Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

Tackar!

Ja, nu blir det intensivplåtslagning ett tag. Jag har ju stora delar av krosseriet gjort så det ska väl inte vara omöjligt att jag kan demontera och lacka i mars-april och besikta i maj..

något år är väl bäst att tillägga.

Link to comment
Share on other sites

Den har ju legat i glömska ett halvår, så det är ju inte så konstigt.. Finns fler Saab byggen som varit borta ur ljuset länge. Minns ni Lilje7?

Nu ska jag i alla fall satsa på att bli färdig till våren, jag har klätt på karossdelarna igen efter besiktningen och håller på att försöka lista ut ett bra gångjärn/led till bakluckan. jag skulle kunna göra det enkelt, men....varför?? Jag vill ha ett osynligt gångjärn och håller på att fixar ett parallell led gångjärn liknande vissa motorhuvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så har det blivit lite grovformning av plåtarna till min bakdel, tror faktiskt att jag har det största bagageutrymmet någonsin i en 7a utan att proportionerna blir fel. EDIT: Kostigt hög den ser ut på bilden?!?

Planen är att kunna använda bilen för semesterresor liknande BeLo gjort. Helst i sommar om allt går enligt planerna. Fattas huv och bakskärmar, samt svetsningen av bakre ytterplåten och riktning innan jag tar isär bilen för att börja förbereda delarna för lack, vilket jag räknar med att göra under mars/april månad..

515.gif515.gif515.gif515.gif

Utanför

P1270172.jpg

Inuti. Papperet på botten är ett A4, 210 liter får det plats.

P1270171.jpg

Happy bygghelg alla, Christer.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt jobba med bakdelen. Jag har rullat plåten i E hjulet för att få en svag välvning av hela ytan. Det känns som det blir lite smäckrare.

P2010174.jpg

Svetsningen är lite påbörjad.

P2040175.jpg

Det ska bli ett par bakåtsträvor på bågen också, det ser lite "flakaktigt" ut annars..

P2040176.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt jobba med bakdelen. Jag har rullat plåten i E hjulet för att få en svag välvning av hela ytan. Det känns som det blir lite smäckrare.

P2010174.jpg

Svetsningen är lite påbörjad.

P2040175.jpg

Det ska bli ett par bakåtsträvor på bågen också, det ser lite "flakaktigt" ut annars..

P2040176.jpg

du svetsar i aluminium - vad använder du för svets

kenneth

Link to comment
Share on other sites

En Kinesisk WSE200 AC/DC utan finesser. Har ingen fotpedal, utan man får anpassa sig med trådmatnngen i stället. Funkar okej, egentligen är det väl slangpaketet som är den dåliga biten. Har annat huvud på min med gaslinser i olika storlekar.

http://untwelder.en.made-in-china.com/product/BaLxWQpyvmXi/China-Inverter-AC-DC-TIG-MMA-Welder-WSE-200-.html

Link to comment
Share on other sites

Stiligt!

Gör du en kant under luckan eller hur löser du vatten avrinningen? Jag har själv bara en tätningslist vilket innebär att jag med fördel lägger en plast över packningen under luckan. Vatten tar sig in om man åker i regn (vilket naturligtvis händer av och till om man använder prylarna). Att packa som när man åker hoj, dvs i plastpåsar fungerar utmärkt.

Kör hårt!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en kant i öppningen som ett U 15 mm djupt med avrinningsrör isvetsat. Sätter även en vinkel i luckan så det blir en labyrint + tätningslist så ska det bli ganska tätt.

KLart den ska användas, det var en del av planen med hela bilen, driftsäkra grejor och stort bagageutrymme. Tror tom att mitt handskfack är lika stort som en del bagagelådor!

Jag gör scutteln längre än vanligt och får in mer skräpgrejor under den. Sånt som inte pryder motorrummet.

Kardantunneln får en lite onödigt komlicerat överdel, men det är kul att valsa alu i Engelska hjulet. Skaparglädjen är på topp.

Får plåt till baksärmar och huven idag, så jag vet vad som ska häda denna vecka.

Handskfacket påbörjat.

P1280173.jpg

KArdantunneln

P1240167.jpg

P1240166.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den där kardantunneln ska inte sitta på en bil - den ska vara utställd i en konsthall!

Mycket snyggt jobbat - RESPEKT!

Antas

Kantig kardantunnelgubbe.

Så här efteråt skulle man ha lagt ner ännu mer tid på att läsa andra byggares projekt - det finns många bra ideer som man skulle ha anammat. Tyvärr är det väl så att när man är uppe i byggandet så har (tar man sig inte tid) man inte tid att kolla hur andra har löst det.

Mycket snyggt och genomtänkt - jag följer din tråd

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Wow! Snyggaste kardantunneln hittills!!

Ett stort hanskfack är otroligt praktiskt vid längre turer. Jag har delat av scutteln precis till höger om sista mätaren, dvs något till höger om mitten, och har sedan fulla scutteln i längsledd som handskfack. Regnkläder, motorhuvor, kartor, pass, allt hamnar där.

I somras skaffade jag en nätkorg (typ bussryggstödhållare) och satte på sidan av kardantunneln vid passagerarens fötter. Fungerar också utmärkt för att hålla ordning på prylarna. Båttillbehörsfirmorna, som t.ex. Hjermans, har dem.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

notworthy.gif Bugar och tackar! Får lite mer energi av alla positiva kommentarer.

Kanske ska göra en nos i aluminium då jag är inte helt nöjd med den glasfiber nosen jag har, den måste modifieras på alla håll så det kanske går lika fort att bygga en ny. Men jag får dra en gräns nu på smådetaljer, jag vill bli klar i sommar. Nosen går att byta senare, det kan ju bli någon (alltför) regnig helg framöver...

En nätkorg finns även på Biltema för 49.90

Ja, det där med förvaring av småsaker är ju viktigt, och jag har gjort handskfacket skräddarsytt på insidan runt säkringshållaren för att utnyttja allt tomrum jag kan. Jag får även ett litet utrymme mellan sätena bakåt och skulle kunna göra en liten lucka där också, alternativt en strut på bagagelådan som sticker in under bågen.

Skillnad om man bygger en racebil, då är ju inte sånt viktigt, men jag har gett mig f_n på minst en en riktig långtur i sommar, och då kan det ju vara bra att ha lite plats för packning. Åker man på banträff så är det ju baraatt packa ur, så är det bara luft kvar där inne i alla fall. Det blir ju ingen direkt viktökning av det, max ett kilo aluplåt och jag har mer övervikt själv att ta bort.

Mer uppdateringar och bättre bilder kommer.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Så har det blivit lite grovformning av plåtarna till min bakdel, tror faktiskt att jag har det största bagageutrymmet någonsin i en 7a utan att proportionerna blir fel. EDIT: Kostigt hög den ser ut på bilden?!?

Planen är att kunna använda bilen för semesterresor liknande BeLo gjort. Helst i sommar om allt går enligt planerna. Fattas huv och bakskärmar, samt svetsningen av bakre ytterplåten och riktning innan jag tar isär bilen för att börja förbereda delarna för lack, vilket jag räknar med att göra under mars/april månad..

515.gif515.gif515.gif515.gif

Utanför

P1270172.jpg

Inuti. Papperet på botten är ett A4, 210 liter får det plats.

P1270171.jpg

Happy bygghelg alla, Christer.

Hallå! Jag ser inga nitar eller skruvar på bakstycket ?? Hur kommer bakstycket att sitta fast

i ramen, t.ex. ??

Link to comment
Share on other sites

Hela bagagelådan är löstagbar och sitter med 20 skruv inuti lådan runtom rakt fram i bakdelen på ramen. Tar 5 minuter i dagsläget att ta av. Blir ju lite skruv i bakskärmarna också, men det är jättepraktiskt att ta lös hela bakstycket och ha full åtkomlighet till tankar och bakaxel. Det blir ett kontaktstycke att lossa samt ett par klammor till p bromswiren också. Så hela lådan ligger bara kant i kant mot ramen. Skarven som kommer att synas blir 12 cm från luckans framkant ner till skärmen. resten försvinner iom att luckan kommer att gå ända fram till plåten under bågen. Kan ta lite fler bilder sen. Har varit på IKEA idag och beställt gångjärn till köksluckan ovanför kylskåpet hemma, så tar jag dom gamla till bilen. Blr rätt rörelse för tätningslisterna och enklare än att göra eget som jag först var inne på.

Edit: Syns 6 av skruvarna i den u formen som utgör halva tätningen av luckan.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

990 cm svets!! nästan tio meter.. Handtaget har varit stundtals varmt i helgen, men nu är bakdelen 95% klar. Väntar bara på rätt gångjärn till luckan. Nu är det huv och bakskärmar kvar,,börjar i morgon med en skärm.

P2140177.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar notworthy.gif Men nu har jag lite vatten som håller på att ramla i huvet.. Bakskärmarna!! Har valt en form på dom som blir lite jobbig att valsa till.. Kommer nog att få ta fram hammaren till slut.

Vill att den döljer 4 länken samtidigt som radien ska följa både ramen och däcket, det skulle vara enkelt att limma på några foambitar och fila till, och sedan gjuta i GF och epoxy.. Men jag ska ge dom ett par dagars misshandel så får vi se vad det blir. Bilder kommer. Kanske....

Link to comment
Share on other sites

Här kommer bilder på den högra bakskärmen, den ska ju riktas upp och bankas lit på, men så här ser det ut idag i alla fall. Får se om jag ska göra den andra på ett annat sätt och rulla upp hela plåten lite välvd innan jag bockar kanten mot ramen och ytterkanten. Fick problem med att det tar i benen på mitt E hjul. Får bygga om det sen.

Ev sänker jag den en liten bit också.

P2240186.jpg

P2240185.jpg

P2240184.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det ta lite mer form som jag vill ha dom, men det är lite extrajobb att lära sig det här med krymp/sträck och engelskt hjul på livebitarna.. Skulle provat lite mer på spilldelarna.. men men lägger ju bara en massa onödig tid på det.. Tänk om tex bulan som jag ska ha på huven blir perfekt på en spillbit som inte räcker till... Illa.

Några bilder.. Tar lite mer steg för steg på vänsterskärmen under tiden och lägger ut dom sen.

P2270187.jpg?t=1330346933P2270188.jpg?t=1330347004P2270189.jpg?t=1330347064

Här syns lite av problemet med att få in fyrlänken innanför skärmen på mittenbilden. Det är lite merpyssel än att göra en helt rak skärm.. Det blir olika radier mor ramen och hjulöppningen. Plåten klipptes lite banan formad först. Men det ser ut att gå vägen till slut. Har haft lite annat pyssel i helgen, så jag har inte hunnit längre än så här. ca 3 timmar nerlagt hittills på skärmen.

Den ska ner lite hela skärmen, borde räcka med 8 cm frigång till hjulet. Har 65 mm infjädring tills det tar stopp.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu läst igenom exakt allt!

Detta är så otroligt snyggt gjort! Man blir så himla sugen av att göra det själv bara av att läsa igenom det här!

Är sjukt sugen på att bygga en egen sjua med saab motor i! Men att komma upp till din standard vore ju omöjligt!

Keep working! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kul att få höra sånt här! notworthy.gif

Har varit borta på jobb ett par veckor och just börjat kolla lite på bilen igen. Det är en del pyssel med finishen på plåtbitarna kvar, men i stora drag så tror jag att mina planer håller hyggligt, så det blir klart under sommaren. Räknar med att ligga i lite denna veckan och kommer att börja demonteringen nästa vecka. men det är väl så långt jag hinner innan jag åker bort igen, så nu gäller det att tänka när man är borta och jobba när man är hemma..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fortsätter att fila på bakdelen med luckan, hansdskfacket närmar sig färdigt, scutteln har fått ett 20mm rör som kant. Men sommaren kommer lite för fort och jobbsituationen förstör antagligen planerna att bli klar i sommar. Köra ska jag nog hinna med, men får nog återigen satsa på registrering sent i höst eller tidigt nästa år. Är man tidsoptimist när man gör detta för andra året i rad??

P1010211.jpg

P1010212.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Vansinnigt snygga skärmar du gör. :notworthy:

*Hmmm.. kan man ju "tacka" dig för.. Har ju blivit tvungen att höja min finishribba ohmy.gif

Med sekundär verkan att det inte blir färdigt i sommar banghead.gif

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt Christer. VI kanske får tillfälle att komma till ditt garage någon dag?

Mycket fint bygge.

/Fredrik

Självklart får ni komma, men jag blir bortrest några veckor framöver. Närmaste helgen är 2-3/6, vad jag vet nu i alla fall, sen är det risk att jag försvinner. 18 mil från Uppsala, 11 från Västerås.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kan ju bli en trevlig dagsutflykt med sjuan när jag fått den genom besiktningen. Siktar just nu på att vara klar till midsommar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Egentligen ser det ganska färdigt ut.. men det är dom där små små sakerna som är lite för många ännu..

Och det tror du att du är ensam om? :huh:

När man tycker att det "börjar bli färdigt" ska man sätta sig ner och göra en att-göra-lista och sen :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Och det tror du att du är ensam om? :huh:

När man tycker att det "börjar bli färdigt" ska man sätta sig ner och göra en att-göra-lista och sen :banghead:

Jo.. det är därför jag måste erkänna mig som tisoptimist och har "bara" skärmfästen, huvlåsingen, fästa nosen, fästa scuttlen, NY!! kardantunnelöverdel. Inte nöjd med den förra... riktning och justering på huven, bakskärmarna.... sen ska allt plockas isär.. skickas på förzinkning, pulverlack? Lacka ramen och karossdelarna.. renovera motorn och bakaxeln, vilket jag hade tänkt göra nästa vinter egentligen, men men.. kanske blir De dionaxel och pushrods fram... kanske ska börja på nästa bil innan den första är färdig.. Och nosen.. har jag aldrig gillat riktigt..kanske blir en aluminiumnos.. och ja, då har man ju en hel aluminiumkaross.. Vill man ha det om man ändå ska lacka den svart? ojojoj.. listan blir lång.. och kommer att vara bortrest ett ansenligt antal veckor i sommar..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här har det inte hänt så mycket, men jag har plockat ur mottorn för renovering. Byter lager, ringar, kamkedja och släporna, packningar samt målar upp den och putsar till toppen lite enligt gamla recept. Mest för att jämna till gjutskägg och anpassa insug och grenrörens kanter. Ska demontera ramen och börja förbereda den för lackering. Det blir vanlig 2 k Sikkens billack på den.

Jag ska beställa ett Abbott racing stålsvänghjul som sparar 3,3 kilo mot originalet samtidigt som det blir 240mm koppling. Passar fint då jag har en sådan liggande, med kraftigare tryckplatta. Bra när hyllvärmare "råkar" komma till användning. Demonterar balansaxlarna med tillhörande transmission.

Kollade på skoj viktbesparingen..

Modifiering remspännare, dvs bortkapning onödigt material och byte stålbussning mot aluminium 90 g

Nya vattenpumpen är 60 g lättare än originalet

Vevaxelremskivan svarvades ner 400 g

Balansaxlar med kedja o drev 4600 g

Svänghjulet 3300 g

Summa 8430 g

Har framnav i aluminium på ritbordet som görs i ett stycke för att montera lösa bromsrotorer i, samt lättare ok i framtiden spar 8 kilo per sida. !!

Bak sparas ca 3,5 kilo per sida med andra skivor med alunav. Men detta kommer senare och är just nu bra som ballast till besiktningen. Samma med bågen som är gjord i 3,5 x 60 mm rör..

Så tillsammans med lättare fälgar så finns det 40 kilo att ta av, som bara gör gott i ofjädrad vikt och minskad svängmassa.

Kanske åker ner till Kinnekulle i helgen och tittar på med avund i blicken..

Ha så kul alla som besiktat i sommar och ni lyckliga som för åka på kullen denna sommar.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...