Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

Det närmar sig helg!! Tiden går fort när man har roligt..

Jag har hunnit få ihop bakaxeln med ny utväxling 3;31

Elsystemet på plats, blir några kablellängdsjusteringar

Fått gjort bromsslangar

Monterat ventiler och kamaxlar i toppen och fått den på plats

Hämtade alla bärarmar från pulverlack i Smedjebacken igår, ska få bilen på hjul ikväll

Hade inte tid att hälsa på Steel

Svetsat in anslutningar till tomgångsmotorn och dragit om alla kylvattenrör pga kylarbyte till Polo från RD

I stort sett bara gaspedalen som ska göras om lite för att få dit bromsvågsjusteringen, kan vara bra vid provkörning och justering av bromsverkan.

blir på crossbanan i morgon så tråget och vätskor fyll i morgon kväll

Ska montera bränslepumpen och tankarna, dra ledningar för att.....

På Söndag ska den bara köras för första gången för egen maskin.

Christer J

(Ska man anmäla sig till Kinnekulle som piska?) Med ev reservation för jobb...

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Allt på en gång, har ni sett ett stökigare garage här?

statusuppdatering-009.JPG

Bakaxeln shimsad och good to go, kan hända att det är lite för lite flankspel, Hade inga shims som passade, behöver 1,65 och 1,4mm tjocka om någon har till en 1031 axel. Nu har jag 0,09 mm men det duger till att provköra med så länge

statusuppdatering-008.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det som händer framför allt är om du har för lite flankspel så får du hög värmeutveckling, så du bör nog åtgärda innan du skruvat ihop så

slipper du ta ner det igen direkt..

Finns en tråd på rejsa där en kille gjorde som du och hans temp på oljan låg vid lugn körning på ca130grader och vid rätt spel så gick den ner till ca80 grader lugn körning.

Du kan haverera en transmission gandka så snabbt :unsure:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Jag är medveten om det Jörgen, jag har fått 0,15-0,20 av en rallyåkare som lämpligt. Jag har faktiskt inte ens mätt kugghöjden och räknat på det. Anligget ser dock bra ut enligt märkfärgen. Nu gäller det bara att ha ett litet spel hellre än att inte köra som utlovat. Den moddade slungdiffen är temporär och kuggkransen till hastighetsgivaren ska bytas. Blir inga bakbromsar monterade av det skälet heller.

Link to comment
Share on other sites

Den startade för första gången kl 22:45 racesmile.gif

Dock utan ljuddämpare.. så av hänsyn till grannarna så körde jag inte ut den. Men i morgon kommer film.

Kopplingen släpar lite, jag har 0,75" huvudcylinder och nu har jag luftat flera gånger, justerat så att den bottnar, men ändå kopplar den inte riktigt ur. Bilen går att knuffa med växel men det känns att den ligger i lite. Jag vet inte om Omegan har 19,05 mm cylinder eller 22.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt bra ut, ett riktigt vuxenpussel som man designat själv. Vilken storlek på IC har du och hur grova anslutningar, vilken är toppeffekten du ska ta ut ? Ska själv beställa IC från KL-racing och velar mellan den som har 520 mm totalbredd ( får precis plats innanför maskeringen ) och den som har 570 mm totalbredd.

Ser fram emot filmen !!

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

ICn har bredd 500 höjd 300 och 2,5" anslutningar. Den väger 7 kilo! Jag får plats med en högre så det är väl inte omöjligt att den byts ut. Effekt? Tillräckligt för att inte våga hålla fullt överallt. Jag har en Maptun box 265 hk, 370 NM. Den ska ändå provköras och justeras hos dom när bilen är färdig så vi får se.. Men det är standarddelar i hela motorn, inga flashiga turboaggregat eller spridare. Ännu i alla fall. Jag har mycket ofjädrad vikt att ta hellre än att öka effekten mer än så.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack. Min nuvarande är lika stor som din. Ska ha lite mer pulver, skaffat flashiga spridare och ombyggnadssats till 19T på EBAY........ Tydligen ska extern dump nära spjällhus ge ca 10 hkr enligt expertis, jämfört med inbyggd som orginal.

Visst är det kul att köra !!!

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Nu fungerar kopplingen som den ska, det var nog bara lite motorvarv som saknades. Kylvattenrören är otroligt provisoriska. Likaså bränsleledningarna på grund av att igår när jag skulle monterat dessa så byggde jag ihop generatorn, som fått nytt fäste påsvetsat. Naturligtvis hade höljet krympt såpass att statorlindningen ine gick i. Slipa och slösa ett par timmar i onödan.

http://forumbilder.se/DC7GU/generator-005

generator-005.JPG

Film kommer senare

Tre problem så långt.

1. Inget fäste laugh.gif

2. glömde koppla in kylfläkten,banghead.gif

3. Ska åka på jobb i morgon.mad.gif

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack. Min nuvarande är lika stor som din. Ska ha lite mer pulver, skaffat flashiga spridare och ombyggnadssats till 19T på EBAY........ Tydligen ska extern dump nära spjällhus ge ca 10 hkr enligt expertis, jämfört med inbyggd som orginal.

Visst är det kul att köra !!!

Mvh Pär

10 hk är det med ett nytt turbinhus utan inbyggd dump ?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte heller det där, om inte kanalen jämnas ut i kompressorhuset så har inte dumpventilen minsta lilla med effekten att göra.

Gerhard, du menar wastegaten va? Men samma där, turbinhusets kanal måste förändras om det ska ge nåt. På min första 9000 svetsade jag igen mellanväggen och ledde avgaserna ut genom en separat kanal. Vete fan om det märktes nåt, men det är kul att laborera.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte heller det där, om inte kanalen jämnas ut i kompressorhuset så har inte dumpventilen minsta lilla med effekten att göra.

Gerhard, du menar wastegaten va? Men samma där, turbinhusets kanal måste förändras om det ska ge nåt. På min första 9000 svetsade jag igen mellanväggen och ledde avgaserna ut genom en separat kanal. Vete fan om det märktes nåt, men det är kul att laborera.

Jag menade kompressorhuset naturligtvis :icon_oops:/>

Den premiär turen var betydligt hårdare än min :racesmile:

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Din provtur liknade min första repa laugh.gif konstigt att det måste gasas sådär jämt.

Enligt den expert jag pratade med så ska det göra ca 10 hkr bara genom att flytta dumpen från inbyggd i kompressorhuset till så nära spjället som möjligt. Detta beroende på att luften har en massa ( vikt) som är på rörelse ut genom kompressorhuset, rör, IC och rör mot spjällhus. Växlar man och stänger spjället,dumpas luften (överladdningen) via dumpenventilen. Sker detta så nära spjället som möjligt hejdas inte luftströmmen genom ovanstående, kompressorhus rör osv, utan flödet av luft stoppas inte upp och fräsch luft, kyld i IC, flödar direkt då man gasar på igen. Dumpas luften vid kompressorhuset stannar luftflödet av i systemet och kan t.o.m. studsa och börja gå baklänges. 10 hkr är troligen initialt vid gaspådrag och torde inte ha något med toppeffekt att göra. Pust !

Kompressorhuset jag köpte på EBAY har ingen inbyggd dump pga detta.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Den ville iväg! Det ser nog kanske lite värre ut än det är, halt med grus på asfalt, men jag provade lite innan på vägen söderut det är betydligt bättre fäste där.

Och ja Magnus, det var långt till stolpen, nästan två meter. Den står inte så nära som det ser ut. Och det var inte heller första sladden med bilen.

Undrar hur Maptunboxen känns med fullt laddtryck? Motorn svarar i alla fall på ett helt annat sätt med det lätta svänghjulet och kopplingen än en standard 9000.

Jag blir borta på jobb två veckor nu, men när jag kommer hem ska karossen göras helt klar, lite återstår, samt dra kyl och bränslerör så det ser anständigt ut..

Link to comment
Share on other sites

"Undrar hur Maptunboxen känns med fullt laddtryck? Motorn svarar i alla fall på ett helt annat sätt med det lätta svänghjulet och kopplingen än en standard 9000."

Du tror inte att du kör med halva vikten på sjuan mot vad en 9000 slåpar omkring på spelar in :lol:/> ?

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Rikard, skillnaden med det här svänghjulet avgör depåracet.

Och såklart att det svarar bättre med växel i ( 3an förbi stolpen :prop:/> ) med 8-900 kilo mindre bil.

Jag hade iofs skitkul, men kalsongerna klarade sig fint.

Christer J, 35 mil från bilen än så länge. Bara 155 mil kvar till jobbet nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Diverse026.jpg

Nu har jag kommit hem igen och håller på med bränslesystemet, körde bara med en tank och lite provisoriskt fastsatta ledningar.

Jag har kört en lite längre sväng idag, det känns rätt okej och det verkar fungera. Ganska dragigt utan kaross, men det gör inte så mycket :)

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Så fint det blev ! prop.gifprop.gifprop.gif Besiktningsavgassystem, Det blev väldigt tyst, mest däcken som låter nuförtiden.

P1010013.jpg

Så har det blivit lite kört mellan justeringarna, Dock får man ta antalet km delat med 2,52, pga jag har kört med Volvons 48 kuggars hastighetskrans = 25 km.

Nu har jag gjort en krans med 19 kuggar, så jag får mina 2548x4 pulser/ km rätt så riktigt. Jag använder ju Saab originalinstrumentet, och enklaste sättet att få rätt hastighet var att göra så.

Som ni ser har jag tagit bort trippmätaren och istället fått in oljetryck, laddlampa och bromsvätskenivåvarningen i hålet. I hålet för nollställningen av trippen sitter blinkerslampan. Allt för att slippa extrasaker på instrumentbrädan.. Helljusindikeringen sitter i ljusindikatorn i varvräknaren som i original är grön. Jag tog isär tavlan och skrapade bort färgen och målade blått så var det löst. Jag skär även ett hål i varvräknartavlan för att ge plats för en dissekerad voltmätare från Biltema, bara displayen syns när det är klart. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batterimonitor-1224-V-43332/

P1010014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, inte räcker det med något litet och nätt för att klara bullerprovet. Mätningar idag visade 85 dB, men då är ju allt öppet. Jag ska dämpa luftfiltret och motorrummet får lite ljudisolering invändigt, toppnoteringen var 96 dB med lite grus på asfalten med lite lagom skoj hjulspinn.

Vad som kommer efter besiktningen visar sig, men absolut något snyggare, rostfritt och en ljuddämpare i ett stycke. Det som sitter nu är skrotdelar som ska skänkas till bättre behövande senare i sommar..

Link to comment
Share on other sites

Så fort det blir bra väder och lite varmare kommer jag ner med 7:an och hälsar på.

Med trevligt besökshot från Stefan, Hovsta360 så ska det visst bli finväder på Söndag..Garaget verkar öppet.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Enl vvfs står det:

"Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet på bil av

1985 eller senare års modell skall vara 15° uppåt och 10°

nedåt samt 45° utåt och 10° inåt."

Inåt räknas mot bilens mitt hoppas jag? Eftersom man i nedanstående text för blinkers hänvisar till en figur, och det står samma sak.

"För kategori 1 och 2 (fram och bakblinkers) skall den geometriska synbarheten dessutom vara 45°

inåt och 80° utåt"

I så fall slipper jag Mussepigglyktor eftersom höjden inte är något problem på min XL bil.

Jämförde med Hovsta360s lilla Catrham i helgen, och det skiljer en del åt alla håll..

Tack för besöket förresten, hörde av många på byn att dom trodde att det var jag som var ute, men så långt kör jag inte hypocrite.gif

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Precis så jag tolkar texten. Jag jämförde med andra bila på bilder och tycker de sitter långt fram och högt upp. Mina sitter med marginal inom måtten i alla fall. Det drar ihop sig till besiktningar :)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl egentligen jag som ska tacka. För en trevlig stund vid kaffebordet ( hälsa fru/sambo o tacka), titt på bil o verkstad, tempgivare o tips. :)

Några mil på för mig okända småvägar avslutade en trevlig utflykt.

Link to comment
Share on other sites

Står i valet och kvalet när det gäller däck och fälgar, Hittat dessa.. Nankang NS-2R som finns med treadwear 120 & 180. Frågan är om man ska ha 180 och köra på hela tiden, eller 120 och ha en uppsättning glassätarhjul? Jag har 4 stycken nya Nokian i rätt dimension, men treadwear 300 låter inte som bra fäste.. Det blir nog 120, eller något alternativt däck. Ideer?

asaas2tec5gmx.jpg12_ns2r.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...