Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

V-band? Det har jag valt på mitt system. Det är inte billigt men är enkelt att jobba med.
Ok var inhandlar man dylikt?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Biltema japp, samt alla tuning firmor och avgas idag. Även Ebay.

 

MEN, Är biltemas helt i rostfritt?  För det står att klämman är det men inte om det andra är det. Man får ta med sig en magnet och åka in och testa. Kanske lite syra med? 🙂

 

Jag köpte på jspec eller liknande firma som garanterade helt i rf. Nackdelen med dem är att dom är lite klumpiga kan man tycka men det är smidigt att jobba med. 

Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, daromer sade:

Biltema japp, samt alla tuning firmor och avgas idag. Även Ebay.

 

MEN, Är biltemas helt i rostfritt?  För det står att klämman är det men inte om det andra är det. Man får ta med sig en magnet och åka in och testa. Kanske lite syra med? 🙂

 

Jag köpte på jspec eller liknande firma som garanterade helt i rf. Nackdelen med dem är att dom är lite klumpiga kan man tycka men det är smidigt att jobba med. 

Jag kör med ett klammer från biltema och det har inte börjat rosta än så länge 😋 dock så har dom bara 2.5” och 3”, bra pris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blev en 2.5" från Biltema. Testade med en magnet och allt var rf så inte bara klämman.
Nu skall man bara lyckas tigga allt snyggt och fint så det ser bra ut.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Brukar det inte vara 3:ans cylinder som går varmast?
Tack Kengren, fick det bekräftat av en engelsk grupp med tillslut. 2+3 går varmast så det blir i 3:an på något sätt.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du har inte möjlighet att få tag på flera rörhylsor till avgastempen?

I så fall skulle jag svetsa dit en på varje rör och plugga dom som inte används.

 

Det här med vilken cylinder som går varmare är olika från motor till motor.

Jag hjälper en rally åkare med insprutningen etc... har kör en

Mitsubishi EVO 6:a och på den är det cyl 3 som går något varmare än cyl 2

och det är lagt in i insprutning så att dom cylindrarna får lite mera bränsle.

Den här bilen är bromsad hos JRM för x-antal år sedan så det är säkert

då kompensering är inlagd.

 

Så här är det gjort på grenröret som skall monteras på M3:n när motorn

blir klar nån gång....

 

//Nisse

 

Grenrör.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack Nils- Erik det kom som förslag tidigare också men jag har bara 1 svetsmutter till givaren.

Det är för mig inget stort problem att ta av grenröret under säsong om jag får fatt i andra som kan pluggas så jag får ta det pö om pö i så fall men börjar på 3:an inför mappningen så det kan användas för att se om den går fett eller snålt.

Tycker du saknar lite i putsen på ditt grenrör dock:tongue::lol:

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

M3:n är ingen trailequeen... 😉

Grenröret skall coatas eller lindas med bandage.

Nått som skall bli spännande sen är hur mycket tempen varierar

mellan cylindrarna, 4 st givare skall kopplas till insprutningen.

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RF är bokstavligen samma som RF. Mina tips är

* Visualisera och testa så du kan röra munstycket jämt och med rätt vinkel den sträcka du ska svetsa

* Se till att ha bra stöd för handen som håller munstycket

* Se till att ha bra stöd och åtkomlighet att mata tillsats

* Se till att du ser ordentligt vad du gör

* Stressa inte. Låt varje tillsats flyta ut innan du går vidare. (Om du inte kör konstant matning)

 

Det är alltid jobbbigt i början att hålla jämt avstånd och hastighet. Och än svårare är det om man kör runda rörelser om man nu väljer ett 🙂

övning ger färdighet helt klart. Jag är långt från bra och min största nemesis är rengöring....

 

Bifogar mitt försök till vbands svetsning 🙂 svetar egentlig RF med magen och RF tråd men fick en hel hög tillsats material av farsan så var ju bara att köra 🙂

 

IMG_20200317_231119.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu är det klart och vart helt OK men det syns att man är nybörjare. Nära nu till omstart för året. Lufta bromsar idag för nya hydrauliska handbromsen och nya Wilwood oken fram. Sätta skenor på förarstolen för att tillåta andra förare, min tjej och ev någon dotter som vill testa.ef82754c22e5b58d359330bd414e5f1c.jpg290d008376e3b259f4b607af59841b3c.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, vedde sade:

Nu är det klart och vart helt OK men det syns att man är nybörjareemoji16.pngemoji13.png. Nära nu till omstart för året. Lufta bromsar idag för nya hydrauliska handbromsen och nya Wilwood oken fram. Sätta skenor på förarstolen för att tillåta andra förare, min tjej och ev någon dotter som vill testaemoji1787.png.ef82754c22e5b58d359330bd414e5f1c.jpg290d008376e3b259f4b607af59841b3c.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Hoppas du har tagit upp hål i fyrans rör

Link to comment
Share on other sites

Nu lever den igen.
Skönt och tystare än i fjol med skönt dovt ljud. Snart klar för bromsbänken.



/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lite nya stift så går den bra igen, varmkörd och rundsmord, satan vad den bär iväg! Nu har jag kontaktat PBZ i uppsala för mappning och bänkning så får vi se var vi hamnar. Jag hoppas på bra siffror men framförallt en stabil gång och optimerad för snabbåka!

Sen lär väl däckkontot ta stryk i sommar.

/Vedde

Ps. Återkommer med info från mappning när jag får komma dit.

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

Lite nya stift så går den bra igen, varmkörd och rundsmord, satan vad den bär iväg! Nu har jag kontaktat PBZ i uppsala för mappning och bänkning så får vi se var vi hamnar. Jag hoppas på bra siffror men framförallt en stabil gång och optimerad för snabbåka!

Sen lär väl däckkontot ta stryk i sommar.emoji13.png

/Vedde

Ps. Återkommer med info från mappning när jag får komma dit.

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Då blir det bara dom som kan ändra i mappen framöver. Dom brukar koda boxen

Link to comment
Share on other sites

Den är ju okodad och inga licenser så jag får tala med dem. Varför skulle de ha rätt att koda min okodade box?  De kan ju spara mappen så ser de om jag fipplat med den. Jag betalar för att få det gjort och tror inte de lämnar garantier när de inte byggt motorn så ser ingen anledning att de skulle låsa den. 

Link to comment
Share on other sites

Du får se
 
Tar en månad innan de kan ta in mig. Per var det ni som hade navdyno i garaget?
Har ni någon som är bra på att mappa? Jag kör VEMS och kan trailra till ditt garage när som helst?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, vedde sade:

Tar en månad innan de kan ta in mig. Per var det ni som hade navdyno i garaget?
Har ni någon som är bra på att mappa? Jag kör VEMS och kan trailra till ditt garage när som helst?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Stämmer

2C5C84E7-CB4A-4282-ACD0-8E0386DA399A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Blir ändrade planer, mappning i Arboga hos @Mildsevens kompis. Ska få datum satt bara. Han har meriter som får mig att bli ödmjuk inför ett möte.
Är peppad att äntligen få bilen i riktig ordning.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Nu äntligen händer det, på söndag blir det mappning i Arboga!
Blir kul att se vad den ger.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jag tror på motorras😘

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Mildseven sade:

Tror på 275 på naven

 

vad tron du?

Hmmm, naven är färre än veven med 15%, så jag tror dessvärre lite färre 250 på naven, vilket ger 294 på veven vilket kan vara en rimligare siffra. Hoppas dock du har rätt😝👍

Link to comment
Share on other sites

Laddtryck är ca: 1 bar vid 6500 men jag vill ta den till 7500 vilket borde ge lite till.
Det är spänt nu.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blev lite anti klimax när det inte gick som det skulle på alla burkar. Hem igen och kolla över alla tändinställningar så vi har alla nollor rätt på varje cylinder. 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel.

Dålig kontakt p g a dålig skarvning tll en av spolarna gjorde att vi bröt tidigt och jag får göra om och göra rätt.

Jag lagar - kollar och återkommer vid nytt tillfälle.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

856a6cdcab046c7e663e3c5e29107805.jpg

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, vedde sade:

Hem igen och kolla över alla tändinställningar så vi har alla nollor rätt på varje cylinder. 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel.

 

Hur har du kollat?

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, vedde sade:

Blev lite anti klimax när det inte gick som det skulle på alla burkar. Hem igen och kolla över alla tändinställningar så vi har alla nollor rätt på varje cylinder. 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel.

Dålig kontakt p g a dålig skarvning tll en av spolarna gjorde att vi bröt tidigt och jag får göra om och göra rätt.

Jag lagar - kollar och återkommer vid nytt tillfälle.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

856a6cdcab046c7e663e3c5e29107805.jpg

Det var tråkiga nyheter:icon_ban:

Kämpa på som sagt:515:

Link to comment
Share on other sites

för att boosta diskussionen lite (  gbg ord vits 😄 )     vilken tändning åker du på vid det laddet och det varvet ?   

nu är det ju mils vid skillnad mellan olika motorer men vad vågar du gå mot och vilken soppa mappar du på 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-03 at 17:04, vedde sade:

1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel.

 

Jag tror att det inte är nån fara att det skiljer 60 i temp mellan kallaste och varmaste cyl  på tomgången.

Vilken cylinder gick kallast den längst ifrån gasspjället?

 

//Nisse

 

Link to comment
Share on other sites

För mig låter det som tre cylindrar inte tänder eller får bränsle och därmed ett fel som måste hittas och åtgärdas. Gick den som den skulle från början? Går det att få liv i resp cylinder igen med ökat effektuttag/belastning/varvtal eller tändstift etc. har slocknat helt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det inte är nån fara att det skiljer 60 i temp mellan kallaste och varmaste cyl  på tomgången.
Vilken cylinder gick kallast den längst ifrån gasspjället?
 
//Nisse
 

2:an var varm, alla andra kalla. Jag kör med individuella spjällhus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

För mig låter det som tre cylindrar inte tänder eller får bränsle och därmed ett fel som måste hittas och åtgärdas. Gick den som den skulle från början? Går det att få liv i resp cylinder igen med ökat effektuttag/belastning/varvtal eller tändstift etc. har slocknat helt?

Nej, den har gått fett som attan och aldrig bra- därav besöket till mappar. Vi avbröt när han inte fick den att funka trots stora skillnader i mappen och den rök som attan ändå. Vi belastade aldrig då vi inte fick den att gå bra under 2500 rpm.
Tror att tändningen står fel någonstans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...