Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

Nu är ju inte en gtr en långsam bil.....

men visst borde de förnedras :-)

Jo, visst är dom snabba..men caterhamen gick minst lika fort som dom på rakan, och desto snabbare i svängarna. Så dom fick känna på hur det är att vara tvåa dom också smile.gif Jag har speedat upp slowmotionfilmerna till normal hastighet, tyvärr blir kvaliten lite sämre och utan ljud, men det blir nya filmer från Finland, med ljud.. Jag ska försöka få upp dom innan vi åker.

Jag försökte få hjälp med mappning, men ingen i närheten har haft tid eller möjlighet, så det blir ett vinterjobb.

Edit.. Har även lokaliserat var röken kom ifrån.. Ett stag till skärmen ligger lite för nära däcket och det har faktiskt släpat i, det måste ha varit det han såg i vänstersvängarna.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag försökte få hjälp med mappning, men ingen i närheten har haft tid eller möjlighet, så det blir ett vinterjobb.

Löd dit de där kablarna nu ! tar ju 10 min lödkolv och 10 min tryckande i datorn så är du klar ...... ut i garaget

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Håller på med en kabel nu, men inser ju att jag måste ha en annan dator?? Funkar inte med Vista eller nyare?

nja ? , det går med åtminstone med windows 7 professional har en burk med det på , man får bara se till att man kör de i "administrator mode" typ högerklick på ikonen om nu datorn inte är rätt installerad så du har full rättighet ( det var inte min )

(dock brukar jag köra XP )

Link to comment
Share on other sites

nja ? , det går med åtminstone med windows 7 professional har en burk med det på , man får bara se till att man kör de i "administrator mode" typ högerklick på ikonen om nu datorn inte är rätt installerad så du har full rättighet ( det var inte min )

(dock brukar jag köra XP )

Har programmet i min gamla laptop med Vista. Jag får testa, men vete tusan om jag ska ge mig på något innan jag åker i morgon. Fattar ju ingenting av T5suite iom att jag aldrig ens öppnat programmet.

Link to comment
Share on other sites

På Win7+ måste man alltid köra det explicit som administrator, spelar ingen roll om man redan är administrator. Har för mig att det är för att T5Suite försöker logga eller liknande i programkatalogen (typ C:\Program Files (x86)\Dilemma\... ). Man kan dock släppa på säkerheten genom höger-klick på katalogen och ge användare full behörighet. Har inte provat men kan ev. funka att installera T5Suite i t.ex. C:\Dilemma.

Nu tar jag detta från huvudet men har för mig att det är så...

Vista har jag lyckats undvika men ligger nog någonstans mellan WinXP och Win7 vad det gäller säkerheten

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter fem bandagar och en hel del turer på vägen kan jag bara summera första sommaren som en riktig höjdare. Bilen har gått som en klocka,i 400 mil, varav minst 50-60 mil på bana. Inga vidare tider med lågt laddtryck och hala däck, men så j-a kul det är!

Till nästa säsong blir det helbur, bättre och lättare hjul och lite vidare chassiutveckling med krängningshämmare och lättare bromsar.

Nu har jag fått fart i pannrummet också, låg inte så högt på priolistan i sommar då jag i första hand ville köra mycket och hitta brister i chassit. Trodde jag hittat problemet när jag bytte spridare och kammar förra veckan, men den lyckan varade en halv dag innan laddet åter var nere på 0,7-0,8. Mätte upp allt igen och hittade en kabelsko som backade ur ibland till lufttempgivaren och slutligen öppnade jag ECUn och hittade några kassa lödningar, bla en jord och en till knacksignalen. Jädrar vilken skillnad det blev!! Jag har blivit lurad eftersom den gav mer ladd med en std 900t box, vilket den INTE skulle kunna göra pga ratiofel osv, skönt att det är löst nu i alla fall. Blir konvertering till E85 i vinter så det är bra att veta att alla andra felkällor är borta nu. Däremot så ska ICn bytas eller byggas ut och ljuddämparen blir 3" pga dåliga flöden och mottryck. Jag har kört med halvt avkapad motvikt i slungdiffen men den ska tas bort helt eftersom den vill spinna på innerhjulet i utgångarna mot rakorna.Om Volvoaxeln fortfarande sitter kvar i vår.. Planer på G

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Efter fem bandagar och en hel del turer på vägen kan jag bara summera första sommaren som en riktig höjdare. Bilen har gått som en klocka,i 400 mil, varav minst 50-60 mil på bana. Inga vidare tider med lågt laddtryck och hala däck, men så j-a kul det är!

Till nästa säsong blir det helbur, bättre och lättare hjul och lite vidare chassiutveckling med krängningshämmare och lättare bromsar.

Nu har jag fått fart i pannrummet också, låg inte så högt på priolistan i sommar då jag i första hand ville köra mycket och hitta brister i chassit. Trodde jag hittat problemet när jag bytte spridare och kammar förra veckan, men den lyckan varade en halv dag innan laddet åter var nere på 0,7-0,8. Mätte upp allt igen och hittade en kabelsko som backade ur ibland till lufttempgivaren och slutligen öppnade jag ECUn och hittade några kassa lödningar, bla en jord och en till knacksignalen. Jädrar vilken skillnad det blev!! Jag har blivit lurad eftersom den gav mer ladd med en std 900t box, vilket den INTE skulle kunna göra pga ratiofel osv, skönt att det är löst nu i alla fall. Blir konvertering till E85 i vinter så det är bra att veta att alla andra felkällor är borta nu. Däremot så ska ICn bytas eller byggas ut och ljuddämparen blir 3" pga dåliga flöden och mottryck. Jag har kört med halvt avkapad motvikt i slungdiffen men den ska tas bort helt eftersom den vill spinna på innerhjulet i utgångarna mot rakorna.Om Volvoaxeln fortfarande sitter kvar i vår.. Planer på G

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Efter fem bandagar och en hel del turer på vägen kan jag bara summera första sommaren som en riktig höjdare. Bilen har gått som en klocka,i 400 mil, varav minst 50-60 mil på bana. Inga vidare tider med lågt laddtryck och hala däck, men så j-a kul det är!

Till nästa säsong blir det helbur, bättre och lättare hjul och lite vidare chassiutveckling med krängningshämmare och lättare bromsar.

Nu har jag fått fart i pannrummet också, låg inte så högt på priolistan i sommar då jag i första hand ville köra mycket och hitta brister i chassit. Trodde jag hittat problemet när jag bytte spridare och kammar förra veckan, men den lyckan varade en halv dag innan laddet åter var nere på 0,7-0,8. Mätte upp allt igen och hittade en kabelsko som backade ur ibland till lufttempgivaren och slutligen öppnade jag ECUn och hittade några kassa lödningar, bla en jord och en till knacksignalen. Jädrar vilken skillnad det blev!! Jag har blivit lurad eftersom den gav mer ladd med en std 900t box, vilket den INTE skulle kunna göra pga ratiofel osv, skönt att det är löst nu i alla fall. Blir konvertering till E85 i vinter så det är bra att veta att alla andra felkällor är borta nu. Däremot så ska ICn bytas eller byggas ut och ljuddämparen blir 3" pga dåliga flöden och mottryck. Jag har kört med halvt avkapad motvikt i slungdiffen men den ska tas bort helt eftersom den vill spinna på innerhjulet i utgångarna mot rakorna.Om Volvoaxeln fortfarande sitter kvar i vår.. Planer på G

Christer J

Var det löd fel i den boxen jag programmera ?

Link to comment
Share on other sites

Lupus: Ja kan inte till 100% säga det, men det har verkat så knepigt iom att den andra boxen laddat mer som var orörd steg3, men även boxen från våran 900t har gått bättre ibland.

Kan vara nåt annat glapp, men än så länge går den som 17 laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Lupus: Ja kan inte till 100% säga det, men det har verkat så knepigt iom att den andra boxen laddat mer som var orörd steg3, men även boxen från våran 900t har gått bättre ibland.

Kan vara nåt annat glapp, men än så länge går den som 17 laugh.gif

vad laddar den nu då ? fullt typ , tror du skall vara upp och nosa på 1.3 bar om jag kommer ihåg rätt

Link to comment
Share on other sites

vad laddar den nu då ? fullt typ , tror du skall vara upp och nosa på 1.3 bar om jag kommer ihåg rätt

Jo, och lite över det faktiskt precis runt 1,35 så den slår inte ifrån spridarna, och SL turbon levererar luft en bra bit upp i varv thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

5 banttäffar med en nybyggd bil o allt är helt,bra kvalitet på detta bygge..

Känns rätt så okej faktiskt, men det har inte varit helt utan problem. Jag har ju bytt alla bussningar i hjulupphängningarna då dom var alltför mjuka, kanske mer räknas som justering? Och ett turboras har jag ju lyckas hinna med efter 30 mil, (20 000 + mil på turbon) samtidigt som jag bytte vevlager och byggde om tråget, men nu verkar det funka.

Link to comment
Share on other sites

Mm så är de.! kör man så fort man vågar

O kan får man problem o lösa..

Ska inte bara skylla på dåligt fäste, förmågan spelar också in. Men det känns sådär att höra att du låg på 6an och puttrade bakom mig på Botniaring banghead.gif

Link to comment
Share on other sites

Nejdå Micke, jag leker bara med tanken på drivlina till nästa bil. Just nu snurrar det ju på rätt okej, och så länge den håller ihop så sitter den kvar. Det blir bara de ändringar i chassiet som vi snackat om tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Christer! Tänker du byta saab motorn? Lite synd tycker.

Micke j kul att du är sugen! jag är öppen för alla förslag på kul träffar.

Jag har varit sugen på att åka hit http://www.auto24ring.ee/eng/racetrack/track-layout/whole-complex , det kanske kan vara något för 2015?

Link to comment
Share on other sites

Spännande motorval, vilken låda tänkte du para den med?

En Tractive RD906 såklart :)

Nejdå, jag bara spånar lite om alternativ som finns. Antingen ska jag bygga som många andra, eller som ingen annan.. Har inte bestämt mig för något än så länge.

Jag har ju en fungerande bil, så nästa blir lite parallellbygge, inriktad (mest) på banåka.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir kontakt, Lawicel är vald fast det står ECU not running bredvid. Jag har kollat strömförsörjningen och den är okej, 15 V på 4 stift i boxen. Men så fryser programmet, provade att vara offline och då kom ett felmedd som jag ignorerade och då kom menyerna upp igen, men kan ingenting göra.. Ska läsa på lite mer. Instruktionsböcker..... Eller avinstallera och köra in den igen? Jag har en massa drivrutiner till Lawicelen, men kör någon ver 24, enda som funkade att öppna för m ig.

Link to comment
Share on other sites

Provade att koppla upp i bilen också, det som händer när jag klickar på Go online är att det står connected to och sen bokstäver och siffror, olika på olika boxar. Men så fort jag gjort det så låser programmet helt, kan inte ens stänga av det. Provade att avinstallera och göra om alltihop, men samma resultat. Går jag till fliken online tuning så finns det en knapp som heter "Connect to ECU", men den är helt verkningslös. Jag har läst och även mätt upp kablaget, men blir inte klokare för det. Som vanligt alltså.

Christer

Link to comment
Share on other sites

när jag klickar på Go online är att det står connected to och sen bokstäver och siffror

Så långt kom inte jag när jag hade problem med .Net

Och du kommer inte dit med felaktigt kablage heller.

Vet inte hur Vista är, men prova att köra programmet i Kompatibilitetsläge XP. Högerklicka på T5suite.exe i Utforskaren, Egenskaper, Kompatibilitet, Windows XP.

Link to comment
Share on other sites

Så långt kom inte jag när jag hade problem med .Net

Och du kommer inte dit med felaktigt kablage heller.

Vet inte hur Vista är, men prova att köra programmet i Kompatibilitetsläge XP. Högerklicka på T5suite.exe i Utforskaren, Egenskaper, Kompatibilitet, Windows XP.

Det hjälpte inte heller, jag kanske fortsätter lite i morgon.

Jag har varit och tittat och mätt på en Subarumotor idag, delarna väger ju ingenting, men de viktuppgifter jag hittar säger ca 130 kilo, men det verkar vara fullt utrustade motorer med generator, startmotor insprut osv. Fattar inte hur en Duratec kan väga 86 kilo efter att ha sett Subaruveven och känt på blocket..

e168991_img.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite film från Gelleråsen och Kemora i Finland, fattar fortfarande inte varför jag köpte dessa skitdäck?!? Jag svänger ofta mer vänster i högerböjarna än färdriktningen... Kommer nog att följa rådet att skaffa Michelinslicks smile.gif

Tänker hela tiden på MickeR1's tidtagningstransponder vid första svängen som han ställde precis utanför curbsen i svängen Modigt med tanke på mitt fäste. En knapp meter ifrån i 130, 6:54 in med glid. Nästa år ska jag ta den!

Med sonen som passagerare på Gelleråsen

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Tänker hela tiden på MickeR1's tidtagningstransponder

Tänkte mer på dessa jord högar i hörfarts vänstern (har för mig att de gick fullt på sexan där ?)

post-3782-0-79710200-1413925611_thumb.png :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag har jag vägt lite delar som ska bytas ut. Mina monstertruckhjul och SUV bromsar ska bytas ut.

I dag väger mina hjul 21 kilo styck Bromsskivor fram 11 kilo Bromsok 3,5 kilo = 35,5 kilo.

Ersättningsdelarna väger 15 kilo för 15" och ner till 10 med de 13" slicks och fälgar jag lånat för att mäta med, Bromsskivor 4 kilo, Powerlite ok 1 kilo och aluminiumnav till spindlarna sparar en del vilket gör totalt 18 -23 kilo. PER FRAMHJUL! Bak sparar jag 4 kilo på skivorna och 7-11 kilo per hjul = 11-15 kilo mindre. Totalt kan jag alltså ta bort 60 till 76 kilo. Ofjädrad vikt. Hamnar då under 700 kilo med 15 tumshjulen och full tank. Diverse karossdelar ska bytas ut såsom framskärmar, baklucka och karossidorna till lättare kolfiberditon. Lättare skärmfästen och alla rostfria rör till luftfilter och IC ska bort och ersättas med aluminium och plast.

I kombination med en motor som nu går med 1,35 bar ladd istället för 0,7 som på Kinnekulle borde man kunna putsa lite på tiden. Den drar fint till 180 vid 7200 på 3an nu, istället för att i princip sluta dra vid 4500-5000 som den gjorde innan.

Får jag dessutom för mig att byta till 630cc spridare och e85 och nåt hekto mer ladd så kommer vikt/effektförhållandet sjunka från 4,5kilo per hk till 2,5 kilo laugh.gif DÅ ROLIGT KOMMA!!

Och då kanske jag också kommer att önska bort dom där jordhögarna på Botniaring.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

3 bar map oxå så kanske jag kan övertygas gå e85 jag mwd

Jag ska gå över till e85 ändå eftersom det inte finns 98 hemma. Häromdagen åkte jag 2,5+2,5 mil för att tanka.. inte ekonomiskt direkt, men kallt och kul! Såg årets första snö efter vägen.

Lika bra med 3 bar mapsensor, du har ju program....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...