Jump to content

Pwr Seven


Per Wackt

Recommended Posts

Hej på er igen !

Efter att mitt bygge legat nere länge nu så har jag hittat in i garaget igen ! Därför tänkte jag att jag skulle lägga upp en tråd med lite bilder. Det är snart 9 år sen jag började att svetsa ramen.... puh vad tiden går !

Lite fakta om bilen:

Ram: Egen konstruerad ram med ideer från locost, esther, m.m

Motor: Volvo B230fk

Låda: Volvo 4 växlad med OD.

Bakaxel: Volvo 1030 aluaxel

Framhubar: Volvo 140

Stötdämpare: AVO

Övrit: Helbur, uniballs, megasquirt

Så här såg den ut när jag låste garaget för några år sedan.

IM001501.JPG

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det måste vara kul att sätta nyckeln i låset öppna dörren till garaget och hitta denna bil. Ser fram emot att följa byggtråden.

Som andra inlägg i din tråd borde jag få önska lite.

- Närbilder på rörburen

- Info Megasquirt om du har map för B230 redan mm

Sedan såklart allt annat.

Link to comment
Share on other sites

Mer bilder kommer när batteriet i min blixt är laddat....

Angående megasquirt så har det varit mycket strul... Jag kör med Megasquirt I Verison 2,2 med ediständning. När jag håll på med det hela förra gången så vägrade MS att justera tändningen och att ge några värden från tempgivarna. Därför rev jag ner allt i helgen och kollade alla kopplingar, mätte upp allt. Se där jag två grova felkopplingar, givarna var inte gjordade samt att SAW signalen gick till fel stift i MS. Så nu tror jag att det ska funka, ska hem och prova i kväll. Map har jag ingen, bilen är inte startad än med den här motorn.

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

skoj att se att jag inte är den enda som jobbar "snabbt".. :P

men ändå skojigare att du börjat pula med den igen.. :)

ja har ett gäng bilder från träffen vi hade (hemma hos dig?) som ja kan lägga upp om du vill ?

ps, ja kan inte se bilden hos attitude.. :(

Link to comment
Share on other sites

jodå.. lååååångsammt är ledordet.. :D det har kommit 2 barn och hus imellan vilket gjort att tiden för garageaktiviteter has sjunkit drastiskt.....

men man skall ju ha något att göra när man blir pensionär oxså.. :P

här är bilderna.. ja hade hårddiskkrasch för några år sedan men lyckades rädda en del bilder.. dock vet jag inte vilket år dom är tagna....

( tacka frugan för fikan.. den va god.. :) )

http://www.trampebil.se/slask/bilder/motor/traff_Per_Wackt/

å nu ser ja oxså bilden. men de gick inte att nå attidude.nu över huvud taget för en stund sedan...

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite mer bilder.

149308-20090202%20272%20(Medium).jpg

Så här ser den ut idag. Jag har inte fått ordning på blixten en så dom blev lite mörka....

Det här håller vi på med nu:

Byte till Lamelldiff och packboxar p.g.a oljeläckage...

149310-20090202%20274%20(Medium).jpg

Diffhuset på våran aluminium axel.

149311-20090202%20277%20(Medium).jpg

Visst är det här en lamelldiff och inte en slungdiff? Jag blev lite osäker när jag monterade ur den ur den gamla axel. Någon som vet ???

149312-20090202%20279%20(Medium).jpg

Här ligger axelrören. som är bultade på aluhuset.

Utöver detta så har jag idag monterat tillbaka Megasquirtet efter att jag har haft ur det och kollat all ledningsdragning och uppdateringar på kretskort. Så nu får vi hoppas att det fungerar. Tack Berne för hjälpen på telefon !!! Jag hittade två grova felkoplingar. Dels så var tempgivarna inte jordade förklar varför dom inte ger några utslag samt att jag inte hade gjort ändringarna för att skicka signal till edis jag hade bara gjort ändringarna för att ta emot signalen. Klantigt !!!!

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

>>LUPUS

Detsamma trodde jag om dig för några år sedan... :icon_oops:

>>Per Wackt

Kul att du är på gång igen - själv har jag aldrig helt stannat av, men det går ändå lååångsamt :turtle:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag blir galen på mitt Megasquirt !

Du har jag fixat till några felkopplingar i kabelhärvan. Glad i hågen så sätter jag tillbaka allt igen. Då går inte bränslepumpen. Hela kvällen igår gick åt till att felsöka i kabelhärvan. Men hittar intet följe hela vägen till MS. Mycket riktigt så går pumpen om jag jordar stift 37 på ingående till MS. Allså är felet i MS. Men det funkade ju innan... Suck.

Link to comment
Share on other sites

Nu så är MS fixat så att pumpen går. Det var en transistor som hade gett upp. Men då kom nästa problem. Jag köpte biltema bensinslangar samt en förpump från biltema. Slangarna har torkat, det är jätte små spricker i dom och där läcker det bensin överallt. Så det blir till att byta bränsle slangar överallt. Förpumpen går ibland den kärvar. Har försökt at smörja den med olja men det hjälper inte.... biltema skit ! Men jag kopplar bort den kör med en pump istället. insprutningspumpen verkar klara att suga hela vägen.

Kan bli uppstart ikväll !!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det värsta jag har sätt... det läcker överallt ! Den kan ju inte vara resistent mot bensin. Så nu blir det ett besök på min favorit butik Swedol, dom har en slang som ska klara etanol också. Kan va bra för framtiden !!

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft precis samma problem som du. Bensinslangarna krakelerade efter nåt år. Jag bytte till Trelleborg så nu känns det lugnt. Min biltemapump packade också ihop så det fick bli en Facet istället.

Kul att ditt MS äntligen funkar.

Får vi se bilen i Eksjö när vi kör konbana där?

Link to comment
Share on other sites

Ja MS funkar så långt, men nu måste jag ha igång bilen för att se att tändningen funkar som den ska. Men det verkar lovande...

Ang. Eksjö vi får ser hur det blir jag lovar inget.... :unsure: men kul hade det varit ! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Tja, Biltema har så mycket skit att det är lättare att fynda i valfri container..... Det är bara så.....

Klart att du ska köra i Eksjö Per, jag är inte övertygad om att du får välja själv, vi kanske hjälper dej med beslutet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den lamelldiffen jag har tänkt att sätta i var axel är trasig så det blir att byta lite delar i den. Drevaxlarna har gått av...

och när man ändå har isär skiten så kan man väl ändå byta lamell sats.... känner ni igen resonemanget. Det tar aldrig slut.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PWR lever !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :racesmile: :prop:

Motorn startade idag på första försöktet ! Så äntligen har jag kanske besegrat Megasquirt. Startar fint och går bra på tomgång. MS justerar tändningen så det verkar som om allt fungerar som det ska. Så nu är det bara att vänta på våren så man kan ut och mappa lite...

Föresten är det normalt att bara skrika rakt ut och hoppa upp och ner vid första motorstarten.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

---- Föresten är det normalt att bara skrika rakt ut och hoppa upp och ner vid första motorstarten.... ----

Det är till och med normalt att spela in motorstarten och lägga ut på YouTube. Sedan klista in länken i tråden så även vi andra får ta del av glädjen (och motorljudet). Om motorstart 1 inte hanns med att filma finns ju alltid tvån eller trean att använda, eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är normalt. Jag skrek också när jag fick igång min motor med MS första gången. Men det var mer ett FAAAAAAAAN, för den la sig på tomgång vid ca 4000 varv/min och jag hade inte byggt in nån avstängningsknap... Den hade då ett avgassystem bestående av 50 cm 2-tumsrör och skrek som en besatt och skrämde livet ur mig :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tror också att det är helt normalt... reagerar man inte så ska man nog ha en annan hobby !!! :prop:

Idag har jag varit i Skruv, utanför Lessebo hos Vide Motorsport och fixat diffbromsen. Tog med mig min gamla för att laga den, men det visade sig vara totalskrot. Där blev man blåst. Allt i den var slut så det fick bli en renoverad lamelldiff som han hade på hyllan. Så nu ska det va friska grejer i bakaxelen.

Förövrigt så kan jag verkligen rekomendera Vide motorsport, Jerry är mycket kunnig när det gäller växellådor och bakaxlar. Har kört en hel del rallycross och även han byggt en Seven. Trevlig kille !

http://www.videbilservice.se/

Sen blev det ett besök hos Håkan med..... tack för kaffet !

Så man kan sammanfatt dagen men mycket trevlig men dyrare än jag hade räknat med.... men som sagt nu har jag en frisk axel i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har jag varit i garaget och pulat.

Jag håller på med huven nu. Min ide är att såga till formar i OSB-skivor av ändarna sätta träribbor mellan dom så jag får en form av huven. Sen är ju frågan om det går att böja plåten över formen ? Jag vet ju att många brukar valsa plåten i en rundvalsmaskin. Det är nog det bästa, jag har ju bara en plåt kvar så det måste blir rätt på en gång. Hur har ni andra gjort ? Hur har ni gjort falsen på shuttelplåten ? I en Sickfals ?

Link to comment
Share on other sites

om inte valsmaskin finnes... har flertalet tryckt till huvar över stora(långa) gastuber, avloppsrör och dyligt med handkraft..kan tänka mig att om man riggar upp ett tex 110-200mm avlopsrör (i lämplig tjocklek) på en arbetsbänk.. håller fast plåten med tex en regel och 2 långa limknektar en i varje ände sedan lägger en regel eller bräda på den utskutande delen och sedan med kroppskraft klämmer ner...men det borde i dessa dystra tider finnan en plåtslagare med lite att göra, som kan rulla till plåten...om nu inte ROT avdragen skapat för mycket jobb..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket !

Ja ni är välkomna när som helst på en ny garageträff.... har ju dock inte hänt så mycket sen sist..... :banghead:

Om ni är lite intresserade av vad som hände sen med dom andra bilarna så är den som är mest klar... klar och den som var minst klar.... nästan klar. (ska reggas i vår, se denna tråden på attitude för lite bilder frän elmia förra året. http://forum.attitudemotorclub.com/viewtop...highlight=elmia ) och den som låg mitt imellan (min) är nu hopplöst sist.... suck !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten läges rapport...

Har byggt om rattstången så den nu är fullt kollapsbar... godkänns inte detta så godkänns inget. Har tagit delar från Audi 100 som "krokar" ur vid en krock. Alltså oändligt deformationszon.

Tätningar till alla uniballs är snart på plats. Blev en kombination av snowballs gummibrickor och vanliga o-ringar.

Huven håller på att ta form. Jag har gjort en träform som är klädd med kartong så jag har fått fram en pappmall. Har även klippt till plåten och letar nu förbrillt efter någon som kan valsa till den. Verkar svårt att hitta någon som är villig... Har fått ett tips som ska undersökas ikväll...

Jag håller även på att bygga ett par stolar.. blir väldigt enkla. I stort sett en aluplåt som formas som sittdyna. På den lägger jag ett liggunderlag som sits. En lokal tapetserarfirma får klä liggunderlagen med skinn... Trepunktsbälte ska dit också.

Så snart har jag byggt ikapp alla regeländringar som skett sen jag la bygget på is... man ska inte hålla upp för länge för då blir det mycket ombyggnationer.

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då ska jag berätta lite vad som hänt sen sist...

Har hittat en man som ska hjälpa mig med huven.. blir nog bra. Han hade tid i slutet av april. Så det är bara att vänta...

Ide'n med att bygga stolar själv är skrotad efter det att jag var hos "Atorp" på ett studiebesök. Verkar som ett par cobra stolar ska kunna gå i bilen. Så jag har beställt "cobra kopior" från Midland Wheels. Men som allt annat så var det leveranstid på dom....

Bältena får vänta tills stolarna kommer.

Så till det som har hänt. Jag har varit ute och kört !!! Lite...

Börjar få ordning på tändmappen så motorn går annat än på tomgång. Motorn murrar fint !!!! Härligt motorljud.... Så dom närmaste dagarna så ska jag ut och grovmappa lite... verkar lovande. Behöver en ny mappdator för skärmen är så dålig på min gamla så man ser inget om det inte är mörkt ute.

Problemet är att bilen läcker alla vätskor den kan läcka... har tidigare skrivit om bensin, kylarvätska och olja till bakdiffen. Nu när jag fått igång motorn så läcker den ännu mer vatten samt regält med olja. Kommer någonstans i bakkant av motorn verkar inte bättre än att det är vevaxeltätningen bakom svänghjulet... Suck !! Vatten läckorna tror jag är åtgärdade...

Motorn går väldigt varm om det beror på luft, taskig tändmapp eller att toppen har gått vet jag inte. Oroväckande är att det kommer mycket vatten ur avgasystem vid start. Lite för mycket för att vara kondens tycker jag....

Så nu vill jag ha lite flyt.. går det att köpa någonstans ??

Link to comment
Share on other sites

Håkan: Precis vad jag behöver ! Är dom receptbelagda ?

Caelm: Du ville ha lite bilder... här kommer dom rykande färska. Blev lite suddiga..

163358-20090407%20001.jpg

Så här ser den ut med 17"arna på.

163359-20090407%20006.jpg

Ny renoverade bakaxel. Polerad och klarlackad.

163360-20090407%20008.jpg

Överblick över gjutjärnsklumpen.

163363-20090407%20009.jpg

Turbo installationen: Aggregatet vänt med avgashuset framåt istället.

163366-20090407%20010.jpg

En bild på min nya Koso instrument. Mycket trevligt ! Har dock inte fått den att fungera tillsammans med edis tändsystmet. Får ingen varvräknarsignal. Instrumentpanelen ska få ett lager konstskinn på sig så småningom. Tanken är att ersätta den med kolfiber skiva i framtiden men den här får duga vid besiktning.

163368-20090407%20013.jpg

163369-20090407%20017.jpg

Här kommer en bild på OSB-skivemallen till huven som Caelm frågade efter. Det som saknas är en skiva till höger där trädistanserna sticker ut. Den skivan är formad efter instrumentpanelen. Den mittre skivan är där delningen mellan shuttle och huv ska vara. och den vänstra skivan är sågad efter noskonen. Med denna på bilen så har jag spänt en mjölkpapp över och på så sätt gjort en pappmall som jag klippt till plåtarna efter Syns på nästa bild...

163372-20090407%20018.jpg

Här ser ni pappmallen. För att få en kant att vika runt har jag använt mig av maskeringstejp med olika bredder för att markera på plåten då går det att räta ut lite klippfel på pappmallen också så att man får snygga radier överallt. Samma teknik som när man strajpar upp en maskering innan flameslackering tex. Så nu väntar jag bara på att killen med alla roliga plåtmaskiner ska få tid att hjälpa mig att falsa plåtarna.

Det var lite bilder.... mer kanske kommer. B)

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna. En verkligt fin bil du bygger. Intressant att se hur du gjort mallen till din huv. Vi har samma grundteknik i mallbygget. Jag kommer eventuellt också att kompletera min mall likande din med lister mellan.

Alternativet är att göra som förra gången samskruva mall och stående plåt och sedan svetsa tvärgående plattjärnet direkt emot därefter svetsa nedre lösa fyrkantprofilerna på höger respektive vänster sida. Det bli nästan samma sak som lister.

Intressant att se hur du gjort i alla fall. Huvar är svår att göra tycker jag

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med en mall i trä är att du kan skjuta fast pappen med en häftpistol så du får en spänd och snygg. Tanken är att kunna använda trämallen vid rullningen av huven för att snabbt se så att man får rätt radie. Jag funderade först på att försöka sätta fler träribbor i radien och försöka böja plåtern över mallen men jag tror att det blir svårt för man måste ju överbocka lite för att få till rätt form, är nog bättre att använda en rundvals maskin. Tanken är också att göra en luftinsläpp i huven till luftfilteret. Jag har ju det direkt på turbon och då hamnar det i bakkant av motorrummet, svårt att få kall luft. Men med ett insläpp och en liten låda som avskärmning så det nog funka.

Link to comment
Share on other sites

Har försökt att mappa lite nu. Men jag får ingen ordning på den.

En fråga: Brukar smalbandslambdan fladdra ? Den slår hej vilt åt båda håll. Helt omöjligt att få någon uppfattning om bilen går snålt eller fet. Bilen svarar knappt på gas. Gasar jag försiktigt så kan den öka lite i varv annnars bara dör den. Går finns på tomgång annars.

Link to comment
Share on other sites

post-151-1239654771_thumb.png

Smalbandslambdan är svårare än en bredbandslambda att mappa efter.

Dess spektra är så smalt att den i det närmaste bara visar mager och rik

inte mycket av hur magert eller hur rikt motorn går. Ändläge-ändläge kastande

fram och tillbaka har jag sett många gånger till en början av mappandet

när man pluggat i datorn. Som du ser i grafen här ovan så är ytterligheterna i

SB lambdan förhållandevis nära varandra och spektrat över den stökiometriska

delen mycket smalt.

Anledningen till kasten kan däremot vara flera. Ett par tips att börja med är att

om du inte redan gjort det så avaktivera lambdans möjlighet att styra bränslet

exempelvis genom att sätta den aktiv endast över 7000rpm eller något. Alternativt

lägg in en påtaglig tröghet i lambdastyrningen genom att öka "event per step" &

minska EGO limit värdet. När du har ordning på bitarna så justerar du in den igen

med passande stegstorlek och rörelseområde, men se till att allt fungerar bra först

och låt lambdan ta det sista finliret bara.

Kolla även upp att inte boxen konstant håller på och "små-rikar" p.g.a. vibrationer i bilen

eller "parkinson-tendenser" i din gasfot. Kolla ACCEL indikatorn, testa att öka

TPS Treshold värdet isåfall och se om ACCEL slutar blinka och lambdavärdet slutar flaxa...

Link to comment
Share on other sites

Att smalbandaren är svår att mappa efter har jag förstått. Men så här svår hade jag inte tänkt mig. Ska kolla tipsen som du gav Håkan. Men jag ser inte att accel blinkar. Däremot har jag inte stängt av lambda korrigeringen, det har jag glömt.

En sak jag funderar på är pulsering i bränsleledningarna. Jag kör simultan insprutning, för att jag inte orkade bygga om orginalhärvan, en ledare som matar alla spridare. Kan det påverka ?

Link to comment
Share on other sites

Det här är inget svar på din fråga.

Men jag rekomenderar varmt en bredbandare. Det underlättar någe otroligt. Och kör man med MS så kan man få den att autotuna. Då kommer man bra nära en fin mapp.

Link to comment
Share on other sites

Då tror jag mig har lokaliserat olje läckan. Verkar vara oljetråget. Får bli en ny packning mot blocket och lite tätmassa får vi se om det håller tät. Det blir plan A i alla fall.

Men bytet får vänta lite för bilen har fått tid hos plåtdoktorn. Så på fredag ska PWR Seven läggs in på behandling och få sig en ny huv. Har haft en kille på besök idag som håller på och bygger hotrod karosser. Han ska få den äran att valsa till en fin huv. Så nu blir jag av med bilen några veckor. Lite fusk kanske... men ska man bli klar någon gång så gäller det att ta hjälp av dom som har verktyg och kundskap. Men det tar emot...

Zeitronix bredbandslambdan blev det inget med.... han höjde priset när det väl blev tal om affär. Så jag får fortsätta och leta.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag varit på besök i plåtverkstaden. Stefan är inte klar än men här kommer lite bilder på vad som är gjort än så länge. Imponerande vad man kan åstakomma med ett engelskt hjul och en krympmaskin.

166621-20090423.jpg

Här är en bild på huven som den ser ut nu..

166624-20090423%20001.jpg

Detalj

166625-20090423%20003.jpg

I bakgrunden ser ni en hotrod hytt som stefan gjort. Helt otroligt....

166626-20090423%20002.jpg

Här ser ni ett embryo till sidoplåt. Tanken var ju att jag skulle använda glasfibersidorna som jag har gjutit men nu blir det aluminiumsidor istället. Blir bra mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite bilder har jag lovat...

Vi haft träff med attitude idag hemma hos mig så då blev det lite bilder ute i det fria...

170195-20090510%20195%20(Large).jpg

170196-20090510%20196%20(Large).jpg

170197-20090510%20198%20(Large).jpg

Så här ser den ut idag

170198-20090510%20197%20(Large).jpg

En bild på luftutsläppet på sidan. De främre sidoplåtarna är demonterbara och sitter med tre snabbfästen. Praktiskt....

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...