Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

vedde: om P700 är lika starkt som PL400 då behöver du nog inga nitat alls. På CealmSeven har jag nitat tätt kanske 5 eller 6 cm. På V8 bilen har jag poppat med 10,5 cirka mellan nitarna. Ingen tätningslim / sättlim på någon av bilarna. Prova med 10 cm sedan kan du alltid sätta 5 cm senare. Kan väl nämna att jag poppar lite extra fram på V8 i det parti som får "ta vind". Där är extra viktigt med hållfastheten.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Cealm, jag får börja med 10cm så kan man fylla på, ibland är man så seg och insnöad att man skäms :icon_oops: , det är ju självklart!

Hurra nu har jag också 2 sidor i forumet! :racesmile:

( är väl ett litet delmål i sig att komma över en sida, he he)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Du.. dina infästningar till främre coilovers vet jag inte om de är så bra! De ger vridning av röret de sitter på! Fyrkantsprofiler är bara "sådär" på att hantera torsionskrafter. Undras om det kommer godkännas! Jag skulle sätta en profil tvärs över bilen som hanterar detta. Det är nog enklaste sättet att fixa detta. Minnas att din lösning öfrekom på ngn gammal jagga-räser och klankades ned på i chassie-boken (den där gamla boke "vad den nu heter") och tydligen var det inte ovanligt med sprickbildning just på samma ställe på jaggan.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ezroller - detta var beskrivningen jag fick av SFRO på hur jag skulle flytta upp och ut mina främre coilovers under min byggbes.

Hoppas att det inte i efterhand kommer synpunkter på detta. Hur menar du att man löser så att det inte blir vridning? Enda alternativet är väl då montage under balken så att den endast utövar tryck och inte vrid? Detta ville han inte ha då min vinkel blev för stor. Hur man än fäster får man väl vridning i balken så länge som den inte sitter direkt under och utan vinkel, vilket verkar tämligen omöjligt fram på dessa bilar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har kollat runt lite nu, kan inte du Ezroller lägga in en bild på hur din lösning ser ut för att slippa vridet i balken. Jag är mycket intresserad över hur man kan lösa problemet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mina fästen sitter ungefär som dina, dvs de ger en vridande last på röret. Vi diskuterade vid min SFRO besiktning att lägga förstyvningar från stötdämparfästet till det horisontella som går snett mot mitten fram. Visst blir det då en last mitt på detta rör, men med en momentarm som gör lasten oändligt mycket mindre än när röret självt ska ta upp vridningen. Eftersom förstyvningen hamnar under huven spelar det utseendemässigt ingen roll.

Som synes på bilden har jag förstärkt mitt rör innan fästet monterades, men vridning blir det trots allt.

Efter 900 mil, ofta på gropiga vägar sitter allt kvar, men utmattningshaverier brukar ta tid på sig...

/Bengt

post-25-1246313417_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte sätta ett stag tvärs över mellan övre dämparinfästningen motsvarande stagen som man kan sätta mellan fjäderbenen på en "normal" bil?

Ett sådant blir lätt avtagbart om man vill komma åt prylarna under och man kan använda länkhuvud om man tror att det kommer att behöva flexa.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för er input i ämnet, Calle, Morty och BeLo!

Jag kommer inte att bygga en hästkraftsstinn fullblodsräser för bankörning utan en trevlig söndagsutflyktsbil som kommer gå på gata med måttlig stress på stötdämpartornen. Jag kan förstå om man skall ut på banan och maxkomprimera stötdämparna i varje kurva att det kan vara läge att lägga till vridförstärkare.

Då vridning över huvud taget inte varit en diskussionspunkt vid min SFRO så kommer jag avstå från att ändra något, kommer det stressfraturer p g a vridning får man väl ta fram svetsen och åtgärda problemet.

Min besiktningsman rekommenderade mig t o m att göra på detta sätt.

Kommer inte lägga mer vikt vid detta "problem", och vara mer selektiv i min oro över folks kritik, tills jag är övertygad om att de kan backa upp sin kritik med fakta och egen erfarenhet som rör just min applikation. :angry:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag fick samma påpekande på min SFRO1, är detta något som dom börjat uppmärksamma på senare tid? För så som ex min och Bengts infästningar ser ut har det väl alltid sett ut?

Jag tror inte du behöver oroa dig Vedde :)

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag iockförsig förstärka min, men det verkade ju vara en utmattningsfråga, så det är väl bara att ha bra koll på grejerna? finns bra sprickindikeringssprej om man gillar sånt.

Link to comment
Share on other sites

Det jag reagerade på hos din konstruktion Vedde är att dina fästen sitter som på en arm ut från profilen. Inte ens originalkonstruktionen är ideal men mindre dålig. Det kanske funkar så som du gjort men jag hade förstärkt. har inte räknat på det men det kan nog bli ganska stygga krafter i de där fogarna.

Jag behöver inte nödvändigtvis ha rätt. Har ofta fel... men såhär tycker jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nu har det hänt lite på Alu fronten, hade dåliga plåtar så allt har slipats i en riktning med 400 papper för att få en snygg borstad look. Vet inte om det blev så bra men det duger till mig. Har klarlackat en del och börjat montera kardantunneln, de andra delarna ligger på vänt för klarlack som tog slut såklart.

Har haft haveri på min Ducce så den har fått lite attention de senaste dagarna då jag var tvungen att byta 2 drev till starten eftersom svänghjulsmuttern hade lossnat och dreven tappat lite tänder. Som tur var fanns de dylika på ebay som inhandlades från USA och kom på 5 dagar för 1/5 av priset på nya här hemma, obetydligt begagnade 😄 .

Innan slipning:

DSC01435.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Efter slipning:

DSC01436.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Passagerarsidan:

DSC01470.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Förarsidan:

DSC01432.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Limmat och nitat:

DSC01470.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Mer:

DSC01471.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det var allt som hunnits med på kvällarna denna vecka. Fortsätter oförtrutet nu när jag skall få igång Duccen imorrn förhoppningsvis - lagom till 50 mm regn :doh:

/fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo jag har läst lite forum och det verkar som om det händer lite titt som tätt på de nyare, 00- framåt. De drar den med 185Nm och bara olja, men talar man med mekaniker hos Biscaya (30 år med Ducati) så säger dem 260 Nm och loctite.

Det blev Röd Loctite och 260 Nm, nu borde den sitta de närmsta åren tycker jag. Har sutit orginal sedan ny -01 så jag får väl inte klaga emn nytt var tydligen att startdreven fått så mycket stryk att jag tappade 13 kuggar av totalt 73!

Nåja, nu är den snart igång och man kan fokusera på bilen som jag vill få klar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Acke

Det var ett toppen förslag! Vi skulle slänga ca 60 datorer på jobbet så jag satte en kille på att montera ur alla hårddiskar(känsligt att slänga), samt att destruera dem - bästa sättet sa jag var att ta ur magneten då kan man aldrig återställa informationen( lite ljug - men jag vill ha magneter). Killen tog hälften och jag tog hälften. super bra då de håller genom alu så allt sitter fint på plats för borrning och popnit. Har inte använt tving en enda gång bara klämmor vid lite bökigare ställen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer uppdateringen för veckan.

Jobbar fortfarande men snart börjar semestern och då skall det provköras. Nja familjen har nog synpunkter på om man är i garaget på sin semester så vi får se hur det blir, kanske några regninga dagar. Har jobbat varje kväll förra veckan samt hela helgen för att få lite fason på bygget. Här kommer resultatet:

Framifrån med noskon temporärt monterad:

DSC01489.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Närstudie på lampa och blinkers(blink skall in under lampan, har inte gjort hålet än!)

DSC01490.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nya dragningen av insuget med luftmassemätare:

DSC01491.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Ny batterihylla med uttag för rattstång:

DSC01492.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Scuttle med alu och monterad:

DSC01493.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nya Instrument i en ny instrument panel (skall kläs med ALU)

hDSC01494.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Mallen till bakstammen är på gång:

DSC01495.jpg?width=320&height=320&fit=bo

En arbetskamrats lillebror pluggar fordon på KTH och är en hejare på att tigga, så han har kontrakterats att bygga tank. Som sann akademiker skall det caddas innan man skickar delar till vattenskärning och detta är första skissen på detta:

post-561-1247522057_thumb.jpg

Mina bågar kommer nog efter semestern för jag hörde inget från firman innan, jo men jag får väl vänta på dem då.

Fortsätter oförtrutet att jobba på så att man kan få bilen klar för SFRO 2 tidigt i höst så att man hinner med innan bullerproven stänger innan hösten. Besiktiga kan man göra ända in i det sista. Vinterhjul kan man väl låna?

Ledsen för oskärpan i bilderna :icon_oops:

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden, som många har sett har jag en tråd med mina startproblem men det får vara en egen tråd för nu.

Jag har jobbat en del under semestern på bilen(mest med det förbenade elsystemet) men lite annat är gjort också, jag har byt kylare för när jag hällde i kylarvätska så läckde den som ett såll, det blev en Polo 1.0 -87 som sattes upp och ner för att passa mina slangar. Skall modifiera lite så jag kan ha utloppet uppe till expansionskärlet och sedan en retur till övre slangen, får se hur jag kan få det att fungera med mitt övertryckskärl, blir väl lite nya hål och slangkopplingar.

Jag har färdigställt instrumentbräda och mittkonsol som de kommer att vara till SFRO 2 samt reg bes. om allt går som jag vill.

DSC01525.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01526.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Jag har kört topcoat på mina stolar som var råa i glasfiber, för att bättra på utseende och komfort. Det blev mycket slipa men jag tycker att de vart helt OK men behöver nog två lager topcoat till. Kommer att köra med dem så men med liggunderlag på "känsliga ställen".

Före:

DSC01574.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Efter:

DSC01575.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Jag har gjort en form till framskärmar från min plugg, och får se imorrn hur den artar sig om jag överhuvudtaget får den av pluggen.

Plugg:

DSC01577.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Med gelcoat:

DSC01578.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01579.jpg?width=320&height=320&fit=bo

och plast:

DSC01580.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01581.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sedan blir det till att snygga till formen och gjuta framskärmar, kommer troligen att gjuta in fästen så man slipper skruvar genom skärmen. Hur? INgen aning ännu jag har ju inte hållarna klara.

All ALU klar men ryggstöd och bakre delen är inte på plats för jag väntar på ALU tank samt mina störtbågar. Jag kan inte sätta dit ryggplåten för jag måste ha mina bälten genom den och de är beroende av störtbågarna, och bakre plåten vill jag inte sätta dit ifall jag behöver komma åt att svetsa fästen till tanken.

Nu saknas bara att jag får åbäket att gå så kan jag börja på avgassystemet också.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Lite uppdatering är på sin plats.

Formen till framskärmar är färdig gjuten men inga skärmar har kommit ur den än. Jag har brottats med att få motorn att gå under, i stort sett, hela semestern, se (http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7740#top).

Nu när den går skall jag jakka upp hastigheten och ge gärnet för att få den klar så fort som möjligt. Näst på agendan står väl att få ihop ett acceptabelt grenrör samt avgassystem för att hinna med bulllerprovet innan de stänger för säsongen. Samtidigt att rejsa mot SFRO2 så att man kan få till en besiktning innan årets slut.

Fortsätter att uppdatera min framfart.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Idag var jag till skroten och inhandlade ett stycke VW golf expansionskärl modell rund. Gick som tåget att få loss och var billigt. Väl hemkommen med sagda tingest var det dags att få bukt med kylsystemet för att se om jag kunde köra motorn någon längre period, dock utan grenrör. Fyller på med vatten och lite glykol och allt ser fint och bra ut tills jag får lite tryck i systemet med motorn igång - vad händer då?

- Jo min fina lilla nyinhandlade Polokylare läcker! :angry: Så typiskt, trots att jag bad honom fylla den på skroten, men han kunde inte trycktesta den.

Så nu får det bli en resa till Vallentuna för att returnera ( tur att det var öppet köp i 30 dagar) och försöka hitta en ny likadan för jag har gjort fästen och sllt för denna kylare.

Suck.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tröttnade på detta med kylare och hittade på Laga NYA 385*325 (lilla polokylaren) för 300:- !!! Lika mycket som för de begagnade. Slog till direkt och köpte en via lagas onlineshop, frakt = 150:-, kom igår en sproilans ny kylare för 450:- ! Mekonomen tar 1800:- för samma kyl.

Firman som säljer till detta tok pris heter Atracco AB i Hedemora, verkar som de har ett lager att bli av med för den ligger kvar på laga sidan. Kan vara läge att kolla om man behöver nytt kyl.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har det hänt lite till i garaget.

Nya kylet monterat och en VW Bora expansionskärl fick det bli med den runda och fina formen.

DSC01640.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Fick flytta lite på luftfilter för att få expansionskärlet där det gjorde sig bäst

DSC01643.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Tog nytt beslut om grenrör + avgas eftersom tiden springer ifrån mig.

Grenrör orginal med igensvetsade hål från luftgrejen.

DSC01642.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nytt 2-1 byxrör och egen gjord fläns som skall svetsas

DSC01644.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sedan har första skärmen kommit ur min form, måste gjort något rätt för den lossnade fint som bara den. 2 lager gelcoat + 2 lager glasfiber så vart den lätt och bra, kanske flexar lite väl mycket.

DSC01641.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nu inleds produktion av en skärm till samt produktion av avgassystem så man kan våga sig ut i grannskapet på min första provkörning. till helgen förhoppningsvis.

Trycker på mina externa producenter av tank och mina bågar så att jag kan färdigställa mer delar i bak på bilen.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Ser väldigt fint ut med ditt bygge. Hoppas du får alla grejor snart så bilen kan provluftas.

Men bara lugn --- kanske flexar lite väl mycket --- lite stadig plåt på insidan så flexar det inte längre, för du är väl inte "gramrädd" eller hur ........

Link to comment
Share on other sites

har du bestämt hur du ska sätta fast skärmarna?

jag tror de kommer hålla så tjockt som du har, dock brukar de som bekant va lite lurigt att fästa, plasta in en plåtbit å skruva i är nog de enklaste..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej grannrädd är jag inte men jag vill mer än bara puttra runt kvarteret när jag skall testa den. Blir iväg till Biltema idag igen och köpa 2 90 graders böjar så jag kan få ut röret genom plåten på sidan. Kan/vågar man köpa 2 Biltema dämpare, raka runda modellen och hoppas på att det räcker för Bullerprovet? Jag har ingen aning om detta med dämpning och hur mycket som skall till.

Jag tänker nog fästa skärmarna med en inplsatad alubit på undersidan som jag gängar upp innan inplastning. Har en stor platta i Alu som är 15 mm tjock som jag tror kan vara bra för ändamålet. Köpte den på metallskroten för jag ville fräsa ramar till vxlspaks och handbroms gummit, tror nog den räcker till detta också.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har det hänt lite mer.

Jag tog andra framskärmen ur formen och var tvungen att se hur det såg ut med båda på plats:

DSC01650.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01645.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sen har jag jobbat lite på avgassystemet, Orginal gren med byxrör samt 60 graders böj för att komma ut:

DSC01646.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01648.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01649.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Den stora dämparen som syns på bilden av hela bilen är en som jag sparade från V6:an jag slaktade och bara som reserv och för att den var nästintill ny, klisterlappen med modell och artikelnummer satt kvar på. Kommer använda den i helgen för att inte skrämma alla grannar när jag tar min premiärtur med bilen.

Väntar fortfarande på tank och bågar, tanken skall vattenskäras denna vecka, har jag blivit lovad, men han hade bara 3mm ALU hemma så det fick bli det. Måste sedan bockas av någon med en lite kralligare bockningsmaskin för att sedan svetsas ihop av min kompis.

Kommer att plasta klart bakskärmarna i helgen, de var sneda invändigt på kanten som ligger an mot bilen så jag får förlänga dem och göra en ny kant, bilder kommer.

Nu återstår bara att ta reda på vilka dämpare jag behöver för att klara bullerprovet, har frågat lite i andra trådar dem som just genomgått det och klarat vilka dämpare de använt vid dylika provet.

har lagt ut en trevare om hjulinställning till det lokala motorgymnasiet som tydligen har den senaste tekniken när det gäller inställningsmaskiner för att se om de vill ha in en bil där allt är överskådligt och inställningarna behöver göras - allt i utbildningssyfte såklart.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Efter en lång natt och lite förberedelser med plastning av bakskärmar och sånt som tar tid att härda var det dags att starta upp min baby och ta en testrunda.

Gjorde några trevande försök men tomgången ville inte riktigt vara med, sen kom grannen och ville absolut åka med så det blev en liten runda så att han blev vit i ansiktet. Dock med lite misstänkt "klonk" någonstans ifrån. Visade sig att jag inte dragit den övre spindeln ordentligt eftersom jag inte vile ha sönder gummidamasken en gång till när hjulinställningarna skall göras.

Lite uppvärming av motorn och sen test igen, nu gick den bättre på tomgång och gick förvånansvärt bra trots helt felinställda hjul.

Här kommer en film som min dotter tog(därav de glada tillropen och "tagning 1, tagning 1"

Håll till godo, då jag vet att bilder och filmer gillas av detta forum.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Länken till filmen:

Tanken är f ö skuren och skall påbörjas nästa vecka så det börjar arta sig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

ja ha där ser man, det där med embed video funkade ju sådär! Men håll till godo med länken om ingen har lust att hjälpa mig med hur man gör för att få in videon i själva inlägget.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Trevlig film.

Gillar ditt avgassystem!!!! Unikt och fint. Kom bara ihåg och köp ett avgaslock. Finns hos välsorterade traktortillbehörsaffärer. Trevligt med en till som kör Sevenbil med traktorstuk, nu är jag inte ensam längre.....

post-787-125218041698_thumb.jpg

För det är väl ändå inte tillfälligt, VVFS 2003:22 8 kap § 2 och § 4. Det är avgasrörets vinkel som kan behöva justeras något. Lycka till hoppas du kör vidare med det......

Utdrag

2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

45

4 § Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgaser-nas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60 från vertikallinjen.

Link to comment
Share on other sites

HA ha

Var och kikade på svärfars traktorer om man kunde sno ett sånt lock tills vinkeln kan justeras något.

Den slutdämparen dämade avgasljudet fårvånansvärt bra så den kommer att monteras som bakre dämpare till bullerprovet, skall bara iväg och köpa Biltemas största ovala universaldämpare som första imorrn, då kanske man till och med klarar bullerprovet! Vet inte hur det är med filtret, kan det låta så mycket illa?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

--- Vet inte hur det är med filtret, kan det låta så mycket illa? ---

Menade du insugsljudet? Det är ofta ruggigt och kan förstöra lyckan av ett bullerprov. Ner med luftinsuget mot marken och rikta det bilens längdriktning gärna framåt och kläm på ett par raggsockor eller lite annat mjukt.

När jag bullerprovade hade jag en original Volvo insugsburkl plus ett extra filter och allt riktat framåt i bilens längdriktning. Sedan var den tyst också. Jag hade god marginal till 85-1 = 84 dB gränsen

Link to comment
Share on other sites

Hej

Svårigheten jag har är placering för jag har inte så många andra ställen att sätta det på, däremot har jag mycket slang emellan som man kanske kan fylla med skumgummi för att få ner ljudet, men å andra sidan kanske den inte går att köra då p g a motståndet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo det var min tanke men då jag kommer köra utan huv så syns det ganska väl om man lindat hela filtret i en skumgummi madrass. Om man däremot köper en cylindrisk skumgummibit kan man skjuta in den i slangen och sedan sätta filtret ytterst så ser det omanipulerat ut.

Idag blev det mest plastning av bakskärmar men det misslyckades en del då jag inte fick tätt, får fixa från insidan och sedan slipa bort på utsidan och sedan spackla med gelcoatspackel. Blir nog bra men lite mer jobb.

Besked om tanken, skuren och hämtades idag av min fabrikör. Skall ner till honom i dagarna för att bocka och fixa sedan bär det hem och torr monterar sedan tillbaka för svets och borrning för alla nipplar. Vi kommer sätta bitar av 15mm alu på tanken och sedan gänga direkt i dem så slipper man hålla på med motmuttrar.

Återkommer med bilder från jobbet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

nja madrassen hade jag bara till bullerprovet och de bryr sig inte om det. En annan seven som var samtidigt som jag hade gjort en plugg i avgasröret med ett pyttelitet hål i ung-6-8mm för att få ner ljudet. ingen sa nåt om det.

Link to comment
Share on other sites

OK

Får se hur jag gör, blir nog lite blandad kompott för att dämpa ljudet för bullerprovet, det svåra är att men vet inte ens vilken härad man ligger bullermässigt förrens man kommer dit. Man har ju ingen bullermätare som ligger och skräpar i hörnet som man kan testa med.

Skall försöka få allt klart och göra Buller och SFRO 2 på samma vända då allt ligger i Västerås, så slipper man trailra 2 vändor. Skall kolla lite med Gustaf R hur det ser ut framåt och hur lång tid jag har på mig att färdigställa innan de slutar med bullerprov.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu kommer lite uppdateing. Jag köpte ett par bakskärmar i våras men de var sneda på infästningssidan så jag var tvungen att plasta om lite, lite slip och puts och plast blev det såhär:

Glasskiva under för att den skulle bli rak!

DSC01652.jpg?width=320&height=320&fit=bo

En alu remsa bakom som skulle ta det som gick ner

DSC01653.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Insida efter plastning

DSC01654

Utsida efter plastning

DSC01655

FAIL - där Alu remsan inte satt dikt an :banghead:

DSC01656.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sen lite jobb med ljuddämparna medans man väntar på att glasfibern skall härda:

DSC01657.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Främre är Biltemas största 2" ovala dämpare, bakre är från V6:an jag slaktade

DSC01658.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Dämpar väldigt bra, provstartade i garaget men inte så lång tid. Nu har min varvräknare lagt av, behöver man den till SFRO/Regbes?

Någon som vet vad det är för dim på lamdasondens mutter? behöver köpa en och svetsa på mitt avgasystem, motorn går lite konstigt med den hängande utanför.

Allt för ikväll - hoppas på att få till tanken snart och skall påbörja hållarna till framskärmarna.

Nu är det bara resten kvar!

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

du behöver inte ha varvräknare även om det kan vara skönt, t.ex volvo 240 har ju ingen varvräknare orginal..

ang lambda så brukar en del motorer gå bättre om man helt enkelt kopplar ur den, då går motorn på grundmapp istället för lambdareglering.

Link to comment
Share on other sites

vedde: Nej , vad har du gjort!!! Du har riktat om ljuddämparna. Ett rent misstag förmodligen -- eller ska de sitta så där ?

Jaja, då är jag ensam igen med traktorstuk på kärran men det får jag väl ta.......

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för gängan, visade sig att de har på Mekonomen - hittade på deras webshop så nu är det bara att hålla tummarna att de har hemma i butiken.

Jag vet inte om det är p g a lambdan som den hoppar och far på tomgång men visst mår den väl bättre av att få Lambda värderna om den finns där och det inte är en stor grej att sätta dit?

Cealm - Jo, jag kör ju inte med BM Racing gul så det kändes inte rätt att emulera en traktor utan lämna det till de riktiga fantasterna.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej lite uppdatering:

Har nu slipat ner kanten på bakskärmarna och lagt på ny gelcoat och slipat allt ner till 800 papper, blev bra tycker jag, de skall ju lackas med tiden så det är gott nog för tillfället. Kanten mot bilen är i alla fall rak och skall inte utgöraett problem för infästning mot plåten.

Bilder kommer.

Jag har fått tanken punktad och provad i bilen vilket medförde att de perfekt vattenskurna bitarna inte passade för felmätningsnisse -jag- hade varit framme och det diffar på ca:2mm. Inget att göra utan Erik -min eminenta tankbyggare- får anpassa framstycket lite så går det att få till- ledsen Erik!. Tanken blir ett mästerstycke av sällan skådat slag med bafflar, lutande botten och anpassad inbyggd swirlpot med tillhörande håltak för minskat skvalp men bra tillflöde.Erik skulle ta lite bilder på bygget som jag kan lägga upp här när de kommer.

Jag funderar och bygger vidare på avgassystemet och tycker inte att det låter så mycket med mina 2 burkar men känner att man vill få ner det max så man inte riskar att åka till V-rås med en bil som blir underkänd så att man får göra om det. Tror ni att det räcker med en "bricka med mindre hål" emellan dämare 1 & 2 samt ett snedskuret 90 graders slutrör som mynnar nedåt-innåt?

Dämparna ärnästan lika stora som Ford Sierra orginal men rören emellan är ju kortare och mindre vinklar. Det som jag själv tycker låter mest är motortickandet från vipparmarna. Kanske skall lyfta ventikåpan och köra en justering efter lite mer gångtimmar så det inte är helt åt skogen efter ett par varmkörningar. Insuget tycker jag inte låter alls mycket så det blir nog en skumgummi bit innanför filtret i slangen för att fånga det lilla som kan komma den vägen.

Finns det någon i uppsalatrakten som har någon form av ljudmätningsutrustning? Jag har ingen koll på i vilket härad jag ligger men jag är ju halvdöv så det hjälper ju inte.

Nåja, med lite tur har jag en tank till nästa helg och hoppas på att min störtbåges leverantör hinner med mina bågar snart för jag kan nog få den klar relativt snabbt för SFRO 2.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

De där Pintomotorerna är fenomenala på att få täppt oljerör till kamnocksmörjningen så risken är att kammen börjar bli sliten.är den inte det så kolla att olja kommer i alla 8 hål i röret.

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Tack för tipset, var det inte så att jag renoverat hela motorn och rengjort alla kanaler med borste och piprensare så kunde det varit blockat men det är nog troligare så att det är en sliten gammal motor. Kammen är nog sliten och därav det ihärdiga tickandet, skall försöka tighta till spelet lite men det är väl det man får leva med att gamla motorer tickar och har sig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...