Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

den är för övrigt på snigel post sedan 14.00 idag turtle.gif

Fina grejor Lupus, Sneglar på en Garrett GT28RS av någon anledning, mjukare däck unsure.gif eller större turbo.

Eller både och kanske..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Fina grejor Lupus, Sneglar på en Garrett GT28RS av någon anledning, mjukare däck unsure.gif eller större turbo.

Eller både och kanske..

0.64 hus , 3bar map och 630 deka så kan jag maila en färdig sw prop.gif

GIK har bra pris för sverige

Link to comment
Share on other sites

Just den jag kollar på.Och din SW verkar ju rätt okej..

köpte min här en gång i tiden

http://www.atpturbo....tegory_Code=GRT

men GIK är ju likvärda numera,

gt28RS finns i en massa olika specar , den är ju egentligen en blandning av två turbos, en vanlig gt28 är mindre , kommer dock inte på exakt skillnaden nu förutom inconell och att någon diameter är större, man får lus läsa Garrets betecknings mall för att fatta vad den är byggd av (eller så skiter man i det )

har någonstans en E85 sw från en finsk 900 som bänkat 380hp med en sådan turbo på 2 liters motor , (någon svensk trimmfirma som gjort den )

Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte så mycket kvar att göra innan besiktning, mest smått som jag hinner i morgon, montera bakskärmar med lampor, backspeglarna och lufta bromsarna. Så fixar jag de sista detaljerna medan bilen står besiktningsklar.

P1010254.jpg

Link to comment
Share on other sites

Imponerande. Hade nog inte trott att man kunde få det så snyggt med originalinstrument.

Skall du inte ha några knappar/brytare alls utöver rattspakarna?

Tycker själv att det hade gjort sig med ett par kromade vippbrytare mot den panelen (även om de inte ens har funktion).

Link to comment
Share on other sites

Spännbandet håller sidorna pga limning i går kväll,

Nej, jag ska inte ha några fler knappar än blinkersspaken och knappen till parkeringsbromsen som sitter i uttaget för torkarspaken.

Farthållarknapparna i blinkersspaken har nya funktioner, ON/OFF & resume knappen är till lyset av/på, Slår jag på blinkeren med tändning avslagen så tänds parkeringsljuset, och "Set" knappen till farthållaren blir till fläkten med något slag av treläges relä 0-1-2-3 för fläktfart. Tuta i ratten. Indikerinslampor i trippmätaruttaget och blinkindikering i hålet för nollställningen av densamma. Helljus lampa i varvräknaren.

Vad mer behöver jag? Eventuellt blir det en klocka i tutknappen, typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styling/MC-klocka-82418/

Jag har ju redan brutit lite mot "add lightnesslagen" och monterade en oljetrycksmätare ju.. Det kommer aldrig att bli en lätt bil i alla fall, men jag vill inte ha saker som inte behövs.

Men jag håller med om att brädan är lite kal, jag funderar lite på att montera ett förvaringsfack från Saabs stereouttag till höger/under oljetrycksmätaren.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tjusigt som vanligt :notworthy:

Är faktiskt lite avis på blinkesspaken... Hmmm, får nog fundera på den lösningen.

När jag körde förra säsongen saknade jag handskfack och klocka.

Jag körde mycket brukskörning med min. Även i stan, så p-skiva och p-biljett tänker jag fixa något genomskinligt låsbart till, integrerat med handskfacket. Men det blir i samband med ny instrumentbräda.

Link to comment
Share on other sites

DET har jag faktiskt funderat lite på, jag har en till mittarmstödet bak till 9-5 men den är för djup och krockar med värmepaketet, men den som sitter fram är däremot mer tänkbar, diskret infälld också,....

188592124_bcb1c583-8b31-47f0-a870-978c356db476.jpgsaab_9_5_sportwagon_aero_2005_dashboard_instrumentpanel.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

hyper2.gif

Med beröm godkänd SFRO2, 82db och bra bromsar, 0,89G i lite duggregn.

Nu ör det bara att vänta till nästa Måndag då det blir enskilt godkännande!

Christer

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för positiva kommentarer !

I morgon kommer det nya ljuddämpare som ska svetsas i hop till något aningen snyggare...

Jag har byggt nytt oljetråg liknande Jocke, Jörgen och Tobias. Eller någon form av blandning däremellan.

Lackat instrumentpanelen med matt klarlack, blev bättre till "kolfibertejpen".

Tänker inte sätta dit reflexerna bak på sin rätta plats förrän på Måndag. Det ser inte klokt ut!

Fick besked att sidoblinkersen i backspegeln var E märkt. Men icke fan var dom det. Inte ett spår av märkning. Syns dåligt dessutom, så det kan ev bli Sierrablinkers i ett borrat hål igenom glaset i spegeln, om jag får dom senast Fredag. Annars blir det ett par självhäftande på sidan så länge.

P1010260-1.jpg

P1010271.jpg

P1010262.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det till slut, sidoblinkers från Audi A3 1996- Ville ha en vit, men det fanns bara rökfärgade på lager när jag köpte så det fick bli en sån. Det ser lite skitigt och snett ut, men det är nog perspektivet, rätt E märkning i alla fall.

Nu ska jag bara byta turbo innan besiktningen till en friskare T25 från min 9000, 3500 mil. För den här säsongen så duger det gott. Det kommer en rökpuff vid start ibland, och den här här kommer från donatorbilen som hade gått 27000 eller nåt i den stilen.

anfaumlrdig001.jpg

Färgmatchad matt brandsläckare smile.gif

DSCN1254.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Du menar försämra kylflödet till ic eller inte.... ;-)

Mitt flöde GENOM ICn är ju så lågt ändå så det märks nog inte...

Det verkar bättre att beställa en GT2860 istället och låta 7an ligga på någon hylla i garaget istället.w00t2.gifWohooooooooo

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu pyntad med gula skyltar efter några om och men pga sommartider hos polisen här och i Lindesberg, men en tur till Örebro och liten väntan där så löste allt sig :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis racesmile.gifracesmile.gifracesmile.gif

Gillar din sidoblinkerslösning, inga anmärkningar på den?

Tack :)

Inga anmärkningar alls på blinkersen, tvärtom så tyckte han att det var en riktigt bra placering av dom iom att den inte skyms av bakskärmarna eller speglarna som de skulle gjort om jag satt den på sidan. Audiblinkers med E märkning kategori 5, så det är inga problem alls. Däremot knuffade jag fram armarna lite för att blinkersen skulle hamna på 1800 mm max från fronten. Jag borrade och fräste upp de inbyggda glasen och kapade ner lite på "röret" till lamphållaren och limmade in en orange LED med en limklick, lödde fast ett par kablar på tamparna på lampsockeln istället för lamphållaren. Tar 5 minuter och en gummisnodd tills epoxyn som håller lyktan härdat att byta istället för 5 sekunder annars.

Syns bra i trafiken.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Inte 500, men 28 mil hann jag med i alla fall. Nu är den parkerad och behöver lite vård...

Oljetrycket försvinner vid hård acc, så tråget funkar inte alls, jag får sätta in en högre, lodrät mellanvägg. Alternativt prova med mitt första tråg som har pickupen baktill istället Jag har 5 liters volym, men oljan hamnar baktill..

Funkar på 4an och 5an, och tappar inget i svängar.

Bakaxeltätningen på höger drivaxel är lite otät, så det blir lagerbyte.

Bussningar i fyrlänken verkar lite mosade, de glappar lite redan, men jag har varit lite ful mot dom för att se hur det funkar, trots att jag inte har R däck, men jag har annat material att svarva av

Turbobyte står på önskelistan då det ryker lite ibland vid start och motorbroms

Den jag har i min 9000 verkar ha fått lite stryk, trots att den inte gått speciellt långt så det är inget hållbart alternativ. Renovering känns inte heller aktuellt. en uppgraderingsturbo i någon form känns mer lockande just nu.

För övrigt? Ja, underbart att äntligen få köra, men jag och sonen fick smaka på ett skyfall med hagel som ärtor igår. Pang på bara, kom lite dugg och sen bara öste det ner hundra meter senare. Så lite Polycarbonat , Makrolon Saphir, är införskaffat till en vindavvisare.

3;31 utväxlingen funkar fint, drar länge på växlarna och det känns inte som om jag behöver ha tätare mellan växlarna heller tack vare hyfsat vridmoment. Lite justering på ration bara så laddtrycket kommer upp som det ska så blir det perfekt. Har ca 0,95 - 1 bar nu. Helt okej för att prova ut bilen i början i alla fall.

Skyltar och regbevis kom idag

Christer J

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...