Jump to content

Hjälp Med Sprut Och Tändnig


Recommended Posts

Jag har kommit över ett avslutat superseven bygge som jag tänkte slutföra. Haken är bara att jag inte är så hemma på grejerna som kvarstår så jag tänkte se om någon kan hjälpa mig här.

Det sitter en Audi 2,3L 5cyl motor i den (motor AAR) Men det finns inget bränslesystem eller tändsystem (alltså bara motorn). Visst jag skulle kunna göra det lätt för mig och plocka allt jag behöver från en likadan bil på skroten, men hur häftigt är det...

Jag har läst mycket om Megasquirt men jag har många frågetecken innan jag köper något.

Vad behöver jag ha? Efter som jag inte har någonting från orginalstyrsystemet så måste allt kompletteras

Om jag förstått det rätt så ersätter MS det styrsystem som normalt sköter sprut och tändning.

Först behöver jag en ms box och kabelhärva.

Tändspole (vad ska man ha för något)

Diverse givare

Triggerhjul eller ska man köra med fördelaren?

Vad behöver jag mer än detta?

Behöver man vara ett medfött geni för att kunna jobba med ms när man väl fått fast all hårdvara?

Är jag helt ute och cyklar med vad jag har förstått eller är det bara toppen av ett isberg? kom gärna med kommentarer och åsikter.

jag behöver all hjälp jag kan få.

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man behöver:

• Spridare - ta gärna lite större än original

• Tempgivare block/topp*

• Tempgivare insugsluft*

• Spjällägespotentiometer*

• Vevaxellägesgivare av lämplig sort beroende på om du tar signal från triggerhjul eller svänghjul

• Tomgångsventil (inte 100% nödvändigt)

• Lambda, lämpligen bredbands

• Ett spjällhus som accepterar Bosch spjällägespotentiometer

* = lämpligt att ta från en Saab med T5-sprut

Om Audi-spisen haft K-jetronic så har den sannolikt axel på spjällhuset som passar i potentiometern. Dock brukar man få tillverka en liuten adapter för skruvhålen då de inte sitter likadant som på den spjällägeskontakt som K-jet och LH-jet använder. Vill minnas att spjällhuset från en Saab og900 T16 passar ganska hyfsat på insuget... bara att gå till skroten och kolla. Första A6:an (den ommärkta 100-modellen) hade väl elektroniskt sprut ihop med gamla gjutjärns-5;an så där kan ju finnas lämpliga delar...

Har du skruvat dit alla givare osv. och kopplat rätt så är väl det svåra att avgöra om man får rätt insignaler in i MS. När väl det är avklarat så är det enkelt att få det att hoppa igång. Det jag haft problem med var trigger-signalen vs. störningar men det löstes med pull-up på ingången = starkare signal och då gick motorn bra sedan.

Jag har nog glömt ngt men skulle tro att Håkan Book rättar mig i så fall.. han kan MS bra. ;)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hej finns det någon här som har installerat ms på en B230FK och som vet hur man skall göra för att lyckas

har en komplett motor med all original givare behöver man komplettera med något utöver detta?

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del text om installationen av motorstyrningen där om du bläddrar lite.....

Alternativet är att du preciserar dina frågor lite mer än i stil med " hur gör man för att lyckas?"

I vilken ände ska någon forumbesökare börja svara ?? Det är en ganska tidsödande sak att skriva ett komplett

svar på din fråga om du ska ge en beskrivande förklaring på hela processen att byta styrsystem.....

Mitt första tips är nog annars att du använder google och läser på först och frågar mer preciserat sedan.

Installationen av ett MSQ kan se ut på så många olika sätt beroende på vad du ska ha för komponenter. Vilken tändning

ska du ha? Ska du ens ha en fördelare eller ska du ha fördelarlöst? EDIS? Ska du ha PWM tomgångsmotor eller shuntluftslid och mycket mycket mer olika parametrar... Du har inte skrivit vad du har för Megasquirt Box version eller kortversion heller, ska du använda relayboard.....

Snabbt svar på fråga om givare:

Själv använder jag inte volvo original givare utan använder istället GM givare som passar direkt med koden i MSQ boxen d.v.s. har rätt värden och desutom är snorbilliga i inköp. Spjällägesgivaren som du har på din 230FK kan du inte heller ha kvar t.ex. du behöver en linjär givare.

Du kan behålla original lambda sond om du vill använda det och MAP sensorn du behöver finns inbyggd i din MSQ box, olika givare beroende på vilken box du har men vanligaste utförandet räcker till runt 20 psi laddtryck. Du behöver en IAT givare vilket inte finns på en 230fk som std.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

då ska omformulera lite då MegaSquirt V3.0 har jag

MAT givare ?

MAP finns ju i min box

TPS givare ?

Vatten temp ?

Tomgångsmotor ?

Hall/VR givare ?

Lambda blir ju min original

vet ej om jag missat något men vilka av mina andra original komponenter kan jag använda?

är IAT samma som MAT eller?

Edited by S7racer
Link to comment
Share on other sites

då ska omformulera lite då MegaSquirt V3.0 har jag

OK, Megasquirt med V3 kort men har du msI eller msII processorn ?

V3 kortet kan du ha med olika processorer.

är IAT samma som MAT eller?

Ja

MAT givare ? Vatten temp ?

Hämtar du billigt och enkelt hos en Hansen racing återförsäljare

och du ber om en STM AX1 och en STM TX3. gärna med kontakter till.

TPS givare ?

Exempelvis volvo 850 Bosch 0 280 122 001, bara den är linjär så går det med vilken som...

Tomgångsmotor ?

Frivilligt, smidigt men inget tvång, även beroende på din processor och valet av källkod där i.

Funkar även utmärkt med ett shuntluftslid istället från en gammal K-jetronic från skroten.

Hall/VR givare ?

Är beroende på vad du ska ha för tändning och hur du ska styra den....

vet ej om jag missat något men vilka av mina andra original komponenter kan jag använda?

Vi har för lite info om vad du tänkt dej.... Men bränsleförsörjningen inkl. spridare, btr mm behåller du och slänger

luftmassamäteren för den är överflödig svänghjulsgivaren i blockets bakkant behöver du inte heller för den delen....

Link to comment
Share on other sites

har ett MS1 V3.0 med 400 kpa map sensor killen som har byggt boxen har skrivit "VR" på boxen

kommer att att använda original tändning med std spole tillsvidare fast styra det med ms

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår att du kontaktar "box-byggaren" för att få ett kopplingschema om du inte redan har fått det.

400kpa sensorn är inte heller något som fungerade ihop med den ursprungliga "bowling&grippo" koden,

så du behöver nog lägga upp kopplingschema på hur "box byggaren" tänkt sej och vilken kod han lagt i

för att styra volvo´s tändning för att det ska bli lättare att hjälpa dej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Lyfter en gammal tråd då jag då jag har stora problem med mitt MS. Sitter på en Ford sierra 2.0 (TFI-system), 87års modell utan katalysator. MS:et är ett MSI V3 köpt på megasquirtforumet. Efter att ha kopplat in systemet och fått kontakt med boxen så har vi gjort standardinställningar. Gnistan, bensinen, kontakt med boxen osv finns men bilen vägrar att starta. Någon som har tips (och en bra grundmapp) :notworthy:

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Öppnar spridarna? startar den med startgas så är det bränslet som inte kommer fram.

Boxen jordar väl spridarna så du ska ha plus på dem? vill jag minnas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har några mappar, om du inte hittar på annat håll. Visserligen för turbo men kallstartinställningarna brukar "alltid" funka.

Är det verifierat att du har både gnista och soppa? Man kan koppla TPS fel så den ger fullgas på tomgång, då aktiveras "flood clear" som stänger spridarna.

Vill du ha mappar, maila mig på ulander@sfro.com

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Thomas och therealpinto, tack för tipsen! Ja ska kolla riktigt noga så att spridarna öppnar och även dubbelkolla så att det är rätt plus/minus nästa gång ja är i garaget.

I mina (och de andra i garagets) ögon så ska de vara både gnista och soppa fram. Det där med "flood clear" lät intressant och måste undersökas närmare.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

kan kanske också lyfta denna tråd igen.

Jag kör med MS1 v3.0. Köpt av Rikard Larsson här på forumet.

Jag har kopplat det till min Zetec 1.8 och använder fords originalgivare som satt på.

kommer köra med EDIS

Jag har ställt in de parametrar i tunerstudio som fanns att läsa om i en manual.

MIn Länk

EDIS on a Megasquirt-I V3.0 Board

Bränsle får jag fram.

Men motorn startar inte.

Det jag ser direkt är att varvräknaren i datorn sticker iväg till 4000-5000 varv när jag bara kör på startmotorn.

Vad kan det bero på?

Kan jag ha störningar. eftersom jag använder originalgivare så har min sensor två kontaket. sladdarna är snurrade runt varandre, tvistade. Sedan hamnar de samma kabelstam som resten av sladdarna, från de andra givarna och spridarna.

Om man följer den setupen som jag länkar till ovan, behöver man inte alls se hur många grader ifrån VR-sensorn är från den saknade tanden vid TDC, på motorn?

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Får du 4-5000 varv på startmotorn måste det vara något med antal tänder eller sensorn. MS är inställt på rätt antal tänder (36?).

Kan ju vara störningar också som du är inne på. Ligger varvtalet relativt konstant på 4-5000 eller hoppar nålen?

Link to comment
Share on other sites

Får du 4-5000 varv på startmotorn måste det vara något med antal tänder eller sensorn. MS är inställt på rätt antal tänder (36?).

Kan ju vara störningar också som du är inne på. Ligger varvtalet relativt konstant på 4-5000 eller hoppar nålen?

Nej den ligger rätt konstant tycker jag. Därför borde det inte vara störningar.

Men om jag väljer EDIS som här

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#Edissoft

Så blir ju den delen där man skriver in triggerhjulet gråmarkerat och jag kan inte ändra något.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att EDIS kör wasted spark, dvs den tänder så fort kolven är upp i topp, även om det är på avgasvarvet. Sen kan man i MS välja om man vill att EDIS skall sköta själva tändningen med styrning från MS. Det går också att bygga in drivsteg i MS och hoppa över EDIS, dvs låta MS sköta all tändning.

Så kör man med EDIS så konfar man MS att berätta för EDIS när det är dags att tända, så sköter EDIS resten. Men båda lösningarna är Wasted Spark.

Själv kör jag utan EDIS och har gjort det sen 2007/2008. Funkar fint, än så länge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...