Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Mellan 0.87 till 1 tror jag. Jag kör och han mappar. Tror stiften var rena skiten, ersätter med NGK bcpr 7 es. Han rekommenderade dem. Hoppas de är hårda nog.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok tack för all kunskap - hade inte en susning - nu får jag byta i em då jag redan köpt de andra.
Måste googla det där med koniskt?
Grymma ni är.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det var FoMoCo orginalstift som tydligen inte pallar för lite tryck.
Nu nya NGK.
Test imorrn på bilträff på Ulva.
/Vedde
d445b666828dc278abed64c187d03092.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej

Körde NGK BR7EFS som Morty förslog och de gick fint men en går fortsatt fett och smäller och skjuter som en tok. Vi var på Ulva igår och träffade Mats, Eddie och Alex och bilen går att köra om lambda hoppar som en tok.  Skall kolla stiften i kväll för att se om de håller måttet då får vi nog mappa en sväng till.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Mest vid gassläpp vilket tyder på att det går fett. Jag fick inte loggat igår så jag har svårt att säga hur den gick men om man kopplar ur och gasar lite så smäller det vid gassläpp.

Ganska kul men lite jobbigt, vill ha det på launch controlen inte på vanlig drift.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle snarare gissa på magert vis gassläpp....låter som snålsmällar.

Finns det nån overrun fuelcat i vems?

 

Edited by super7
Link to comment
Share on other sites

Åkte till Wenngarn för att få till en träff men det var tomt där då tydligen Knivsta hade en stor träff.:doh:

Passade på att haverera bilen - en bult som håller en av aluminium rullarna som jag gjorde för att öka wrap på kompressorn gick av. Då hoppade hela remmen och jag kunde inte gå hem för egen maskin utan PeÅ fick komma med släp och hämta oss( Tack PeÅ!):bowdown:

Nu får jag hem till verkstan och snickra på en plåt som binder samman de två rullarna för att hålla emot när remmen trycker på . 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle snarare gissa på magert vis gassläpp....låter som snålsmällar.
Finns det nån overrun fuelcat i vems?
 
Stämmer som du säger att det var snålsmällar. Vad gör overrun fuelcut?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte samma sak men jag har stängt av Fuel cut i min sw, ( ej vems) 

 min erfarenhet av mitt system är att om man mappat rätt på motorbroms typ lite fett , så svarar motorn mycket bättre än om man ligger på Fuel cut

( Greta håller dock inte med om logiken här ) 

Link to comment
Share on other sites

Fixat lite förstärkning till remrullarna

Plattan håller ihop rullarna som bara sitter med M6. Ska till ett par distanser och riktiga skruvar. Tur att Mats har en svarv och kan hjälpa med distanser.203697b5a7c6533bb2f822044ef03f3e.jpg8738c6b148d76f8c61361166fefca4a5.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja de små i alu innan kompressorn. Jag körde 12.9 kvalitet men den ena gick tvärt av. Kommer köra 8.8 så de kröker innan de går av.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skaffat en catchtank från Ali men den har 60mm infästning för pump Bosch 040. Jag får cadda en ny ring så jag kan ha en mindre Wallbro GST 450 som tar E85 och 95, med AN8 koppling.
Får se om jag kan hitta en liten matarpump med AN10 kopplingaebd86c0eeb3bbc994b800b68bc8547d.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja, om du binder ihop rullarna så att krafterna tar ut varandra i bryggan som kommer det nog att fungera

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Ja det är tanken, då borde bryggan kunna ta upp kraften och M8:an i mitten hjälper till.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Aha men remmen går inte så, kompressorn sitter inte på plats på bilden.
Se remdragning nedan, kraften blir uppåt på den övre och neråt på den nedre vilket borde dra dem isär om plattan sitter emellan dem.
/Veddeeedcd43481a6e3c7b1244b6b21d556f3.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår men tror att det kommer räcka som jag gjort det nu. Blir väldigt bökigt med lång distanshylsa och inte lika snyggt.
Jag får kontrollera drt efter varje körning för att se om drt behöver förstärkas ytterligare.
/Fredrik

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok, gör så. Men jag tror att 10.9 skruvar på alla 3 ställena är bäst. Att du fick den brottyta som det blev pekar mot att du har en pulserande last och att det är ett utmattningsbrott.

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var ett helvete att borra ur den del son gick av inne i alu blocket med 10.9. Borde inte 8.8 vara segare och böja sig innan brott så man kan få ut den?

Om man får fråga förbandsspecialisten@Kjelland28 ?

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja igen,

Fick visst aldrig iväg mitt svar på detta ser det ut som. Den typen av brott på skruven som du beskrev låter som ett typiskt utmattningsbrott,  det liknar ett dragbrott men brukar ofta ha ett planare snitt, ett sådant brott blir precis likadant på en 8.8 skruv, det uppträder bara lite fortare. Den här typen av brott uppträder i förband som har hög pulserande last, förbandet är vad som kallas ett dynamiskt höghållfast förband. I ditt fall med lång hävarm för sidokraften och smal fot så är det troligt att sidokraften mer eller mindre cancellerat klämkraften på yttersidan av hylsan och fått hela förbandet att röra sig i riktning mot remmen denna lilla böjande rörelse tillräckligt ofta kan ge ett uttmattningsbrott. Åtdragningsmoment för en 10.9 M6 som dras med bara moment är 13 Nm + - 2Nm man kan sträckgräns dra den då drar man den först till 10 Nm och sen med en viss vinkel, vinkeln får man prova fram genom att mäta skruven innan och efter åtdragning förlängningen ska ligga mellan 2-26 hundradels mm sträckgränsdragning hjälper till att maximera outputen ur skruven men kräver som sagt en del laborerande. En skruv är egentligen en fjäder, denna fjäder skall med hjälp av sin fjäder kraft och ytornas friktion få förbandens delar att sitta ihop. en svag design av övirga delar i förbandet är svår att kompensera med skruven tyvärr. Hoppas jag var tydlig här, lätt att snöa in på detta som var mitt levebröd under 8 år fram till februari i år ! En anledning till att Volvo inte använder högre skruvklasser än 10.9 är för att högre klassade skruvar har i vissa fall visat tendenser till vätesprödhet som resulterar i brott ! 😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om delen i blocket satt fast hade du dragit den i botten då ? I ett rätt designat förband är skruven den svagaste punkten och går av precis som nu men då brukar det gå att skruva ur den eller hade du limmat den ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförlig beskrivning, jag köpte en lång skruv, starkare äv vanlig 8.8, drog åt den hårt så att hjulet satt fast- däri ligger min design av förbandet. Jag förstår att det finns massor med vetenskap bakom detta men för oss som inte är där går det nog till på det sätt jag gjort.
Brottet var där skruven tar i gängan och i mitt fall var detta 10mm innanför ytan på kåpan - i själva blocket. Gick inte att få tag i skruven framifrån eller på baksidan då hålet är genomgående.
Jag kanske borde ha den genomgående så den går att dra ut på baksidan vid brott men det gäller bara 1 av de 3.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej Vedde ! 

Var inte min mening att va kaxig, en skruv som går av brukar om den inte är för liten brukar gå att ta ur med en skruvurdragare eller "gresa peck" på västgöta mål, konisk pinne med vänstergänga. Vad gäller design av skruvförband kan man ju alltid sätta ut mål men i slutänden så blir det en kompromiss och kanske lite plåsterlösningar här och var. Du skulle bara veta hur många tokiga förbandskonstruktioner jag sett gjorda av konstruktörer på Volvo !  Och som jag sa så en brygga är bra och bäst är det om den är vridsäkrad ( två skruvar eller att den låser mot något annat i närheten. intressant att den gick av så långt ner det kan faktiskt peka på ett rent dragbrott också. Det är inte så att man skulle kunna bygga upp en  plattform i stål eller alu som sitter i 3 skruvar i blocket, som du där efter monterar rullarna på med så korta stubbar på som möjligt ?

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Kjelland28 sade:

en skruv som går av brukar om den inte är för liten brukar gå att ta ur med en skruvurdragare eller "gresa peck" på västgöta mål, konisk pinne med vänstergänga.

Det brukar gå bra om man borrar lämpligt stort hål och slår fast en torxbits det funkar också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ha ha @Kjelland28 jag tog det inte alls på det sättet :biggrin:, jag respekterar allra högst din kunskap i ämnet och förringar inte det alls utan försöker bara förklara hur det funkar för oss som inte har din fantastiska djupa kunskap däri!

Jag hade problem att få in borren och sen var den så hård så jag fick gå upp på 5mm borr för att något skulle hända och sen när jag drog i svinpitten så tror jag gängorna följde med ut, aluminium är mjukt. Nu har jag en helicoil i hålet så att den skall hålla lite bättre i gängan.

Jag fattar att vridsäkring torde vara bäst av allt men svårt att få dit nu - tror att jag gör såhär som jag tänkt och får jobba om den i vinter om det inte håller och den vrider sig.

Jag är tacksam för alla synpunkter och allt ert kunnande som ger mig kunskap varje gång jag är inne och ställer en fråga. 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Vänstergående borr är bäst!

Som Kjelland sa,  så ska ju skruven släppa om den inte är dragen i botten, skadad i gängan eller Loctitad. Högerborr kan faktiskt slå fast skruven i botten och sen gå av.. Hur många har inte provat det? Med vänstergående borr brukar skruven komma ut redan innan man borrat klart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finns det intresse så kan jag hålla låda en stund om skruv nånstans. Har en del utbildningsmaterial jag kan köra igenom och sen kan man ju alltid göra lite praktiska övningar som visar det jag sagt förhoppningsvis !

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Är ganska vanligt att en skruv som går av blir lite krokig och därför kan vara utmanande att få loss.  

Har själv hållt lite skruvkurser inom flygindustrin och kan hålla med i alla Kjelland's resonemang.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag förstärkt lite med en 5mm aluplåt så att remmen inte ska slita av bultarna. Tack Mats för svarvhjälp av distanserna.
Nu fattas bara remmen från ebay så kan vi köra igenbdb2927dcedc64dbc8efb4f0271dcaef.jpgf1902b6caab8a1a5e022e9e17d126b32.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...