Jump to content

15 Eller 20kw Per 100kg


Recommended Posts

Satt och läste på lite regler i nya sfro boken och hittade

Sid 68 hänvisar till en max eff 15kW/100kg och sidan 149 amatörbyggd bil 20kW/100kg. (EG)

Blir lite fler lagliga motorer att välja på då.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Tryckfel? man kan väl inte skriva 20kW/100kg innan det skulle vara besluta och infört. Om det nu har först sådan diskussioner? Vad jag har hört, de kommande reglerna, så kanske de blir lite mer upp till SFRO vilken övre effektnivå som accepteras. Det kan väl i så fall resultera i både högre och lägra effektvärden mot dagens.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på inledningen till kapitlet om "Bestämmelser" i nya boken, så får man förklaringen i röd text.

Boken är skriven för de regler som skulle börja gälla 29/4 men de har inte beslutats ännu. Vi hade deadline för material till tryck den sista januari och då såg det fortfarande ut som att reglerna verkligen skulle fastslås. När det inte blev så hade vi egentligen två alternativ;

1. Stoppa trycket och vänta... (hur länge vet ingen)

2. Sätta in en "brasklapp" och trycka

Vi valde alternativ två eftersom det kändes mest rätt. SFRO hade tyvärr inte möjlighet att skriva två parallella/alternativa kapitel om regler utan vi var ju tvungna att gå på Vägverkets uppgifter om vad som skulle komma.

Nu är skillnaderna i reglerna inte så stora i praktiken. För effekt gäller även i nya reglerna max 15 kW/100 kg tjänstevikt som "norm" men i vissa fall kan 20 kW/100 kg tillåtas.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaret då behöver jag inte fundera mer.

Har en motor hemma som jag tänker använda och som är tänkt enl princip 15. 92kW 5-600 torrvikt lär väl räcka långt eller--- nåväl återstår att se. Ser faktiskt mest fram emot att sätta igång ett nytt projekt efter hus kök bastu båt osv. Det lär ju finnas en del intressanta problem att lösa innan det är dags att dra igång motorn.

Planera att bygga med Toyota 4age smallport och T50 låda, sierra bak/fram enl C Gibbs nya bok.

Hade Martin.

Link to comment
Share on other sites

[snip]

Nu är skillnaderna i reglerna inte så stora i praktiken. För effekt gäller även i nya reglerna max 15 kW/100 kg tjänstevikt som "norm" men i vissa fall kan 20 kW/100 kg tillåtas.

/Gustaf

Hmm, sådana saker gör mig bekymrad. Vilket regelverk gäller för detta, givetvis under förutsättning att 20kW blir nytt max? Eller är det godtyckligt?

/Martin, som inte gillar godtycke.

Link to comment
Share on other sites

Det står i bygghandboken ;-)

Det är inte godtycke i reglerna utan det handlar om att över 15 kW/100kg tjänstevikt ska bilen klara ett högre formellt retardationsvärde vid ett speciellt bromsprov. Det högre värdet är 7,5 m/s2 utan hjullåsning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det står i bygghandboken ;-)

Det är inte godtycke i reglerna utan det handlar om att över 15 kW/100kg tjänstevikt ska bilen klara ett högre formellt retardationsvärde vid ett speciellt bromsprov. Det högre värdet är 7,5 m/s2 utan hjullåsning.

/Gustaf

Gott!!

Då är jag nöjd. Har inte boken, och den är inte på inköpslistan ännu då en seven är ganska långt borta för mig. Försöker dock hålla lite koll på vad som händer och då blev jag lite orolig när jag såg ditt första inlägg. Det är besvärligt nog med denna regeldjungel utan att man ställs inför undantag etc.

Nu kan jag dock sova gott om nätterna igen :)

Link to comment
Share on other sites

ABS är ju en fördel eftersom det heter 7,5 m/s² utan låsta hjul. Vet inte hur mycket ABS hjälper resultatet, men om man tar lite sportigare standardbilar som Saab 9-5 Areo och Volvo C70 T5 så klarar de 10-11m/s². 100 km/h till 0 på 35-37 meter. (min gissning på runt 60 meter från 110 var fel)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...