Jump to content

Fiat R126 [uppdaterad 11/7]


JonR

Recommended Posts

Jag har roat mig med denna lilla skönhet på 600kg(ska bantas) som ska få en liten uppgradering! Orginal motorn med 2-cylindrar, 650cc och 23HK/19NM hivades ut och plats har gjort för en liten större pjäs! 4-cylindrar, 1000cc och 150hk vid 10.000varv!

Ja bilderna visar väl lite vad som är gjort än så länge! Mest rivning, men började med uppbyggnad nu idag! :D

Och nej jag ska absolut inte SFRO besikta detta budgetbygge!:)

Håll till godo o skratta inte för mycket åt mitt amatörbygge!:)

040320091898.jpg

040320091901.jpg

040320091905.jpg

040320091910.jpg

040320091915.jpg

040320091917.jpg

040320091919.jpg

050320091925.jpg

050320091926.jpg

050320091927.jpg

050320091928.jpg

050320091929.jpg

050320091930.jpg

050320091931.jpg

050320091932.jpg

050320091934.jpg

050320091942.jpg

050320091947.jpg

050320091950.jpg

060320091978.jpg

060320091974.jpg

060320091973.jpg

060320091972.jpg

060320091971.jpg

060320091969.jpg

Edited by JonR
Link to comment
Share on other sites

Ser kul ut :racesmile: Kommer du att använda orginal drivaxlar?

Dom ytre driv knutarna är inga höjdare

" egen erfarenhet" :icon_oops:

I somras såg jag en opel kadet med liknande bygge den gick riktikt BRA :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ser kul ut :racesmile: Kommer du att använda orginal drivaxlar?

Dom ytre driv knutarna är inga höjdare

" egen erfarenhet" :icon_oops:

I somras såg jag en opel kadet med liknande bygge den gick riktikt BRA :racesmile:

Ja kan bli småskoj o sladda omkring i!:) Nej blir helt ny bakvagn också så fort motor och bakdiffen kommer på plats! A-länkarmar med fjäderben(troligast) och nav från en bil med delad bakvagn! Ja 4st m8 bultar som dom sitter med lär ryka rättså fort om det greppar lite!

Men Rod(han med vita R1 126:an i bilsport) kör med originalbakvagn... vet inte hur han får det att hålla för det ser verkligen klent ut!

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

:icon_oops: Glömde! Har du Fiat motorn kvar och vill du sälja den??

Jag är intreserad

Jo den finns kvar! 5000mil på mätaren sedan ny!:D brytarlös tändning med katalysator o sånt avancerat(!!!!!!) bilen är en 99:a.. Motor går som en klocka! Vad bjuder du då?

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lågkonjunktur. :angry:

1000kr är ett förslag.

mvh Conny

Ja det tål att funderas på!:) hör av mig!

Häftigt projekt! Kör hårt! :thumbsup: (Skulle nästan få rum en V8 där).

:notworthy:

Det ska finnas en med V8 redan! Vet dock ej hur fasiken han har fått plats med det... Jag hade ju tänkt att ha motorn snedställd och bakaxelklump från en bil men dom planerna var bara att lägga ner då motorn snedställd, framskjuten så långt som möjligt mot framstolen, så hade jag ungefär 5cm kvar till centrum på navet!:) Så att kasta i en V8 kräver nog lite klurande!

2st Fiat 126 V8

MVH/Jon

Edited by JonR
Link to comment
Share on other sites

Häftig film där "Fiaten" spöar Porschen! Om du längdar karossen några dec så får du plats med en V8. Behöver inte sabba proportionerna på bilen (och sen får du längre hjulbas, vilket borde göra en stabilare bil). :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Ännu bättre: Ta hela drivpaketet från en Audi 100/A6 med 6-cylindrig motor. Drivaxlarna/hjulen sitter i stort sett under motorn, så det bygger inte så mycket i längsled. Fast spårvidden kanske blir för stor?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge!

Varför inte ta en folkalåda? Då kan du i princip bulta lådan direkt på motorns utgående axel och det bygger inte mycket på längden. Deesutom för du back på köpet (eller snarare 24 växlar framåt och 6 växlar bakåt! ;-).

Observera att du måste byta sida på kronhjulet eftersom du sätter den bakom motorn.

Jag kommer att använda en R1:a tillsammans med en Sierra-diff i mitt kommande Lotus 23-bygge, men jag tror det är mer plats där.

Lycka till!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ja det kanske skulle funka! Har cirka 5-10cm att spela på från drevet(om jag snedställer motorn) till centrum på navet så det kommer nog bli tajt! Jag är ju 187cm lång så stolen kommer att hamna ganska långt bak... hade jag varit 150cm hade det varit enklare!:) Sen snor ju växellådan några kusar också.. vet inte hur många men snor den 10hk så är ju det mycket på 150hk! En vanlig rak axel med kedjedrift måste ju vara överlägset bäst när man ser till effektförlusten... Men eftersom det är ett budget bygge så hade jag helt klart valt att använda en bakaxelklump från en bil om det hade funnits möjlighet till det!

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Om nån vet nån bakaxelklump som har utgående axel(den till drivaxlarna) nedanför eller så nära ingående medbringare(från kardan) så hojta till! bör som sagt handla om max 5-10cm från medbringare till utgående drivaxel! Antar att det är i stort sett omöjligt men värt ett försök!

Sänder med ett av mina MSPaint mästerverk också!;)

klump.jpg

Link to comment
Share on other sites

om du sätter bakaxelklumpen upp och ner bak och fram.. låter drivaxeln gå bakåt över klumpen och sätter drev med en dublexkedja till ett drev på bakaxelklumpen.. bara som en tanke.. blir iofs axialbelastningar men om man sätter stödlager vid bägge dreven som sitter ihop..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du menar radialbelastningar "Th" eller missförstår jag dej....

Att vända transaxlar upp o ner, byta kronhjulssida och andra trix kräver

lite eftertanke. Det görs ju ibland vid olika byggen som t.ex. ultima med

porschelåda upp o ner och en del annat....

Man bör betänka saken så att man behåller pinjongens axialbelastning på

"rätt håll" vid acceleration frammåt. Inte sällan är de koniska rullager som sitter på

pinjongaxeln olika stora och har då ett mindre lager i den ände som tar lasten

när du backar bilen. Flyttar du kraften till det lagret vid körning frammåt så

är det lagret plötsligt axelns svagaste punkt och får ta mer belastning än tänkt.

Mindre problem ju lättare bilen är och ju mindre effekt du har naturligtvis

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter nästan som lite överkurs för mig att börja beräkna hur mycket en låda håller för vid omvänd belastning osv.. Får prova först med min hemma svarvade bakaxel av "ATV" stuk! Får se hur mycket stryk den tål! Har tittat omkring på internet o har sett mer eller mindre oserösa och klena upphängningar av den typen av bakaxel jag tänkt bygga och för dom håller det.. Å andra sidan har man sett sånna som ser ut att hålla för 1500hk! Men jag ska nog få mitt att hålla tycker jag åt mina ynka 500kilo och 150hk!:)

Link to comment
Share on other sites

Ja får hoppas den kommer gå bra! :) Ska nog sätta på lite bredare däck än 135/80-12 som sitter på den för tillfället! hehe

Jaha en ny dag i garaget med fiaten avklarad!:) Kom inte igång förrän på eftermiddagen då förmiddagen gick åt till att hämta en bakaxel från en Audi V8! Diffklumpen som sitter i axeln ska användas till fiaten! Mer om diffen kommer senare då jag satsat på första motorfästet idag och en hel del mätande och klurande innan det kunde punktas dit!

Kompisen kom med en present idag! Alltihop i rostfritt givetvis! :D

090320091990.jpg

090320091989.jpg

090320091998.jpg

090320091994.jpg

090320091997.jpg

OBS! Volvo hjulmuttrarna som används som distanser ska få byta plats med svarvade diton senare! :D

090320091999.jpg

090320092001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha idag fick man reda på att en gammal klasskompis jobbar på Tibnor! :D :D Så det landar 12meter rör hos mig imorgon förmiddag så då blir det full fart med ramen som ska hålla i motorn och bakvagnen! Så idag har det inte hänt jättemycket.. har börjat på andra motorfästet o mest småpillat lite med elssystemet på motorn och mätit o lurat lite!

Ja här är i stort det som hänt idag!

Ett onödigt före detta motorfäste pillas bort!

100320092006.jpg

100320092007.jpg

Kofångaren fram väck!

100320092008.jpg

Ja inte ser väl bilen speciellt stor ut eller vad tycker ni? :D Kompisen Roffe får agera "tändsticksask"

100320092010.jpg

Till andra motorfästet!

100320092016.jpg

Lite provisoriskt uppsatt i väntan på rätt balk!

100320092017.jpg

100320092023.jpg

100320092024.jpg

100320092026.jpg

100320092027.jpg

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att det här bygget är ascoolt. Fortsätt med alla bilder :)

Du får gatregga den sen med en moppemotor eller nått...

Tack tack! Ja det kommer bli uppdatering ikväll igen! Ska nämligen hämta nya fälgar ikväll 13x7 med 175/50-13! Borde bli lagom!(efter montering av skärmbreddare) :D

Ja tanken har ju funnits att gatregga den men tror det är en omöjlighet... har bara byggt efter eget huvud och inte efter några regler alls så det är nog kört med det! Men går nog o ha skoj med den på inhägnat område också!:)

Link to comment
Share on other sites

Skoj med ett annorlunda bygginslag bland alla andras "Sevenkopior".

Fick en liten reflektion när jag såg bilden med den "lilla" kompisen. Har du garaget i England med tanke på "central heating" d.v.s. värme mitt i rummet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kul med galna projekt, det är sånt som gör att man utvecklas o lär sig massor av. Lycka till nu. Go for it. :thumbsup:
Galet kul! B)

Tack så mycket för det! Det är sånt som håller byggar-andan igång när det går illa i garaget!:)

Skoj med ett annorlunda bygginslag bland alla andras "Sevenkopior".

Fick en liten reflektion när jag såg bilden med den "lilla" kompisen. Har du garaget i England med tanke på "central heating" d.v.s. värme mitt i rummet :lol:

Ja du vet, det finns ju jättesmå tändsticksaskar att köpa så fiskarna ser jättestora ut på fotot! Nåt i den stilen som jag fick till där med "lilla" kompisen!:) Ja du tänker på golvelementet? haha ja det sprider ju värmen lite bättre med det ut från väggen!:)

Link to comment
Share on other sites

Ja idag har jag inte fått mycket gjort i garaget!:( Har åkt runt o letat lämpliga drev o bromskivor till bakvagnen! Men var också i södertälje o hämtade två OMP stolar och 4st fälgar! Kommer bli lagom brett!:) Ska dock monteras skärmbreddare o sänka den 5-10cm! Så det är bara en "aptitretare" med fälgbilderna!

110320092028.jpg

110320092030.jpg

110320092031.jpg

110320092035.jpg

110320092039.jpg

110320092040.jpg

110320092041.jpg

110320092044.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha idag har det hänt litegrann! Alla motorfästen är klara för helsvetsning, om ni undrar varför det ser olika ut på höger o vänster sida så har det att göra med att kunna mecka med motorn på plats sen att kunna plocka ur den utan att behöva använda vinkelslip! :D Började att måtta lite på bakvagnen och den ska göras klar nästa vecka är det tänkt! Bara jag får mitt drev och min bromsskiva då dessa är avgörande för o veta hur det ska se ut!

120320092053.jpg

120320092049.jpg

120320092045.jpg

120320092046.jpg

120320092058.jpg

120320092059.jpg

120320092061.jpg

120320092066.jpg

120320092067.jpg

120320092069.jpg

Äntligen fick jag användning av Volvo hjulmuttrarna! :D

120320092070.jpg

120320092072.jpg

120320092073.jpg

120320092062.jpg

120320092077.jpg

120320092078.jpg

120320092079.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest rg500

näe....kul med bilder men när det ligger länkar som man måste kicka på för

att se så blir det jobbit klicka titta klicka ner klicka up osv osv ......

Edited by rg500
Link to comment
Share on other sites

rg500: är det bara denna tråden ?? annars kan du klicka på "Mina Kontroller " längst upp..

På vänster sidan hittar du bla ". Foruminställning"...

där hittar du "Vill du se bilder i inläggen, så som smilies och bilder?" som du kan välja JA på istället.. :)

Link to comment
Share on other sites

Acke :notworthy:

Jon har du fått igång instrumentet ?

Nej har inte hunnit koppla det än! Gör det när jag fått i riktiga motorn i bilen och tar i tu med elssystembyggandet!:)

Jaha nu är ritningar på vaggan till diffklumpen inlämnat till vattenskärningen! Under tiden så bygger jag färdigt smågrejor och helsvetsar det mesta! Inhandlade även en fuelcell i fredags eftermiddag! Har haft endel annat att stå i, i måndags och idag så har inte blivit överdrivet mycket gjort rent praktiskt men imorgon satsar jag på en heldag i garaget!

Har även hunnit koppla lite el o komma förbi tändningslåset och diverse start o stopp knappar idag så nu startar maskinen iaf! Låter lite småilla utan grenrör men känns iaf skönt att veta att all el funkar och att motorn är okej! Svarar på gasen gör den rätt bra!

th_17032009188.jpg

150320092084.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag har det blivit litegrann gjort i garaget!

*90% färdig med helsvetsningen av motorfästen o det runt omkring!

*Påbörjad rensing av R1-elssystemet!(lysen blinkers osv ska bort)

*Påbörjad rensning av bilens elssytem(bara sparat blinkers lysen torkare osv)

*Platsen till tanken påbörjad och första soppaledningen klar!

*Och lite annat smått o gott!

Har även inhandlat mig en rörbock som kom till användning då ena främre motorfästet skulle byggas om så koppling kan meckas på plats utan att lyfta ur motorn(gör om, gör rätt) :D

190320092101.jpg

190320092099.jpg

190320092104.jpg

190320092108.jpg

190320092109.jpg

190320092113.jpg

Lite bortrensat från R1 elssystemet!

190320092118.jpg

Kompisen Roffe har tagit på sig att rensa fiat elssytemet på allt onödigt som gått till orginalmotorn! Han ser tämligen förvirrad ut men lyckades med sin uppgift! :D

190320092105.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej inget som skulle kunna vara av intresse tror jag... inga fler relän eller liknande iaf! Har du fått fart på den?

Och i väntan på delar till bakvagnen så har detta blivit gjort idag; Riktiga motorn har fått tagit plats och det rensade elssystemet har har kopplats in! Bilens elssystem är också till 90% färdigt! På bilderna är inte elssystemet ens halvfärdigt(ska snyggas till en hel del) Har även fått igång motorn i bilen, låter riktigt fint fast det blir utan tvekan en ljuddämpare på den! På filmen så är det bara grenrör monterat!

th_20032009196.jpg

200320092119.jpg

200320092121.jpg

200320092123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har inte hunnit titta på motorn.

Bygget står insnöat fort farande.

Fint ljud i motorn, inte som orginalet i bilen :icon_oops:

Okej! Har tagit reda på att elschema är "schemat elektryczny" på polska iaf så det är bara o googla lite om du vill ha tag på elschema!:)

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag hunnit med att dra sista bränsleledningen och bygga dit instrumenthuset där det ska sitta! Har även hunnit med att bygga gaswire! Så det tar sig!:) Mycket småpill som tar tid nu så det händer inte så mycket som är värt att ta kort på men imorgon så får jag delarna till bakvagnen så då kommer det hända lite mer!

230320092145.jpg

230320092143.jpg

230320092142.jpg

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr inte hunnit få alla grejor till bakvagnen!:( Men har iaf hunnit måtta litegrann!

Har även fixat det sista med tanken och fixat kopplingswire! Lång väg kvar men det tar sig!

Detta är ju sista veckan jag har på mig sen blir det en paus i byggandet! Tänkte iaf hinna klart till 100% med all el och stolsunderreden och kanske börja måtta lite på spakställ! Ska leta rätt på lämliga vajrar från nån liten bil tänkte jag! Känns lite rangligt att bygga med stag så det får bli wire istället!

Och Ja! Det ska byggas mycket mer ram runt bakvagnsvaggan till er som undrar hur jag hade tänkt mig det där!:)

240320092155.jpg

240320092153.jpg

240320092162.jpg

240320092163.jpg

240320092156.jpg

240320092152.jpg

240320092150.jpg

240320092149.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tröttnade på att se rosthålen så jag tog tag i det så det blir gjort! Inge skoj o ha det tråkiga kvar till sist brukar jag tänka! Och dom där rosthålen som var som enkronor visade sig vara lite större!(som vanligt)

Kostade även på mig ett blästerskåp från biltema! 8) Blev så fint så!

250320092172.jpg

250320092164.jpg

250320092165.jpg

250320092167.jpg

250320092170.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har nu äntligen fått in lillen i garaget igen! Rev ner bakvagnen och har börjat måtta för den nya bakvagnen, men har inte kommit så mycket längre förrän helgen sa stopp! Fortsättning kommer på måndag! Var tvungen att starta på den också för att liva upp motivationen!:)

Film:

100720092738.jpg

100720092737.jpg

100720092736.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att du är igång :thumbsup:

Jag fick fart på motorn den gick gätte bra, men nu har sonen spräkt motor blocket :banghead:

Känner du till någon mer motor till 126an.

Har han spräckt blocket?!? Körde han ihjäl den eller körde han på nånting så den sprack?:) Tyvärr har jag inga orginalmotorer kvar, sålde även den med årsmodell -75 här för ett tag sen!

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Ljuddemparen fasnade på en sten och slet ett 20x70 mm stort hål i blocket. :banghead:

bredvid där fördelaren brukar sitta. Jag tror att jag plockar isär motorn och försöker svetsa aluminium blocket :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...