Jump to content

Brotscha Spindel


Bronto

Recommended Posts

Hej!

Är det någon här på forumet som vet vart jag kan få tag i brotsch för att brotscha min spindel för att kunna använda Transit kulled ?

Jag har ingen transit kulled bredvid mej men jag hoppas att någon här vet stigningen på konan!

Men jag tror detta är måtten.

cone diameter = 15.5

cone proportion = 1/8

Thread = M18X1.5R

length = 92

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

jag fick mina spindlar uppsvarvade av en kille.. han svarvade först en tapp som passa i den nedre spindelledens hål

sedan satte han fast den tappen med spindeln på i svarven ,och svarvade upp den övre konan.. för att inte hela spindeln skulle vobbla punktade han fast några plattjärn i chucken med små svetspunkter i spindeln... :unsure: jag visste inte detta fick det bara så berättat efteråt... :o resultatet blev bra..

tyvärr har jag inte kontakt med honom längre..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min undre gjordes på ungefär samma sätt som Michael beskriver ovan. De svarvades till rätt kona, men jag antar att har man rätt brotch så kan det väl vara en enklare väg.

Kolla med en mek verkstad de brukar kunna hjälpa mot en fredagstårta eller två.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har konat om en del konor i styrspindlar på ett enkelt sätt(tycker jag). Jag har svarvat till en kona med rätt vinkel och sedan använt slippapper för att slipa upp konan. Jag använde en Arboga borrmaskin. Resultatet blev utmärkt.

Per-Erik

post-3-1234262471_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har konat om en del konor i styrspindlar på ett enkelt sätt(tycker jag). Jag har svarvat till en kona med rätt vinkel och sedan använt slippapper för att slipa upp konan. Jag använde en Arboga borrmaskin. Resultatet blev utmärkt.

Per-Erik

Vill du låna ut din kona eller kanske sälja?

Jag ska brotcha mina snart.

Link to comment
Share on other sites

Såg på Haynes roadster forumet:

http://www.haynes.co.uk/forums/showthread....light=axminster

En kille som har brotchat sina spindlar (hur sjukt låter inte det) själv locost style:

I have just modified the taper on the Sierra uprights, to match the maxi ball joints, and I must say it was quite easy. I used the tapered reamer from Axminster and it worked a treat. The first one I just reamed until the ball joint fitted correctly, this took quite a while as there is a lot of metal to remove. The second I drilled with a 16mm drill first, as the minimum size of the ball joint taper is 16mm, this was obviously a lot easier and I had it done within 5 minutes.

Tools from www.axminster.co.uk

19mm tapered reamer part number 810033 - £2.94 + vat

16mm drill part number 410029 - £5.18 + vat

Kanske kan vara nåt, vore ju enklare om man kunde köpa från en svensk handlare dock.

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Luna har en men tyvärr med fel konicitet (1:7)

http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/ka...mp;katsektnr=34

och andra sidan, axminster's står det ju ingenting om....

/Toffe

ps. Någon som vet om en sån här ställbar går att få konisk ?

http://katalog.luna.se/katalogdata/v15/bil...SIZE/FB9160.JPG

ds.

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Brotschen som finns hos Axminster säljes i Sverige av Jula för 69:-.

Jag har köpt båda och jämfört de är samma fabrikat, jag har

däremot inte provat dom än då spindlarna sitter på donatorn ett

litet tag till.

Janne E.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lyfter frågan igen!

Var kan man få konat om sina Sierraspindlar till Maxiled?

Jag har varit i kontakt med "Spindelmannen" och han vill just nu inte göra det.

Fungerande tips belönas med en påse kanelsnäckor!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Ring mig i morgon på 070-2361923 helst dagtid, så ska vi lösa det......

Kan vara svår att nå, lämna meddelande till växeln så ringer jag upp dig isåfall.

Janne E

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Om man "mäter på skärmen" på julabrotschen så får jag det till 1:8 ganska exakt.

Skitbra tips, 69:- är lagom!

Någon som vet om Jula brotschen har rätt koning?

Någon som använt den med lyckat resultat?

Jag tyckte att det såg skumt ut på min med massa brickor under muttern på kulleden så jag plockade av spindeln för att se hur det såg ut och konan i spindel hade lååångt ifrån sammma koning som kulleden!! Hålet var minst 2-3mm för stort i den "stora" änden!!

Han som har gjort koningen måste ha gjort det med ett slipstift och en Dremel eller liknande :banghead: :banghead:

Jag har hittat mycket skumma/dåliga grejor på det påbörjade bygget jag köpte men detta tar nog priset!

Har nu skaffat andra spindlar men måste som sagt brotscha dom.

Link to comment
Share on other sites

Såg i din byggtråd att det är Jula brotschen du använt, var inne på Jula (ligger på gångavstånd hemifrån) idag och köpte en.

Tänkte jag skulle mäta lite på den ikväll för att vara på den säkra sidan, sen får trotjänaren (Arboga pelarborrmaskin) göra jobbet.

(Tack för erbjudandet om lån av brotsch!!!)

Link to comment
Share on other sites

Har suttit och mätt(med skjutmått, så det är inte super exakt) på brotsch/led och det verkar blir bra med Jula brotschen!

Jag läste i någon annan tråd om ett tips på en engelsk sida som sa att man först kunde borra upp till 16mm. Tycker det verkar konstigt eftersom kulleden jag har är 15,5mm på det smalaste stället. Borrar man då 16 och konar hela hålet så kommer konan på leden att sticka ut på mutter sidan!

Hur "djupt" har ni andra era kulleder?

Har ni placerat den så att det röda strecket på bilden kommer vid kanten på spindeln, eller har ni satt den någon mm ner för att vara säker på att muttern inte bottnar?

post-112-12638463924_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sikta på att lämna runt 2-3 mm, går du för djupt får du besöka returbilen igen... Den ska kunna sätta sig utan att bottna precis som Tomas skriver. Jag tog av gummit på leden när jag provmätte djupet, gummit tog i och det var lätt att mäta fel med det på. Borra upp ska du inte göra, brotchen tar rejält och snabbt så ta det lugnt, jag gjorde en specialare av en gammal spindelled för att kunna slipa in sätet, lite overkill kanske, har du en rejäl pelarborr blir det nog bra. Varvtalet spelar nog roll också, kanske någon som kan rekommendera lämpligt varvtal? Kommer inte ihåg vad jag körde på.

Link to comment
Share on other sites

:prop: Funkar bra med att slipa om en gammal gängtapp oxå.Kan va lite trixit att få till rätt kona men sen funkar det klockrent.

Lågt varvtal är det som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Lågt varvtal och högt tryck är det som gäller när man borrar rent allmänt. Att optimera varvtal har mer å göra med industri som vill borra så snabbt som möjligt för att tjäna mer pengar :)

Lagomt tryck har man när man ser att borren precis börjar skära en kontinuerlig spåna.

Ju högre varvtal man har ju varmare blir det, det är därför man kan ha högre RPM på små borrar då hastigheten mot metallen ökar ju längre från centrum man kommer. Alltså en större borr kommer att ha högre hastighet ute i kanterna än en liten borr vid samma RPM.

När borren når en viss temp går härdningen ur och borren pajar.

Kommer ihåg på skolan när vi skulle borra titanskruv, det gällde att mer eller mindre hänga på borrmaskingen och anpassa hastigheten just precis så att borren orkade snurra (tryckluftborrmaskin) det räckte att man tryckte till lite för mycket så borren snurrade till snabbt i en tiondels sekund så va borren paj :)

På denna länken kan man läsa en hel del om borring i metall :)

Läs sidan 7-8 så har du varvtalstabell

http://www.bosch-pt.se/download/ACC_0910_DRILLING_SE-sv.pdf

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Snyggt, sedan kan du komplettera upp spindlarna med nya fettkapslar och och nytt lagerfett. Lite färg och de är som nya! Artikelnumret på fettkapslarna kan du söka på forumet, kostar 40 kr styck.

Link to comment
Share on other sites

Du läste nog mina tankar, min nästa fråga var ang "locken" på spindlarna :)

Det blir avrostning, nya lager, packboxar och lock.

(Känns lite dumsnålt att inte byta lager när man ändå har allt isär)

Investerade i ett nytt ledhandtag för att få av muttarna till naven. (Så slipper man plåga spärrskaftet med förlängningsrör)

post-112-126408764233_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Jag har en Jula-brotsch liggande som du kan få låna. Har inte använt den till några spindlar, så jag ska dubbelkolla att det är 1:8

EDIT: Det är 1:8 på den jag har. Går bra att låna för den som behöver

Edited by Johan Lekås
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...