Jump to content

Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0


Recommended Posts

Hej och tack :)

Lösa skärmar är tillval precis som på gamla karossen.

Storleken på nosen vet jag inte om det skiljer eller ej.

Det ska gå bra att köpa evo-bak och gamla fronten, jag tror bara att du betalar för de delarna du vill ha. Jag tror inte du behöver köpa en komplett evo-kaross om du inte vill.

Jag var själv lite nervös för att ha byggt in en massa svetsar men det var inga problem med min besiktningsman. Bäst är ju att kolla i förväg med den som ska besikta din bil så småningom.

Men visst, räknar du med att det blir förändringar så är det ju kanske bäst att vänta med plåtar och sånt till du är nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Efter en månads uppehåll är jag igång igen men nu blir det mest kvällstid då vi har semester och försöker göra annat på dagarna.

Vecka 30 är jag familjeledig och då så det jobbas ordentligt :P

Ventilkåpan låg i garderoben i flera månader i väntan på slipning men när jag väl tog tag i det gick det undan. Jag är väldigt nöjd med resultatet.

Vevhusventilationstanken har kommit på plats också.

normal__MG_1577_border.jpg

Jag passade på att linda avgasbandage på grenröret, ingen jättebra idé att göra det i badkaret hemma men där är det iaf relativt lätt att städa sen, även om det tog tid.. Smetigt blev det i alla fall. Men jag glömde ta en bild på röret när det sitter i bilen, det kommer.

normal__MG_1567_border.jpg

Jag har märkt upp hela kabelstammen och börjat läsa på om OMEX och Dash2 så det kommer igång snart.

Igår började jag och en kompis att titta på karossen men förstod inte riktigt var vi skulle börja så det ska vi prata med Roadster om.

Nya karossen funkar ju inte alls som den nya så manualen är som vanligt inte till nån nytta.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska visa bilden på badkaret för min sambo, hon gnällde när jag tvättade lite motordelar i diskmaskinen, jag hade förtvättat dem med avfettning och högtryck, sedan blev de kliniskt rena efter 65 graders programmet!

Ett mycket snyggt bygge blir det!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag duschade mig själv direkt efter det var klart, badkaret och den övriga omgivningen fick en ordentlig omgång med Scotch-Brite och tvål.

Duschdraperierna åkte i tvätten.

Renare än det var innan så det kan inte vara mycket att klaga på :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, lite kladdigt blev det men man ser när det är städat sen :D

Alex: Du har väl valt Westfields extra option med breda/platta länkarmar fram? Påverkar dessa väghållningen positivt; troligen ja :) men varför har man inte dessa som standard?! (omöjligt för dig att besvara men varför valde du detta option?)

Link to comment
Share on other sites

Ang. föregående inlägg; Skulle gärna vilja ha en bra förklaring på hur platta och breda bärarmar påverkar väghållningen positivt på en westfield?

Vad kostar optionen?? Är den ev. positiva påverkan värd priset?

Link to comment
Share on other sites

Pacman: Precis! Att det skulle påverka väghållningen positivt är ett antagande från min sida då detta kostar 2690 kr...vore ju konstigt om de hade gett negativ effekt med extra flis :) . Sen kan man undra varför det inte är standard...

Text från roadster.se:

"OPTION: Om man vill ha en 44mm bredare framvagn med platta länkarmar och justerbarr övre kulled finns denna extra option. Priset gäller länkarmarna fram på båda sidor. Pulverlackerade svarta. OBS! Om man använder denna option måste de främre stötdämparna bytas från 13" till 14"."

Hurvida det är värt priset så är väl den frågan jag ställer mig inför kommande beställning.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte hur det påverkar väghållningen i sig men på de bredare länkarmara är den övre kulleden justerbar vilket gör att man kan justera hjulvinkeln i nåt led, vad det nu heter..

Nån som är bättre på väghållning kan nog svara bättre på det.

Egentligen var det justerbarheten jag var ute efter. Men det kan man ju fråga sig varför man inte kan justera standardlänkarmarna.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, ja det är ju en fördel :D

Utan att vara någon expert så blir det väl justering av camber som möjliggörs. Så man kan alltså inte justera detta med standard...

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har jag fått en manual som (bland annat) behandlar den nya karossen.

normal__MG_1587_border.jpg

Jag fick även rätt tankfäste, så det åkte på plats direkt.

normal__MG_1591_border.jpg

Tanken provmonterad.

normal__MG_1593_border.jpg

Jag och en kompis började labba med ett spännfäste för generatorn.

normal__MG_1596_border.jpg

För att se så inte insuget tog ställde till det för generatorn tänkte vi provmontera insuget. Men det gick inte för det tog i ramen. Insuget behöver komma upp 2-3cm plus lite vingelmån för motorn.

normal__MG_1600_border.jpg

normal__MG_1597_border.jpg

normal__MG_1598_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om det inte är annat material i de platta bärarmarna så bör de flexa minst lika mycket (eller lite) som de runda.

Och nog tusan måste väl standard länkarmar ha justerbar övre kulled för camberjustering???

Jag tror nog att platta bärarmar är mycket utseende och lite funktionförbättring. Kanske lite bättre aerodynamiskt vilket bara kan vara till fördel på våra rullande tegelstenar!

Bredare spårvidd förbättrar i sig inte väghållningen speciellt mycket. Men det ser fräckt ut...

Link to comment
Share on other sites

Ja, sorry. Såklart är de justerbara iom att det sitter kulleder inskruvade i dem. Men på de bredare kan man justera utan att lossa kulleden från spindelleden.

På mina länkarmar lossar man på låsmuttern och sätter i en mejsel på baksidan och snurrar.

normal__MG_1296_border.jpg

Här är en bild jag googlade fram, med standard länkarmar. Lite svårt att se kanske men där är kulleden gängad direkt i länkarmsgodset så att säga.

014-PICT1011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att de inte har lösningen med låsmutter/hylsa på standard länkarmar!

På min bil har jag den enklare lösningen utan mutterhylsa, och det är ett helsike att ändra cambern när man har kört något år. Kulleden sitter som berget i spindeln.

Skulle absolut välja "mutterhylsa-lösningen" om jag byggde, eller köpte, nya bärarmar.

Edited by pacman
Link to comment
Share on other sites

Jag har också den "enklare" lösningen på min bil. Det lättaste sättet att ställa cambern för mig är att lossa inre infästning på övre bärarmen och snurra bärarmen. Tar kanske 2-3 min per sida och varje varv ger ca 0,5° camber. Det som tar tid är att "toe in" ändrar sig vid camber justering.

Fördelen med hyls/låsmutter är exaktheten i justeringen samt lite tidsbesparing, en nackdel som jag ser är att om någon glömmer dra låsmuttern kan hela leden skruva ur sig själv, vilket den inte kan på den enklare varianten. Om man nu mot förmodan låter låsmuttern vara lös kan man se att den leden/skruvförbandet får stå emot en del vridkraft vid inbromsning. Fråga mig bara inte hur jag upptäckte det... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Kvällens arbete gick ut på att montera baklysen. Trådarna är ihoplödda och kontaktstycket är klart för ihopkoppling med den övriga kabelstammen.

normal__MG_1601__border.jpg

Till vänster är bromsljuset med en reflex runt. Till höger är blinkersen i mitten med positionsljuset som en ring runt.

Vad jag förstod av föreskrifterna ska det gå bra att det såhär.

normal__MG_1602_border.jpg

Imorgon ska jag förska få dit skyltbelysningen samt montera back- och dimljus, de går inte att fästa lika lätt som de övriga lamporna bak. Det får bli nån speciallösning där.

normal__MG_1603_border.jpg

Redigering: Roterade första bilden ett snäpp ;)

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Strunta i dim och bakljus och kör ut avgaserna där i stället!

Det är svårt att få en överblick över den nya aktern, men klarar sig verkligen bakljusen enligt reglerna med avstånd från yttre kant?

Link to comment
Share on other sites

Alex: Mycket stiligt :) En fundering...vilka uppgifter har dina dämpare (märke/typ, längd och fjäder-hårdhet)?

Morty: Roadster har reggat en bil med dessa lampor och placering så antar att det skall vara ok.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag kommer ha dim- och backljus, styrt från knappar på instrumentbrädan.. Hålen finns ju redan där i karossen och jag har inga planer jut nu iaf på att dra ut auspufen där :P

Morty, vilka är måtten från ytterkant, dessa har jag missat?

Har bara sett att de ska vara minst 40/60 cm mellan dem vilket det är.

Men det är alltså positionsljus och blinkers som sitter ytterst.

Som sagt, Roadster har reggat en bil men det ser jag inte som nån garanti direkt.

Link to comment
Share on other sites

Kanske hinner jag före Cealm :D

109 § Bakre positionslyktas placering i sidled skall vara högst 400 mm.

Avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm. Om fordonets bredd är mindre än 1 300 mm får dock detta avstånd minskas till 400 mm.

......

110 § Bakre positionslyktas placering i höjdled skall vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm. Behövs det på grund av fordonets konstruktion får högsta höjden ökas till 2 100 mm

.....

Alex. vad är det för mått på EVO?

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder "109 § Bakre positionslyktas placering i sidled skall vara högst 400 mm." egentligen?

I sidled från vad?

Det är 71,5cm mellan bromsljusen. Resten är ju utanför dem så 60cm är ju lugnt.

Det är 26cm från skärmens ytterkant till positionsljusets ytterkant.

Redigering:

Justja, dämpare..

Fram - Fjäder 9" 300ib, 14" Gaz-dämpare

Bak - Fjäder 9" 250ib, 14" Gaz-dämpare

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Hehe,....jag var lite snabb att posta innan jag hade tolkat det själv. Min tolkning är att den enskilda positionslyktan får vara max 400 mm bred. MEN är det så kan man ju undra varför dom skall behöva skriva det så konstigt :D

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Max 400mm från fordonets ytterkant till positionslyktans kant.

Har inte sett hur "den nya häcken" ser ut på Westfield så jag har dålig koll på vad som är vad.

Link to comment
Share on other sites

Luleå tekniska universitets bidrag till shell eco marathon 2009, 155kg kolfiberkärra; www.baldos.se

målet var att vi skulle gatregistrera den men det har inte blivit av för att den är för nuvarande lite slö :S

Link to comment
Share on other sites

Jag fick rätt lager av Roadster och här ser man ju skillnaden mot de andra jag haft tidigare och då förstår jag varför folk tyckte det var konstigt att jag lyckades ha sönder piggarna. Med detta lager var det ju plättlätt att montera.

normal__MG_1604_border.jpg

På de två andra lagren jag testat har piggarna varit av tjock plast och dessutom varit längre isär än på det nya.

normal_P1000038_border.jpg

Kardanfångare

normal__MG_1605_border.jpg

De övre kylarfästena.

normal__MG_1608_border.jpg

Bränsleförsörjningen fixad, men jag ska komplettera med ett gummi under pumpen.

normal__MG_1609_border.jpg

Dieselfilter från en merca (Biltema #52-300) ska stoppa skit från att paja pumpen.

normal__MG_1612_border.jpg

Kardanfångaren på plats.

normal__MG_1613_border.jpg

Spännanordning för generatorremmen

normal__MG_1617_border.jpg

Insuget görs om för att passa i ramen.

normal__MG_1618_border.jpg

Plåten över växellådan kapades av och den övre delen popnitades fast, den andra delen kommer skruvas fast.

normal__MG_1619_border.jpg

Växelspaken kortad och gängad.

normal__MG_1620_border.jpg

Ett hål togs upp för att kunna fylla på olja i växellådan.

normal__MG_1621_border.jpg

Generatorn äntligen på plats med spännanordning. Nu ska jag försöka hitta en 118cm lång rem.

normal__MG_1625_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denna kväll blev det inte så mycket gjort. Efter att ha kört till och från Gelleråsen samt sprungit efter sonen medans sambon körde hoj är jag rätt trött i skallen.

Men jag skruvade i alla fall på en snik-knopp från Rally Design, känns bra i handen.

normal__MG_1638_border.jpg

Generatorremmen räckte inte riktigt runt, men jag flyttade in ett av hjulen så det gick att få till ändå.

normal__MG_1640_border.jpg

Omex'en fastskruvad ovanför passagerarens fötter. Jag hittade fyra gummidistanser som jag hade haft som upphängning för en hårddisk.

normal__MG_1643_border.jpg

I samspråk med Toffe lyckades jag även få i styrlagret i lagerhuset.

normal__MG_1644_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja ok, den tänkte jag inte på :P Kolfiber-look är väl inte samma grad av bling i mina ögon.

Redigering, omformulering.. eller nåt..

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fläkten monterades.

normal__MG_1675_border.jpg

Här försöker jag reda ut om Martins ritning stämmer med westfields kabelstam och det verkar den göra.

Men det sitter väldigt många säkringar i WFs kabelstam och ibland sitter det flera efter varandra, får se om jag gör nåt åt det.

normal__MG_1678_border.jpg

Jag köpte ordentlig tejp för kabelstamen, den har inget lim som eltejp och klibbar därmed inte. Väldigt smidig att jobba med.

Huvudbrytaren ska kopplas direkt efter batteriet (har jag tänkt). De två mindre kontakterna ska bryta upp tändkretsen samt leda ut spänningsspiken (som blir när man klipper matningen) genom ett motsånd till jord. Allt enligt inkopplingsförslaget som följde med brytaren.

normal__MG_1680_border.jpg

En plugg för Zetecen vattentempgivare, jag kommer enbart använda Omex tempgivare och den kommer även styra fläkten.

normal__MG_1682_border.jpg

Kylsystemet är färdigdraget, eventuellt får jag flytta in det övre röret lite om det blir tajt mot huven.

normal__MG_1686_border.jpg

Tutan på plats också.

normal__MG_1685_border.jpg

Det undre röret vet jag inte om det sitter så optimalt egentligen, jag drog fast det mot bromsnippeln för att det inte ska skava men värmen är ju inte så bra att ha där..

Släpper man ned röret ligger det mot styrväxeldamasken istället.

normal__MG_1687_border.jpg

Jag monterade spikar på kylaren för att eventuellt påkörda fotgängare ska fastna där istället för att flyga över bilen träffa mig eller bakomvarande, en säkerthetsdetalj helt enkelt.

normal__MG_1689_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är ju klockrent :lol:

Ungefär som jag läste att någon trfiksäkerhets nisse sa.

Det är bara att montera en 1dm lång sylvass spets i rattnavet

på alla bilar så kommer olykorna att minska drastiskt :o

Link to comment
Share on other sites

Det ser inte så mycket ut för världen men jag fick väldigt mycket gjort igår, det som är kvar av motorstyrningen är att koppla lambdan (måste göra hål i karossen för avgassystemet för att se var jag ska göra hål för givaren samt att skaffa en knacksensor och koppla det kontaktsycket. Igår var det en jäkla massa tejpande och lödande.

Jag gjorde en batterihylla också, framför passagerarplatsen.

normal__MG_1710_border.jpg

Spridarkontakterna är inlödda i omexhärvan. Lufttempgivaren är det som sticker iväg i andra änden.

normal__MG_1714_border.jpg

En säkring för Omexen, TPS-kontaktsstycket hänger till höger.

normal__MG_1716_border.jpg

Tändlägesgivaren (CPS)

normal__MG_1719_border.jpg

Omex Vattentempgivare, den kommer om, allt funkar som jag tänkt mig, ge info til Dash2 & Omex och styra kylarfläkten.

normal__MG_1720_border.jpg

Köpte ett kontaktstycke för Tändspolen av Frykmalm i Karlstad.

normal__MG_1722_border.jpg

Huvudbrytaren.

Till vänster syns en kabel från batteriplus och en som går till startmotorn, de ska kopplas på de stora skruvarna (NO).

När jag pressar startmotorkabeln ska jag peta in en liten tråd som byglas över till NC-kontakten på brytaren, på andra sidan kontakten sitter ett motstånd (vitt block med text på) som är kopplat till jord. Den sista kontakten sluter tändningen från startnyckeln.

normal__MG_1724_border.jpg

Det får nog bli en rejäl upprensning av kabelstammen "nån vinter" sen när jag vet att allt fungerar som det ska. Det är ju dunkvis med kontaktstycken som inte används eller där Dash2 bara behöver en tråd av fyra till exempel.

Tanken är lämnad till en svetsare för utbyggnad, skulle tro att jag får tillbaka den imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Din tank är det en standard Westfield som enligt katalogen måste minskas eller bagagelådan tillsammans med EVO baken?? Jag har beställt EVO baken men inte tank då jag tänkte fixka det på något sätt...

Link to comment
Share on other sites

normal__MG_1593_border.jpg

Enligt Bosse går det inte att ha större tank än den jag har om man har EVO-baken, detta pga de infällda bakljusen som stjäl utrymme från hyllan längst bak där tanken normalt ligger. Jag tror dessutom att karossen går tajtare mot ramen.

Därför har de flyttat upp den så den ligger på en ställning över diffen.

Den tanken jag har är den enda som finns att köpa av Westfield om man har EVO-bak.

Men det som jag tycker stjäl mest utrymme är bagagelådan, så jag skippar den, eller åtmistonne prioriterar jag den lågt, vi får se om det blir nån eller några centimeter kvar när tanken är på plats och karossen helt fast så kanske man kan ha lådan där med minimalt djup så den ändå rymmer nån blocknyckel eller antekningar eller liknande. Bilder på ombyggd tank kommer ikväll, det är en låda som byggts på rakt bakåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag ändrade lite i kabelstammen så att ECU och bränslepump startar först i tändläge.

Omexen verkade funka bättre, jag använde stora CTEKen (MULTI XS 25000) som strömkälla och allt verkade gå bra, jag testade att givarna fungerade när jag kände att generatorn var varm (motorn avstängd, aldrig startad ens). Jag snackade med Kenneth som tipsade om att det kunde vara en diod som var trasig. Är detta ett solklart tillverkningsfel eller kan man koppla så fel att detta uppstår? Det är en ny generator från Roadster.

Jag kopplade bort laddaren från bilen och skulle ladda upp batteriet istället (även det nytt från Roadster) men denna gång gick det inte att ladda upp, laddaren indikerade att batteriet var urladdat och efter en stund lyste en fellampa.

Misstänkt att både laddar/batteri ger upp i samband med att generatorn blir varm?

Jag ruttnade på det och fortsatte med karossen.

normal__MG_0020_border.jpg

MP-profil fick bli undre fäste för mittendelen på bakkarossen.

normal__MG_0021_border.jpg

Hål togs upp för störtbågen.

normal__MG_0023_border.jpg

De övre fästena för bältet och tanklocket kom på plats.

normal__MG_0026_border.jpg

Galet tajt mellan lock och tank, lockets påfyllningsrör går ner i tanken. 45mm lång slang på utsidan med två slangklämmor, den övre var lite knepig att komma åt att dra.

normal__MG_0037_border.jpg

Hålen för bakåtsträvorna var inte alls roliga, detta hålet är inte klart än och är redan lite galet. Svårt som tusan att måtta ut var man ska börja. Bakåtsträvorna består av järnrör (med uniballs i ändarna) som var ruskigt osmidiga att jobba med.

normal__MG_0030_border.jpg

Så här såg det ut precis innan jag lämnade garaget efter 16h arbete.

normal__MG_0032_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående din batteriladdare så kan det vara så enkelt att om ditt batteri är helt tomt så har laddaren ingen referns ström och kan då inte slå till laddfunktionen för den måste ha en spänning att mäta mot. det med generatorn är ju skumt. kan mycket väl vara en diod som släpper igenom spänning.

Link to comment
Share on other sites

Ok, batteriet är nytt det med, laddade det fullt helgen innan och har sedan dess bara haft omexen (bara omexen, inget annat) inkopplad på det. Jag ska testa med en annan laddare för att se om det är 25000 som fått fnatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...