Jump to content

Pwr Seven


Per Wackt
 Share

Recommended Posts

Jo men tanken med vadderingen är nog inte att den ska hjälpa vid totalkrash. Vid en kraftig inbromsning däremot, eller någon undanmanöver, så kanske det kan vara skillnaden mellan vid medvetande och inte vid medvetande. Kan ju avgöra fortsättningen på eskapaden.

Dessutom måste jag passa på att gratulera. Måste kännas underbart med fixad regbesiktning efter allt innan det!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 5 months later...

En liten lägesuppdatering kanske...

Bilen har stått i vinterdvala nu hela vintern men i veckan så började jag och brossan titta på den lite. Lite delar klockades av som ska lackas om, Blev inte riktigt rätt nyans på huven bland annat. Sen så är det massa annat småfix också.... grill, inredning, lampor, m.m

Det är nämligen meningen att bilen ska vara med på Elmia i Påsk. Så den måste bli vårfin tidigt. Så alla ni som ska på bilmässan i påsk, ta och titta förbi Attitude motorclub:s monter, jag kommer vara där en hel del.

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Samma här, jag ska antagligen ner och titta. Det var ju en gammal fin tradition för 20 talet år sedan att åka dit varje år, så jag och sambon har tagit upp den igen. Vi åker ner på Torsdag och stannar till Fredag. Klart man ska kolla in 7an!

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att se sjua där igen, det var ett par år sedan och just det som fick mig att börja bygga när klubben ställde ut där.

Jag kommer ner på fredagen, hoppas att vi ses.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hejsan var och beskåda underverket i lördags förmiddag... härlig nyans!! :thumbsup: och den heter??? :unsure:

du var inte där..enligt utsago av en av monterkillarna..

Link to comment
Share on other sites

Nej tyvärr så åkte jag på maginflensa natten mellan Påsdagen och annandagen. Surt det hade varit kul att prata med er ! Färgen är en Fiat färg årsmodell -96. Kommer inte ihåg färgkoden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vilken underbar helg jag och frugan har haft. Har tankat sjuan 3 gånger i helgen, inte mer än 10-15 liter var gång (Har ingen fungerade tankmätare än...), och kört en 30-40 mil. Helt underbart !!! Bilen går bra och nu börjar man lära känna den lite. Lite reflektioner så här långt:

  • Först och främst så måste jag säga att det är skit kul att äntligen vara ute och köra ! Så ni där ute i garagen BYGG !!!!
  • Kylningen funkar bra om man håller sig över 70 km/h. Ligger stadigt på 85 grader. Under så stiger tempen, så en 12" Spalfläkt är beställd.
  • Det är för trångt vid fötterna, lite kapning i täckplåten på insidan måste göras för att få bättre plats för fötterna.
  • Klart intressant med overdrive i en sjua. Nu är den kopplad så att jag kan aktivera den på alla växlar. Smidigt med en snabbväxel på 3:an också. Innan jag kopplade in den har jag tyckt att bilen varvat lite mycket på 4:an men nu blev det en regäl sänkning av varvtalet vid "transport".
  • Växellådan är nog rätt sliten. Den är svårväxlad och osmidig. Svårt att få i växlarna. Kan ha att göra med min om byggnad av växellänkaget för att få kortare lägen.Måste uppdateras till vintern.
  • Har 2 km grusväg för att komma hem... det är inte bra !!!! Bilen fylls med Grus/sand/damm var enda runda.... Surt !
  • Det är skitsurt att åka på E4:an...
  • Sist men inte minst..... jag behöver mer EFFEKT !!!!! Bilen börjar ju bli slö.....

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett så ska luftblåset som blir när du kör räcka gott och väl till att kyla om allt är i sin ordning. Fläkten behövs ju främst i köer när bilen ofta står still typ. Att sätta en fläkt kanske hjälper problemet men det är inte källan till problemet.

Men hur har du det med luft utsläpp i bilen?

För att luften ska få god väg igenom systemet så måste utsläppet för luften vara MINST!!! 2ggr så stort som inloppet. Helst runt 3ggr så stort.

Har man för litet luft utsläpp kommer inte luften komma in. Då spelar det inte någon roll hur stort luftintag du har för det är stopp.

Tänk dig en vanlig tratt till vätskor. Det ryms mycket vätska in i tratten men det är fortfarande de som kommer ut som bestämmer flödet genom tratten.

Det luft utsläpp som brukar finnas under bilen är inget bra utsläpp. Det är trångt mellan chassie å marken samt att de finns en hel del annan luft som redan trängs på samma ställe.

Prova kör utan huv å se om du får samma problem, då vet du om det är kylsystemt som inte räcker eller om det är luftflödet.

Link to comment
Share on other sites

Slö. du har väl Turbo på den? :racesmile:

Jo men den jobbar för dåligt ! Laddtrycket måste upp :thumbsup: Kör på orginalladdtryck nu 0,3 bar. Det är märkligt vad fort man vänjer sig. Första turen så tyckte man att det sköt på ordentligt, nu är den slö.... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett så ska luftblåset som blir när du kör räcka gott och väl till att kyla om allt är i sin ordning.

Jo och det gör det, över 70 skrev jag men det kanske var lite högt. Men ligger du 30-50 inne i ett sammhälle så ökar tempen. Jag har rätt gott om utsläpp av luften. Har inga sidoplåtar vid hjulupphängningen samt att jag har luftutsläpp på sidorna i bakkant på motorummet. Så jag tror inte att evakueringen av luften är något problem. Jag tror mer på att luften går vid sidan av kylaren, har inga täckplåtar som sluter tätt mot noskonen. Borde man nog fixa. Min nuvarade fläkt är väldigt liten och ieffektiv, står bilen på tomgång så blir den varm därför byter jag den först.

Så min åtgärdsplan för problemet är:

1. Ny större fläkt...

2. Avgränsningsplåtar mellan kylare och noskon.

3. Separat oljekyl. Har värmeväxlare på kylarvattnet idag.

4. Luftutsläpp bakkant huv.

5. ???

6. Byte till MC-motor..... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag möblerade om lite i din lista Per...

1. Avgränsningsplåtar mellan kylare och noskon.

2. Ny större fläkt...

3. Waterwetter

4. Luftutsläpp bakkant huv.

5. Separat oljekyl.

6. Byte till MC-motor.....

830.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror tätning runt kylet borde vara prio 1,2,3,4 hur mycket av den där goa luften går egentligen geom ett kyl när motståndet är NOLL bredvid kylet

Borde för övrigt göra det själv oxå icon_oops.gif

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt det gör säkert jättemycket. Det är så bökigt att få till plåtarna bara, man skulle gjord det direkt innan man satt dit grill m.m :banghead:

Klarar din av att kyla saab motorn eller går den varm ?

Link to comment
Share on other sites

Jo det funkar och det "går" liksom in längre i metallen så man får större kylyta. men jag har för mig att det var nåt kruks ihop med glykol. man skulle nog helst vara utan det för att få mest effekt av det.

Och jag tycker alla Redlines produkter håller mkt hög klass

Link to comment
Share on other sites

inga problem att kyla på vanlig väg utan plåtar och då har jag ändå en stor IC framför , vet dock att förra året på kullen Utan luft utsläpp gick den varm och troligen skulle den göra det igen utan plåtar då värmen in har ökat tills i år , har dock en separat olje kylare oxå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...