Jump to content

Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0


Recommended Posts

  • 1 month later...

Registreringsbesiktning idag i Karlstad, ej godkänd.

"Styrning kärvar osäker återgång." :(

Ridderstolpe på SFRO kommenterade att han kunde tänka sig mer återgång men sen var det inget mer med det, ingen anmärkning. Så jag brydde mig inte mer om det då.

Jag ska kolla om det är nåt som kärvar men tror nog mer att det handlar om styrradien på Westfields breda framvagnar. Björne på Westfield club Sweden har en tråd om det då han inte klarade SFRO2 innan han fixat det.

Surt sa räven, tillbaka till ritbordet.

Tips nån?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för castervinkel. För det är väl den återgången som menas att SBP kontrollören kört i en cirkel och släppt ratten och förväntat sig att bilen "rätar upp sig". Det är väl inte så att styrningen "kärvar"?

Link to comment
Share on other sites

Nu hittar jag inte pappret från hjulinställningen (det är nog i garaget) men visst var det så att det han menade var precis som du säger, att ratten ska räta ut sig om man släpper den efter att först ha vridit på den.

Jag tror inte styrningen kärvar, det är inget jag upplevt. Men å andra sidan har jag inte upplevt den "dåliga" återgången som ett problem heller.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mer Westfield's val av geometri som gör den dåliga återgången än att det skulle kärva.

Surt att den blev underkänt pga det. Bara bryta ihop och komma igen

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mer Westfield's val av geometri som gör den dåliga återgången än att det skulle kärva.

Surt att den blev underkänt pga det. Bara bryta ihop och komma igen

Men man kan ju tycka att duger den till alla andra westfields som rullar på vägarna så borde de väll duga åt denna också?

Link to comment
Share on other sites

På ena Sevenbilen har jag 10,5 grader caster och på andra bilen har jag runt 8 eller 9 grader.

Det finns två alternativ eller kanske tre (nedan redovisade icke i specifik ordning):

- Justera castervinkel om det går, samt eventuellt justera tillbaka sedan om du är nöjd som den är

- Låt någon annan station / person besikta bilen justerad eller ojusterad, dvs gör inget om det är så att du är säker på att den skall vara ok. Återgång är en bedömningsbesiktning

- Överklaga beslutet. Intressant om du väljer det alternativet men då blir du stående till överklagan är behandlad och avgjord, det kan vara riktigt surt plus att man vet inte om man vinner. I det här läget är nog detta ett dåligt alternativ eftersom återgång på styrningen är en subjektiv bedömningsfråga.

Bästa rådet är ettan eller tvåan ovan eller kombination som de egentligen är.

Tyckte din SBP kontrollör att det vara alldeles på tok för dålig återgång eller var kantboll och han fällde istället för att fria. Det är en viktig skillnad. Var det "klistrig och fin asfalt" där provet gjordes eller var det hal eller till och med hal och grusig asfalt? Vad har du för däck. Gamla slitna och torra diagonaldäck (nä jag skojade bara) eller nya fina racingdäck. Kort och gott se till att däcken är "klistriga" och underlaget är klistrigt. Har du hala däck och inte vill byta, vikta framvagnen ordentligt med bly eller något annat tungt grundämne som inte syns eller ger utslag på Geiger-Muller mätare.

Ovanstående är sagt av en en Tow-bar frälst Locost medlem, dvs jag. Men det är samma typ av naturlag som "styr". För towbar är grus, halasfalt eller is och snö förödande och du har samma problem med återgång om inte bilens nos har bra vägkontakt. Fast är castern för dålig och SBP kontrollörens besiktningunderkännande korrekt, då skall man så klart inte fixa med klisterdäck eller klister som 402-metersbilarna använder utan då är det att justera eller bygga om.

Hur som helst hoppas att det löser sig på ett bra sätt och du kommer igenom nåslögat SBP för lyckan med egna regplåtar.

Link to comment
Share on other sites

När jag hade alla leder nya på bilen så hade den lite svårare för återgång än nu. nu inga problem allas. ligger på ca 7-8gr, caster vill jag minnas.

Ta t.ex. vissa mercedesbilar (och andra med med MC persson). Svänger man för mycker så går de liksom över ett läge och går inte tillbaka själv.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- Svänger man för mycker så går de liksom över ett läge och går inte tillbaka själv. ---

Fast det är nog mera i lågfartsregistret alltså 0-50 eller kanske inte ens 50. Återgång är viktig och en del av säkerheten dvs en av bilens "lättkördhetskomponenter".

Vilken fart hade SBP kontrollören? Återgången är också i propotion till hastigheten. Också ett tydligt fenommen hos oss med towbar. Ju fortare man kör ju bättre fungerar det. Naturligtvis referar jag bara till hörsägen där.......

Link to comment
Share on other sites

Minuter?

Som jag har fattat det

Min/Min/Sek <=> Grader

1 Timme = 1 grader

1 Minut = 0,0166666667 grader

1 Sekund = 0,0002777778 grader

Men att mixa grader och minuter är ju att mixa enheter, ungf som 1 tum och 3 mm

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg det där när jag var och kollade framvagnen på CealmSeven, mina däckkompisar gillade minuter och sekunder men ring till de som gjorde din inställning och be dem översätta till grader så känner vi oss mer hemma. Eller så kan du mäta själv hur många grader de är.

Jocke4U, det vet väl alla hur mycket 1 tum och 3 mm är det är ju en av SI-enheterna, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: -- SI-enheterna ---- Det var mer ett skämtinlägg..... engelsmännen är nog kvar i den fiktiva SI enheten tum-millimeter ....... vilket 1 tum 3 mm är ett bra exempel på...

Link to comment
Share on other sites

Cealm: :)

Tillbaka till ämnet...

Alex: Har du någon anfallsplan? Prova annan station? Men denna anmärkning finns väl i SBP systemet så kommer du till annan station så kommer dom granska just detta speciellt noga...eller som du sa det blir ett "registreringsbesiktningsåterbesök" så dom kollar bara anmärkningarna...resten anses klart, eller?

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Äh jag vet inte riktigt än, det är lite rörigt i skallen just nu, en riktigt skitdag var det idag, lillgrabben ramlade på dagis och fick en redig fläskläpp. Besök på vårdcentral idag och tandläkaren imorrn. Det ser ut som att det bara är en fläskläpp men lika bra att de får kolla det ordentligt.

Snackade med Kimmen idag jag kunde eventuellt låna andra hjul för att testa om det ger nåt. Jag hinner inte göra nåt före helgen ändå.

Som jag tolkade det kollar de bara återgången så länge jag gör ombesiktning inom en månad.

Jag tänkte inte ändra på nåt annat så länge det inte krävs för att lösa det här.

Hur mycket kan man egentligen göra utan att dra in SFRO igen? Det känns som en märklig situation då sånt här borde vara löst när man väl kommer till SBP?

Visserligen tänkte jag inte bry mig om det, bara lösa problemet och åka tillbaka till SBP.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag ju inte hur min SBP-gubbe kommer uppfatta min bil men SFRO tyckte den var mycket lättkörd.

Jag har lite mer camber (ca 60 minuter/1 grad) och lite mer toe-in (ca 0,2 grad/12 minuter)

Hjulen fram är 7x15" med ET 40,6 mm

Caster har jag inte mätt men skall ju vara samma som på din (med engelska toleranser ;) )

EDIT: Trist med lillgrabben, hoppas det går bra

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Grunden är att SFRO har Transportstyrelsens uppdrag att ge (visst) stöd till bilbyggaren att få sin bil godkänd till regplåtar. SFRO skriver ett protokoll som är rådgivande, SBP kontrollerar bilen med underlag från det rådgivande dokumentet från SFRO. HAr SBP annan åsikt än SFRO om återgång gäller SBP synpunkt. Den synpunkten kan överklagas till Transportstyrelsen. För SBP är också en enhet vars beslut inrapportering av Fordonsdata och uttag av regnummer. Till sist är Transportstyrelsen som slutgiltigt beslutar men SBP förarbetar på samma sätt som SFRO förarbetar till SBP.

Det du behöver göra är att bestämma, Ja det är dålig återgång då är det caster, andra däck (inte dimension utan gummi) eller så. DEt är inget SFRO jobb. Börjar du skära i ramen, då blir det annorlunda eller kan bli i alla fall. Ditt fordon kan inte bli ombyggt för det är inte ett fordon än.

Eller bestämma Nej det är inte dålig återgång utan den är korrekt, då bör du kontakta SBP för att få rätt på vad de vill ha och vad de anser din bil har för återgång. Jämför med gränsvärde avgasvärden, där finns något att jobba mot.

Hur står det i SBP protokollet exakt.

Var det chefen som besiktade om inte kontakta SBP chefen och resonera med honom / henne.

Kort versionen av svaret --- Hur mycket kan man egentligen göra utan att dra in SFRO igen ---

Det är upp till dig hur du vill "anfalla" problemet. När du bestämt anfallsplan då går det att säga om SFRO blir inblandad eller ej.

För oss övriga är det här en typexempel på att vi bör få SFRO att i SFRO 2 protokollet nämna hur SFRO besiktaren uppfattade återgången. Tex med termer som Mycket god, godkänd skulle den vara underkänd så kommer vi inte igenom SFRO 2 men Mycket god eller godkänd ger ett bra underlag om man får en besiktare som du fick. Jag kommer notera detta och på kommande SFRO 2 skall jag se till att få återgångsutlåtande inskrivet.

Det här gäller alltså allt som är eller kan bli bedömningsfrågor kräv noteringar vid SFRO 2. Är det tex höjd på ett lyktglas eller placering av något då finns det mått i VVFS 2003:22 som SBP MÅSTE hänvisa till och då går det att kontrollmäta på plats och blir man inte överens, kalla in chefen.

I den här typen av frågor är jag fundamentalist å det grövsta. Kräv alltid din rätt men innan man kräver försök lös det hela så man inte behöver kräva.......Jag ser mer och mer i olika trådar att SFRO 2 protokollet är väldigt viktigt med information och synpunkter just för att spara tid om SBP har "nedslags-synpunkter".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har testat med femtontummare idag, 205 fram och 215 bak. Det är "vanliga" gatdäck (inte r-däck som de jag hade på besiktningen).

Visserligen testade jag inte hur återgången var innan hjulbytet men nog finns den där nu. Det känns inte så mycket i låg fart (rulla typ) men så fort det går fortade än så rätar ratten upp sig fint.

Det är kraftigare återgång på mazdan och golfen men de har ju servo.

Dags att jaga ny tid.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Tack, jag hade gatdäcken jag skrev om ovan, offset ska jag kolla när jag plockar av dem. Antagligen blir det ikväll.. Jag borde fixa inför Kinnekulle då sambon åker iväg imorrn och då finns ingen garagetid fram till fredagen. Jag har huvudvärk (förkylning på g) så vi får se vad som blir gjort.

Får testa om det är nån skillnad i återgång.

Det var en annan station och en annan besiktningsman.

Han frågade inte vad jag gjort för att lösa problemet och jag sa inget. Han körde en sväng, kom tillbaka och sa "den där var det drag i" och så var det klart. Perfekt tajming mellan regnskurarna också.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag såg aldrig tavlan när han vägde, men han muttrade om att det inte var nån marginal så jag skulle gissa på 676-680 kg :P

Han vägde med sig själv i, jag hade slängt i min stora biltema-nyckelsats (11,5kg) bakom en stol.

Jag ska ringa idag och fråga efter regnummer.

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis! Jag har följt ditt och Järkeborns bygge hela tiden och din har exakt den typ av drivlina jag själv önskar ha mitt framtida projekt. Får säkert anledning att återkomma med diverse frågor på det.

Jag måste säga att ert tålamod äntligen betalat sig.

Återigen grattis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...