Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Om man kört hojj i många år så är det inga problem att använda koppling på ett bra sätt, tvärtom vad Hewland skriver sist, dock om man vill köra mer inspirerat

eller tävlar med hojj så är det vanligaste och snabbaste att man inte använder koppling utan släpper av snabbt på gas en liten liten aning för att sen peta i nästa växel.

gör man detta rätt så trillar nästa växel i lätt.

Vi gör samma inom kartingen på växelkartarna och där använder vi kopplingen endast i starten, ingen koppling vare sig upp

eller nerväxling.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

R1 kollegan jag nämner om i ett tidigare inlägg har detta inprogrammerat i styrsystemet. Han kan köra både lugnt och mycket inspirerat och bilen sköter uppväxling med att tändsystemet klipper tändpulser och vid nedväxling ger styrsystemet mellangas. Allt detta sker programmerat under bråkdelar av tiden. Han har "paddelväxling" så det är bara att paddla upp eller ner samtidigt som vänsterfoten kan vila bekvämt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

JO om man har råd att köpa en qick shifter så är det ju inget problem för så släcker ju den tändningen.

Problemet är för oss hobby förare som inte har all dyr race tech i bilen. Jag får väl testa och se om jag kan våga cross växla enligt sagd metod. Jag kör ju hoj till vardags och har inga problem med växling å vanligt sätt och får till den ganska snabbt tycker jag.

Måste testa lite mer och se när den slirar - konstigt är att original kopplingen inte hade detta beteende innan den tog slut!

Den nya är en Barnett racekoppling.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare sagts så har oljan har en stor del i funktionen på MC. På grabbens förra cross har jag i ett svagt ögonblick tippat i "superoljan" som "alla" kör på, men som inte funkar. Etiketten kan vara hur flashig som helst, medan Castrol och Mobil funkar. Kopplingen används ganska flitigt på 85 & 125 tvåtakt, så där märks det stor skillnad om den greppar eller slirar.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst några oljetrådar på sporthoj bestämde jag mig för att prova Biltemas mc-olja då den påstods fungera bra med mc-kopplingar och jag tyckte mig märka att växlingar och starter gick bättre. Vet dock inte vad det var i motorn tidigare så det är svårt att dra några slutsatser av det. Nu kör jag inte längre på Biltemas mc-olja men inte pga av några problem. Jag ville bara ha lite tjockare olja än Biltemas 10-40. Kör nu på Q8 superbike racing 10-50 som också funkar bra (Hydroscand i Örebro hade billigt på 20liters dunk). Jag vill minnas att några på sporthoj fått problem med kopplingsfunktionen när de använt det anrika märket Castrols mc-olja !

Link to comment
Share on other sites

Såg precis att du hade Barnettkoppling. Det är inte alla som är nöjda med sina Barnettkopplingar. Det beror kanske på vad man jämför med, men har hört flera säga att orginal var bättre. Har du kollat vad R1 ägare tycker om Barnett?

Link to comment
Share on other sites

Nej men jag ville ha en som kunde leverera hårdare fjädrar då detta var rekommenderat av fler bec ägare i UK.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En tur som skulle gå till Nifsta men som slutade med regn och blött och trasig bil.

Stannade för att säga hej då till Stefan och sen ville den inte starta igen. Jag fick inte på tändningen. Blir meck imorrn.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi får se om det blir och när, vill ha en kompressormatad duratec för att få en lite mer allround bil. Är lite hysterisk nu för långåka.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Oj!

Titta vad som hittat hem till mig idag.

Grattis! Nu svängde du upp på den breda motorvägen emot paradiset! :D

Respiratorer är bra men tyvärr väger installationen av dem en hel del. :(

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är väl medveten om detta men jag tror att man kan få en bra kombination på detta sätt. Bec är kul på bana men inte långåka, och jag åker 1 till 3 banor per år och massor på gatan.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Nu svängde du upp på den breda motorvägen emot paradiset! biggrin.gif

Respiratorer är bra men tyvärr väger installationen av dem en hel del. sad.gif

Vi har ju en till faktor att ta med i beräkningen när vi pratar om vikt, nämligen effekt. Förhållandet där är enklare att justera med laddtryck än att banta några kilon hypocrite.gif

Tills för några veckor sedan har jag haft samma uppfattning som Vedde, mer väg än bana. Men en vass sugDuratec skulle sitta fint i min bil också, tillsammans med annan bakaxel och hjul (Pac du vet ju lite om vad jag funderat på, men hyschhh jag gillar turbomotorn också)

Link to comment
Share on other sites

Självklart går det att få snurr med en Duratec och åker man mycket gata (och inte vill leva med surret) så är väl bilmotor att föredra. Charmen med sjuor och dess ägare är att det finns lika många idéer om hur det skall se ut som byggare. Så vill man ha bilmotor, BEC, turbo, V8 eller vad det nu må vara så är det bara att köra på. Bara man är nöjd själv!

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Nu börjar det roliga!

Ja iaf för oss bec åkare,nu har vi ju snart en till att åka om :lol:

O just du som stog så nära att lämmna prospect stadiet o bli en fullvärdig medlem i.......

:516:

post-3782-0-86348400-1409495551_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte bytt än!

Vem vet kanske det blir en ny bil kring den nya motorn?

Kanske bygger jag en salumotor som någon annan kan stoppa i sin sjua?

Hyr som helst lär det te ett bra tag innan jag ens är i närheten till att byta, men jag tycker det är kul med förändring.

Only time will tell.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev ett Nissan Pulsar gtir plenum och TB från Ebay, vi får se om det passar. Eller går att anpassa.

Kommer med flyg med min engelskboende bulvan den 24:e.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag spolade av min med högtryckaren och sen sprajade jag på lite fin silvrig färg. Håller säkert inte lika bra som att blästra och primer och två kompslack. Det är ju Alu så vad ska hända? Man får ju inte glömma att det är en Mondeomotor.........:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
Guest micke r1

Vedde ! hört lite "rykten" att dom nyare yamaha motorerna kan få problem med smörjningen när de börjar att gå fort

o kan skära.

iofs kan ju en beggad motor vart med om bakhjuls åka vara misskött mm mm o kan där av pajja

Har du läst nåt om detta ?

Link to comment
Share on other sites

Nej det har gått mig förbi. Tur att jag inte åker fort då, ingen risk att den skär. Min hade gått 1500 Californien miles när jag köpte den.

Link to comment
Share on other sites

$1.5 från kina fraktfritt, den blåste ner när det gick över 100. Måste nog köpa en hel balaclava istället så den inte kan åka ner. Tror de tar $2 för den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest micke r1

Har redan åkt på stor styk av denna, hade inte en chans på räkorna på tierp...han har kört fortare än kimmen på mantorp iaf för nåt år sen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir dyrt att kopiera hans med Cosworth prylar, gör min egen sugmotor till att börja med sen får vi se om det blir kompressor med tiden.

/FFredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Du får hänga lite med " giganterna" dom kan nog lära dig ett o annat hur man får ihop pengar till ditt bygge..;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...