Jump to content

Backspärr Typ-9


Kenneth Lundblad

Recommended Posts

Hur stor är risken att du lägger i backen under färd av misstag? Jag tror inte att den är stor. Jag har tagit bort den på min opellåda i projektet. Jag har heller ingen backspärr på C3 cittra.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också utan spärr till backen. Enda gången man riskerar att hamna fel är när ettan ska i och den används bara från stillastående, dvs inget problem. Det är klart att det är trist om man lagt i backen när man står rödljuset och ska rejsa... ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Volvos M47a har en mycket enkel backspärr. En plåtvinkel som sitter fast där växelspakskulan ansluter och sedan en liten plastbit på skälva växelspaken. För att lägga i backen måste plastbiten lyftas ovanför plåtvinkeln. Fast jag har heller inte kvar backspärren. Vinkeln sitter på plats och plastbiten också men den har jag hissat upp intill Växelknoppen och sedan satt ett buntband under plastbiten så den inte åker ner.

Motsvarande konstruktion går att överföra och tillverka rätt enkelt för en växelspak som är förflyttad. Om det finns plats och möjligthet i tunneln.

Link to comment
Share on other sites

På både min Gammla 405 peugeot och på mina föräldrars nya 307 så sitter det inte någon spärr för backen? är detta verkligen ett krav? iof så sitter backen under 5an och inte brevid 1an. Men vilket fall som helst sitter det ej någon spärr, tänkte köra utan på min 7a, hoppas man kommer igenom utan :S

Link to comment
Share on other sites

Men ALLA bilar har ju en form ut av "spärr" för att inte kunna få i den i backen under färd, jag tror inte att man hade konstrurerat och satt dit den plast biten om den inte behövs, antingen ligger backen utanför H mönstert, lyfter spaken, trycker ner spaken, etc...

Och sen är det ju ett krav vid besiktning.

Är det ingen som ligger och ruvar på denna plast bit?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara konstatera att på min cittra C3 finns ingen backspärr vare sig när bilen står still eller rullar och jag kan inte känna någon skillnad att lägga i backen mot de andra växlarna heller???? Och som någon sa att få i backen med fart framåt låter sig inte göras. Undra då hur C3 blev typgodkänd???

m :-) h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara konstatera att på min cittra C3 finns ingen backspärr vare sig när bilen står still eller rullar och jag kan inte känna någon skillnad att lägga i backen mot de andra växlarna heller???? Och som någon sa att få i backen med fart framåt låter sig inte göras. Undra då hur C3 blev typgodkänd???

m :-) h

Janne

känna skillnad kanske man inte gör, men den ligger ifrån H mönstret!

Link to comment
Share on other sites

Hur ser biten ut då ? så kan jag kolla om jag har den på en av mina lådor..

Hej, om man ser lådan ifrån kardanens ingång, så ska där sita en typ av "klack" på höger sida i ett spår i sidan av lådan, förstod du vad jag menade, det gjorde iaf inte jag :D

Link to comment
Share on other sites

Executive, jag har inte kommit ut i garaget än.

Råkade fara in i fyllan nåt jävulskt i igår, så jag har legat för ankar i dag. men i morgon är jag pigg (tror jag)

Link to comment
Share on other sites

känna skillnad kanske man inte gör, men den ligger ifrån H mönstret!

Ligger i från h-mönstret?? Vet inte om jag förstår. Backen ligger rakt nedanför 5:e växeln. Dvs för växelspaken åt höger och bakåt så finns backen där! Det går att föra spaken dit under färd med då rasslar det oroväckande så det försöker jag ej.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

På opel omega-lådan finns ingen spärr heller vad jag vet. Backen ligger rakt under femman. Men däremot går det inte att dra spaken direkt från femman till backen, man måste "ut i friläge" först. Det går bra direkt från alla andra växlar.

Opeln har visst backspärr. jag kör med den lådan och man lyfter en ring på spaken så frigörs spärren som sitter i spakens fäste.

Link to comment
Share on other sites

Executive, jag har inte kommit ut i garaget än.

Råkade fara in i fyllan nåt jävulskt i igår, så jag har legat för ankar i dag. men i morgon är jag pigg (tror jag)

Den där fyllan, det e som ett virus, det bara flyger på en :lol: , kolla när du e där ute

Link to comment
Share on other sites

Opeln har visst backspärr. jag kör med den lådan och man lyfter en ring på spaken så frigörs spärren som sitter i spakens fäste.

Åfan, jag skrotade original spakställ, men eftersom lådan beter sig som den gör trodde jag det var den enda spärren som fanns.

Link to comment
Share on other sites

Opels Omegalåda har en spärr som sitter i spakfästet, någon annan spärr finns inte. Det är en typ av plastprofil som hindra spaken att föras till backen! Genom att lyfta en liten klack, så som Thomas beskriver, kommer man förbi den delen av plastprofilen som hindrar. Vet inte om dett blev så mycket klarare :huh:

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...