Jump to content

Pwr Seven


Per Wackt

Recommended Posts

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 4 weeks later...

:) :prop: :D

Ungefär så känner jag mig idag !!!!

Efter mycket felsökande på megasquirtet så har jag idag satt på motstånd på spridarna och kör dom som högomhiga. Verkar som om peak and hold funktionen på MS skapat massa störningar. Nu går den som en klocka. Helt annat ryt i motorn nu.

Kört en runda ikväll.... :) :prop: :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tid onsdag nästa vecka men det ser kärvt ut. Mycket kvar att göra. Vi får se hur det går.....

Jag hade det oxå kärvt och din prio lista bör vara. sådant de tittar på vid bilprovningen ändå = blinkers , lampor etc är ok att få någon liten anmärkning på men EJ strukturella grejor

Link to comment
Share on other sites

Ja prioritera får man göra...

Hjälp mig, Vad kan jag skjuta på i listan nedan...

Det som är kvar att göra är:

Fram blinkers/strålkastare

Sidoblinkers

Städa elsystemet. Mycket provisorer som man skulle fixa sen.... :unsure:

Huvlås

Strömbrytare för Helljus.

Framskärmsfästen. En nästan klar. En kvar att tillverka.

Fästa stolarna.

Plasta fast plåtar inne i framskärmarna.

Hjulinställning

Slita in bromsarna + lufta. Tar lite dåligt.

Mappa mer på MS:et.

Motorn läcker fortfarande olja. Rätt regält. Sår man på tomgång några minuter så blir det en regäl pöl under. Hur mycket godtar Bilprovningen ?

Skulle vilja provköra lite mer för att se att allt fungerar som det ska.

Lite mycket för en vecka... kanske skulle gått om det inte vore skördetider. De närmaste dagarna går åt till att sitta i traktorn och köra ensilage. Så jag har i stort set bara helgen på mig. På måndag är semestern slut.

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: Välkommen i träsket med åtgärdslistor. Din ser tuff ut.

--- Sår man på tomgång några minuter så blir det en regäl pöl under. Hur mycket godtar Bilprovningen ? ---

Det är nog rätt olika men går man på tex Volvo 850 och bakre packningen som läckte på alla tidiga så var det påpekande när det "fuktade" nästintill i alla fall. Har du en pöl under så oddsen goda att SBP uppmärksammar problemet. Men man kan aldrig veta, det man tror är backning på en kontroll kan gå igenom och det man är helt säker på skall vara ok blir nedslag på.

Du fyller olja och kollar bensin just nu??

Min hjälp att prioritera är: Men jag är ledsen att jag inte kunde stryka mer på listan. Om punkterna nedan inte är klara så kommer du få problem. Varför oroa sig. Besikta då får du en arbetsorder. Kolla vad en omregistreringsbesiktning kostar. Det är väl egentligen det som det hela handlar om för tiden du har är så knapp.

Städa el är en chansning, du vet ju vad som står i VVFS 2003:22 och bedöm mot det hur du tycker det ser ut. Eventuellt skippa punkten men det är en chansning. Samma med hjulinställning är den uppenbart "tokfel" fixa den halvbra då men är den "rätt ok" så skulle det kunna skippas. Min besiktningsman körde bilen 250 meter ut från stationen till stället jag ställde släpet på. Maxhastighet 35 eller möjligen om vi kom upp i 40km/h.

Fram blinkers/strålkastare

Sidoblinkers

Städa elsystemet. Mycket provisorer som man skulle fixa sen....

Strömbrytare för Helljus.

Framskärmsfästen. En nästan klar. En kvar att tillverka.

Fästa stolarna.

Hjulinställning

+ lufta. Tar lite dåligt.

Motorn läcker fortfarande olja. Rätt regält. Sår man på tomgång några minuter så blir det en regäl pöl under. Hur mycket godtar Bilprovningen ?

Så lycka till och hoppas du fick lite hjälp i alla fall.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Inför SFRO 2 bör du nog prioritera:

1 - Bromsarna - de ska ju ta minst lika bra som på en standardbil

2 - Mappa

3 - Belysning

4 - Elsystemet

SFRO kommer väl inte ge nedslag på att motorn läcker olja? Är väl SBP's jobb?? :P

Ska du köra på Kinnekulle måste dock motorn vara droppfri, annars släpps du inte ut.

Link to comment
Share on other sites

ezroller: Nja om SFRO 2 och droppande motorer eller rejäl pöl olja. Om man tänker så här som det står i våra kära SFRO regler. Citat från SFRO.com ----- "Fordonet skall vara i samma skick som vid kommande besiktning hos ASB" ----

Att SBP skulle godkänna en "rejäl pöl" är kanske en möjlighet men en stor chansning och när skickat skall vara samma vid båda tillfällena så är det nog bra att bilen är skapligt tät. Prova går ju.

Link to comment
Share on other sites

cealm: Att man får nedslag på SBP för oljeläckage är ju givet. Allt mer än en aning fuktigt ger ombesiktning, så är det bara. Och jag hade inte velat ha en läckande motor av många skäl.

Per: Var läcker det? Är det främre packbox på veven är det ju en hyfsat enkel åtgärd, samma sak med tråget.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju SFRO besiktning och inte reg besiktning nästa vecka. Så oljeläckan kanske jag kan ta efter SFRO 2. Det är inte så stor volym som försvinner men det syns tydligt. Jag har fixat tråget så jag tror att det är tätningen bakom svänghjulet som läcker. Det kommer i bakkant på tråget.

Känns som jag vill ha mer koll på grejorna innan jag åker till Bosse och SFRO. Så det lutar åt att jag skjuter lite på besiktningen. Surt !!! Känns som ett nerderlag. Men vad gör några veckor när man har hållt på i 9 år ??? Men körsuget är stort nu !!!! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Där är det tätt. Det kommer i bak kant av oljetråget. Så jag tror att det är Packboxen bakom svänghjulet. Eller så fick jag inte tråget tätt i alla fall. Men flytande packning brukar göra susen men man vet ju aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Nu har motorn varit ur bilen och vänt... ny packbox är monterad och motorn verkar vara tät. Har bara kört den på tomgång några minuter. Skärmfästena är klara samt massa små pill som ändå kunde göras när motorn var ute...

Ser lite mer hoppfullt ut inför SFRO om en vecka... men det är mycket kvar. :(

Jag har lite kvar på elsystemet till belysningen.

Lite frågor:

Vilka funktioner måste den ha ? Idag är all belysning kopplat på reglagen på rattstången. Hel och halvljus och blinkers.

Måste man ha en strömbrytare för att aktivera helljuset som finns på vanliga bilar.

Måste man kunna tända bakljus och positionsljus utan att nyckeln är i ?

Måste men ha varningsblinkers ?

Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: Generalsvaret är VVFS 2003:22 21 kap. Det som står är kraven som skall uppfyllas. Det som inte står är antingen tillåtet eller så har de inte tänkt på det än.

--- Måste man kunna tända bakljus och positionsljus utan att nyckeln är i ? ----

Parkeringsljus skall finnas på bilen. Tänk istället på hur det blir om du måste lämna bilen på en öde väg eller i stan och du måste ha parkeringsljuset på samt nyckel i. Lämnar du bilen så är den ju kanske startbar och lätt att stjäla. Visst är det ett problem du tar upp. Hur låser man en öppen bil? Tändningsnyckel är en sak, huvudbrytare en annan. Jag registrerade min första Seven med parkeringen efter huvudbrytaren, egentligen borde den ligga före huvudbrytaren. 15 kap Stöldskydd bör läsaas också för där finns vägledning hur man skall göra.

Våra bilar lär komma inom gruppen "förenklat stöldskydd".

--- Måste man ha en strömbrytare för att aktivera helljuset som finns på vanliga bilar. ---Förstår inte den frågan. Hur du väljer att placera brytare är nog upp till dig rätt mycket men i VVFS 2003:22 står det vilka lampor som får och inte får lysa tillsammans. För att få rätt kombinationer där är det rätt lämpligt med en brytare som ger noll --- parkering --- halvljus och när halljuset är på så öppnas möjligheten till helljus.

Måste men ha varningsblinkers ?. Nej

Jag hoppas att då fått lite svar men gå på länken överst i inlägget och läs, det är bara några delar av de stycken jag räknar upp. Belysningsstycket är visserligen långt men det är bara en bråkdel av texten som berör dina frågor. Stöldskyddsdelen däremot är kort.

Undrar hur många av oss som verkligen klarar stöldskyddskraven, de förenklade möjligen men hur många utöver Saab-motor gänget har s.k. imobilizer?

Lycka till med lyset.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack Cealm ska läsa lite där....

Vet ni vad som har hänt ? När jag skulle ut och provköra i går så.... funkar inte kopplingen. Måste fått ihop den fel när jag bytte packbox. Så nu får jag lyfta ur motorn igen. Jag blir galen...

Sen så gick det ett litet hål i expantionskärlet också.

PWR Seven har bestämt sig, den ska kämpa emot in i det sista... :banghead: :515:

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Så nu har jag haft ur motor två gånger denna vecka... Ca 4 timmar tog det sista gången från det att vi började till att motorn var i igen.

Kopplingsproblemet är löst... det var någon idiot som vänt lamellen på fel håll.... undra vem det kan ha varit ? :unsure:

Sen har jag gjort hjulinställning idag på morgonen. Det ena efter det andra på listan börjar att betas av... det finns hopp.

Det stora som är kvar är att få bromasarna och ta ordentligt och mappa motorn mer. Ett bromsok ligger på lite och jag måste nog byta ut mina biltema belägg...

Motorn går hyfsat men jag känner mig inte riktigt tillfreds på säkerheten på högre varv... så där finns det lite jobb kvar att göra.

Det är igen nära Jönköping som har en bredbandslambda som är villig att låna ut ??

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: Bevisligen kan man vända lameller. Men är alla lameller vändbara. Jag vet att jag funderade på vilket som var fram och bak på V8an när lamellen skulle monteras men på den verkade det bara finnas en variant för vände jag så hamnade allt metallskrot som fjädrar mm in i tryckplattan.

Det är inte utan att jag funderar om jag gjorde rätt ändå nu när minst en lamell verkar vara vändbar.

I vilket fall kul att du har flyt på bygget och du verkar pressa tiderna på motor i och ur. 4 timmar är bra jobbat.

Link to comment
Share on other sites

Just precis då ligger den mot bultarna på svägnhjulet och det kvittar hur mycket man trycker på urtrampninglagret så kopplar den inte ur. Det är ju bara att hålla dit lamellen och känna efter att den inte tar i.... vilket jag inte gjorde....

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar på frenetiskt därför blir det lite dåligt med bilder tyvärr.

Nu har jag fixat bromsarna. Byte till en mindre huvudbromssylinder samt byte av belägg från biltema till EBC Gula gjorde susen. Nu bettar det bra, får jag i EBC bak också samt en lite mindre cylinder där också så blir det jätte bra.

Imorgon ska jag har semester och göra klart det sista, En kompis kommer och vi ska mappa motorn lite till. Tänkte kolla med expertisen här. Min tändmapp är den "safe" för en B230fk. Jag laddar ca 0,3 nu. Funkar den att besikta med tror ni ? Eller ska jag backa mer ?

post-23-12510549335_thumb.jpg

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Nu ska ni äntligen få lite bilder....

Så här såg det ut kvällarna/nätterna tidigare i veckan. Stressmek varför blir det alltid så ? :banghead:

190531-PWR SFRO2 001.jpg

Sen så kom den stora dagen. Bilen lastas på kärran. Givetvis stressmek även i går eftermiddag. Byte av bakre bromsbelägg. Dom är inte körda många meter men var helt uppvittrade. Inte underlligt att dom inte tog...

190532-PWR SFRO2 012.jpg

Sen bar det av mot SFRO 2.

Lite bilder från besöket hos Bosse.

190533-PWR SFRO2 017.jpg

190534-PWR SFRO2 019.jpg

190535-PWR SFRO2 020.jpg

190536-PWR SFRO2 021.jpg

190537-PWR SFRO2 022.jpg

190538-PWR SFRO2 023.jpg

Sist en bild på Bosse i full färd med att granska bilen.

Men hur gick det då tänker ni säkert.... blev det skoten nästa.... men kläck ur dej då....

:prop:

PWR Seven godkänd vid SFRO 2 2009-08-25. Utan anmärkning... :D :wub: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket!

Morty: Reflexer är inte integrerade i bakljusen dom ligger på hyllan för närvarande. Det prioterades bort i stressen. Sätter på dom till regbesiktningen. En hel del smågrejer att fixa innan SBP.

Caelm: Ansökan inskickad till Transportstyrelsen. En fråga nöjer dom sig med den gröna kopian från SFRO eller måste man vänta på orginalet ?

Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: --- En fråga nöjer dom sig med den gröna kopian från SFRO eller måste man vänta på orginalet ? ---

Reglerna är klockrena: En kopia (helst vidimerad) på det papper som SFRO har sin rätta "stämpel på".

Men: Vore jag som dig skulle jag göra en vidimerad kopia på det dokument du redan har från SFRO 2, betala in avgiften via Internet och sedan skicka in. Mn kan vinna någon dag på det.

Link to comment
Share on other sites

Håkan: Snart så.... sätt på kaffet !!! ;)

Cealm: Så här står det på min ansökan som är utskiven genom transportstyrelsens webtjänst.

Intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om du själv tillverkat ditt motordrivna

fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillverkare. Sänd in den gröna

kundkopian av slutbesiktningsprotokollet. Lämna originalet till AB Svensk Bilprovning (ASB).

Så jag skickar in den gröna kopian som jag fick vid sfro besiktnignen i orginal.

LUPUS: Japp nu är det fajt ! :515: Min ursprungskontroll skickas också idag. Har du gjort bullerprov ? :huh:

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Japp nu är det fajt ! :515: Min ursprungskontroll skickas också idag. Har du gjort bullerprov ? :huh:

Jo men jag ombeddes komma igen..... måste låtit väldigt skönt.

allvarligt talat så fick jag soppa pump problem och bilen dog vid andra förbi åkandet :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ajdå det var inte roligt... lite för mycket strul med soppan för din del. Hoppas att du får ordning på det. Jag ska göra bullerprov antingen onsdag eller torsdag nästa vecka om allt går som planerat....

Link to comment
Share on other sites

Grattis till framgången, den blev verkligen läcker i den oranga färgen.

Ang. ursprungskontrollen gjorde jag som Du, jag skickade in den gröna kopian, eftersom det står så i instruktionerna, men fick ett brev tillbaka att jag skulle skicka en kopia på den vita + kopia på bullerprovet. När jag ringde till TS så fattade hon inte att den gröna var samma papper som den vita, och nåt bullerintyg var hon inte alls intresserad av. Jag vet inte vilken rök de suger i sig där på myndligheten möjligen blir de höga av röken från de gröna kopiorna.

Grattis i alla fall och hoppas att de inte krånglar mer än vanligt på TS

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Per Wackt: ---- om du själv tillverkat ditt motordrivna fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillv erkare. --- = Tillverkarintyget.

Sänd in den gröna kundkopian av slutbesiktningsprotokollet. Lämna originalet till AB Svensk Bilprovning (ASB).

Så jag skickar in den gröna kopian som jag fick vid sfro besiktnignen i orginal. = Ja det eller en vidimerad kopia går också bra att skicka Transportstyrelsen

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit ute och mätt lite buller idag. Jag får värden mellan 79-89 beroende på växel och sida. Är det toppnotering eller är det ett medel av alla värden som gäller ? Jag körde utan huv och med öppet konfilter.

Link to comment
Share on other sites

som jag fatta det ett medel värde av 4 repor förbi micken = 2 från varje håll på den växel som är rimlig och låter mest , i mitt fall 2:an

Men det kanske bara var hur min ljud gubbe tolkade reglerna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...