Jump to content

Westfield Seiw Widetrack - Fälg Och Däck


DomiSeven

Recommended Posts

Jag vill ha 13"-fälgar men vet inte riktigt vilken bredd.

Vad jag läst mig till verkar 185 fram och 205 bak vara en populär kombo.

Att då ha 6" brett både fram och bak kanske blir lite tajt för bakdäcket? Räcker det att ha 6,5" bak?

Säg då att jag väljer 6*13 fram och 6,5*13 bak, vilken ofset/ET gäller för dem fälgarna?

Vilka däckdimensioner är lämpliga för ovan nämnda kombo?

SFRO och SBP har inget emot att man har olika breda fälgar och däck fram och bak?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog köpa 7" eller 7,5" och slänga på 205 runt om (så gjorde jag). Bec:ar är mer baktunga och då är det viktigare med skillnad fram/bak. Jag kör med ET 12 men det är i mesta laget (snuddar bakskärmen), ET 20 är nog mera rätt.

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

blir det så stor skillnad om man inte ökar däcksbredden utan ``bara´´ fälgen en halv tum !! ??

Vad svarade du på nu?

..eller frågade.. :P

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

undrade angående Kimmens inlägg

Jag skulle nog köpa 7" eller 7,5" och slänga på 205 runt om (så gjorde jag). Bec:ar är mer baktunga och då är det viktigare med skillnad fram/bak.

undran var:

blir det så stor skillnad om man inte ökar däcksbredden utan ``bara´´ fälgen en halv tum !! ??

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Glöm inte kolla att däcksbredd och fälgbredd är godkända till varandra, enligt STROs rekommendationer. Det kollar nämligen vi...

Minns jag rätt är 6,5" OK både till 185 och 205 för de flesta 13" men dubbelkolla. Trist att behöva byta fälgar/däck.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte kolla att däcksbredd och fälgbredd är godkända till varandra, enligt STROs rekommendationer. Det kollar nämligen vi...

Minns jag rätt är 6,5" OK både till 185 och 205 för de flesta 13" men dubbelkolla. Trist att behöva byta fälgar/däck.

/Gustaf

Jag ska kolla upp det, sen.. Jag har lagt det där åt sidan ett tag tills jag hinner fundera på vad jag ska ha för fälgar och däck.

Blir 13" plåtisar med ganska smala däck så länge. För det ska väl inte ha nån betydlese vilka hjul man har vid SFRO1? Bara att det finns nåt där så man ser att det funkar?

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte kolla att däcksbredd och fälgbredd är godkända till varandra, enligt STROs rekommendationer. Det kollar nämligen vi...

/Gustaf

Var hittar man just den informationen, det enda jag hittade var "gamla stro-data" som jag inte förstod nåt av alls.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan svara mig själv där, eller citera svaret jag fick från STRO:

"Man kollar bara i STRO databok (alla däckverkstäder har den) på sidan om fälgar för P.B.

185/70R13 4 1/2 - 6", 185/60R13 5 - 6 1/2", 185/50R13 5 - 6 1/2"

205/70R13 5 1/2 - 7", 205/65R13 5 1/2 - 7 1/2", 205/50R13 5 1/2 - 7 1/2"

Vill du ha fler förslag så fråga SFRO eller en däckverkstad."

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...