Jump to content

Orustsjua


mloisg
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har efter en hektisk månad lyckats med konsstycket att göra SFRO 1 och 2, bullerprov, och idag också enskilt godkännande hos Fordonsprovarna?.

Så nu sitter man här och väntar på skyltarna?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Det gick undan efter att jag provkört den någorlunda färdig och fattade att det faktiskt är j-igt rolig körning.

SFRO:s Luigi de Barone hjälpte också till att få skjuts på motivationen då det var lätt att få tider som passade.

Även transportstyrelsen har skött sig exemplariskt med ursprungskontroll mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag tillryggalagt lite drygt 100 mil utan några större problem och jädrar vad kul det har varit :eclipsee_steering:

Har dock tyckt att det att det klonkat lite i bakvagnen när jag klivit av kopplingen snabbt och bytte därför ut Amazon trådrullarna mot polyurethanbussningar.

I begynnelsen köpte jag originalbussningar från cvi automotive och behövde senare komplettera med några stycken och handlade då på Mekonomen :banghead:

Ni kanske kan gissa vilken som kommer därifrån,och betänk då att den haft hjälp av en på motsatt sida...

IMG_0610.JPG

IMG_0611.JPG

post-2357-0-95645500-1447582499_thumb.jpg

post-2357-0-95442200-1447582519_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nog de snyggaste "lösa" bakskämarna jag sett!

Placering av bakljusena, var den ok för SBP? Funderar på att själv placera dom där istället för på skärmarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Bakljusen ligger precis på maxmåttet 400mm vilket gjorde att de hamnade lite ute i radien på baken.

Hade jag inte haft 265mm däck och cirka 50mm mellan däck och baken hade de ju hamnat lite längre in.

Allt är dock besiktigat och godkänt som det ser ut på bilden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu är det mesta på plats inklusive en ZF låda och zinterlamellkoppling.

Ett av ramrören under växellådan vållade en del huvudbry men med en i bellhouset infälld u-profil löste det sig.

Är inte riktigt framme vid första provturen men f-n vad man är sugen.

Har en del värmeisoleringsarbeten kvar och även koppla cirkulationspumpen till intercoolern.

Det blir inte mycket luft mellan grenrören och glasfibern men jag har en fin brandsläckare?

IMG_0146.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej!

Efter mycket klurande och många lärdomar har jag nu fått snurr på maskineriet som går förbluffande bra.

Lade mycket tid på att få tomgångsmotorn att fungera ihop med sprutet men tog bort den och det funkar helt ok.

Skulle mappat  den 28/5 men diffproblem gör att det förmodligen blir uppskjutet😭

IMG_0947.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag köpte toppen komplett, portad och klar för några år sedan.

Toppen var i ordningställd av en kille som jag tror heter Peter i Motala, och som drev ett företag i branschen.

Jag har ett kamkort med specen på någonstans men lyckas inte hitta det nu, men de sägs vara fina turbokammar.

Lägger upp tider och lyft när jag hittat kortet.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mappningen blev inte alls som förväntat då jag fortfarande inte lyckats hitta kamkortet med inställningarna, vilket resulterade i alldeles för höga avgastemperaturer.

Peter som slipat/sålt kammarna har inte varit behjälplig med några uppgifter.

Bytte till originalkammar och fick 75 hk mer med en betydligt lugnare gång.

330 hk vid 0,8 bar sedan hände konstiga saker med laddet som förmodligen hör samman med ett krokigt avgashus pga de höga temperaturerna vid förra körningen.

Även kopplingen (6 puck sinter) verkade ligga på gränsen med en original turbotryckplatta då det flög gnistor under bilen vid pullen.

Skulle varit kul att se vad den givit vid 2.0 bar men det får bli nästa gång och då med nytt kinesaggregat och annan tryckplatta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack!

Det är en epoxigrundad glasfiberkaross under folien.

Släta ytor är inga problem att få bubbelfria, däremot kan det vara svårt med vidhäftningen runt invändiga radier då det blir mycket material som ska fördelas.

Annars förvånansvärt medgörlig och det enda som behövs är folie, bra kniv, någon form av skrapa samt en varmluftpistol.

Ett större bord är såklart en fördel.

Jag köpte folien på AliExpress så det är kines grejjer för runt 1500:- som ligger på bilen.

 

IMG_1065.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Har provat lite folie - det är som vissa andra uppgifter jag tar mig an - får mig fullkomligt helsvettig och förbannad 😄

Skulle t.ex. måla en gammal kökssoffa (vd massa pinnar) och började - helt genomblöt och så missnöjd med kladdet. Köpte en el-färgspruta och den var sprutad snyggt och fint på nolltid. Färg i hela garaget men det var det värt 😄 ...Putsa murbruk är en annan historia...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, mloisg sade:

Tack!

Det är en epoxigrundad glasfiberkaross under folien.

Släta ytor är inga problem att få bubbelfria, däremot kan det vara svårt med vidhäftningen runt invändiga radier då det blir mycket material som ska fördelas.

Annars förvånansvärt medgörlig och det enda som behövs är folie, bra kniv, någon form av skrapa samt en varmluftpistol.

Ett större bord är såklart en fördel.

Jag köpte folien på AliExpress så det är kines grejjer för runt 1500:- som ligger på bilen.

 

IMG_1065.JPG

Mkt snyggt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag har ju ingen erfarenhet av någon annan än den här kinesfilmen så hur den är jämfört med andra låter jag vara osagt.

Skulle jag önska något så är det bättre vidhäftning/lim

Jag köpte faktiskt en annan variant först, och den beskrevs som borstad aluminium men jag tyckte den påminde för mycket om något annat. Jag kom dock inte på vad. Veckan efter såg min garagekompis folien och tyckte den såg ut som sälpäls. Det var huvudet på spiken.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Tack !

Man har ju ingen aning om hur det egentligen blir när man inte har plats att beskåda proportioner och helhet förrän allt är klart. Så lite tur och mycket grejer som har hamnat bland soporna är vad som krävts för att jag till slut skulle bli nöjd.

Cykelskärmar bak och störtbågarna är kanske sådant jag skulle övervägt en extra gång idag.

Mvh Christer

 

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, mloisg sade:

 

Cykelskärmar bak och störtbågarna är kanske sådant jag skulle övervägt en extra gång idag.

Mvh Christer

 

Jag tycker skärmarna bak gör sig riktigt bra, det gör att den sticker ut lite 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-29 at 20:07, mloisg sade:

Tack!

Det är en epoxigrundad glasfiberkaross under folien.

Släta ytor är inga problem att få bubbelfria, däremot kan det vara svårt med vidhäftningen runt invändiga radier då det blir mycket material som ska fördelas.

Annars förvånansvärt medgörlig och det enda som behövs är folie, bra kniv, någon form av skrapa samt en varmluftpistol.

Ett större bord är såklart en fördel.

Jag köpte folien på AliExpress så det är kines grejjer för runt 1500:- som ligger på bilen.

 

IMG_1065.JPG

Riktigt snyggt!

Jag gillar placering av baklamporna.

Jag klurar på placering själv och lutar åt nåt liknande:)

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tack för all feedback🙏

Baklampornas placering är på gränsen med 255:or.

Bromsade förövrigt förra helgen och resultatet blev en lättkörd maskin👌

301936A1-3040-4A44-8AF7-DA98A2835B8C.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...