Jump to content

Recommended Posts

Om du tardän lagret i vevaxen och lossar bultarna till adaptern så kan du se hur mycket du kan flytta låda i höjd och sidled annars så kommer ingående axeln i lådan att agera såg i splinsen i lamellen

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha- Per, motorn har styrhylsor och sedan är hålen försänkt i plattan så den sitter exakt. Är ju gjord för ändamålet så det skall funka.

Har fått ihop och moddat för startmotorn. Satte dit slaven för att testa

dd48a9ed7df4f8275ffdb777fdf1941c.jpg

396aa45903b49edcb54a43ef100bc0c1.jpg

Kommer nog bli bra det här!

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den ser riktigt tung ut, kanske dags att ta fram vinkelslipen och skära bort all onödig dödvikt i den där plåten nu när du ser exakt vad som behövs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hela paketet är ganska tungt, men inte värre än andra CEC tror jag. Jag lyfte själv ner det från bänken utan kran eller hjälp så jag anser inte att det är farligt tungt. Däremot av utrymmesskäl vill jag ta bort delar. Vi får se efter jag testmonterat den.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag sa att det inte skulle hålla trodde jag att det bara var en testmall i MDF. 10 mm stål lär hålla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som o svepet även är gavel på lådan, stämmer det?

dvs svepet går inte att ta loss från lådan utan att lager för axlar å sånt rubbas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Magoo

Jo det stämmer att svepet är gavel på lådan.

Moddar både lådan massor och ramen för att baxa in lådan i ramen. Det är tight och jag vill inte ha massa nedstick, så massa såga i lådan blir det i min Bokram.

Längden är i stort sätt identisk till typ9:

post-561-0-36724800-1466509672_thumb.png

Den är bara lite bredare i baken för att komma in i min smala kardantunnel.

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej inga styrpinnar, ej heller i sprängkåpan på växellådan.

Bör det vara det?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

nej då, de behöver du inte, dina försänkta 12.9 bultar utför ju samma jobb som styrpinnarna.

PeÅ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kan jag få i paketet i alla fall, dags att fixa motorfästen och växellådsfäste.

Sen är vi nästan hemma ju!15a8a47b40f6973cc25693913aef454b.jpg

/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte för att jag har ett stort garage men måste imponeras av er som har (i mina ögon) riktigt trångt...skulle bli tokig ;)

Bra kämpat Vedde - ses på Kullen i Augusti när du är klar :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste modda plattan för jag har ju annan sump men det ordnar vi nog.

Klåpare som gjort den.

5f359e453eb26bb05bc726b8cd2b6690.jpg

/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Edited by vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Växellådskudde på plats -check!

a73c42bbf13738f1acfe39b0937865ba.jpg

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var paketet på plats med svetsade motorstöd.

Höger

120b82c2670f77b3b8e68530769ae044.jpg

Vänster:

b922bf1edec6ad594c75f559c9a311da.jpg

Nu är det inte långt kvar!

Bästa riks CAD:aren Ronny hjälpte igår att få in en ny ritning på plattan mellan motor och låda så jag kan få en ny skuren.

En vänlig medlem på forumet som jag frågade kanske kunde hjälpa mig med det i Uppsala! Håller tummarna!

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn på plats i motorrummet!

Nu hoppas vi på en ny platta så att jag kan gå vidare.

01c13a94f198fd6faabcd98e94ac4248.jpg

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp Då har vi gjort ett nytt motorfäste till vänster sida då jag missat att oljestickan kom ut precis under den jag gjort dooohhh!

fbb5a36c80196c4df4f6ecdde1c0f391.jpg

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bästa CAD kungen Familj Guy gjorde klart Cadden på plattan och jag lämnade i morse till vattenskäraren för att få en ny platta i 6093 ALU istället + bättre passform för Raceline tråget.

Hoppas få det snart!

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattenskäraren levererar!

6090 ALU 10mm.

3bbb416a3f311f60ce138e77e57943af.jpg

/ VEDDE

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vackert!

Vattenskärare står högt på önskelistan. Tyvärr så ligger de lite väl högt i pris...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte om man är snäll

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm..... Det är en stor förändring för mig om jag ska börja resan att bli snäll :-)

Vad ska du med oljesticka till? Trodde du satsade på riktig torrsump.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morty jag kör Raceline våtsump så sticka behövs. Ser inte att man behöver torrsump då det går att få till en rejsig motor utan torrsump. Dessutom är det dyrare

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morty jag kör Raceline våtsump så sticka behövs. Ser inte att man behöver torrsump då det går att få till en rejsig motor utan torrsump. Dessutom är det dyrare

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips är att logga oljetrycket. Jag har en kompis som körde Racelines våtsump och när det börjar gå fortare i snäva svängar drog den luft. Till "normal" trackday körning utan allt för klistriga däck fungerar den jättebra. Kolla också så att det inte finns hål eller andra öppningar som inte tätats ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tack för tipset.

Ny proffsig mellanplåt

374f4ef9aa6ddf9a424e53f718d4c38a.jpg

Grön = made in UK

ALU = made by Sweden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Redo för montering imorron.

Hoppas jag får ihop allt som det skall.

b5fcff7f1bb6f33227483f451bd253fc.jpg

c9ca9f3e9131907f957300eebf691e0a.jpg

Kul att ha kommit så här långt. Inte så mycket kvar - finns hopp om körning i år.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det fin-skruva på gång :D

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tack för tipset.

Ny proffsig mellanplåt

Den där ser mycket bättre ut!Bra jobbat! :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

So far today:

0c42d686cd404c379aaaa1f98b0ca57f.jpg

08fa35d2cafd477770c305788fbe638d.jpg

En 45Ah fixade svågern fram

d88d1c4d7daaa76a0ebeb37237c9341c.jpg

Och kolvar och stakar:

b3783978c2e1e9fb90d6a63a2e55ed8d.jpg

Nu blev det stopp då jag inte har 11mm 12 kantshylsa. Köper det imorron och fortsätter efter jobbet.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat så det är frigång mellan Arp-ramlagerbultar och Racelines våtsump? Deras torrsump har inte plats till arp utan modifiering.

Viktigt också att kolla lagerspel med arp då klämkraften är större och blocket är vekt på Duratecen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annat moment på Arp? Samma gängstigning och smörjmedel ger annars samma klämkraft.

viktigaste parameten, förutom en kalibrerad momentnyckel är smörjmedlet, och att man smörjer gängan och anliggsytan under skruv/mutter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Original är det sträckbultar till ramlagringen. Sträckbultarna funkar riktigt bra om man får tag på nya eller chansar på att återanvända och har tur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick lite mer gjort igår.

8744de7a7564e915c354e319c6f0cb66.jpg

Måste bara dra bultarna med moment och grader nu när jag skaffat gradskiva.

Sumpen passar men plåten tar i lite på de yttersta bultarna så jag får fila lite för att få på den - inget stort eller allvarligt.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt Vedde!

Vilket komp är kolvarna designade för?

Vad är det som du ska vinkeldra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mer idag.

Vinkeldragit arp bultarna på K1 stakarna, monterat oljepumpen, vevpackning och mitt fina Raceline tråg.

Allt går fritt och inga som helst glapp åt något håll.

54f28e94c06ecb1ac5806acf9e81c2a7.jpg

e0d786a8be39d79d0999b034975fc8d9.jpg

Kolvarna är 10:1 komp, lite mer än orginal.

/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, jag kör sträckmätare när jag spänner vevstaksbultarna.

Original 2.0 Duratec har 10,8:1 i komp.

Snyggt jobbat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, jag trodde de hade lägre då reviderar jag mitt inlägg till " lite lägre än orginal". Jag följde anvisningarna som jag fick med stakarna då var det vinkeldragning.

Hade inga squish washers heller till oljepumps drevet så var till Ford och beställde imorse. Vet inte om de behövs då jag satt i kil i veven och kilspår i drevet och remskivan, men kanske som shims?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska koppla upp mig mot bilen nu någon dag och skickar sen tändmappen till dig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte kör VEMS kanske jag inte kan öppna den men en bild på tänd och soppa mapp skulle hjälpa massor tror jag och jag skulle vara evigt tacksam.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör med andra spridare så bränslemappen ger dig inte mycket. Tändmappen borde vara safe tills du laddar på. Jag har 12,5:1 i komp med 98 oktan. Jag kör Alpha-N reglering så tänk på det också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mer idag.
Toppen på:
79bc1534f1b8bdc270d826a85e1b6353.jpg
Kammar i:
868daa9ab171d11afe7ea3733e5d2401.jpg
Typiskt att jag glömt att det skulle vara friktionsbrickor här på kamdreven oxå, blir att åka till Ford och beställa imorrn.
Provmonterat:
ec8a864a775953fe57c3effd84156527.jpg

Nu går det nästan undan!
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Edited by vedde
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suck, väntar på leverans av friktionsbrickor, så nu är det lite stiltje. Pysslar lite med elen i väntan på att delar skall komma.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lille kort kardan fick jag idag!

Tack PeÅ för svetshjälpen.

bef8d14463917cbdd072f603527b932f.jpg

505 mm lång.

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där bord gå under benämningen "kardanstump" ... :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burton levererar!

Friktionsbrickor kom idag.

3988a98f638c32c87a7564f1d0a55b5b.jpg

Nu kan vi fortsätta färdigställandet av motor.

Snart är den i bilen! Sen är det bara resten kvar!

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är motorn nästan komplett, generatorn, startmotor, insug, avgas samt koppling saknas. Waterrailet likaså men jag moddar Rangerns och måste ha ett alurör i rätt storlek bara.

5812757275b12e3f275476794df8ad00.jpg

b8be431df25dafd80605de4a7e63cb81.jpg

Nu händer det grejjer!

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mer gjort i går kväll.

Nållager bytt, koppling på plats, fästen till generator gjorda men inte riktigt klara. Insuget provmonterat, saknar rätt längd på skruvar.

bcd2a9693f4f0c55fe9c0e875d561b5b.jpg

f4f53bd1edf75d42fbab1b84cfbf989e.jpg

00debb627ab18cdfe96a8d789ba96e88.jpg

På G nu!

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, Grrrr, tänkte att det gick för bra nu. Monterar startmotorn och inser att den är för kort för det lättade svänghjulet?? Tar bara i 1/4 av tandbredden vilket inte kan vara bra.

Måste hitta en annan startmotor som har längre slag.

Kör ni med Duratec med orginal? Kan Fords skilja sig från Mazda? Olika modeller på Ford?

ffaf01b4ed422cf29232e16ee2a6c325.jpg

0d37b6afad874c04e832dba1fb5d9a50.jpg

Hjälp om ni kan

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för svänghjul? Jag har svänghjul från Ford Focus, det har lite mindre diameter än original Duratec dubbelmassesvänghjul. Har fräst bort 3 mm från startmotorn så att "kuggarna" går ner i svänghjulet

Edited by kengren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det att modifiera fästet på startmotorn & ta bort material så den sticker in bättre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...