Jump to content
vedde

Vedde 7 Byggtråd - Duratec

Recommended Posts

Tack skall ha ett enligt bilden ovan samt ett till ovan din ring för annars tar remmen i på vägen upp mot rullen innan vattenpumpen.
Tar ett nytt kort när jag hittar på lösningen som funkar.
/ Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej. Jag tänkte så här, men toppen sticker alltså ut för mycket? 

20190104_223812.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, så går inte den måste komma nerifrån. Nästa hjul sitter högt upp till höger för att sen komma åt vattenpumpen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt har nu skitit sig och den fina hållaren jag gjort är nu isärkapad och jag fick börja om på nytt. Efter jag letade efter bilder till Kengrens fråga insåg jag plötsligt att jag har en spännrulle som kan fungera nu när jag sätter Kompressorn på sin plats men då den krockar med det undre fästet blev jag tvungen att göra om allt så det blir rätt. Den hamnar som original under kompressorn och hjälper då till att öka wrapen och få sträckning på remmen som kommer bli ganska lång med dragningen jag tänkt mig.

Skall också tillverka 3 st 45mm aluminium Idle rollers till remmen så jag kan få till den wrap som jag anser behövs för att inte få slirningar på remmen när det trycker på.  Bara att köpa lite alu rundstång och lager sedan göra ett trevligt besök hon ingenjör Family Guy som har en svarv och lite kunnande inom området för att tillverka dem. Återkommer med en bild på framsidan där jag kan rita in remmens väg runt rullarna.

/Vedde

Idle wheel.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du göra remdrivningen smidigare om du byter till en elektrisk vattenpump? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser orginal rullarna på en volvo motor kan köpas över disk hos volvohandlarn bredd ca20-25mm

/Kjellf423a661d78044ab07b70c879e6a2473.jpg

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Morty sade:

Kan du göra remdrivningen smidigare om du byter till en elektrisk vattenpump? 

Ja, det skulle innebära att jag kan ha remmen bara på hela nedra delen av motorn och inte behöva gå upp till hjulet ovan vattenpumpen- tror jag, får ta bild och klura, däremot adderar det vikt och risk.

 

1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Så här ser orginal rullarna på en volvo motor kan köpas över disk hos volvohandlarn bredd ca20-25mm

/Kjellf423a661d78044ab07b70c879e6a2473.jpg

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
 

Vad är det för storlek på den rullen(diam) och har du artikelnummer/kostnad? är det till kamremmen den hör? är det plast eller metall? - jag har helst metall för driftsäkerhetens skull därav svarvade i Alu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hade inget att mäta med när jag var ute och kollade men ca 50-60 i diam, hjulet är i förstärkt plast minst 12000 mil på bytes intervall ska se om jag kan hitta vart de sätter på det på motorn annars så är det de hjulen som sitter på våra 2,0 fyror sen 2016-2017 nånting. Japp till kamremmen bäst för din del är väl det excetriska, antar att kompressorn sitter fast ! 🙂

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieseln har bredare brytrulle och spännare. Ca 40 mm bred dia ca 50-60.
Art nr spännare 32213809
Art nr brytrulle 31401333

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Kjelland 

Det blir för stora för mig då jag inte kommer få plats med 2 st nära kompressorn i den storleken, därav skrev jag 45 mm ovan. Kanske att jag kan ha en brytrulle på tredje stället.

 

/Vedde  

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, vedde sade:

Ja, det skulle innebära att jag kan ha remmen bara på hela nedra delen av motorn och inte behöva gå upp till hjulet ovan vattenpumpen- tror jag, får ta bild och klura, däremot adderar det vikt och risk.

Tveksamt om det adderar någon vikt om du tittar på helheten. Originalpumpen väger en del, remskivan väger, extra remlängd, brythjul,  fäste, termostat etc.. Jag ser större risk i extra remlängd och brythjul än funktionen på en elektrisk vattenpump. I princip alla nya bilmotorer har elektrisk vattenpump. Att sedan pumpen kan styras efter behov och inte motorns varvtal är ett klart plus om du kör mer aktivt än till glasskiosken. Vi är ett antal som tävlar med Duratec motorn och som kör elektrisk vattenpump sedan många år tillbaka. Ingen som haft vare sig problem med överhettning eller pumpens funktion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant Morty, vad för pump och finns det blankingplate för pumpen? Hur styr ni pumpen då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi kör med Davies Craig EWP 80 och deras styrning.

Sen kan man välja att ansluta kylvätskan på sidan eller där pumpen sitter idag. SB Dev har delar till båda varianterna, men du kan göra dem själv också.

Jag tog ut pumpaxeln och impellern, sedan svarvade jag ner huset och satte en plugg i hålet. Tror det är vad SB Dev gör också om man tittar på deras bilder. Kompisarna köpte någon färdig blindplugg "billett fräst". Finns säkert flera alternativ om du söker på det. 

http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Cooling_system_components.htm

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nån här tror jag använder en elektrisk vatten pump från Volvos nya bensinfyra den har elektrisk pump och kan nog hittad på skroten. En sak gjord för att hålla en 30000 mil

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var väl Tobias som använder Volvopumpen till sitt Saabbygge. Har tittat på den pumpen för ev. framtida projekt, men vill inte rekommendera något som jag inte har erfarenhet av. Davies Craig pumpen och styrningen vet jag fungerar i racesammanhang och har kompisar som kört dem över tio år utan något problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 - Har Davies pumpen utan styrning på sjuan

Hade från början tidig version av styrningen utan termostat ,  den krångla ordentligt, kosta en topplocks packning, pumpa inte tillräckligt vid uppstart och inspirerad körning  )

Men nu med termostat och full fart på pumpen  ca 1000 mil och 9 år 

 

2 -  har Volvo grejerna liggande i lådan för 92 bygget, borde fungera men ej provat än  🙈 tysken som gjorde styrningen till orginal pumpen (så man kan köra bara så fort man behöver ) hade många rejs bilar som körde med pumpen ( samma pump  på bmw ) 

i princip ingen vikt skillnad mot en Saab pump inklusive remskiva mm . 

Finns vikter i tråden 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för input, blir nog inte till sommaren men definitivt till nästa vinterprojekt. Budgeten går inte ihop när man fyller jämt och skall bestiga Kilimanjaro .

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade lite till på spännrullar till bilar hittade bara nån enstaka som använder rullar under diam 60 vanligast var diam 70. kan vara en rem eller lagerslitage fråga. Hittade också ett ställe som sysslar med poly-V remdrifter i Norrköping. kolla denna PDF'en http://www.jens-s.dk/media/79107/Poly-V-remme-SV.pdf  Nu släpper jag detta 🙂, sorry det är ingenjören i mig som vill veta varför på dom flesta frågorna ! 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

VW diesel 1,9 har den rulle till kamremmen ca 25mm men den kommer ju att göra 30000 varv. Tänk på det också 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar vara mindre brytrullar på kamremmar än poly-V remmar rullen till kamrem på B230 motorn är också rätt liten

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, fattar att små rullar går snabbare, därav tänker jag göra egna där jag kan byta lager och hitta std storlek som är relativt billigt.

/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack kjelland



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamremmar har väl en generellt lägre hastighet än aggregatsremmar, därav att de kan sitta brythjul med mindre diameter.

Räkna gärna på resp. brythjuls varvtal när du funderar ut din lösning, samt kontrollera lagrets maxvarvtal. Onödigt att köra ras pga det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade ju DaviesCraig EWP115 pumpen i sjuan och den lirade bra. Dock har jag inte jättebra erfarenheter av den tidigare styrningen #8020, hade minst 2 st eller om det var 3. Den första funkade aldrig riktigt bra och och fick den utbytt utan kostnad. Landade på #8000 tror jag den hette och de upplevde jag som mycket mer pålitlig - idag verkar den heta #8001 så har väl uppgraderats.

Kör man med termostat eller bara en tempgivare så blir det mindre elektronik = mindre som kan gå fel. Sen är ju tanken med den digitala controllern najs - dvs den puls-kör vid låg temperatur så motorn kommer snabbare i arbetstemp samt att den kör pumpen/fläkt efter motorn har stängts av för efterkylning.

@LUPUS menar du att du har original termostat och fullt blås på pumpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan, Jocke4U sade:

 

@LUPUS menar du att du har original termostat och fullt blås på pumpen?

Jepp , efter 3-4 kaskad kokningar på exakt samma ställe hemifrån ca 5 min ( den tiden som pumpen gick på puls) googla jag problemet hitta ett gt40 gäng som hade exakt samma problem , flödet genom motorn var för dåligt i puls mode så man klara av att troligen få det att lokalt storm koka i toppen när vattnet stod still ( ingen termostat till trots) alla gånger de skett för mig var det ganska  bra laddtryck 😎.

 

Gt40 gänget hade mätt upp logiken och kändes som om effekt starka motorer från kallstart inte var med i ekvationen , de hade själva löst det genom att löda in en parallell min volt = min flöde  .  

Fungera dock alltid om man först varmkörde motorn över 60C  😳men lita inte på det efter topplockspackningen 

 

Så drog nya slangar och koppla original system men med enbart Ewp till ett relä  = bra flöde 

 

här för mig jag oxå läste att de gjorde om styrningen till senare varianter eller var det tilloch med en ny krets 

 

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

@LUPUS, @Morty, @Jocke4U

Så om jag behåller termostaten, tar bort remhjul och pump, sätter en blanking plate där pumpen satt och ersätter med en EWP 115 som endast går via relä på t ex tändningen i full spruta hela tiden så blir det enkelt och kokfritt i toppen? Fläkten sköter mitt VEMS på kylvatten temperaturen.

Låter som en enkel medicin utan för mycket som kan gå fel eller elektronik. Och de verkar ganska överkomliga runt 2000:- så vem vet, kanske går till sommaren. :banana:

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det kan kännas som en bra setup.

Bara två grejer jag funderar på

  1. Det gäller ju att ha lätt(are) högerfot innan man tänker stanna så det inte blir det omvända problemet som @LUPUS hade med sin tunga högerfot vid kall motor 😄 
  2. Det blir inte för tungt för pumpen då - tills termostaten öppnar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, Jocke4U sade:

Ja det kan kännas som en bra setup.

Bara två grejer jag funderar på

  1. Det gäller ju att ha lätt(are) högerfot innan man tänker stanna så det inte blir det omvända problemet som @LUPUS hade med sin tunga högerfot vid kall motor 😄 
  2. Det blir inte för tungt för pumpen då - tills termostaten öppnar?

Jag drog ganska grova slangar för den yttre termostat returen för att inte skapa för mycket motstånd ( ganska tunna orginal) . 

Borra oxå ett liite större hål än normalt i termostaten  luftningen  ( släpper lite vatten genom den alltid så kanske fördröjer varm bil med någon minut eller så ) 

Sedan har jag nog oxå en tidigare  EP 80/90  eller något lite mindre  inte  115 . 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

spammar lite av den infon jag leta reda på när mina delar köptes för  volvo grejerna  ( ej testade än ) 

lite dyrare MEN   produktions  standard på pump 

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&page=1&order=price&asc=1&query=31368715&post_id=39492692

 

https://tecomotive.com/store/en/tinycwa/tecomotive-tinycwa

( jag pruta oxå  ner den 30 € + fri frakt )     kanske inte går nu då han verkar ha fått firman mera utökad 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-01-11 at 15:39, LUPUS sade:

Jag drog ganska grova slangar för den yttre termostat returen för att inte skapa för mycket motstånd ( ganska tunna orginal) . 

Borra oxå ett liite större hål än normalt i termostaten  luftningen  ( släpper lite vatten genom den alltid så kanske fördröjer varm bil med någon minut eller så ) 

Sedan har jag nog oxå en tidigare  EP 80/90  eller något lite mindre  inte  115 . 

 

 

Borra hål i termostaten? Jag har inget hål i min idag men med permanent flöde menar du att man borrar ett hål i den?

@LUPUS, @Morty

Är 115 för stor? bra flöde kan väl inte skada? 

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

EWP 115 blir säkert bra. Lite större och klumpigare, men en högre kapacitet. Jag hade skippat termostaten och kört med deras styrning, men det baserar jag på att mitt fungerat perfekt både till Audi och Duratec motorerna. Kylsystemet blir också enklare än med ”by pass” kretsen som behövs med en termostat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-01-14 at 11:15, vedde sade:

Borra hål i termostaten? Jag har inget hål i min idag men med permanent flöde menar du att man borrar ett hål i den?

@LUPUS, @Morty

Är 115 för stor? bra flöde kan väl inte skada? 

/Vedde

Det sitter ett litet luftnings hål i min termostat typ 4 mm jag öka till ca 8 

lite för att avlasta flödet innan termostat öppning , kändes bra mera än bevisat bra 😗

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Morty, jag har ju redan bypass kretsen idag så den enda skillnaden för mig blir ju att vattnet flödar till en extern pump istället för via den mekaniska pumpen, och med ett hål i termostaten kan den pumpa fullt så fort jag startat motorn och då slipper jag risken för kokning och mindre elektronik.

Kan den bli för kall? finns väl ingen risk förutom att den enrichar blandningen så den går fetare om tempen är låg, men jag kör å andra sidan bara aktivt och inspirerande så den kallnar aldrig:w00t2::eclipsee_steering:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du pratade om vikt innan. Extra slang, extra vätska, termostat. :racesmile:

En fördel med styrning är att den eftercirkulerar kylvätskan i ett par minuter vid behov och på så sätt minskar risken för punktkokning m.m. i toppen.

Det kommer säkert fungera bra med termostatlösningen. Det fungerar med "öppna fönster metoden" i hyreslägenheter istället för att reglera radiatorerna också :icon_sorry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, Morty sade:

Du pratade om vikt innan. Extra slang, extra vätska, termostat. :racesmile:

En fördel med styrning är att den eftercirkulerar kylvätskan i ett par minuter vid behov och på så sätt minskar risken för punktkokning m.m. i toppen.

Det kommer säkert fungera bra med termostatlösningen. Det fungerar med "öppna fönster metoden" i hyreslägenheter istället för att reglera radiatorerna också :icon_sorry:

:laugh: jag fattar, el är jag dålig på så ju mindre desto bättre, plånkan är inte heller oändligt tjock(önskar att den vore det) så dubbla priset för eftercirkulation ser jag som en lyx som får vänta. jag skall ju ha nya kammar, bromsar och mappa på rullande landsväg så den går så bra den kan. Allt kostar $$ och jag får ta en sak i taget. Det går ju att eftermontera kontrollern så man får den lyxen senare.

Tack alla för era kloka insikter:notworthy: i denna djungel som nu gjort mig klokare men inte säker på att jag kommer i mål med detta ens i år.:blink:

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×