Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Tack skall ha ett enligt bilden ovan samt ett till ovan din ring för annars tar remmen i på vägen upp mot rullen innan vattenpumpen.
Tar ett nytt kort när jag hittar på lösningen som funkar.
/ Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, så går inte den måste komma nerifrån. Nästa hjul sitter högt upp till höger för att sen komma åt vattenpumpen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Allt har nu skitit sig och den fina hållaren jag gjort är nu isärkapad och jag fick börja om på nytt. Efter jag letade efter bilder till Kengrens fråga insåg jag plötsligt att jag har en spännrulle som kan fungera nu när jag sätter Kompressorn på sin plats men då den krockar med det undre fästet blev jag tvungen att göra om allt så det blir rätt. Den hamnar som original under kompressorn och hjälper då till att öka wrapen och få sträckning på remmen som kommer bli ganska lång med dragningen jag tänkt mig.

Skall också tillverka 3 st 45mm aluminium Idle rollers till remmen så jag kan få till den wrap som jag anser behövs för att inte få slirningar på remmen när det trycker på.  Bara att köpa lite alu rundstång och lager sedan göra ett trevligt besök hon ingenjör Family Guy som har en svarv och lite kunnande inom området för att tillverka dem. Återkommer med en bild på framsidan där jag kan rita in remmens väg runt rullarna.

/Vedde

Idle wheel.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Morty sade:

Kan du göra remdrivningen smidigare om du byter till en elektrisk vattenpump? 

Ja, det skulle innebära att jag kan ha remmen bara på hela nedra delen av motorn och inte behöva gå upp till hjulet ovan vattenpumpen- tror jag, får ta bild och klura, däremot adderar det vikt och risk.

 

1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Så här ser orginal rullarna på en volvo motor kan köpas över disk hos volvohandlarn bredd ca20-25mm

/Kjellf423a661d78044ab07b70c879e6a2473.jpg

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
 

Vad är det för storlek på den rullen(diam) och har du artikelnummer/kostnad? är det till kamremmen den hör? är det plast eller metall? - jag har helst metall för driftsäkerhetens skull därav svarvade i Alu.

Link to comment
Share on other sites

Hade inget att mäta med när jag var ute och kollade men ca 50-60 i diam, hjulet är i förstärkt plast minst 12000 mil på bytes intervall ska se om jag kan hitta vart de sätter på det på motorn annars så är det de hjulen som sitter på våra 2,0 fyror sen 2016-2017 nånting. Japp till kamremmen bäst för din del är väl det excetriska, antar att kompressorn sitter fast ! 🙂

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Tack Kjelland 

Det blir för stora för mig då jag inte kommer få plats med 2 st nära kompressorn i den storleken, därav skrev jag 45 mm ovan. Kanske att jag kan ha en brytrulle på tredje stället.

 

/Vedde  

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, vedde sade:

Ja, det skulle innebära att jag kan ha remmen bara på hela nedra delen av motorn och inte behöva gå upp till hjulet ovan vattenpumpen- tror jag, får ta bild och klura, däremot adderar det vikt och risk.

Tveksamt om det adderar någon vikt om du tittar på helheten. Originalpumpen väger en del, remskivan väger, extra remlängd, brythjul,  fäste, termostat etc.. Jag ser större risk i extra remlängd och brythjul än funktionen på en elektrisk vattenpump. I princip alla nya bilmotorer har elektrisk vattenpump. Att sedan pumpen kan styras efter behov och inte motorns varvtal är ett klart plus om du kör mer aktivt än till glasskiosken. Vi är ett antal som tävlar med Duratec motorn och som kör elektrisk vattenpump sedan många år tillbaka. Ingen som haft vare sig problem med överhettning eller pumpens funktion.

Link to comment
Share on other sites

Vi kör med Davies Craig EWP 80 och deras styrning.

Sen kan man välja att ansluta kylvätskan på sidan eller där pumpen sitter idag. SB Dev har delar till båda varianterna, men du kan göra dem själv också.

Jag tog ut pumpaxeln och impellern, sedan svarvade jag ner huset och satte en plugg i hålet. Tror det är vad SB Dev gör också om man tittar på deras bilder. Kompisarna köpte någon färdig blindplugg "billett fräst". Finns säkert flera alternativ om du söker på det. 

http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Cooling_system_components.htm

 

Link to comment
Share on other sites

Nån här tror jag använder en elektrisk vatten pump från Volvos nya bensinfyra den har elektrisk pump och kan nog hittad på skroten. En sak gjord för att hålla en 30000 mil

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var väl Tobias som använder Volvopumpen till sitt Saabbygge. Har tittat på den pumpen för ev. framtida projekt, men vill inte rekommendera något som jag inte har erfarenhet av. Davies Craig pumpen och styrningen vet jag fungerar i racesammanhang och har kompisar som kört dem över tio år utan något problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 - Har Davies pumpen utan styrning på sjuan

Hade från början tidig version av styrningen utan termostat ,  den krångla ordentligt, kosta en topplocks packning, pumpa inte tillräckligt vid uppstart och inspirerad körning  )

Men nu med termostat och full fart på pumpen  ca 1000 mil och 9 år 

 

2 -  har Volvo grejerna liggande i lådan för 92 bygget, borde fungera men ej provat än  🙈 tysken som gjorde styrningen till orginal pumpen (så man kan köra bara så fort man behöver ) hade många rejs bilar som körde med pumpen ( samma pump  på bmw ) 

i princip ingen vikt skillnad mot en Saab pump inklusive remskiva mm . 

Finns vikter i tråden 

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för input, blir nog inte till sommaren men definitivt till nästa vinterprojekt. Budgeten går inte ihop när man fyller jämt och skall bestiga Kilimanjaro .

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite till på spännrullar till bilar hittade bara nån enstaka som använder rullar under diam 60 vanligast var diam 70. kan vara en rem eller lagerslitage fråga. Hittade också ett ställe som sysslar med poly-V remdrifter i Norrköping. kolla denna PDF'en http://www.jens-s.dk/media/79107/Poly-V-remme-SV.pdf  Nu släpper jag detta 🙂, sorry det är ingenjören i mig som vill veta varför på dom flesta frågorna ! 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Tack, fattar att små rullar går snabbare, därav tänker jag göra egna där jag kan byta lager och hitta std storlek som är relativt billigt.

/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kamremmar har väl en generellt lägre hastighet än aggregatsremmar, därav att de kan sitta brythjul med mindre diameter.

Räkna gärna på resp. brythjuls varvtal när du funderar ut din lösning, samt kontrollera lagrets maxvarvtal. Onödigt att köra ras pga det.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ju DaviesCraig EWP115 pumpen i sjuan och den lirade bra. Dock har jag inte jättebra erfarenheter av den tidigare styrningen #8020, hade minst 2 st eller om det var 3. Den första funkade aldrig riktigt bra och och fick den utbytt utan kostnad. Landade på #8000 tror jag den hette och de upplevde jag som mycket mer pålitlig - idag verkar den heta #8001 så har väl uppgraderats.

Kör man med termostat eller bara en tempgivare så blir det mindre elektronik = mindre som kan gå fel. Sen är ju tanken med den digitala controllern najs - dvs den puls-kör vid låg temperatur så motorn kommer snabbare i arbetstemp samt att den kör pumpen/fläkt efter motorn har stängts av för efterkylning.

@LUPUS menar du att du har original termostat och fullt blås på pumpen?

Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, Jocke4U sade:

 

@LUPUS menar du att du har original termostat och fullt blås på pumpen?

Jepp , efter 3-4 kaskad kokningar på exakt samma ställe hemifrån ca 5 min ( den tiden som pumpen gick på puls) googla jag problemet hitta ett gt40 gäng som hade exakt samma problem , flödet genom motorn var för dåligt i puls mode så man klara av att troligen få det att lokalt storm koka i toppen när vattnet stod still ( ingen termostat till trots) alla gånger de skett för mig var det ganska  bra laddtryck 😎.

 

Gt40 gänget hade mätt upp logiken och kändes som om effekt starka motorer från kallstart inte var med i ekvationen , de hade själva löst det genom att löda in en parallell min volt = min flöde  .  

Fungera dock alltid om man först varmkörde motorn över 60C  😳men lita inte på det efter topplockspackningen 

 

Så drog nya slangar och koppla original system men med enbart Ewp till ett relä  = bra flöde 

 

här för mig jag oxå läste att de gjorde om styrningen till senare varianter eller var det tilloch med en ny krets 

 

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

@LUPUS, @Morty, @Jocke4U

Så om jag behåller termostaten, tar bort remhjul och pump, sätter en blanking plate där pumpen satt och ersätter med en EWP 115 som endast går via relä på t ex tändningen i full spruta hela tiden så blir det enkelt och kokfritt i toppen? Fläkten sköter mitt VEMS på kylvatten temperaturen.

Låter som en enkel medicin utan för mycket som kan gå fel eller elektronik. Och de verkar ganska överkomliga runt 2000:- så vem vet, kanske går till sommaren. :banana:

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan kännas som en bra setup.

Bara två grejer jag funderar på

  1. Det gäller ju att ha lätt(are) högerfot innan man tänker stanna så det inte blir det omvända problemet som @LUPUS hade med sin tunga högerfot vid kall motor 😄 
  2. Det blir inte för tungt för pumpen då - tills termostaten öppnar?
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Jocke4U sade:

Ja det kan kännas som en bra setup.

Bara två grejer jag funderar på

  1. Det gäller ju att ha lätt(are) högerfot innan man tänker stanna så det inte blir det omvända problemet som @LUPUS hade med sin tunga högerfot vid kall motor 😄 
  2. Det blir inte för tungt för pumpen då - tills termostaten öppnar?

Jag drog ganska grova slangar för den yttre termostat returen för att inte skapa för mycket motstånd ( ganska tunna orginal) . 

Borra oxå ett liite större hål än normalt i termostaten  luftningen  ( släpper lite vatten genom den alltid så kanske fördröjer varm bil med någon minut eller så ) 

Sedan har jag nog oxå en tidigare  EP 80/90  eller något lite mindre  inte  115 . 

 

 

Link to comment
Share on other sites

spammar lite av den infon jag leta reda på när mina delar köptes för  volvo grejerna  ( ej testade än ) 

lite dyrare MEN   produktions  standard på pump 

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&page=1&order=price&asc=1&query=31368715&post_id=39492692

 

https://tecomotive.com/store/en/tinycwa/tecomotive-tinycwa

( jag pruta oxå  ner den 30 € + fri frakt )     kanske inte går nu då han verkar ha fått firman mera utökad 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-11 at 15:39, LUPUS sade:

Jag drog ganska grova slangar för den yttre termostat returen för att inte skapa för mycket motstånd ( ganska tunna orginal) . 

Borra oxå ett liite större hål än normalt i termostaten  luftningen  ( släpper lite vatten genom den alltid så kanske fördröjer varm bil med någon minut eller så ) 

Sedan har jag nog oxå en tidigare  EP 80/90  eller något lite mindre  inte  115 . 

 

 

Borra hål i termostaten? Jag har inget hål i min idag men med permanent flöde menar du att man borrar ett hål i den?

@LUPUS, @Morty

Är 115 för stor? bra flöde kan väl inte skada? 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

EWP 115 blir säkert bra. Lite större och klumpigare, men en högre kapacitet. Jag hade skippat termostaten och kört med deras styrning, men det baserar jag på att mitt fungerat perfekt både till Audi och Duratec motorerna. Kylsystemet blir också enklare än med ”by pass” kretsen som behövs med en termostat.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-14 at 11:15, vedde sade:

Borra hål i termostaten? Jag har inget hål i min idag men med permanent flöde menar du att man borrar ett hål i den?

@LUPUS, @Morty

Är 115 för stor? bra flöde kan väl inte skada? 

/Vedde

Det sitter ett litet luftnings hål i min termostat typ 4 mm jag öka till ca 8 

lite för att avlasta flödet innan termostat öppning , kändes bra mera än bevisat bra 😗

Link to comment
Share on other sites

@Morty, jag har ju redan bypass kretsen idag så den enda skillnaden för mig blir ju att vattnet flödar till en extern pump istället för via den mekaniska pumpen, och med ett hål i termostaten kan den pumpa fullt så fort jag startat motorn och då slipper jag risken för kokning och mindre elektronik.

Kan den bli för kall? finns väl ingen risk förutom att den enrichar blandningen så den går fetare om tempen är låg, men jag kör å andra sidan bara aktivt och inspirerande så den kallnar aldrig:w00t2::eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Du pratade om vikt innan. Extra slang, extra vätska, termostat. :racesmile:

En fördel med styrning är att den eftercirkulerar kylvätskan i ett par minuter vid behov och på så sätt minskar risken för punktkokning m.m. i toppen.

Det kommer säkert fungera bra med termostatlösningen. Det fungerar med "öppna fönster metoden" i hyreslägenheter istället för att reglera radiatorerna också :icon_sorry:

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Morty sade:

Du pratade om vikt innan. Extra slang, extra vätska, termostat. :racesmile:

En fördel med styrning är att den eftercirkulerar kylvätskan i ett par minuter vid behov och på så sätt minskar risken för punktkokning m.m. i toppen.

Det kommer säkert fungera bra med termostatlösningen. Det fungerar med "öppna fönster metoden" i hyreslägenheter istället för att reglera radiatorerna också :icon_sorry:

:laugh: jag fattar, el är jag dålig på så ju mindre desto bättre, plånkan är inte heller oändligt tjock(önskar att den vore det) så dubbla priset för eftercirkulation ser jag som en lyx som får vänta. jag skall ju ha nya kammar, bromsar och mappa på rullande landsväg så den går så bra den kan. Allt kostar $$ och jag får ta en sak i taget. Det går ju att eftermontera kontrollern så man får den lyxen senare.

Tack alla för era kloka insikter:notworthy: i denna djungel som nu gjort mig klokare men inte säker på att jag kommer i mål med detta ens i år.:blink:

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu sitter den som den skall, håller på med oljekylaren och behållare till kompressorns interna smörjsystem. Sen kommer lite rullar för att få till bättre anläggning mot viktiga remskivor. Därefter skall jag hitta rätt rem.
Lite pul även med luftrören från kompressor till intercooler och till kompressor. Men det löser vi snart. Någon som vet var jag kan få lite enkel Sik och fals på alurör i Stockholm/ Uppsala området?
/Veddee2e27f817358966c910848f86ad3e31a.jpg9eb8fdfb51e45c827e82785b9c212b8d.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu kan luften komma in till och ut från intercoolern och oljekylen är på plats. Nu fattas bara insugsluften till kompressorn 76mm.
/Veddecc867ff62606816c261c269edf163735.jpg5ebd124e6b5774cd2f56024efefbb123.jpgfa9cef2fa5cfbb559dd939c783544cca.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag även 3" insuget klart förutom slangklämmorna.
Måste ha en värmeskyddsplåt under avgaset.
Kan bli varmt i insugsluften.
/Vedde3b077120a326f01ac6138259a6a47ef1.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har det tillverkats remhjul i Tullinge. Jag har nu mina 3 st i alu med lager i. Tack Ronny för svarvlektion och Stigge för moraliskt stöd och roliga anekdoter. e055d59f029d2ebd360d3c2804e0d7ac.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såhär tänker jag se till att jagfår anläggningsyta på kompressorn med remmen.
Kanske att man behöver ett bleck mellan hjulen så de inte bångnar då de endast sitter med M6.2e50ebb04d0e0004085ea1cdaacafa21.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ett stag mellan hjulen och kanske skruv av 10.9 hållfasthet tror jag behövs, M6 har ju bara 5mm som minsta tvärsnitt och böjs lätt. Volvospännhjulen brukar ha M10 10.9 skruvar.



Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kollade in dina fina hjul som du har svarvat, bör det inte sitta någon form av låsring mellan lager och rulle.
Tänkte bara att ifall det blir varm så ska inte rullarna lossna och trilla bort 🙂
Kanske skulle räcka med några könslag för att vara extra säker 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det var svårt att få till med grejor och kunskap vi hade vid tillfället. Jag hoppas på det bästa


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Testar med presspassning så får jag komplettera med klister om det felar.

Remmen blev 2840mm, får se om det blir hopprep

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jämmer och Elände, har gjort alla tester jag kan med min TPS men det verkar som om något pajjat i VEMS:et för jag får inte 5v ut där jag skall. Den funkade innan jag mappade med dåligt batteri och felkopplad generator så jag gissar att spänningsfallet gjort så något pajjat inne i boxen. Får skicka till Ungern på reparation. SUCK.
Remmen var 46cm för lång - vette fan hur jag mätte.
/Veddeaa301647d634766d00c1b56f9621f6da.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...