Jump to content

Rakmonterad Mc Motor Med Kedjedrift! Tips?


JonR

Recommended Posts

Hej! Har en bil som jag ska rakmontera en R1 motor i. Skulle vilja ha lite tips angående bakvagnens bygg alternativ! Tanken var att göra nåt liknande som på en bakhjulsdriven fyrhjuling(quad)

Nån som har nån länk eller lite bilder eller info och tips?

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet. Kungsör. Kul. En till byggare i närområdet. Vad blir det för typ av bil du tänker stoppa i motorn i? Du kanske har lite bilder hur bilen ser ut?

Link to comment
Share on other sites

undrans sa flundran hur mycket backslagen till båtarna klarar?

Tjena!

Backslag till båt är antingen mekaniska o går i med en smäll. Vill du verkligen ha det?

Eller hydraliska o går i segt. Båda är rätt tunga.

Man kan sätta dit en transaxel från ev wv och på så sätt få backväxel o flera steg utväxling.

Låda från gammal audi också tänkbar. Dom 2 har ju tyngd men är ju också diff.

Ett alterna till kan en diffklump från sierra. Då har jag sett nån lösning med krans på kardanaxeln o startmotor som driver "bakåt". Dessa 3 lösningar ger delad bakaxellösning också.

Här finns det säkert fler lösningar att vänta

Link to comment
Share on other sites

Quaife har denna, med back åxå vilket kan vara bra. Jag tror den kostar en smärre förmögenhet...

http://www.quaife.co.uk/Quaife-Rage-Motors...ncludes-reverse

mvh

robert

Ser ut ungefär som en växellåda till en snöskoter. Här är en variant: http://www.stenmarksmaskin.se/pub_images/l...rolada_3249.jpg

Edited by svinto
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nej gatreggning kommer inte bli aktuellt än på ett bra tag! Ja dom tog endel betalt för dom där pjäserna! Såg riktigt fin fina ut! Men när min budget är uppe i 15k än så länge och då har jag rubbet förutom tändningslås och bakdiff så det blir till att tillverka en egen!

MVH/Jon

Link to comment
Share on other sites

Kör med samma konstruktion som Micke Fredriksson (Mride) har så blir det bra :D

Ja hans bakdiff ser riktigt mumsig ut!:) Ser ut att hålla för 800hk ungefär! Jäkla stadig ramkonstruktion runt diffen! Får se hur min kommer sluta! Nån som har nåt förslag på material till axeln i diffen? Man ska väl ha lite fjädrande material antar jag... Har ju gått industri med material-lära men det är ju som bortblåst! :blink:

MVH/Jon

Edited by JonR
Link to comment
Share on other sites

Diffarna som finns på länkarna jag skickade ska man kanske se mer som inspiration. Tycker själv dom är lite väl duktiga på att ta betalt. Så jädra märkvärdigt är det ju inte att snickra ihop ett eget alternativ.

Link to comment
Share on other sites

geognome.jpg

Så här såg diffen ut på den Geo Metro/Suzuki Swift med CBR900RR motor som

vann 24timmars för Lemons i Califonien i höstas.Fanns nog ett plastskydd som

skulle hålla smörjningen på plats men det ramlade bort.

Tulka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...