Jump to content

F1 2009


pacman

Recommended Posts

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Kanske är fler än jag som följer F1... Så jag startar en tråd om F1!

F1 sänds numera i Viasat Motor :banghead: Kanalen är iofs bra, med mycket varierande motorsport (så här års har jag tittat en hel del på repriserna av GP2 2008; tät racing med likadana bilar, snäppet under F1), men man måste ju ha viasat! Så vad gör man? jo man byter från canal digital till viasat...

Försöker nu följa försäsongsförberedelserna (långt ord!), och en årligen återkommande happening är ju de nya bilarna. Speciellt ett sånt här år med de nya specifikationerna.

Och så här långt tycker åtminstone jag att 2009 års bilar är bland de fulaste som byggts.

Kolla bara på Renaults bil! Det är ju nästan genant. Ser ut som en platypus med mexar-mustasch i nosen, med en Alien-rygg bakom föraren... Men det blir väl så om de skall följa det nya regelverket.

http://en.f1-live.com/f1/en/photos/2009/in...enault_02.shtml

Men alla förändringar skall ge minskade kostnader, bättre möjligheter till omkörningar, tätare race. Allt sammantaget en roligare och mer underhållande show än tidigare.

Får väl se om det lyckas...

Länk till en bra F1-sajt: http://en.f1-live.com/f1/en/index.shtml

Finns flera bra sajter för den intresserade. Det är bara att googla...

Link to comment
Share on other sites

Jag ser verkligen fram mot nya säsongen. Jag har inte skitkanalen Viasat Motor utan kommer lösa det med livesändningar över nätet. När jag kollade in de 2 sista loppen förra året via nätet så låg dom bara 10 sekunder efter i sändningarna.

Jag har bara hunnit kolla in Ferraris nya ?60 nånting. Jag tyckte den såg lite lustigt ut i början, men jag gillar verkligen deras nosvinge och området kring avgassystemet. Ska nog kolla in McLarens i snarast

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul som fan med lite nya förutsättningar.

Tror dom mindre stallen kommer kunna utmana bra i början. Men jäsiken vad bilarna ser ut, BMW ser ut å ha smällt på två Ubalkar på frontvingen t ex.

Sen kan viaspratt fara åt helvete, jag kommer att rigga upp en gammal parabol och ta in tyska RTL från Astra 19.2°E hoppas bara att dom kör F1 nästa säsong.

Jonte, har du några bra länkar på liveströmmar?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag följer F1 slaviskt och har därför torskat på ett Viasat-abonnemang inför årets säsong. Årets bilar ser inte kloka ut med dom där framvingarna. Dom kommer ju ryka i första kurvan.

Som det ser ut just nu så är det bara Honda som dragit sig ur VM. Trodde det skulle vara fler nu i kristider.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Resultat av kvalet

1 Sebastian Vettel RBR-Renault

2 Fernando Alonso Renault

3 Mark Webber RBR-Renault

4 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes

5 Jenson Button Brawn-Mercedes

Så här långt in på säsongen så kan man lugnt säga att resultaten är överraskande.

För att bli framgångsrik så kan man t.ex köpa Hondastallet och slänga ur deras motorer och in med merca istället. Trodde motorer var Hondas gebit :P

Link to comment
Share on other sites

Det måste kännas bra surt för Hondagubbarna som lagt ner hur många miljoner som helst på utvecklingen av bilen, och sedan se bilen utklassa konkurrenterna med en annan motor!

Och jag kan inte tänka mig att Brawn betalat ens en bråkdel av utvecklingskostnaden när han köpte stallet.

Vinstlott!

Brawn är nog den bäste teamchef som finns just nu, i alla fall tekniskt och strategiskt...

--------

Ferrari... Vad tusan håller de på med? Dags för lite städning i management-ledet?

--------

Läste att McLaren riskerar 300 miljoner dollar (!) i böter samt avstängning från bl.a. monaco för att de ljög inför FIA.

2,5 miljard spänn i böter... :banghead: Vilken värld lever de i egentligen?

--------

Kul med Vettel. Det behövs lite nya namn i toppen.

Och de nya reglerna, även om bilarna är fulare än någonsin, har gjort att F1 är jämnare än på mycket mycket länge.

Nu är risken betydligt mindre att man somnar i soffan på söndageftermiddagarna, efter söndagsmiddag och kaffe, vilket inte var så svårt när det bara var Ferrari på plats 1 och 2 i varje lopp...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att förklaringen är den som många ger att Ferrari och Mclaren var fullt upptagna med förra årets säsong ända fram till sista tävlingen medans Honda, Toyota och de andra mellanstallen tidigt valde att fokusera på 2009. Lyckad strategi i år när reglementet förändrats så radikalt.

Jag tror Ferrari/Mclaren är tillbaka i toppen tills första loppet i Europa om tre veckor.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Honda har ju dragit sig ut ur fler sporter som STCC. WTCC och på fler ställen om ja inte minns fel..

De påstås att Brawn köpte stallet för 1$... :o

Å ja.. som Hondatok känns de surt att de lagt allt krut på årets säsong för att sedan sälja precis innan starten...

det påstås även att Honda fortfarande betalar personalens löner å om de stämmer så suger de extra mycket... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Alldeles strax dags för start :thumbsup:

Startordning

1 Jarno Trulli Toyota

2 Timo Glock Toyota

3 Sebastian Vettel RBR-Renault

4 Jenson Button Brawn-Mercedes

5 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes

6 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes

7 Fernando Alonso Renault

8 Felipe Massa Ferrari

9 Nico Rosberg Williams-Toyota

10 Kimi Räikkönen

Link to comment
Share on other sites

Button fortsätter leverera i sin Brawn. Kul att även Toyota fått fart på sina bilar nu.

1 Button

2 Vettel

3 Trulli

4 Hamilton

5 Barrichello

6 Raikkönen

7 Glock

8 Alonso

Nu ser vi fram mot Barcelona

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...