Jump to content

Bromssystem.


Marcus a

Recommended Posts

Hade tänkt att använda bromservon från min donator (sierra) men efter ett par olika plaseringar utan att få till det på något bra sätt så har jag laggt ner det och köpt en servo från en toyota starlet -81 väldigt liten och smidig!

Iaf så undrar jag hur man ska koppla in den till bromsarna. På sierra sevon så var det tre utgångar, två var till som främre bromoken och en delad till dom bakre.

Men på starlet servon så är det bara en uttag för att koppla på slangar. Hur funkar det då? Det måsta väl finnas någon slags central som fördelar ut vätskan i typ 60 fram och 40% bak eller vad det nu ska vara. Eller funkar det på något annat sätt

Hur tänkt att köpa någon slags ventiler också som man kan låsa trycket på bromsarna i fram så man kan få bra starter. Vad var det nu det hete? finns det kanske någon annan slags el styrda ventiler som man kan koppla in som inte kostar multum som dom som är spec gjorda för det ändamålet gör.

Hur högt tryck ligger bromsvätska på vid en fulbroms?

Link to comment
Share on other sites

Det låter som du inte bara tagit servot från Starlet utan även huvudbromscylindern? Det går väl bra, men har den samma diameter som Sierrans?

Om den bara har två utgångar så låter det som du behöver två t-kopplingar. Sen kan du ju välja att koppla antingen bakhjulen till ena kretsen och bakhjulen till den andra, eller diagonalt ett fram och ett bak på varje. Kanske behöver du en reduceringsventil till bakhjulen, kanske inte. Jag skulle nog koppla ihop det och testa att köra utan. Låser det sig fram först så är det ju lugnt. Har du trummor bak behöver du antagligen en reduceringsventil. Då kan du ju testa med en fast sådan från någon bil som har trummor bak (då är det ju enklast om man kopplat båda bakhjulen till samma krets). Annars finns det justerbara reduceringsventiler att köpa och då kan du ju ställa in det precis rätt.

Line lock är antagligen vad du letar efter?

Link to comment
Share on other sites

Samma diameter?

Jo har tagit allt från bilen. Så det är bara att ta och köpa T- kopplingar och trycka på? Reduseringsventil är det något man sätter på för att då reducera :) kraften till dom bakre bromsarna så att dom främre låser sej först? Är det det enda kravet besiktingen har på hhur bromsar ska ta?

Å då en justerbar reduseringsventli kan man då ställa in bromsverkan så att man kan justera så att man kan lägga all bromsverkan bak resp fram? eller hur funkar det?

Line lock var det jag menada:) finns det något liknade man kan få tag i som inte är så dyrt?

Hur högt tryck ligger det i slangarna vid bromsning?

Link to comment
Share on other sites

Samma diameter?

Jo har tagit allt från bilen. Så det är bara att ta och köpa T- kopplingar och trycka på? Reduseringsventil är det något man sätter på för att då reducera :) kraften till dom bakre bromsarna  så att dom främre låser sej först? Är det det enda kravet besiktingen har på hhur bromsar ska ta?

Å då en justerbar reduseringsventli kan man då ställa in bromsverkan så att man kan justera så att man kan lägga all bromsverkan bak resp fram? eller hur funkar det?

Samma diameter på huvudbromscylindern, ja. Du måste ju ha koll på det när du gör pedalstället så du får rätt utväxling. Har du redan gjort pedalstället för sierrans huvudbromscylinder och den nya har mindre diameter kanske pedalen går i botten innan det nitar, eller tvärt om så får du i värsta fall trycka dig blå för att bromsa.

Ett av kraven på bromsarna är att bakbromsarna inte får ta före (iaf inte mycket före) frambromsarna. Det finns andra krav på en viss retardation vid ett visst högsta pedaltryck osv, men det kan du läsa själv i SFRO Bygghandbok.

Reduceringsventilen reducerar kraften till den kretsen du kopplar den på. Kanske den andra kretsen automatiskt får mer tryck istället då, det kan jag inte svara på. Men det spelar inte så stor roll, för huvudsaken är ju att du kan justera ned bakbromsarna så de biter lagom, om så inte skulle vara fallet.

Link to comment
Share on other sites

Ne har gjort ett nytt ställ till den nya cylinden, passade inte alls:)

Även fast det bara då är en utgång från servon så är det bara att sätta på ett T och koppla på två T:n till två fram två bak?...

Link to comment
Share on other sites

Vet man svaret på en fråga så kan det vara hur logiskt som helst men har man inte en annoing om hur något ska utföras så kan dom mest självklara saker inte verka logiska :) ;)

Så är det....

Link to comment
Share on other sites

Vänta lite, jag läste en gång till. Är det bara EN utgång på huvudbromscylindern? Jag läste två utgångar innan, vetsjutton hur. Sorry. :icon_oops:

Då är det ju bara en-kretssytem! Det är ju inte så bra. Tror två-krets är ett krav. :(

Link to comment
Share on other sites

Ajdå:) det var ju inte så bra!

Edit: står i boken: "färdbromsen tramsision skall vara indelad i två eller flera kretsar."

Längre ner står det om att om en krets pajar så ska dom andra gå in och få stop på bilien.

Ännu länge ner står det " Kan detta krav inte uppfyllas med färdbormse kvarstående krets eller kretsar, skall retardationen kunna uppnås med hjälp av ett reservsystem, som kan utgöras av parkeringsbroms eller annat särskilt bromsystem".

Kan man tolka det på olika sätt? att om den enda kretsen pajar så kan man använda parkeringrbromsen. eller är det två el flera kretsar som gäller? läs själva sid 31.

Link to comment
Share on other sites

Även om det kanske råkar vara en liten miss i regelverket där, så tycker jag du skall se till att ha rejäla bromsar på bilen. En sjua är inte rätt bil att krocka med...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En liten fråga...varför använda servo?

Jag använder huvudculinder från volvo 240, frambromsar från taunus och bakok från sierra och den är inte svår att få stopp på. Två utgångar på huvudcylindern, en till framkretsen och en till bak med en reducering på.

Link to comment
Share on other sites

Håller med megablade. Va ska man ha servo till?

Dessa bilar väger ju inget så det behövs inte. Jag kör m bromscylinder fr alfan. O en reduceringsventil till bakre hjulparet.

Har kört en lättad amazon m 300hk o utan servo. Den fick man trampa hårdare på än orginal men det var inga speciella problem. Den vägde mer än dubbelt så mkt som jag vill få min seven till.

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det ska vara två separata kretsar som pedalen påverkar, p-bromsen räknas inte som en krets.

Jag kan inte tänka mig att Starlet -81 bara har enkretssystem, jag tror att det blev krav på minst 2 kretsar nån gång på 70-talet. Antingen är det svårt att se anslutningarna eller så är det en kopplingscylinder du fått...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...