Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

Jag körde på Rudskogen i måndags. Det var 7-9 grader, men jag fick temp i mina 888:or och det skrek i långa högerböjen ut på start/målrakan.
Lyckades komma ner till 1:40,50, så det måste ha funnits temp och grepp i däcken.

Hängde jämnt med en nyare Corvette på långa rakan, hade som högst 198km/h.

Christer, du får gå ner på mindre hjul. Jag kör 13" på min.

Link to comment
Share on other sites

Jag låter min vara i stort sett som den är. Jag har nämligen en till bil i byggstadiet som är betydligt mindre o lättare så jag gör inga större saker med den här. Dessutom köpte jag däcken helt nya för otroliga 3000 så jag tänkte att de får gå oavsett hur bra eller dåligt det blir. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

 Jag har nämligen en till bil i byggstadiet som är betydligt mindre o lättare så jag gör inga större saker med den här.

Nu får du allt bli lite mera tydlig ,  spec och bilder

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Jari sade:

Jag körde på Rudskogen i måndags. Det var 7-9 grader, men jag fick temp i mina 888:or och det skrek i långa högerböjen ut på start/målrakan.
Lyckades komma ner till 1:40,50, så det måste ha funnits temp och grepp i däcken.

Hängde jämnt med en nyare Corvette på långa rakan, hade som högst 198km/h.

Christer, du får gå ner på mindre hjul. Jag kör 13" på min.

Synd att du inte uppmärksammade någon om Rudskogen under evenemang och träffar. 

 

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Christer J sade:

Synd att du inte uppmärksammade någon om Rudskogen under evenemang och träffar. 

 

Det var körning med SVKG, medlemmar har förtur där och det brukar sällan bli platser över.

Link to comment
Share on other sites

Just nu, Christer J sade:

 "Steg 3" är ingen garanti för fart, och laddtryck utan flöde ger ingen effekt. Har ingen aning om det är 180 eller 250 hästar. Mildseven har lägre laddtryck men kan säkert ändå avvara 100 till mig och ändå ha gott om mos. 

 Halt var det i alla fall. Ungefär som i höstas på nankangdäcken. Antal växlar är också ganska ointressant iom att jag bara kör på 3an och 4an. Spinner bara på 2an i trösen och ejes. Sen 3.31 utväxling gör att det blir långa tunga steg. och 17 tum 225 breda däck blir inte varma. Hela bilen är tung. Fruktansvärd ofjädrad vikt. Bottnar i fjädringen osv osv.. Skyller inte bara på bilen, någon ska ju kunna köra den också, men den är helt enkelt inte byggd för bana och inte optimerad för det någonstans. Kul är det i alla fall och tycker att fler borde köra mer ☺

jag kör steg 1 i min med 2,5" rör ,har väl ca 220-230 hk och den går så in i bomben bra ,drar till varvstoppet på 6500rpm på alla växlar ,utom 5:an ,har inte vågat än för det går så himla snabbt då :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit isär en magnetventil och gjort ordentligt rent och satte även i nya O ringar i den igår. Det är helt klart att den laddar olika från dag till dag. Den går ju ordentligt bra när jag rycker av slangen till wg. Allt annat verkar schysst.det finns ibland ett ljud liknande en visselpipa som jag kopplar till mv. Vi får se. Limmet har härdat under natten. Men som sagt,  jag tror att en bromsning kommer att hjälpa till en del svar. 2.5 tum räcker långt, men det är ändå en del förlust vid så här ladd högt ladd och varvtal. Dock inte hela roten till mitt problem. Turbon är en t25 som är bearbetad och har gt28 lager och turbiner. Ska räcka till en bit över 300 hk utan problem enligt SL turbo. Återstår en provtur på närliggande avlyst sträcka ?

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎05‎-‎12 at 14:56, Christer J sade:

Kort sagt, Nej. Tror inte det här är rätt forum då det blir mer banbil än en byggtråd. 

Ähh, en bygg spec kan du ju släppa i allafall 

Vi andra kan ha hjälpsamma tips.  Som gjutjärns fälgar för större mark tryck osv  

Blri det sjua eller något "annat"

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en haynes ram och allt som behövs för att få den på riktigt lätta 13 tumshjul. Men jag har inte bestämt drivlinan än. Det står en saabmotor med omegalåda i reserv, en 2.3 liters duratec står också på en pall, men bec lockar. Nu finns det ju en ruggigt potent bec på blocket som varit inspirerande. Men det finns så många idéer som kan lägga om kursen helt till något annat. Därför väljer jag att ligga lågt med det. Det är en del på gång och ev blir även min 7a  till salu för att ge lite utrymme för vad det nu blir?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag bytte från T5 magnetventil till T7 då jag också hade ojämnt turbotryck. Sen blev det något helt annat. Enda nackdelen är den lilla men pilliga moddningen av styrboxen.

Dessutom är T7 billigare och skall vara bättre kvalitet 

Link to comment
Share on other sites

Finns inte så många delar i den.  Två spolar i en delbar metallhylsa, en bricka mellan dom som fungerar som ventil och två o ringar. Bytt o rengjort och lödde tillbaka trådarna till spolen och limmade ihop. Så nu bryter spridarna pga högt laddtryck igen ? det är lite för liten marginal mellan begärt och max laddtryck. 

20170516_154755.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, LUPUS sade:

Stängde vi inte av den spärren :23: 

Nej.. Men det skulle vara helt okej att göra det, samt begränsningen på 1an så slipper man fundera på hastighetssignalen när jag byter slutväxel ?

Jag ska sätta i bcr8es och testa med det igen. Den backar lite för mycket vid längre acc tycker jag. Kan ev bero på det? Kör bcpr7es II just nu. 

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Kanske rädda motorn ?  Finns nog inte soppa någon längre tid för det laddtrycket i den mjukvaran

för när motor hostar till och bryter är det 1.35 bar 

Hur som helst vi 6000 Rpm blir det varmt 

 

byt spridare till 630cc och en 3 bars map så får du min sw 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju dom som tar ut mer med originalspridarna, steg 4 och 290 påstådda hk.. får lite inside info nästa vecka, men det är nog inget att fundera på. I med hårdare fjädrar så skärmarna blir kvar intill ramen, och större spridare. Sen roligt komma ?

20170514_191413.jpg

20170514_191947.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jag hade lite kul igår med Subaruklubben i Grängesberg.  Konbanekörning fick en ny innebörd. Jag har kört "på kon bana" ?

3e bästa tid slagen med några tiondelar av de två snabbaste killarna, men hade nog roligast i alla fall. 4 hjulsdrift är inte så dumt när det är halt. 

 

20170903_135723.png

20170903_133904.png

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Bakre diff måste fixas i Alla fall. Det är ju mycket roligare att sladda lite jämfört med innerhjulsspinn. Minskade på bromsen bak så gick det lite mer samlat. Ska även försöka få i nya spridarna. Jag får inte ration att fastna i mappen när jag sparar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
1 timme sedan, Christer J sade:

Nybesiktad med blankt papper idag. Perfekt väder och 8 mil till räkneverket.

Fortfarande snö på sidan av vägarna och dammigt/grus men skönt att säsongen är 7gång. 

 

20180413_131952.jpg

Är väl ok

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
4 minuter sedan, Christer J sade:

Då är det dags att gå vidare. 😢😭Önskar nya ägaren i lycka till med 7an och hoppas den kommer att trivas i Umeå.

/Christer J

Vad blir det nu?!?

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Frena sade:

Vad blir det nu?!?

Blir en Haynes. Blir väl en ny tråd framåt vintern. Har samlat det mesta delarna, och har en halvfärdig ram som ska fixas till lite och förmodligen anpassas till en Saabmotor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för dig, jag skulle också kunna sälja iväg min bil och börja på ett nytt bygge. Älskar tiden i garaget mer än tiden på vägen. I garaget är det alltid cirka 20 grader och torrt. Vet ej om det finns någon medicin mot det. En härlig "sjukdom/åkomma"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, kengren sade:

Jag har full förståelse för dig, jag skulle också kunna sälja iväg min bil och börja på ett nytt bygge. Älskar tiden i garaget mer än tiden på vägen. I garaget är det alltid cirka 20 grader och torrt. Vet ej om det finns någon medicin mot det. En härlig "sjukdom/åkomma"

Åkt 1500 mil och älskat den på vägen och på banor i både vått och torrt.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Christer J sade:

Åkt 1500 mil och älskat den på vägen och på banor i både vått och torrt.

Jag förstår dig @Christer J - även om man är nöjd så kan man alltid i sitt eget tycke göra saker ännu bättre. Sen är stoltheten i konstruktionen stor.
Ingen annan biltyp då? 😉 🙂  (läs GT40 😄 )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Fjonkalicious sade:

Finns det någon anledning till varför du vill bygga nytt eller är det bara för att det är kul?

Roligare att köra!  Tänkte inte igenom försäljningen tillräckligt.

Men jag har i stort sett alla delar som behövs till ett körbart Hayneschassi så det blir en 7a igen till att börja med. Ligger för mycket delar i vägen. Sen blir det nåt helt annat. 

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Jocke4U sade:

Jag förstår dig @Christer J - även om man är nöjd så kan man alltid i sitt eget tycke göra saker ännu bättre. Sen är stoltheten i konstruktionen stor.
Ingen annan biltyp då? 😉 🙂  (läs GT40 😄 )

Nja, GT40 är inte drömmen.

Däremot skulle jag kunna tänka mig en Lancia Stratos som 3e bygge😍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag är den nya glada ägaren av Christer 7ul1us. En väldig hög klass på bilen och på det otroliga jobb han har gjort med bilen. Christer var dessutom en väldigt trevlig människa att träffa. Tack för en trivsam affär!

Bilen har hamnat hos en riktig saabfantast i Umeå. Jag är dessutom ganska pedant och noggrann. Min tanke är att vårda det Christer skapat och på de ställen de går göra små förändringar till det bättre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lycka till Jörgen. Trevligt att träffa dig också.  Kul att bilen hamnade i rätta händer! Jag hoppas att det kommer att gå bra och att du hinner köra mycket och inte bara putsa o snygga till😎

Låter den här tråden vila så får du fortsätta i en egen.

Hälsningar Christer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...