Jump to content

Metallkap Rådgivning


JonasHKS

Recommended Posts

Hej ! Jag har funderingar på att köpa en sådanhär: Jula Metallkap

eller

Kap på verktygsboden

Någon som vet hur den här kan vara eller om man har erfarenhet, snabba svar hade varit underbart då jag i sånna fall köper den i eftermiddag!

//Jonas :)

Edited by JonasHKS
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har en liknande den på verktygsboden, fast en Bosch. Det sprutar metall något fruktansvärt! Sen är det rätt svårt att få den att kapa helt rakt då skivan är så stor i diameter, den vill böja sig. Ingen höjdare att ha i ett garage kan jag ju säga. :D Efter mina erfarenheter så skulle jag nog satsa på en bandsåg av något slag, helst en med kylning då såklart. (Men det kanske inte behövs ??). Eller så kanske det är bättre med en "verktygsboden kapsåg" med klinga istället för slipskiva ?

Kallbandsåg

/Steffe

Link to comment
Share on other sites

Har du plats så rekommenderar jag Jula's bandsåg på stativ G50 (Artnr: 240050)

den kan man dessutom lätt modifiera med eget bord så den blir mer allsidig.

Fördelen den har är priset, några av nackdelarna är att det är svårt att ställa

in samma vinkel eftar att ha ändrat, det finns inga fasta lägen :( sen är den

även aningen låg så att Jula's rullstativstöd (Artnr: 192022) men sånt går ju

att ordna....

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Hej,

det är två helt olika typer av kapning. Jula är en "såg" klinga. Ser rätt klen ut i verkligheten och klarar inte så stort djup.

Den andra är en viklekap typ rundell fast i ett stativ. Den stänker gnistor som en vikelkap men ger räta vinklar.

Kanske inte ett komplett svar men lite fakta.

Jag änvänder en kapmaskin tyl verktygsbodens fast hemgjort, funkar OK men stänker.

Jag tittade på Julas men köpte den inte.

Lycka till

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera Evolution Rage2!

Klingkap med hårdmetalltänder. Gnistrar väldigt lite och ger bra snitt. En annan intressant detalj är att stålet inte blir varmt, värmen går över i spånet istället.

hit1032.jpg

Jag köpte min i England men numera kan man köpa dem hos Beijer Bygg.

Har även en 180 mm klinga i cirkelsågen för att kapa längre snitt i grövre plåt. Slår plasmaskäraren eftersom snittet blir rent och exakt.

Finns en liknande kap på verktygsboden men jag vet inte hur kvaliteten på det bladet är

Link to comment
Share on other sites

Vanliga cirkelsågen man normalt kör trä med ????

Varvar inte de för mycket då? eller menar du att det funkar

bara för att man kör med en annan typ av klinga ???

Finns ju en hel del plåt man skulle vilja kapa snyggt o rakt nu... :P

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Japp, kör i en vanlig Bosch cirkelsåg för trä. Den har samma varvtal som rekommenderas för den mindre klingan 3500 rpm. Inte att rekommendera i en billig enkel maskin eftersom beelastningen blir högre vid metallkapning.

De större sågarna med 355 mm klingor varvar lägre 1450 rpm, vill minnas att "kapskive"-maskinerna varvar mer.

Köpte mina grejor här:

Trade Counter Direct

Link to comment
Share on other sites

Julas "Twincutter" är rätt bra men lite klumpig och kapar som sagt inte så djupt. Jag har bara använt min till tunnplåt ännu, och den är stadigare än vinkelslip med kapskiva men som sagt, stor... Mycket spån men inte så mycket gnistor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Vi hade på byggen förut en som hette ADAMANT med 2 motroterande klingor och fördelen med det var att den drog inte . man kan i princip lägga den på materialet och den avverkar utan att vilja dra iväg.

klingorna var dyra och för inte vara slitna och själva snittet blir grovt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag hade bara tänkt säga att jag har nu köpt en kallbandsåg hos Verktygsboden, kostade 3000 och nöter väldigt fina snitt, bra kap för pengarna!

Angående Evolution rage 3 så pratade jag med Evolutions service agent i Göteborg och om man köpte från England så kunde man bara så garantin i England, annras tror jag det är en mycket fin maskin, men för mig blev det bandsågen Kallbandsågen

Link to comment
Share on other sites

kan rekommendera en titt in på denna hemsida, http://www.mini-lathe.com/Bandsaw/Bandsaw.htm

som har en del vettiga modifikationstips till både bandsåg, små svarvar och fräsar...

Toffe

ps. en bild på mitt inte fullt så snygga bord dock snabbt och enkelt att montera/demontera

post-1853-1234504275_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan nu meddela att Julas större bandsåg, 240-050, är slut i hela Sverige from idag.

Jag lyckades få tag på den sista maskinen! :D

Det fanns en kvar i hela Sverige, och vet ni var den var? I Östersund. Och jag bor ju strax utanför. Nåt att fundera på? Nääääää....

Vad ska man skaffa för sågblad som är bra då? Bladet som följde med var ju ren Kina-kvalitet på.

Lenko kanske?

Link to comment
Share on other sites

Där ser man, fick själv tag i en obetydligt beg. 240-050 för 1000:- i dag :whistling:, men jag får inte hem den förän till slutet av nästa veckan, så posta gärna lite synpunkter på din såg när du provat den.

Link to comment
Share on other sites

det blad jag brukar köpa är åxå från JULA art: 252031

kanske finns på annat ställe också men jag har inte idts leta

Ok, vad kör du med för Tänder/Tum på bladet ser att det finns 2 olika att välja på hos Jula 10/14tpi och 6/10tpi

Visst är Julasågen väldigt lik den här (om man bortser från stativet) som finns hos Verktygsboden för 3420:-

50665_big.jpg

Edited by ankaon
Link to comment
Share on other sites

jag har det fintandade 10/14 tänder/tum Det blad som sitter i nu har hållt riktigt länge nu :)

hade problem ett tag med att bandet gick av hela tiden :( men med alla möjliga sorters

injustering i sidled, höjdled, bandspänning samt styrkullagrens tryck mot bandet så har

det som sagt hållt länge nu. Har kapat både 25mm propelleraxel och skarvbitar till järnvägsräls

likväl som 25*25*2 det ena tar väl lite längre tid ;) men jag har inte bråttom....

En svaghet på sågen är att det inte finns några "fasta" lägen (90°-45°) så de blir ett evigt

måttande när man ändrar vinkel....

Det jag ser skiljer är placeringen av strömbrytaren, sitter längst till vänster enligt den bilden

tror tillome att det är den lilla svarta flärpen under vita klisterlappen som stannar sågen när den

sågat igenom.....

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

OK då hade jag fel i det men flärpen som stoppar sågen sitter där i vilketfall.

gångjärnet sitter ju där på min maskin också...

En bra modifiering är iallafall att ersätta medföljande rangliga sågbord till

ett mera stadigt som dessutom är snabbare att montera/demontera (se tidigare i tråden)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kilkenny, det är de bladen och maskinerna jag skrev om i post nr 5.

Du kan köpa bladen löst och sätta i vilken maskin som helst. Maskinen bör vara av bra kvalitet då belastningen blir högre vid metallkapning.

Jag har haft mina maskiner i ca 3år och kapat en hel del med dem men inte bytt något av bladen ännu.

Det lilla bladet, 185 mm, kostar ca 19 pund i england, frakten var inte dyr heller (25 kg vägde paketet men jag minns inte vad det kostade)

Med den oranga klingan (Evolution Build) kapar du allt utom härdat eller rostfritt. Det finns en annan klinga för rostfritt och en diamantklinga för härdat.

Du kan hitta grejorna hos Beijer och nåt ställe i Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Låter jättebra det där :)

Fast man bör väl ha en maskin med lägre varvtal än en vanlig för trä?

Kanske man kan köpa sig en Bosch istället, frågan är som sagt om klingan pallar?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Du kör med samma maskiner, klingan är gjord för de varvtalen.

Kolla in profilerna på Evolutions hemsida så förstår du varför.

rage2blade275.jpg

En Bosch maskin blir bra. Min cirkelsåg är Bosch och jag har kapat 8 mm stål med den, lätt

En annan intressant detalj är att direkt efter du kapat ett grovt järn kan du ta på snittet, all energi går över i spånet.

De kornblå små rackarna gör däremot skitont att få på sig när man kapar med kortbrallorna på :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Återupplivar denna gamla tråd.

Jag har en vanlig gersåg som är på 1800w och vid nollmotstånd gör den 5000rpm.

Min fråga är om det skulle funka att sätta ett sådant blad på denna och kapa stål med?

Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan rekommendera Evolution Rage2!

Klingkap med hårdmetalltänder. Gnistrar väldigt lite och ger bra snitt. En annan intressant detalj är att stålet inte blir varmt, värmen går över i spånet istället.

hit1032.jpg

Jag köpte min i England men numera kan man köpa dem hos Beijer Bygg.

Har även en 180 mm klinga i cirkelsågen för att kapa längre snitt i grövre plåt. Slår plasmaskäraren eftersom snittet blir rent och exakt.

Finns en liknande kap på verktygsboden men jag vet inte hur kvaliteten på det bladet är

Jag är lite sugen på att köpa en sån, får man fråga vilken firma i england du köpte din hos? Ringdahls maskiner för dem här i sverige, men de är dyra... Och beijer har bara klingorna numera, och de passar (så vitt jag vet) inte i några andra maskiner. Har kollat runt lite på ebay ch det verkar som att man kan få ner priset rejält genom att importera själv, men man ska hitta någon som kan tänka sig att skicka internationellt också...

Mvh Anton.

Link to comment
Share on other sites

För de som är intresserade av en Rage 2 så kan jag rekommendera följande säljare:

http://cgi.ebay.co.uk/EVOLUTION-RAGE-2-240V-355MM-MITRE-CHOP-SAW-14-2000W_W0QQitemZ390278469077QQcategoryZ20785QQcmdZViewItemQQ_trksidZp5197.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D6268123768765425712

160£ för själva maskinen och ytterligare 30£ för frakten till sverige. Ca 2000 kr för en maskin som i Sverige kostar uppåt fyra! :notworthy:

Edited by Bushido
Link to comment
Share on other sites

Har precis fått hem min maskin (Fyra dagar från UK till Sverige för 30£, är inte det bra så vet jag inte vad!) och hunnit testkapa lite, och jag kan bara säga WOW! Jag är mäkta imponerad. Började så smått med att kapa i en träbit, gick helt oklanderligt och snittet blev fint. Tog därefter ur träbiten ur "skruvstädet" och ersatte det rakt av med ett 70mm stålrör med 4mm väggtjocklek. Klingan bara for igenom röret som vore det gjort av smör, utan minsta spår av slitage på klingan! Snittet blev rakt och fint och, otroligt nog, helt svalt! Gradskivan är väl inte hundra procent exakt, men ger en fingervisning om var man hamnar. Vill man ha tiondelsprecission kan man ju alltid göra som AnersK tipsade mig om och testkapa en skitbit först och ställa in tills man fått rätt gradtal, och sen byta till det man egentligen vill kapa. Den håller graderingen väldigt bra mellan kapningarna. Väldigt nöjd med min såg :)

Link to comment
Share on other sites

Hur är bordet och spännmekanismen? har sett andra forum där en del verkar ha fått gjutet bord och en del i plåt. Är plåtvarianten vek?

/Peter

Den känns solid och bra, mitt bord är gjutet så vitt jag kan se. Tungt, tjockt och stadigt är det hur som helst.

Spännmekanismen funkar bra. Graderingen är som sagt inte helt enkel att ställa rätt, men det funkar acceptabelt. Det enda jag märkt är att om man ska spänna något i 45 graders vinkel så tenderar spännplattan att glida lite mot mothållet, men det tror jag inte är något som stör. De sluter tätt ihop och håller vad man nu ska såga i stadigt och bra.

Link to comment
Share on other sites

Känns bra att du blev nöjd när jag rekommenderat den :)

Bordet är gjuten aluminium med gjutjärnsinlägg där man spänner materialet. Spännjärnen är troligen i gjutjärn eller smide.

Jag har sett liknande kapar med plåtbord som Peter nämde och de ger inte lika gediget intryck men jag har inte provkapat någon.

Det enda jag saknat med den är ett anhåll men jag har "stulit" ett från min listsåg. Skall göra ett lite kraftigare vid lämpligt tillfälle av M12-stänger

Link to comment
Share on other sites

Jag föll för en Evolution Rage 2. Bra pris och snabb leverans från samma leverantör som Bushido ovan.

Kapar 25x25x2 som det vore tunna trälister gör den och snitten blir kalla precis som i reklamen, men tyvärr måste jag meddela att bordet och spännmekanismen numera är tillverkat i relativt vek bockad plåt. Det funkar, men inger inget förtroende direkt. Känns som att tillverkaren bestämt sig för att minska materialkostnaden till priset av precisionen. :thumbsdown:

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Har använt sågen lite mer (Evolution Rage 2) och jag kan absolut inte rekommendera andra att köpa den sedan de bytte från gjutet bord.

Mothållet flexar bara man trycker på det med handkraft och sågen står och vickar på underlaget eftersom själva sågbordet inte är plant.

Kontaktade Evolution Power Tools och klagade, men blir bara skickad runt till olika supportställen. Senaste budet var att kontakta den jag köpte av.

Precis som att de kan göra något åt den usla sågen? Möjligen kan man skicka tillbaks den, men det kostar säkert halva sågkostnaden i frakt och då har man bara fått betala och har ingen såg alls.

De borde få en snigel på ögat!

Den verkar bra på reklamen, men köp den inte!

/Peter

Det kraftfulla mothållet

post-1216-0-81121500-1295893166_thumb.jpg

Ett ben i luften

post-1216-0-24762500-1295893176_thumb.jpg

Precisionsmekanism

post-1216-0-99946300-1295893195_thumb.jpg

post-1216-0-48288300-1295893186_thumb.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Skräp :angry:

Flexar bordet när du pressar på med klingan också?

Funderar på att skriva till dem och tacka för att de fått mig att framstå som en idiot som rekommenderat detta spektakel, och samtidigt påpeka att jag måste dementera allt gott jag sagt om dem, som når en ca 20 000 personer på diverse forum....

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju inte hjälpa att de väljer att konstruera om maskinen. Otur bara att jag beställde lite för sent. Bushido beställde ju bara några dagar tidigare från samma leverantör och fick gjutet bord.

Jag pressar inte gärna på speciellt hårt med klingan. 90 graders kapning blir rätt ok ändå om man inte trycker så hårt. Trycker man hårt eller har för tunga/långa bitar så flexar det.

Provade att spänna fast en 20x20x2 i 45 graders vinkel och då måste man dra åt så att stödet flexar rejält för att biten inte skall flytta sig när man kapar.

Provade att spänna den så som kändes bra map att det inte skulle flexa. Då flyttade biten sig efter halva snittet och klingan klättrade upp på biten. Inte särskilt trevlig upplevelse vare sig för mig eller klingan. man duckar gärna när det händer.

Jag antar att jag inte kommer någon vart med leverantören så det får nog bli att förstärka lite framöver.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Väcker liv i en gammal tråd. Är det någon som vet om de fortfarande har den rangliga konstruktionen på bordet eller om de har bytt till något bättre? Är sugen på en http://www.tradecounterdirect.com/power-tools/mitre-saws/evolution-raptor-tct-steel-cut_-110v.html om man bara kan få någon i UK att skicka till Sverige då de är så satans dyra här.

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde från dem så du behöver nog inte hitta någon bulvan.

Skicka ett mail till dem och fråga de är lätta att ha att göra med.

När diskussionen om de olika varianterna var som hetast kollade jag med dem. De återkom med besked att de som fanns i deras lager var av den nya klena modellen.

Om du köper, var noga med att speca 230V modell.

Kapade takplåt med cirkelsågen för ett tag sedan. La ihop 7 st och bara matade på, helt suveräna klingor...

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Du kan beställa direkt på nätet och dom skickar till Sverige. Jag köpte min här för en dryg månad sen: http://www.ffx.co.uk/tools/product/0849713011251%20evolution%20rage2%202%20rage%202%20355mm%20tct%20multipurpose%20cut%20off%20saw%20240v

Det enda man behöver göra är att kapa stickproppen och sätt dit en ”svensk” modell. Men det är samma plåt vinklar till anhåll och plåt bord som Pelle17B skrev om. Mitt bord var dock ej skevt. Jag tycker klinga är suverän man behöver knappt mata den bara ”faller” igenom metallen och ger fina snitt.

Jag köpt min med öppna ögon och för mina behov kan jag leva med att uppspänningen tar lite tid och behöver checkas med vinkelhake för att bli helt bra. Med den kurs jag fick så kostade sågen 2.093:- och frakten 295:- jämfört med de alternativ jag sett i Sverige för dom pengarna så tycker jag att den är bra.

Link to comment
Share on other sites

Själv så köpte jag denna

http://www.ffx.co.uk/tools/product/0849713011343%20RAGE3%202%20Evolution%20Rage3%20255mm%20Multipurpose%20Sliding%20Mitre%20Saw%20240v

Evolution Rage 3, 255mm klinga och för 230V

Funkar underbart både till metall och i den händelse man skulle vilja kapa lite virke också ;-)

Beställde på en Onsdag och DHL levererade på Måndagen efter.

Behövde bara byta stickpropp till en svensk.

Slutnotan vart på lite drygt 2300sek

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...