastare.

Nu kör vi gärnet med hopp om provstart i Påsk! 2 v, hua vad tiden går fort.

Morty - redan gjort som på min nedre bild, hann med det i går kväll.

Nu skall grenröret ut!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

SUCK!!!

Sitter kvar på jobbet kl 20 och väntar på server och växeluppdateringar. Fan att det skall ta så lång tid, det stjäl ju garagetid från mig.

Jag vill hem och såga upp för grenröret!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gjorde hål för grenröret igår, ett litet ett så jag kunde få in ett rör och testa. Det visade sig att första vinkeln på röret skulle skicka hela grenröret ner under ramen och vad jag behöver är en nästan rak vinkel för att få ut det strax ovanför det undre ramröret.

Fråga: Kan man på något vettigt sätt räta ut böjen på grenröret? Godset är inte speciellt tjockt, men annars är grenröret super men jag behöver få ut första lilla böjen.

Jag kan säkert bygga ett annat men detta är ju för R1 med lika långa... och allt det där så jag vill köpa det av R1 Micke men inte om jag inte kan böja ut det, alternativt får man ju såga upp böjen till viss del och räta för att sedan lappa glipan som blir.

Öppen för era allsmäktiga kunskaper på området.

Snälla kom med råd för jag är rådvill.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gjorde hål för grenröret igår, ett litet ett så jag kunde få in ett rör och testa. Det visade sig att första vinkeln på röret skulle skicka hela grenröret ner under ramen och vad jag behöver är en nästan rak vinkel för att få ut det strax ovanför det undre ramröret.

Fråga: Kan man på något vettigt sätt räta ut böjen på grenröret? Godset är inte speciellt tjockt, men annars är grenröret super men jag behöver få ut första lilla böjen.

Jag kan säkert bygga ett annat men detta är ju för R1 med lika långa... och allt det där så jag vill köpa det av R1 Micke men inte om jag inte kan böja ut det, alternativt får man ju såga upp böjen till viss del och räta för att sedan lappa glipan som blir.

Öppen för era allsmäktiga kunskaper på området.

Snälla kom med råd för jag är rådvill.

Hej.

Förr i tiden så fyllde man ju rören med sand och värmde med gas. Den metoden används väl än idag

om det inte går med en bockmaskin.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Här kommer bilder:

Kröken som bör bli rak:

SANY0001-3.jpg?width=320&height=320&fit=

Vinkeln som är 180 grader mot motorn för att komma ut på rätt ställe(svårtagen bild):

SANY0002-2.jpg?width=320&height=320&fit=

Och så vill jag passa på att visa mina nya stolar jag köpte av Peter:

SANY0003.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Förarstolen på skenor så nu kan man ändra ställning från kort till kortare. :prop:

/fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Nu har det hänt lite i garaget:

Jag har byggt om grenröret jag köpte av R1 Micke med lite svarvhjälp av Stefan som kortade ett par distanser:

SANY0004-2.jpg?width=320&height=320&fit=

SANY0005-2.jpg?width=320&height=320&fit=

Jag har satt i ny kylare från en R1-98 köpt av R1 Micke

SANY0006-2.jpg?width=320&height=320&fit=

SANY0007-2

Jag har fått kardaner kortade och leverarade av PeÅ

SANY0001-4.jpg?width=320&height=320&fit=

SANY0002-3.jpg?width=320&height=320&fit=

Jag har börjat dra i elen som är mitt stora problem för jag är dålig på det.

SANY0008-1.jpg?width=320&height=320&fit=

Sen har jag gjort lite mer, byggt om styrningen, satt fast noskonen, monterat ihop motorn, firat påsk, varit sjuk, men när man har ett par dagar så är det bara att köra på sjuk eller inte. Snart blir det ju åka väder och då vill man inte stå i garaget- då vill man köra!

Får nog inte till en provkörning denna påsken mest för att jag saknar några slangar och slangklämmor till kylningen, elen kan jag nog få till provisoriskt för en provstart men utan kylning blir det inget.

Imorrn blir det fortsatt el jobb, innan och efter dotterns hästtävling. Jag skall bygga koppling och gas wire också så det är klart. Mycket tid blir det med el sedan framöver är jag rädd. Jag måste bygga ny instrumentbräda också.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Bra gjort vedde. Förutom bild och ljud på motorstarten har jag ett förslag till för kamera nr 2.

Den vill jag gärna ha riktad mot en av kardandelarna så även dess första varv är dokumenterade. Går det att ordna? Eller blev det ändring så jag inte längre har "viss koppling till en kardandel"?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Visst har du det, det kommer bilder och filmer när jag väl vågar starta den, lite orolig är man och vill gärna ha det vesäntliga på plats.

nästa helg blir nya målet om jag hinner med lite el under vardagskvällarna framöver.

Jag gjorde en gaswire och kopplingswire idag och trasslade vidare i elen.

Det finns mycket att göra och svårt att dra klart elen innan jag har en insrumentbräda på plats och det är lite kallt att plasta ute och luktar mycket för att plasta inne, moment 22.

Jag får hitta en lösning så jag kan komma i mål med detta.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Slet lite mer i elen igår och insåg att det kanske inte är så farligt ändå, nu verkar det som jag har koll på det mesta - behöver bara ta fram lödkolven och krympslangen och skrida till verket. En del skall längas och andra skall kortas.

Bara att pula på så man får det på plats. Någon timme varje dag så är man snart i hamn.

Beställde en Healtech Speedo Healer så jag kan kalibrera hastighetsmätaren sen till regbesiktningen, kan ju vara bra att veta hur fort man kör och jag kan använda orginal mätaren.

Får den levererad av en kompis i början av maj.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ser kanon ut! Du jobbar på duktigt!

Jag har speedohealer installerad i min bil oxå, riktig bra pryl! Loggar max uppnådd hastighet som man enkelt hämtar med en knapptryckning, perfa till Kullen!

Jag fick mina kardanaxlar i Tisdags och de satt på plats i bilen 02:30 Onsdag morgon. Allt passade perfekt så jag slapp göra några modifieringar på tunnel och kardanfångare, skönt!

Nu é det bara resten kvar :515: börjar bli rejält sugen på att åka sjua igen! Skall mixtra lite med motorn oxå så den ger liiiite mera effekt och slipper döläget mellan 5-6k rpm.Har även ett Cordona quickshifter kit liggandes som jag skall koppla in.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul Xtr att det fungerade. Nu har jag moddat elsystemet så mycket att det kanske inte blir plug-n-play som de påstår?!

All el fungerar som det skall och jag har fått färg på instrumentet. :racesmile:

Hällde i olja och vatten i söndags morse och drog runt den lite på startmotorn, sen var det dags för häst tävling i Stockholm. 10 timmar, 2 hoppklasser, 1 vinst med globen kval senare så kom jag hem och upptäckte att det droppade lite olja under motorn!!!!? :angry:

Kom från tråget, mitt under, ett mysko hål som inte satt någon skruv i. Jag minns inte vad som satt där och konsulterade mina sprängskisser. Några teorier... jag ringer Yamaha center i Haninge de är trevliga. Mecken hade ingen aning! :unsure::o kollade sprängskisser en gång till och konstaterade att det var säkert avloppsröret till övertrycket i vattenpumpen som mynnade lite mysko under tråget. Ring till Yamaha.... Ingen aning men det låter troligt! :wacko:

Hem, tömma olja - läsa läxor - ut - skruva ner hela tråget hitta det lilla röret och kolla O-ringarna som tätar uppe och nere. Teorin stämde - en klämd O-ring i trågänden som släppte igenom lite olja. :thumbsup:

TUR att det inte var värre. Räddade oljan i ett rent kärl så den kör vi i igen. :checkeredflag:

Nu får jag ringa Yamaha och beställa 2 O-ringar och förklara för mecken vad problemet bestod i. :whip:

det var helgen och dagens begivenheter. Får jag tag i O-ringar imorgon blir det omvänt, d v s montering så kanske provstarten inte är så fjärran längre!!!!

Keep mecking, see you in my rearveiw mirror this summer! :eclipsee_steering:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Äntligen öppnade Yamaha center

2 st O-ringar beställda. skickas på posten så jag har dem nog i slutet av veckan.

Kanske en provstart på söndag efter garagebesök hos PeÅ. Vi håller tummarna.

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Äntligen öppnade Yamaha center

Seriöst o köpa o ringar på på yamaha :thumbsup:

Dom är förvisso orange,a men jag har svårt att tro att de inte duger med en vanlig svart :racesmile:

satt o ringen kvar i tråget o inte på röret när du meckade ihop ?

Link to comment
Share on other sites

En del är bara till för vatten. vissa är bättre på olja o vissa på bensin o vissa på alkohol t.ex. olika tempområden.

Viton.teflon.nitril,kloropren,eddm.silikon etc.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Oj finns de så många,jag brukar ta ur o rings sortiments lådan ! får nog sluta med de...

Tur att vedde köpte riktiga från yamaha,trist med olje läckor o evt glykol i ojlan om de händer nåt med vatten pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo jag köpte från dem för att jag ville vara söker på att få rätt. det var ingen dyr historia så det går väl an, 16kr/st.

Röret satt kvar i vattenpumpen när jag satte ihop tråget men O ringen satt kvar nere i hålet i tråget, troligtvis har jag fått dit tråget lite snett och klämt O ringen vilket resulterade i lite oljeläckage. För mycket för att ignorera. Nu kommer jag montera O ringen på röret, röret på vattenpumpen och sedan försiktigt montera tråget helt plant mot botten.

Som Micke säger - jag vill ju inte riskera att få vatten i oljan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Köper man de vita billiga sortimenten så brukar det vara EPDM. Men här är en bra firma på alla sorters tätningar o packboxar, bara att ringa så fixar han det mesta. jag har handlat där några ggr..

http://www.jacking.se

Här ser man olika material och vad de är bra eller dåliga på

http://www.jacking.se/tatningar.htm

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack får kolla där nästa gång. Nu ville jag ha rätt grejor direkt och kunna starta till helgen, och det var inte blodigt dyrt heller.

PS. mina som satt i motorn var svarta, får se om de nya är orange?

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hoppas O ringarna kommer idag.

Men Posten är inte vad den en gång var. Då kom ett Apost brev fram dagen efter. Nu får man räkna med 3 dagar minst.

SUCK

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Nu är helgen här :)

Snart får du åxå känna :wub:

( test med flatshifter sent i höstas ) fattar inte varför jag vart imot de ! skulle köpt de dir.

Så känns de iaf nu ! Får se efter denna ses om de känns lika ? kört sen 05 utan flatshift på flera olika motorer utan ett enda problem med motor/vxl .

Lycka till med starten av motorn ser fram emot en film :thumbsup:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

[]Jäklar va schysst den var, mina växlingar blir nog inte så snabba.

Men Nu Lever den!!!!!!!!

Bevis:

Frugan gillade inte avgaserna, ha ha ha

Fan va gött!

Nu är det bara resten kvar.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...