Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Hej

Jo det stämmer, det är 205 blocket på både Cossie och Pinto så det är inga problem. Har förstått att man kan få lite kompsänkning med cossie kolvar men jag tänkte bara fin ladda lite i början så får man se hur blodad tand man får. Måste till med besiktning först så vi får se hur det fortlöper, men springer jag på en lämplig turbo under tiden så kanske man kan börja samla delar.

Var ute och provkörde idag med bilen men bara en dämpare för nu mer skärmar måste jag ha en kortare bakdämpare för den jag hade fick inte plats. Samt att jag insåg nu att jag måste ha skum i mitt öppna filter för den fina sången lär inte gå igenom bullerprovet.

Jäklar va kul det är - jag kunde till och med burna och kunde kasta runt den med gasen och spinnande däck, svårt att kontrollera men skit kul! :wohow:

Får väl ta och plocka med elsystemet, göra en huv samt byta koppling i vinter så man inte blir galen- måste ju ha nått att mecka med annars får man abstinens.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Såg en blänkare om VVS rör i bågen, har sett en klotad nova med virsbobåge, såg inte kul ut. Köp, låna eller stjäl en hydraulisk rörbock och köp riktiga rör istället, alternativet gör mallar och skicka till exempelvis guss (om de finns kvar?) Är det bara en enkel båge kan kanske de bocka den på Hydroscand?

Link to comment
Share on other sites

Idag bar det av till metallskroten på lunchen för att hitta lite alu rör till bensintanklocks installation. Hittade fin fina grejor som kommer att monteras i helgen. Återkommer med bilder när det fortskrider.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

jag var också på en metallskrot häromdagen och handlade rör mm. 25:- kilot mot en rörböj ute i handeln för nära 300:- styck.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej

Visst är metallskroten ett mecka för oss som bygger!

Calle - Så här ser min ut:

DSC01764.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01763.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det jag kunde hitta var att jag köpt 32-1132 på Biltema(Guld) för 32mm slang- för tempgivare ledsen om jag sa något annat.

Denna tar en Slangnippel från SWEDOL TL-6801 utv. gäng 1/8"(5mm) OBS inte helt hundra på denna men nästan helt säker.

Hoppas du hittar det du söker till V8:an.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Suck

Blev en helg utan bygge, jakt hela lördagen och Älgstyckning hela Söndagen. Men så är det väl, uppsidan är att jag har hela frysen full med Älgkött :lol:

Får se om jag kan få till det till kommande helg, det skall bli sol och massor med plusgrader vilket borgar för lite mer testkörning och bygge. Fick ett tips av Calle som var förbi där han på pekade att min tilltänkta 90o böj på tankanslutningen kanske inte var det bästa med tanke på att det kan lätt bli stopp när man tankar. Får se om jag istället sätter den rakt upp på en plåt som går in från kanten. Skall göra en prototyp i helgen och testa.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

Nu har det hänt lite mer, har beslutat mig för att bygga en huv ändå, det kommer ju ta ett tag innan jag kan få klart med alla besiktningar o s v så jag kör på det så länge. Jag har också satt ihop tankröret som jag tänkte ha det och vi får se om det kommer en tonnau eller någon sorts lucka som täcker bak.

Har börjat med en pappmall för huven och fick såklart flytta på noskonen för att det skulle fungera tillfredställande.

Lite bilder såklart.

Papphuv:

DSC01772.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Tanklock:

DSC01774.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Lite sittdyna:

DSC01773.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Får se vad vi kan hinna med i helgen.

Over and out

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Tack

Jag hoppas det skall bli bra med tanklocket på det sättet, jag får se eftere beiktning om jag har det kvar eller flyttar ner det till bak plåten men nu kan de inte klaga och det blir lätt att tanka. nu är jag ganska när men det är väl f-n att det skall ta från 3 v innan midsommar, när jag bställde, till kanske efter jul att få mina bågar. Jag får väl hålla tummarna att jag får dem till Jul som en liten julklapp.

Får ta och lösa urklippet i huven med ett scoop av något slag, för de kan väl klaga på att det blir skarpa kanter som sticker upp och kan skada påkörda fotgängare?

Vi får se, skall få till huven först.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ja du vedde, vad skall jag säga? ----- Får ta och lösa urklippet i huven med ett scoop av något slag, för de kan väl klaga på att det blir skarpa kanter som sticker upp och kan skada påkörda fotgängare? ---

Det finns bara en VVFS 2003:22 och lite tillägg och förordningar runt denna men det finns många många många många olika bedömningar inom "kontrollorganisationerna".

Det jag var beredd på när jag regbesiktade min V8-kärra var nedslag på luftfiltret som var extremt högt och delvis skymde sikten med en vass kant i luftintagsröret snett framåt. Ett expansionskärl mitt upp framför förgasaren.

Inte ett ord, inte någon antydan ens i kroppsspråket vid besiktningen. Där hade jag samlat argument och allt. Till vilken nytta då? Ingen!

Men så är det i bilfabrikörenas förlovade land. Det som är verklighet på ett ställe kan vara hur galet som helst på ett annat. VVFS 2003:22 och dess texter runtomkring är trygg stabil oavsett om tillämpningarna av den skiftar.

Från min V8a tråd och kolla på det svarta luftfiltret. Det är en skräckbild med höjd och vasshet framåt! Nu är filtret bytt till ett platt kromat och lägre samt expansionskärlet är flyttat till höger sida och placerat i bilens längdriktning fast rätt högt.

CIMG4351%20(Medium).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag noterar att flitens lampa lyser i garaget :notworthy: Själv så väntar och väntar och väntar jag på alla dessa som ska titta och bedömma och sedan skicka tillbaka alla papper, men de verkar gå väldigt långsamt :angry: har väntat en å enhalv vecka på ursprungs kontrollen........

PeÅ

Edited by PeÅ
Link to comment
Share on other sites

Hej PeÅ

Verkar som om man måste ligga på dem lite, börja ring varje dag så kommer de nog till skott när de inser att du inte ger upp, kan vara en idé att förklara att din bil inte lämpar sig att besiktiga när snön väl har fallit så det är av ren omtanke för besiktningsmannen du önskar ärendet påskyndat.

PS. jag köper gärna 2 Dzusar av dig om du kommer förbi, men det är ju ingen brådska för min del, blir det brått kommer jag till dig och hämtar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag besiktade i dag och nog var det lite enklare än att göra det sedan snön fallit. Och troligen inte en tiondel så omständligt som att regbesikta. Tack och lov.

Papperskvarnarna tycks rotera långsammare för varje uppgradering hos myndigheterna. Skulle det inte bli snabbare, lättare och åtminstone en smula kundvänligt???

Link to comment
Share on other sites

Skönt att kunna göra vanliga besiktningar, PeÅ väntar ju på sin regbes.

Som alltid med myndigheter - kan det göras omständigt och trögt så varför göra det snabbt och lätt?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har haft en fundering kring fastsättningen av motorhuven, kan man inte popnita dit 4 st vinklar på ramen och fästa hela huven med 4 st Dzus? Skulle ju vara enkelt och snyggt med en "flush" montering som det blir med Dzus. Då slipper man de stora gummi grejorna och slipper den så exakta vinklingen i nederkant på huven.

Kör ni sedan bara vanlig W-tätningslist mot scuttle och noskon?(för skrammlets skull d v s.)

Skall börja klippa huven i helgen tror jag.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu så sket sig all vidare eventuell testkörning med bilen.

1½ dm snö inatt, så nu blir det inomhus aktiviteter med huv och koppling så snart man kan. Julen tar ju upp mycket av tiden man kunde meka och själv är jag inte ledig en enda vanlig dag under denna julen.

Nu har man ju till mars/april på sig innan man kan ut och lufta igen så det är väl bara att bita ihop, även hojen har fått vinter vila.

Några synpunkter på huvfastsättnings frågan ovan?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu så sket sig all vidare eventuell testkörning med bilen.

1½ dm snö inatt, så nu blir det inomhus aktiviteter med huv och koppling så snart man kan. Julen tar ju upp mycket av tiden man kunde meka och själv är jag inte ledig en enda vanlig dag under denna julen.

Nu har man ju till mars/april på sig innan man kan ut och lufta igen så det är väl bara att bita ihop, även hojen har fått vinter vila.

Några synpunkter på huvfastsättnings frågan ovan?

/Fredrik

Låna Cealms plog så ska det nog gå att testköra i detta vädret också. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

När dzuz blir slitna så kan de lossa och man vill inte ha en huv i planeten eller? det var någon här som fick det. iofs var den på gångjärn men det känns.Jag skulle nog ha nåt säkrare.

Link to comment
Share on other sites

Ja den skall inte sitta fast i bakkanten i gångjärn för då får man en röd mule om man inte passar sig. Som det sägs " Är huvudet dumt så får kroppen lida".

Jag kommer att sätta på en låsning som jag ser från sittbrunnen. Har kört med senilsnöre över huven sedan detta hänt senast.

post-2391-126089183829_thumb.jpg

Tyvärr han den att läkas inan hjul, så denna näsa blir ingen konkurent till Rudolfs

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er alla

Nu är man åter på jobbet, blev inget ledigt denna Jul för meck och annat. Har fixat min grill med svart nät och den blankpolerade sjuan, bild kommer när jag får till den. Jag har också varit inne på 3:e versionen av pappmall till Huven så kanske den blir klippt till Nyårshelgen i ALU.

Hade jag haft mer ledigt hade jag nog hunnit färdigställa detta men det kan vänta, det är flera helger kvar till Bullerproven börjar.

Gott Nytt År på er alla från mig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det är nog bra att sätta fast huven, en kollega berättade om sin granne som testkörde en rod när huven släppte.

Han fick sladd och drog rakt in i en tall och dog!

Farliga saker det där.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nja, somnat har jag inte men lite sinande kassa har det blivit efter jul och så. jag bygger ju inte på en fördefinerad budget vilket har sina nackdelar ibland. Nu är det lite huv arbete som jag håller på med för att sedan komma i form till buller och SFRO II till April tänkte jag.

Jobbet har varit mycket för jag skall sluta på mitt nuvarande och börja på ett nytt jobb i Stockholm så allt överlämningsjobb tar tid och ork.

Mars har jag tänkt komma tillbaka på banan med byggandet så jag kan vara klar till Maj med SB besiktning - känns som jag vill köra i sommar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Vänner

Nu har jag fått lite glädjande besked ang mina störtbågar, de kommer att tillverka dem så fort materialet kommer in. Då kan jag äntligen få fast mina bälten och min ryggplåt som väntat på håltagning utifrån bältenas placering. Annars har det gått lite i stå just nu men jag skall ta mig över till PeÅ och köpa 2 Dzuz av honom så jag kommer vidare med huven.

Börjar nytt jobb den 1/3 och kommer då jobba med det jag är intresserad av - bilar och motorism. Det kommer bli spännande och utmanande och mycket roligt.

Blir väl en tävling här á la Cealm om vem som kommer på vart jag kommer börja om någon vågar sig på att gissa? Pris utlovas.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

---- bilar och motorism --- Såklart på Transportstyrelsen. Kul då får vi en "direktkontakt" dit.

Vad kommer jag få i pris? Jag jättenyfiken. Kan det bli 5 stycken kontrollmärken? Eller får jag 10 stycken. Det finns gula, blåa, röda och gröna. Ok 8 stycken då, två av varje.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej, inget rätt än så länge, men priset blir väl en påse bilar efter Cealm standrad, skickad till den som gissat rätt.

Jag börjar den 1/3 så än finns tid för fler gissningar. Cealm har ju hittat nyckelorden.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bra gissningar men inte riktigt, och med tanke på hur jag skriver vore väl Journalist att ta i, men det vore kanske ett nice yrke att testa massa bilar och skriva skit om det. Vet inte om jag kunde vara så opartisk som man bör som journalist men det beror väl på vilken blaska man skriver för.

PS. Thomas, jag skulle hellre städa toaletter på Sthlm C än att arbeta som P-Nisse( bara min åsikt inget ont om P-Nissar)

PSS. Kilkenny, jag ser inte sammanhanget riktigt, men kanske ett intressant jobb - hmmm.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Någon motororganisation som MRF eller MHF. Hmm Eller så kommer du jobba med trängselskatt fast det ingår i TRansportstyrelsen och det har jag redan gissat på.

Du har jobbat med marknad mm förut eller hur. Är det här ytterligare ett nytt jobb för när jag var på garagebesök så skulle du få längre till jobbet och det var nog Stockholm som var nya arbetsplatsorten. Men detta är alltså ett annat jobb.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo arbetsorten blir Stockholm, och det börjar brännas hos någon, det är nog mer var jag kommer jobba än vad jag kommer jobba som.

Jag är imponerad över alla bra gissningar som kommit, hade nog inte själv kommit på så många.

Kämpa på, en bilpåse står på spel.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Du har jobbat inom marknad och försäljning förut och stöd inom den om jag kommer ihåg rätt. Utåtriktat med bilar, och det verkar vara ytterligare ett annat jobb du tar men båda tycks vara i Stockholm. Någon organisation som Bilsportförbundet blir min nya gissning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...