Jump to content

Esther Seven Cosworth


Bronto

Recommended Posts

Tjena!

Det är väl på tiden att även jag slänger upp mitt projekt här jag tar och berättar lite kort om mej först. Mitt namn är Rasmus Hallberg och jag är 17år gammal och är bosatt i kalmar. Jag håller nu på att bygga mej en Esther seven vilket tar upp en stor del utav min fritid! :racesmile:

Men nu över till lite fakta om bilen. ( Det blir ingen "locost" ) :hypocrite:

Motor:Cosworth motor

Chassi: Esther ram

Bakaxel: Mazda miata

Spindlar: Mazda miata

Stötdämpare: Avo coilovers eller Protech

Nu över till ett par bilder.

bild10635me0.jpg

bild10607zi6.jpg

bild10592mb7.jpg

bild10603cl1.jpg

bild10606vr8.jpg

Mvh

Edited by Bronto
Link to comment
Share on other sites

Är tanken att den ska reggas för gatan eller bara gå på bana?

Bilen kommer att reggas! :)

Du har intressanta lösningar på framvagnen, lägg gärna in bilder på övre a-armen också. Bakvagnen verkar färdig, bilder tack! Hur är det att få tag i Miatadelar?

Hälsningar

Bengt

Hej, hjulupphängningar är av egna lösningar och är inte klara i framvagnen har jag övre länkarmar kvar att bygga men jag har lösningen klart i huvudet på hur jag ska bygga dem! När det gäller bakvagnen så är den inte heller klar jag är nöjd med dem undre länkarmarna men övre kommer att byggas om! :)

Mvh Rasmus H

Link to comment
Share on other sites

YB motor i rwd cosworth väl?

d.v.s. min.204 hkr std.

Det innebär att din bil måste väga ett ton när den är klar för att kunna besiktigas för

gatan om reglerna fortfarande säger max 15Kw/100kg.

Det blir svårt att vikta upp bilen så mycket....

Link to comment
Share on other sites

YB motor i rwd cosworth väl?

d.v.s. min.204 hkr std.

Det innebär att din bil måste väga ett ton när den är klar för att kunna besiktigas för

gatan om reglerna fortfarande säger max 15Kw/100kg.

Det blir svårt att vikta upp bilen så mycket....

Jag tror till och med det är 158kw vilket är va 214,88hk.

Vikten är det enda hindret just nu men vill jag vikta så mycket så går det ju! :)

Link to comment
Share on other sites

Den stod mej dock dyrt. :banghead:

Men det var det värt! :)

Men den kan ju faktiskt betala sig själv! Några timmars svetsande åt folk å fä så är den snart intjänad,

Alltså är det ingen utgift alls utan en mycket god investering, plus att det är nittioåtta gånger roligare att greja när man har riktiga grejer :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Men den kan ju faktiskt betala sig själv! Några timmars svetsande åt folk å fä så är den snart intjänad,

Alltså är det ingen utgift alls utan en mycket god investering, plus att det är nittioåtta gånger roligare att greja när man har riktiga grejer :racesmile:

Det var i dem banorna jag tänkte när jag köpte svetsen! :)

Link to comment
Share on other sites

YB motor i rwd cosworth väl?

d.v.s. min.204 hkr std.

Det innebär att din bil måste väga ett ton när den är klar för att kunna besiktigas för

gatan om reglerna fortfarande säger max 15Kw/100kg.

Det blir svårt att vikta upp bilen så mycket....

Där var väl ett förslag om att besiktningsman kan tillåta mer effekt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Jag har inte gjort så där jätte mycket nu på sistone utan har mest "planerat" lite men har inhandlat uniballs nu istället för kulled och beställt hem ett jädrans gäng passbult. (ska snart stå på hjul och burbygget ska påbörjas!)

Men rullade ut chassit i det fina vädret idag.

bild1062136.jpg

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjenare!

Har nu ordnat till det här problemet med kulleder och gjort som så att jag köpte två m18 uniballs av god kvalité och sedan brotschades spindlen för en 16mm passbult. Där efter så svarvades och brotschades två hylsor till som gå igenom uniballen som sedan passbulten träs igenom! Men jag lägger upp några bilder på det som tillverkats lättare med bilder änn text!

bild1062167.jpg

bild1062170.jpg

bild1062162.jpg

bild1062171.jpg

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut! Dum fråga kanske, men har Miatan styrväxeln framför eller bakom hjulaxeln? Tycker att styrarmarna på spindlarna nästan ser ut att peka in mot bilens centrum istället för it mot hjulet... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut! Dum fråga kanske, men har Miatan styrväxeln framför eller bakom hjulaxeln? Tycker att styrarmarna på spindlarna nästan ser ut att peka in mot bilens centrum istället för it mot hjulet... :unsure:

Styrväxeln ligger framför! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...