Jump to content

Bästa Bakaxellkumpen/ Bästa Utväxlingen?


JonR

Recommended Posts

Hej! Sitter nu o letar bakaxelklump! Sista delen som saknas innan jag kan börja bygga!:)

Har tittat på en sierra klump! Den verkar vara bra storlek och är väl i aluminium? Nån som vet om dom finns i många olika utväxlingar? Vilken utväxling ska man satsa på? Vill ju ha mycket acc, satsar ju inte på 350km/h i topphastighet direkt utan 200km/h räcker ju gott o väl!

Vad säger ni som byggt med MC maskiner?

Motorn som ska i är en R1 -00 om nån undrar!

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Många med R1 motor kör med 3.62 som är vanlig på Sierra och lätt att få tag på.

Alternativet är 3.38 för att få ner varvet lite, men dom är svårare att hitta (sitter diesel Sierra har jag för mig).

Link to comment
Share on other sites

Många med R1 motor kör med 3.62 som är vanlig på Sierra och lätt att få tag på.

Alternativet är 3.38 för att få ner varvet lite, men dom är svårare att hitta (sitter diesel Sierra har jag för mig).

Hej! Okej tack för svaret! Uppskattningsvis hur mycket varvar motorn med högsta växel i tex 100km/h? matte-lektionerna sov jag på, nåt som man ångrar idag!:) Om inte så hade man ju kunnat räkna ut det där själv! Är som sagt helt grön på det här med MC motorer i bilar så allt är till stor hjälp!

Står det på diffhuset vilken utväxling det är på den eller måste man plocka isär huset? BTW så tror jag nog aldrig att jag sett en diesel sierra! visste iaf inte ens att det fanns! Läste om en kille som hade hittat den ovanliga "3.38"! Men enligt honom hade han ren tur att han hittade en...

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Utväxlingen står på plåtbrickan som sitter bak på diffen (brukar vara bortrostad).

Så ofta får man öppna eller snurra på den och jämföra ingående varv med utgående.

Link to comment
Share on other sites

Om man lär sig att använda sökfunktionen på forumet så finns det en drös med info om Sierradiffar och utväxlingar. Bl.a. så finns det länkar till excel-ark med formler för just dom uträkningarna du söker. Men jag säger inte var. :whip:

Men ang. adressen så kolla på www.roadster.se

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Tjaba Jon

Jag har en R1 med 3,62 och den ligger i krokarna runt 5000rpm i 100km/h

om jag inte tar fel. Däck dia på 580mm.

Växel mellan motor och bakaxel har endast de som valt mekanisk back.

Själv åker jag med elektrisk back - funkar utmärkt och "läcker ingen olja" :thumbsup:

Sök på elback så hittar du mer info.

Mvh Atorp

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa och tack för alla svar! Har nu börjat kapa i karossen på bilen (fiat 126) och det blir helt omöjligt att bygga med kardan för min del, måste ha sneställd motor(som den sitter i hojen) och sedan kedja för att det ska finnas minsta möjlighet att få plats med motor och bakvagn! Bilen är så grymt liten så man förstår det inte förrän motorn är provmonterad!:) har cirka 65cm från stolsryggen(framstolen) till centrum på bakhjulen... lika mycket från centrum på fälgen till bakersta balken i karossen(som kofångaren sitter fast i) och motorn är cirka 50cm bred så det finns liksom inte minsta chans att få plats med en bakaxelklump också.. Kastar upp bilder här så snart jag överfört dom till datorn om nån är sugen på o se lite!

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...