Jump to content

Jocke Och Nogges Dd7 - B23


Recommended Posts

Tjena tänkte starta upp en tråd för Mitt och Nogges bygge.. ska försöka få in lite bilder på framfarten... :)

Så här såg ramen ut när jag vart involverad i bygget i sommras... :)

DSC01147.JPG

/Jocke

Edited by jocke_janzzon
Link to comment
Share on other sites

Tja!

Man kan använda en vinkork som man sätter i borrmaskinen och lite slipmedel på den, så kan man göra sådan rosor som är på gamla sportbilar

Hmm får ta å testa det, eller om ja skall lacka instrumenteringen, finns nog risk att man blir bländad om man har solen i ryggen. Får spana runt hur andra gjort. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte en hel aluminiumpanel, men många av mina aluminiumdelar (bl.a den som håller mina instrument) har jag glasblästrat och sedan klarlackat. Då blir ytan jämnt matt och blir inte smutsig, fläckig m.m. och lätt att torka av.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
känns bra va? ser skitkul ut :)

Känns grymt skönt, jobbat många månader så detta känns som en milstolpe. :) Fixat bromsarna ikväll så snart kan man testa av den ner till macken kanske. :P skall köpa en slangstunp som fattas till tanken imorgon så får man dit den oxå. :)

/jocke

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar, nu har bromsarna olja... men insåg idag att jag gjort en liten blunder med luftningen till tanken. Måste in med en luftslang till tanken så den inte imploderar.

Någon som vet om det måste sitta nån typ av ventil eller kan det enbart vara en slangstump som går ut?

/jocke

Link to comment
Share on other sites

Hmm efter några provrundor så konstaterade jag att lamellerna hade sjungit för sista gången, Slet ur motorn igår och bytte lameller och tryckplatta samt urtrampningslager. Sen har jag kortat ner elsystemet vilket kanske va lite onödigt om man skall in med en megascuirt (stava) sedan. Men men det känns bättre iaf. :P

Fick lite bryt på kylarslangarna från biltema så gjorde om dom i rör, vart bättre. :D

sakta men säkert frammåt... :)

bilder finns under : kylarrör

/Jocke

Edited by jocke_janzzon
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om dett nämnts tidigare.... men expansionskärlet verkar sitta för lågt. Lär leda till sönderkokad topp.

Jo vi har noterat att den ligger lite lågt, men det verkar lira bra, har den både på tomgång väldigt länge och har som sagt kört en del och det verkar funka bra. Men vid minsta tendens till kokning så kommer ja flytta den till bakom motorn mot instrumentväggen. Ganska skönt att ha den där fram så man slipper se den. :)

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

påbörjad instrumentering..

/Jocke

Hej Jocke!

Vet du var man kan hitta vettiga hålborrar för att göra hålen till instrumenten! När jag tittar runt så vhittar jag inga vettiga diametrar.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej Jocke!

Vet du var man kan hitta vettiga hålborrar för att göra hålen till instrumenten! När jag tittar runt så vhittar jag inga vettiga diametrar.

m :D h

Janne

Tjena, Jag använde en nibbler och grovtuggade med, sen körde jag med luftskrikan tills instrumentet gick i exakt. letade jag med efter dosborrar i rätt diameter men hittade inte nått som va exakt.

Mvh Jocke

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir om du får/skapar en luftficka i toppen för det kan du inte se på tempmätaren.

Aha. :blink: Tackar för tipset, måste flytta expansionen alltså. det får bli kvällens projekt..

Mvh Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjena hoj... hmm har blivit en väldig massa tid i garaget, ja ni vet ju ni som håller på...

Senaste aktiviteterna har varit alu beklädnad, en massa svets och passnings pyssel... Man lär juh sig hela tiden så vill typ göra om allt man gjorde för en månad sen men får ta det under kommande vinter. kastar in en länk så ni kan kolla på nybörjar pysslet... :D

http://picasaweb.google.se/Joakim.janzzon/SuperSevenbyggeIV#

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

1 vecka eller 2 är väl deras mål om jag minns rätt. Lämpligt är väl att inte ringa förrän posten gjort sitt och Transportstyrelsen fått någon / några dagar på sig. Sedan är det bara att ringa och fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grattis till godkänd ursprungskontroll. På med Swedols ploglampor och snö blir inget problem........

Skrattar, hmm ja funderar på att montera ett plogblad på min cherokee så varför inte ett på sjuan :)

Funderar redan nu på att bygga en till, denna har ja ju byggt med en polare av en köpt ram (DD7), skulle vilja bygga en från scratch... vart får man tag på ritningar... tips?

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Äntligen en som nästan ser fördelen med ploglampor ........ Kul att inte vara ensam längre....

Det gör du helt rätt i att bygga en bil till. Fullt stöd från mig.

Min personliga åsikt är att du tar McSorley, 7:442 + 7:42 + DD7 du byggt + lite mått på Dala 7 och kanske andra bilar. Sedan hur lång och stor du själv är samt "bredd på dig själv både "uppe och nere" för att få till en bra förarplats + kompensera för förskjutningen i bakaxelingång (vid stelbakaxel) + motorstorlek + en hel del till.

Det jag försöker säga är bygg din helt egna bil i mått och kombination. Tar ritningar och den egna erfarenheten. Ta allt det "goa" i de bilar du sett och kombinerar det mot vad du vill själv och "dina mått" och du får en skräddarsydd bil.

När jag kapade första A1 röret så var det till en mix av McSorley 7:42 och 7;442 dala 7 och annat jag sett och mätt men när B1 kapades då hade jag frångått detta och sedan blev allt mitt eget men med referens till många andra lyckade kombinationer.

När jag sedan fick lyfta ur motorn pga slirande koppling så gjorde jag lite vinkelslipsjusteringar så bilen blev mer lätttillgänglig och servicevänlig. Sånt jag inte visste / upptäckt förrän jag gjort ett "riktigt drivlinelyft".

Din framvagn bygger du efter Pelle17b ´s suveräna CASIM program.

Ungefär så här tycker jag och för mig är det det mest rätta synsättet, men det som är viktgast är att du får det mest rätta synsättet på bilbygge som stämmer med ditt tyckande.

Hur som helst ett bra beslut med bil nummer 2.

Stort lycka till och som vanligt vill vi se den i tråden växa upp från balk och bli stor och stark med regplåtar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Annars är Gibbs bok väldigt bra med ett helt engelskt forum med tips och råd, till och med en firma i England som tillverkar alla delar från boken om man inte vill göra det själv.

Den är inte så mycket större än bokchassit men där kan man modellera lite själv. Fördelen är att den bygger helt på Sierra delar vilket det finns gott om fortfarande, finns även ritningar på MC modifieringar på forumet om man vill ha det.

Köp boken om inte annat för jag tycker den innehåller mycket bra beskrivningar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!!!! Bilen har nu passerat alla nödvändiga steg, regbesiktad i dag. :) Killen frågade vilken modell det är på bilen och efter en kort diskussion så kom vi fram till att det är en "Dark Deamon" :)

Fruktansvärd förlösande känsla att ratta den hem efter besiktningen. Wohoo...

Bil nr 1, check! :P

post-2989-125604339827_thumb.jpg

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!!!! Bilen har nu passerat alla nödvändiga steg, regbesiktad i dag. :) Killen frågade vilken modell det är på bilen och efter en kort diskussion så kom vi fram till att det är en "Dark Deamon" :)

Fruktansvärd förlösande känsla att ratta den hem efter besiktningen. Wohoo...

Bil nr 1, check! :P

post-2989-125604339827_thumb.jpg

/Jocke

Vem är det som kör på den bilden..... kan det vara "therealpinto" :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bygget är sedan en tid klart och avslutat, sålde min del i den till Nogge. Bilder visar den fläkta omkring på gotland ring. :) Hmm dags att starta ett nytt bygge. Har varit och kikat på kengrens bygge och fick en väldig massa inspiration.. Letar delar. :)

post-2989-128328069021_thumb.jpg

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...