Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Lite småbitar ramlar in, waterrail från Ford Ranger med 2.3 liters Duratec satt som en smäck! Beg på ebay för 800:- inkl. Frakten. Det är annar än Racelines £385 för samma funktion.

80a2cbd169ecb40988629972e2aebebe.jpg

/ Fredrik den ekonomiske.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Resan mot Duratec kan nu ta sin början: :traffic:

Blocket har jag lämnat för tvätt och kontroll. Han ringde från motorfirman och den behövde inte borras utan ligger väl inom toleranserna för standard. Det blir honing och planing för att få den lättare att täta med packningen mot toppen.

Nu kan jag beställa kolvar och stakar och allt annat som krävs för att få till en Duratec med lite klös i. Blir våtsump från Raceline för den är svår att kopiera eller ersätta.

Var köper man packningar och HD lager till Duratecen?

Kommer även köra ARP bultar istället för std till det mesta - för att vara på den säkra sidan.

Måste kolla vem som kan tunna ur ett Std svänghjul så man får lite mer snurr på grejorna.

/Fredrik

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för kaffet Micke och lite Italien berättelse, wiren passar nog men d3t kräver lite mer ombyggnad. Blir till vintern i så falll. Batteriet likaså.

Fixade haveriet med lite nya wirelås. Blir en tur till jobbet på torsdag tror jag då det skall bli 27 grader!

Link to comment
Share on other sites

Ja Jocke, man är väl inte bättre än att man vill prova det mesta! Men det är Cec ->Bec->Cec igen så småningom. Pinto ->R1->Duratec

Jag gillar förändring och våra bilar blir väl aldrig klara, man kan, som jag visar, bygga om dem i all oändlighet = Härliga tider!!

Vill härmed också tipsa alla som vill bli bättre förare av sina bilar om en ytterst bra förarkurs med massor med instruktörstid som gör skillnad(och man kan ta SBF licens om man vill):

http://www.avanceradforarkurs.se/

Alla instruktörer är ytterst skickliga och ger handfasta råd och kör din bil till gränsen om du vill.

/Fredrik

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men det är Cec ->Bec->Cec igen så småningom. Pinto ->R1->Duratec

Såklart är det så...det visste jag juh :) Kul

"The only thing constant is change"

Link to comment
Share on other sites

Någon som har semester i Alingsås med omnejd som vågar visa sitt garge imorgon? Jag lämnar in Duccen i Hol kl 8 och har sedan hela dagen atg slå ihjäl.

Ring mig i så fall. 0708-697979

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bränslepumps haveri på Kinnekulle nu konstaterat , avlägsnat och utbytt mot en annan gammal pump. Batteriet tog slut så jag kunde inte starta motorn för att se att allt är som det skall. Batteriladdare på nu.

Test imorrn.

Link to comment
Share on other sites

Fixat och besiktning bokad på tisdag morgon, hoppas den går igenom utan backväxeln i! Orkar inte böka i den för att sedan riva ut allt. Besiktigar nu för att kunna provköra i vår med nya setupen utan att köra obesiktigat.

Link to comment
Share on other sites

Hade en något sämre upplevelse av andra besiktningen av min vagn hos OPUS än Fege hade.

Kommer in och kilen hälsar och ber mig kliva ur varpå han hoppar ner i bilen Som han definitivt inte får plats i utan att fråga något om den är speciell på något sätt. *Pang* han spjärnar med benen på väg ner och trycker så hårt på kopplingen att sprinten ger vika, fortsätter att bryta i växelspaken som om det vore en med H mönster och trycker bromsen som om det vore kopplingen - pajar något för återgången på pedalen är bara till hälften och bromsarna verkar ligga an, kan vara packningar eller något i huvudcylindern som han lyckats trycka sönder.

Ingen ursäkt eller något utan han hoppa ur och när jag påpekade att jag kommer nog inte hem nu lämnades ungefär som om det var väl inte hans fel!!! Som tur är pajade hela deras tryckluftssytem och alla bilar blev hängande på lyftarna i 1 tim. igen ingen ursäkt till oss kunder utan bara att "de jobbade på kompressorn igår och bara lilla går idag". OK tänkte jag då kanske man kan få ett rabatterat pris p g a deras missöde som gjorde att jag har förlorad arbetsinkomst med en tim, men icke - fullt pris och igen ingen hänsyn till vad man utsatt mig för. haft sönder bilen och orsakat mig en timmes försening.

Sista gången de får min business, synd för de har varit bra förr.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hade en något sämre upplevelse av andra besiktningen av min vagn hos OPUS än Fege hade.

Kommer in och kilen hälsar och ber mig kliva ur varpå han hoppar ner i bilen Som han definitivt inte får plats i utan att fråga något om den är speciell på något sätt. *Pang* han spjärnar med benen på väg ner och trycker så hårt på kopplingen att sprinten ger vika, fortsätter att bryta i växelspaken som om det vore en med H mönster och trycker bromsen som om det vore kopplingen - pajar något för återgången på pedalen är bara till hälften och bromsarna verkar ligga an, kan vara packningar eller något i huvudcylindern som han lyckats trycka sönder.

Ingen ursäkt eller något utan han hoppa ur och när jag påpekade att jag kommer nog inte hem nu lämnades ungefär som om det var väl inte hans fel!!! Som tur är pajade hela deras tryckluftssytem och alla bilar blev hängande på lyftarna i 1 tim. igen ingen ursäkt till oss kunder utan bara att "de jobbade på kompressorn igår och bara lilla går idag". OK tänkte jag då kanske man kan få ett rabatterat pris p g a deras missöde som gjorde att jag har förlorad arbetsinkomst med en tim, men icke - fullt pris och igen ingen hänsyn till vad man utsatt mig för. haft sönder bilen och orsakat mig en timmes försening.

Sista gången de får min business, synd för de har varit bra förr.

/Fredrik

besiktningshallar i dag är ju som pizzerior finns i varje gathörn

har själv råkat ut för liknande med mina lastbilar

då det behövs så mycket mer folk som ska besikta ,,, jag skrev inte kunde!!!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu kom deg lite roliga saker till Dyratec insuget.

Tps

e05a6a569f6962763d8a05b561523fbd.jpg

Fuelrail.

7b91f03f86ee40f7d5a6c13ee2d4fb9a.jpg

Jac kan således ha dubbla injektorer om drt skulle behövas för sprit eller mer soppa vid höga effektuttag.

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det blir våtsump, mest för att jag inte har råd att köpa torrsump och andra har visat att det funkar fint.

Fick svar av Stationschefen som tillstår brister i bemötande men att kopplingen saknade stopp och att bromspedalen skall klara 90kg i 5 sekunder var tekniska förutsättningar som de inte rådde för om det gick sönder för de skall testa dem. Trist att komma med bortförklaringar istället för att be om ursäkt, det var allt jag ville ha.

2 gratis besiktningar fick jag som kompensation, vi får väl se om jag åker dit igen.

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du borde skriva en insändare och berätta om deras beteende.

Svensk Bilprovning tror jag har mera förstånd i skallen.

Jag nobbar OPUS och fortsätter boka tid på Svensk Bilprovning när jag ska besikta.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Fick svar av Stationschefen som tillstår brister i bemötande men att kopplingen saknade stopp och att bromspedalen skall klara 90kg i 5 sekunder var tekniska förutsättningar som de inte rådde för om det gick sönder för de skall testa dem. Trist att komma med bortförklaringar istället för att be om ursäkt, det var allt jag ville ha.

2 gratis besiktningar fick jag som kompensation, vi får väl se om jag åker dit igen.

Jo, bromsen skall tåla en hel del och det var ju tur i oturen att de visade på den bristen. Men om de inte har bättre bemötande för en entusiast och hans bil så välj en annan station som har det nästa gång. Gratisbesiktningarna kan du köra in vintersoffan på, sådana är de nog mer vana att hantera. :)

Link to comment
Share on other sites

Nytt paket idag.

Sump

751a7d9971671666ef177cce63f3cb58.jpg

VEMS exta massor

a0b50e9ea9afa0c8138d42002f9292cd.jpg

Lite nya saker som jag nu måste lära mig mer om, tråget är inte helt tätt utan måste finsvetsas i huvudskarven. Är i Alu i alla fall så det är lätt.

Tack Knut.

/ Fredrik

Edited by vedde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ombesiktning klar idag på samma station.

Skönt att ha den igenom, nu kan jag börja plocka ur motorn och Drivlinan åt Stimpy.

//Fredrik

Härligt.

Mötte dig vid brandstationen och tänkte att detta var anledningen.

//Mats N

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...