Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Min har teoretisk toppfart på 247km/h. Har inte provat det ännu, men har testat en bra bit utanför mätarens 200km/h (på bana givetvis) :whistling:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Christer J sade:

Det finns gott om film på youtube där Joachim Westermann når 240+ med sin Duratec 7a. 

MickeR1 nådde ju varvstopp redan i början av rakan på Imola, så det är ju inte fel med lite toppfartsreserv. Finns också på youtube☺

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har dragit runt motorn på startmotorn i helgen och fyllt på mineralolja för inkörning men fick inte upp något oljetryck på mätaren.

Måste kollas innan jag vågar annat.

/Vedde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oljetrycksmätare och givare verkade kass så köpte nytt så har man 4 bar på starten!

Väntar bekräftelse på några saker i VEMSET  och sedan en svets på ett vattenrör, sen är det dags för start.

/Vedde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cranc sensor var fel kopplat, TPS inte alls, bränslepump var inte inkopplat i kontakten och fläkten likaså.

Han har koll så på söndag kan det vara dags för provstart?

/Vedde 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite närmare idag, fyllde kylarvätska och har ett litet läckage från vattenpumpen, suck- skulle limmat packningen. Sedan soppa och då läcker min alusvets i tanken där jag satt en AN koppling. Bara ta bort tanken, avfetta, tvätta och vädra innan man kan svetsa igen.

Lite finare i motorrummet

/Vedde

271dfd85f27c6c4ec0fdf8e39874b5f7.jpg

 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vaddå, alla har väl rätt att kitta sina bilar med snygga bling bling tillbehör, luftkyl och Bov är väl typiska såna tuffa saker.
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tanken klar(tack PeÅ) och vattenpumpen tät, nu stundar flytt till nytt garage i helgen för jag byter bostad och hyr garage utanför Uppsala.

Lufta bromsarna så jag kan enklare få upp den på släpet.

Sedan skall hela villan packas och sedan 2 veckor på Rhodos med jobbet. Sedan när jag kommer hem skall jag flytta in i nya lägenheten i Uppsala så November är nu nya målet på motorstart.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Nu är ju våren här och äntligen har jag fått lite mer ordning i garaget så jag kan jobba. Har fått palla bilen på plankor så man kan köra lyften under och därmed bekväm arbetsställning. Kommer inom kort få luftat bromsar, fixa gaswire och dra elen rätt till generatorn. Sedan är det dags tanka i lite soppa för en kontroll av bränslesystemet med alla Ali express AN kopplingar och kontrollera tätheten först och främst. 3.5 bar på soppan och orginalspridare bör räcka i nuläget med sugmotor.

Jag hoppas ha den igång någon gång runt påsk så jag har tid att göra klart alla detaljer och man har ett par dagar ledigt och det är förhoppningsvis snöfritt även i Uppsala. 

Nu längtar jag sjukt mycket efter att få köra igen, det var ju 2 säsonger sedan den rullade på gatan. Går allt som jag vill skall jag och flickvännen åka Trollstigen i sommar som en kortare test om det går att bila ner i Europa i den under sommaren. :banana: Äventyrliga flickvänner är bäst!

/Vedde

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ÄNTLIGEN!
Påsken har tagits ledigt och skall ägnas till att färdigställa bilen helt med provstart som den tekniska höjdpunkten. Går allt som det skall och vädret är med oss kommer kanske det till och med gå att köra bilen en bit. Återkommer med mer information så snart jag har nyheter att delge. :tongue:

 

Så jäkla sugen på att komma ut och lufta håret igen!

 

/Vedde

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär ja nu är man igång, börjar med en tigkylare till vattenkylda handtaget. Ett enkelt expensionskärl kopplat till en cirkylationspump för vattenburen värme och saken är biff.
Imorrn ska vi kolla bränslesystemets täthet med bensin.
Provstarten är nära nu.
/Vedde
51e661783707e54b31ed699dd745c726.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det var avancerat tongue.png ....jag bara slösar med kallvatten som strömmar igenom...men blir inte så mycket på de svetsar jag lägger
Jag har inte rinnande vatten i mitt hyr garage så var tvungen att hitta en lösning. Funkar klockrent för mindre kortare svetsar, skall man svetsa mycket bör man nog ha ett kyl och en fläkt också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite uppdatering från Veddes garage:

Ingen start eller ens tändning på  motorn, Verkar som om triggern på vevaxeln inte ger signal nog till VEMS:et för att den skall triggas och tända. Har bytt givare och nu senast en Burton Power startmotor med extra knuff i för den gamla gick lite långsammare. 

Om jag tar ur tändstiften så tänder tändstiften när motorn går runt, men med dem i verkar det dött då den då såklart går lite långsammare när motorn har fullt komp.

Soppa finnes men jag kan inte kolla att den ger soppa då spridarna hålls på plats av att bryggan är skruvad i toppen. Däremot så klickar spridarna.

Kommer få hjälp av Pelle 17B för att se om han kan komma med kloka insikter om vad som kan vara fel annars blir det att lasta och åka till Mapparen för att få liv i den stackars bilen.

Annars har jag sålt en EPA och min bruxis så nu blir det en kompressor som kommer i nästa år om allt går som jag vill i år med bilen - då jävlar!

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Får kolla den, det är mapparen som hjälpt mig över telefon och via Teamviewer in på Vemset.

Jag har 2 kablar och en skärm men 5 in i VEMSEt ska kolla noggrannare om det kan kopplas annorlunda, men jag har trigger signal men vet inte riktigt hur det skall se ut när det är rätt?

Jag åker bort på semester imorgon men tar nya tag kring midsommarhelgen då jag är åter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok så här ser min koppling ut.
2+skärm från givaren och 4+skärm från VEMS:et. 1-3 och gulgrön enligt schemat.
Jag får signal men inte tillräckligt många verkar det som för att den ska tända. Om jag kör med stiften ur så tänder dem och jag får fler signaler i VEMS.
Jag har en ny Burton startmotor som skjuter på ordentligt men det tänder inte i alla fall.?
a03440648c59f0a12b4b41953a105ea1.jpg582b47f927743a163cc76ee47dfbdd7d.jpg074c69c06a11744a22796ff0b41a0c77.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kompressor beställd, Rotrex C38-81 borde kunna ge mig den knuff jag vill ha i slutet. Vinterns projekt att få det att lira.
Skönt att ha något nytt inför vintern.

Nu ska jag bara få igång besten!
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kul med en utmaning till .... för alla vet ju att en motor utan överlad suuuuger 

😜

 

Dela gärna hur det går . Finns lite dumma idéer efter arbets kompis förslag här 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, vedde sade:

Kompressor beställd, Rotrex C38-81 borde kunna ge mig den knuff jag vill ha i slutet. Vinterns projekt att få det att lira.
Skönt att ha något nytt inför vintern.

Nu ska jag bara få igång besten!emoji16.png
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Funkar ju med turbo ochså...

Link to comment
Share on other sites

Klart jag kommer dela min framfart här som jag alltid gjort. Kom gärna med glada tillrop och idéer det uppskattas.

Jag valde kompressor för att så många andra har turbo, och man får inte samma värmeproblem med kompressor. Och att Caterham har samma setup fast med mindre kompressor.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skulle lufta bromsarna idag efter huvudcylinder byte, då läcker det på 2 ställen, ett i t-stycket fram och vid bromsreduceringen i kardantunneln🤬. De n första tog 1 tim att göra ett nytt bromsrör och få det tätt men den andra sitter så illa till att man knappt kommer åt.
Måste få till det också om jag ska få igång bilen och kunna åka.

Blir bara surdegar i år, grrrr.

/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bromsarna fixade - då lade min kinesiska RFID startmodul delvis av så tändningen försvann. SUCK.
Lite elfix så har jag tändning och Pac hade rätt i analysen- givaren för långt ifrån det tunna triggerhjulet. Nu fixat och då gick den igång. Kan inte ladda upp filmen här dock.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...