Jump to content

Miata Spindelled Vs Uniballs!


Bronto

Recommended Posts

Hej!

Jo, jag bygger ju med Miata spindlar och har tänkt att använda Uniballs istället för miatas spindelled!

men för att få igenom det här så har jag fått för mej att jag måste kunna redovisa för min SFRO man att uniballsen håller för lika mycket som spindelleden/kulleden!

Så min fråga är alltså om någon här vet vart jag skulle kunna få tag i fakta om Miata leden? Eller om någon vet vad som är tilllåtet!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

en unibal är en del som håller kortare tid än en spindelled... unibalen är inte exaktare än en spindelled...

däremot en gummibussning om du byter ut den mot en unibal blir det exaktare..

att byta bort vanliga tätade spindelleder mot en öppen led är ett nedbyte!!

Link to comment
Share on other sites

en unibal är en del som håller kortare tid än en spindelled... unibalen är inte exaktare än en spindelled...

däremot en gummibussning om du byter ut den mot en unibal blir det exaktare..

att byta bort vanliga tätade spindelleder mot en öppen led är ett nedbyte!!

Vet mycket väl att det inte håller lika länge men kommer använda mej utav tättade! Och jag gör det av en viss anledning!

Link to comment
Share on other sites

tja om du vet det så... det är dina pengar.. inte tänkt att hacka på något sätt men.... det är bara så att många tror.. att unibals är det enda rätta..och förkastar en mycket bra konstruerad konstruktion, som bevisligen håller mycket bra..... men det är klart fungerar det inte att använda så..

lycka till med ditt bygge..

Link to comment
Share on other sites

tja om du vet det så... det är dina pengar.. inte tänkt att hacka på något sätt men.... det är bara så att många tror.. att unibals är det enda rätta..och förkastar en mycket bra konstruerad konstruktion, som bevisligen håller mycket bra..... men det är klart fungerar det inte att använda så..

lycka till med ditt bygge..

Vet att det är mina pengar och att det kostar mej pengar! :) Men det kostar mej också pengar att gå och köpa Brotschar m.m ! Så pengen för att bygga är nästna densamma lite billigare med uniballsen men blir dyrare att köpa nya sen men det är även för konstruktionens skull!

Edited by Bronto
Link to comment
Share on other sites

Du kan göra dragprov och ha sönder Miatalederna, så man får nåt att jämföra med.

Men ska du ha Miataspindlar förstår jag verkligen inte varför du ska byta bort spindellederna. De verkar extremt smidiga att montera mot bärarmar så att man kan få justermån på olika sätt och som sagt, de håller mycket bättre än länklager.

Handlar det månne om "ballfaktor"? ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra dragprov och ha sönder Miatalederna, så man får nåt att jämföra med.

Men ska du ha Miataspindlar förstår jag verkligen inte varför du ska byta bort spindellederna. De verkar extremt smidiga att montera mot bärarmar så att man kan få justermån på olika sätt och som sagt, de håller mycket bättre än länklager.

Handlar det månne om "ballfaktor"? ;-)

/Gustaf

Hehe någon "ballfaktor" handlar det ej om! :) men det handlar om den övre kuleden det är där problemen dycker upp !:)

Har gjort en undre länkarm till miata kulled och den ser ut så här!

bild10603cl1.jpg

Och så långt verkar ju det funka! Men det är den övre kulleden som ställer till det för mej!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jaha, men då är det en annan femma.

Övre leden tar inte last på samma sätt (förutsatt att du har dämparen/fjädern på undre armen). Den övre har ett mycket lättare jobb och mellan tumme och pekfinger så klarar man sig bra med en led av storlek M18, av god kvalitet där. Händelsevis samma gänga som Transitleden som är poppis och bra har...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår nog inte varför det inte fungerar att använda den övre spindeln?? Kan du förklara så att även en vanligt dödlig fattar :)

Ops! Där kom förklaringen, ovan!

M :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jaha, men då är det en annan femma.

Övre leden tar inte last på samma sätt (förutsatt att du har dämparen/fjädern på undre armen). Den övre har ett mycket lättare jobb och mellan tumme och pekfinger så klarar man sig bra med en led av storlek M18, av god kvalitet där. Händelsevis samma gänga som Transitleden som är poppis och bra har...

/Gustaf

Så jag kan alltså använda mej utav den undre miata leden tsm med en Uniball av typen M18? :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjenare! :)

Har nu ordnat till det här problemet med kulleder och gjort som så att jag köpte två m18 uniballs av god kvalité och sedan brotschades spindlen för en 16mm passbult. Där efter så svarvades och brotschades två hylsor till som gå igenom uniballen som sedan passbulten träs igenom! Men jag lägger upp några bilder på det som tillverkats lättare med bilder änn text!

bild1062167.jpg

bild1062170.jpg

bild1062162.jpg

bild1062171.jpg

Mvh

Edited by Bronto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...