Jump to content

Pwr Seven


Per Wackt

Recommended Posts

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det finns direktiv i form av EEG dokument och förordning men ändå enklare är att läsa i SFRO handboken sid 53 om du har gamla gröan boken . Har du nya röda SFRO boken är det bättre att välja sid 196.

Bästa texten och mest utförliga är i gamla gröna SFRO boken. Där står det hur man gör beroende på hur många växlar lådan har samt om det är en automat eller manuell. Den röda boken är lite väl "populärbeskrivande" men det duger väl i nödfall. Vill man riktigt veta hur bullerprovet går till duger inte den röda.

Det var reglerna det.

Gränsen är 85 på mätaren men man får med automatik 1 dB "rabatt". får du 82 eller 83 eller 85 på mätaren då kan du räkna med flera förbikörningar för att kolla ordentligt. Men om du har en bilen som "bara ger" tex 80 dB på värsta sidan då blir det nog bara två körningar för skalan är logaritmisk så den lär aldrig vid det tillfället (fullproppad med diskbollar) komma upp i 85 minus 1 dB.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Per: Åter igen måste jag säga att jag gillar ditt bygge...very much. Även om jag är låååångt ifrån att ha något rullandes på vägen så måste jag fråga vad dina fälgar heter? Den typen är vad jag skulle vilja ha ...5-ekrar med ett rent utseende ...Har du samma dimension fram/bak?

Link to comment
Share on other sites

Jaha då var bullerprovet avklarat... var hos Stefan i Norrköping idag, trevlig kille.

Det gick bra ! 81 dB blev det. Så nu är det bara att vänta på att ursprungskontrollen ska bli klar och att SFRO ska skicka orginalen.

Jocke4U: Tack så mycket, det värmer. Ja du fälgarna var länge sen. Jag köpte dom på en konkursutförsäljning så jag vet inte riktigt vilket märke det är. Men jag kan kolla om dom är stämplade med något. Jag återkommer...

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Fixade du bullerprovet med de 2 dämpare som du har på bilden från SFRO 2? Jag letar dämpare till min Pinto men vet inte riktigt vad man skall ha. Går dina rakt igenom eller är den typ s formad på insidan?

Var är de köpta ?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nej jag fick bygga ett nytt. Det som sitter på bilderna är ett 2,5" simons system. Universalburkar från Mekonomen av fullflödes typ alltså ett dämpat rör rakt igenom. För att klara bullerprovet fick jag sätta på ett 2" system med en S-burk.

Vad man ska köpa är svårt att säga. Men jag tror att simons är rätt dåliga på att dämpa ljudet. Det är ju flera här på forumet som har besiktat med raka rörs dämpare med framgång så dom är nog bättre. Sen när du jämför så måste du koma ihåg att jag har turbo, men det kanske du har på pinton också. Turbo är en utmärkt ljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Tack för svar

Jag har inte Turbo på min så jag får nog jaga en S dämpare att sätta först, sen har jag en nygammal slutburk från en V6:a jag slaktade som kanske kan hjälpa till, tror det blir från Biltema, då budgeten ser sån ut nu och jag vill hinna med Bullerprov innan de slutar. Får hitta på något snyggare och mer väljudande sen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Sjukt snygg bil du har fått inordning på. Måste gratulera till att den har gått igenom SFRO besiktningarna. Jag måste bara fråga om det är lätta att koppla in mc hastighetsmätaren och hur många funktioner som du kan använda av den.

Än en gång grattis.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket !

MC-instrumentet är rätt så lätt att koppla in och har allt man behöver. Det enda jag behöver komplettera med är en laddlampa. Sen har jag valt att sätta dit en turbotrycksmätare och en oljetrycksmätare också men det behöver man ju inte. Annars har den hastighet, trippmätare, varvräknare, växlingslampa, motortemp, oljetemp. tankmätare, samt massa indikatorlampor(helljus,blinkers, oljetryck, motorfel, m.m). Det enda jag inte kommer att använda är neutrallampan.

Jag är helnöjd... sen att jag inte kopplat in allt än är mest brist på tid.... man måste prioritera lite...

Link to comment
Share on other sites

Per: Åter igen måste jag säga att jag gillar ditt bygge...very much. Även om jag är låååångt ifrån att ha något rullandes på vägen så måste jag fråga vad dina fälgar heter? Den typen är vad jag skulle vilja ha ...5-ekrar med ett rent utseende ...Har du samma dimension fram/bak?

Nu har jag kollat lite.. Fälgarna är stämplade med ASC Bruning på baksidan och på navkapslen står det PLW. Så det verkar va http://www.plw.eu som har gjort den. Verkar inte finnas kvar längre. Och ja, jag har samma dimension både fram och bak. 17x8" Däcken är 225/35/17".

Link to comment
Share on other sites

Jaha då har jag fått svar från Transportstyrelsen. Var god och kompletera med en kopia på det stämplade SFRO 2 protokollet samt protokoll från bullerprov. Suck ! Så så skriver dom att dom vill ha den gröna kundkopian.. den får man väl aldrig någon stämpel på. Är det någon som har fått det ???

Det dom vill ha är i alla fall inskickat med vändnande post.... nu är det bara att vänta igen.

Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: Välkommen i "kompletteringsgänget" nu är du också i "hot-standby". Visst är det tråkigt! Jag tror Transportstyrelsen och Posten gör det här tillsammans. Mycket porto blir det....

Det vid just såna här tillfällen det är lyckan att redan ha en bil men den första är alltid värst. Din nästa kärra blir mycket enklare och lättare att ta väntan.

Link to comment
Share on other sites

Är det något nytt med att skicka massa papper? jag hade alla mina med mig till den trevliga Bilprovningen i Kalmar och det var inta problem men det är ju 3 år sedan nu om 1 månad.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Februari 2008 då infördes "den nya ursprungskontrollen" därför känner du inte igen dig. Ursprungskontrollen är helt ok men den är riktad mot importbilar. Det är en service á 500 kr. Förut var ursprungskontrollen prissatt till runt 800 kr. Nu körs diverse chassinummer mm mot en bunt databaser för att se om bilen är "grön och inte stulen".

I detta paket så kom man på , just ja amatörbyggt, ähh vi knölar in dem med i samma regelverk. För oss blir det hela lite fånigt med ursprungskontrollen vad avser "stulna delar". En B230 är ju nästan så man får på köpet med en Aftonbladet eller Expressen idag.

Det som är det riktiga för oss är att vid ursprungskontrollen är det första gången som chassienumret kollas om det redan finns. Eller rättare sagt så var det fram till sista juni i år. Numera skapas chassienummer till 17 tecken varav ett antal är egna tecken och då kommer saken i ett annat läge.

En tid framöver kommer vi ha tre system, som det gick till före feruari 2008, mellanperioden februari 2008 till sista juni 2009 och sedan det vi har nu. Men om något år om reglerna håller så har vi glömt de två första regelmodellerna.

Undrar om det är en ironi eller ? --- trevliga Bilprovningen i Kalmar --- kanske skulle prova V8an där..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith har bara dåliga erfarenheter av Kalmar bilprovning men jag har bara positiva.

Mycket beror ju på att man får en besiktningskille som gillar det vi gör och den killaén jag fick var speciellt utbildad på området och relativt ung och mkt intresserad. kan ju vara så att Arrowsmith fick en grinig jäkel så att säga och sådana får man hoppas självsanerar sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då drar det ihop sig, på måndag är det dax för regbesiktning i Jönköping. Det ska bli spännande har inte en anning om hur det går. SFRO känns "lugnare" på något sätt....

Jag håller på och slutför det sista på elsystemet nu...

Link to comment
Share on other sites

Jaha då får vi prova igen och se om det går bättre... klart irriterade att texten bara försvinner. :banghead:

Åter till gårdagen:

Som Lupus beskriv om sin besiktning så var det mycket noggran, tog 2,5 timme.

Det var många turer fram och tillbaka om ramnummer, att jag inte kunde besikta för att bilen är en kitcar samt att motorn var trimmad.

Först till ramnummret så måste det sitta stansat i ramen och inte på ett påsvetsat plattjärn. Efter litet trixande så kom jag på att jag har ju ett sekundärt ramnummer bak på bilen som är stansat i fästplåten till buren. Så då fick det bli det primära ramnummret och det primära fick bli det sekundära. så hade vi löst det problemet.

Men när vi kommit förbi det så började listan fyllas på..... :unsure:

Om vi går till den arbetslista jag fick till slut på hela 12 punkter så ser den ut så här.

1. Framskärmar ska gå 30 grader framåt från lodlinjen genom hjulets centrum. Fattas ca 1,5 -2 cm

2. Bakljuset sitter för lågt. Ska vara 35 cm till lysande yta inte till centrum som jag trodde. Och fortfarande tror, har inte hunnit kolla i boken. Någon som vet ? Sitter i allfall ca 2,5 cm för lågt om han har rätt.

3. Samma som ovan gäller även blinkers...

4. Vaddering av bågen krävs.

5. Bultarna som håller nedre spindelled fram sitter fel. Måste tillverka vinklade distanser.

6. Hål på slangen till vevhusventilationen. Har helt enkelt torkat sönder.

7. Fastsättning av bränsleslanger otillräcklig bak.

8. Fastsättning av kablar till bakljus otillräklig.

9. Plåt framför pedaler mot motorrum saknas. Slarv av mig... ligger klar bara att skruva dit.

10.Synbarhet på framblinkers ej tillräklig. Dom syns inte 45 grader innåt och 15 grader nedåt. Återkommer till detta...

11. Ljusinställning fram för hög.

12. Fastsättnig av bromsslangar fram otillräcklig..

Många punkter blev det, igentligen inget jätteallvarligt. Bara lite väl nitiskt kan jag tycka.

Som till exempel fram blinkersen. Att den ska vara synlig i det nedre inre hörnet av synrektangelen om ni är med på vad jag menar. Inte visste jag att blinkersen måste va synlig även för sniglar som kryper över vägen. Med det resonemanget så är den enda vettiga placeringen av främre blinkers på en sjua uppe på skärmarna. OM man inte vill sätta en jättehög pinne så blinkersen sitter en bra bit över noskonen och då pratar vi 30 cm kanske...

I den vevan av diskutioner så föreslog han att jag skulle använt MC-blinkers istället, "dom är ju mycket lättare att placera". Men då var jag bara tvungen att knäppa "mäster" lite på näsan och fråga hur det då går med E-märkningen ? Efter det så flöt diskutionerna lite smidigare...

Så det är bara att återkomma när dessa punkter är tillrättade..... ingen körning i helgen heller då alltså. Jag lovar att den dagen det här åbäket till bil blir klart så kommer snön !!!

Link to comment
Share on other sites

cheeeses ! jag hade ju en dröm dag jämfört med dig

Är inte hälften av sakerna löjliga... 1 cm hit och dit och den andra delen borde väl inte ens de titta på, låter som de leker SFRO.

Jag fick helt plötsligt en mycket positiv bild av min besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, en nitisk besiktningsman till i samlingen bland de andra....

Trist Per, det är bara att beklaga..... :thumbsdown:

Jag tycker det låter som att de har varit iväg på gemensam

kurs eller något nyligen...

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Ja visst är det trist.. men men regler är regler. Bara att bygga om... har fixat 4 av 12 punkter nu.

Den där kursen avslutades nog med ett peptalk från chefen.

-Ut i verkligheten nu grabbar... ge dom va dom tål och kom ihåg vad vi har sagt "Var stenhårda med chassinummret !!!!".

Link to comment
Share on other sites

Sorry.

Punkt 1 + 2 + 10 finns i VVFS 2003:22. Där har du precis kravet.

Synvinklarna på en sjua kräver nästan ploglampor från tex Swedol. Just detta med centrum eller "lysande area" är nog så lurigt för ibland hänvisar men till den ena sorten och ibland till den andra i VVFS 2003:22.

Det var väl egentligen inga svåra punkter någon av den möjligen nummer 1 och 2 som kanske medör nya hål i fina skärmar samt 5 som jag inte förstår riktigt vad som är problemet med.

Lycka till med släckning av punkterna.

Link to comment
Share on other sites

Precis ! 5:an vad mena de där, bild ?

Kan ju nästan tyckla att SFRO borde he större koll på detta än en besiktnings man att bedömma konstruktion. Kan ju till och med innebära att man med distanser ändrar något till det sämre.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 5 är kanske lite svår att förklara och tyvärr har jag inga bilder. Men det gäller bultarna som håller nedre spindelled. Leden sitter i en 5 mm plåt men för att klara arbetsvinklarna i leden fick jag tillverka en vinklad distans, den här distansen gör att bultarna går lite snett genom fästplåten och bultskallen låg därför inte an på hela ytan. Har därför tagit ett rör och kapat det med samma vinkel som distansen så att man inte får snedbelastning på bulten. Så det är väl en helt ok synpunkt men jag tror att bulten hade hållt ändå. Spindelleden ligger ju ett större hål med sugpassning så bultarna funktion är bara att hålla allt på plats.

Link to comment
Share on other sites

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!

Äntligen så är sjuan klar. Jag har fått registreringsnummer och håller på och fixar försäkring.

En helt underbar dag helt enkelt....

Kom till grästorp så åker vi en sväng då ! !!!!!!

Grattis

Link to comment
Share on other sites

grattis. jag har varit ute en sväng idag i regnvädret. ska ju besiktiga nu efter 36 månader och jag fick ju 0 i slutsiffra och det är från oktober o 5 mån framåt. piss siffra. bättree o besiktiga när det är varmare ute.

Link to comment
Share on other sites

Tack så jättemycket !

Har hunnit med en ca 5 mil idag. Tyvärr så blev det inga bilder... fingrarna var för blåa för att kunna trycka av.... Det är ruggit kallt att åka sjua i ett par plusgrader utan någon ruta. Men vad gör det... det kunde varit -20 jag hade varit lika varm inombords för det. En obekrivlig känsla helt enkelt....

Håkan, självklart så kommer jag neråt när det blir lite varmare....

Tobias, jag väntar nog till våren med några längre turer... men jag kommer det lovar jag....

Morty, skyltarna ja. Det var jättekonstigt för på bilprovningen sa dom att dom skulle komma med posten men mina kom via mailen så jag kunde skriva ut som på skrivaren på jobbet och plasta i in dom. Men det var ju jättebra för då kunde jag ju ut och åka ikväll. Transportstyrelsen måste ha ändrat på sina rutiner..... ;)

Nu ska jag ta en kopp te och försöka få upp värmen igen....

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: Skämt eller sant?? Har jag missat något?? För det är väl inte 1 April idag?

--- Det var jättekonstigt för på bilprovningen sa dom att dom skulle komma med posten men mina kom via mailen så jag kunde skriva ut som på skrivaren på jobbet och plasta i in dom ---

---- Måste vara ett skämt med skrivare, ett bra sådant isåfall fast man kan aldrig veta säkert men Trp-styrelsen ----

Registreringsskylt om man tappar bort sin av någon anledning från Trp-styrelsen

Du kan inte välja storlek på registreringsskyltarna utan du får den som är avsedd för ditt fordon. För MC, moped och personbil med ordinär skyltstorlek kan du välja skylt med eller utan EU-symbol.

Registreringsskyltarna kostar 60 kronor styck. Vi skickar en faktura separat. Skyltarna skickas till den adress som den registrerade ägaren har i vägtrafikregistret.

Du får din registreringsskylt levererad inom tre arbetsdagar efter att din beställning har kommit till Transportstyrelsen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kul att du också är i mål. Grattis

Vi får väl ha en träff till våren och samla ihop alla småländska 7:or.

Själv laddar jag för min första kontrollbesiktning den 16:e.

har ju hela vintern att fixa om det blir för många anmärkningar.

Edited by Berne
Link to comment
Share on other sites

Grattis! Kommer nog inte själv att vara där förrän i vår!

Men "vadderad båge" vad tusan menas med det! då kan man väl besikta utan båge. Eller har jag missuppfattat något?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

hoppas du får några fina kördagar, nästa vecka ska visst bli bättre väder. var och besiktigade nyss. i hällregn, inget vidare. men nu är den besiktigad 2 år framåt. detta var första efter regbes. 36månaders. jag fick en 0:a som slutsiffra,= kass. oktober o framåt.

bästa är väl 5-6 nånting. då kan man köra 2 år på en besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Ursäkta, men jag var lite ironiskt. Jag hjälpte transportstyrelsen lite på traven och tillverkade ett par regskyltar i papper som jag sen plastade in. Olagligt jag vet... men nöden har ingen lag. Och jag led av ett akut körbehov. Vilket enbart kunde lösas med hjälp av lite falskskyltning. Så några timmar efter det att jag fick ok från bilprovningen så ställdes bilen på via transportstyrelsens hemsida och bankid. Bilen försäkrades via ett telefonsamtal till länsförsäkringar... vipps var bilen nästan laglig.

Berne: En liten åktur för oss smålandssjuor tycker jag låter jättebra ! Jag har hört att det ska bli en tidig vår nästa år.... någon gång i början på mars smälter all snö och det blir 25 grader varmt.

Janne: Som du kanske sett så har jag en fullbur. Så jag fick sätta på röreisolering på de två framåtgående rören för dom kan man slå i huvudet i om man har otur. Mina stolar sitter lite för högt idag. Golvet ska kapas upp så att man kommer lite längre ner i bilen är det tänkt. Men det prioriterades bort på listan att göras innan bes. Visst kunde man tagit av buren men det var smidigare med ett par stumpar isolering..

Thomas: Det vore perfekt med några varma dagar till. Vi får hålla tummarna. Tyvärr så har vi redan varit ute och saltat dom flesta vägarna häromkring. Så det måste regna en hel så att det sköljs bort för att man ska våga sig ut på de stora vägarna. (Jag jobbar på vägverket om ni undar varför jag vet sådana saker...)

Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: TRansportstyrelsen behöver lite hjälp ibland........ Skönt också att jag inte missat några nya regler, det hade ju varit riktigt ruggigt ..... eller?

Link to comment
Share on other sites

Ang. vaddering av störtbåge så är det ju ytterligare ett fall för paragraf-ryttare enligt mig. Vad är bäst, en hederlig båge i stål au de naturelle eller ingen alls? Vid en rullning skulle jag inte vilja sitta i en utan båge (vadderad eller inte spelar nog mycket liten roll)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...